Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Πατρίδα είναι το μέρος που εργαζόμαστε…»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Πατρίδα είναι το μέρος που εργαζόμαστε…»

  • A-
  • A+

Σκηνοθέτης, στιχουργός, συγγραφέας και καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας και του Φεστιβάλ Φιλίππων. Ο Θοδωρής Γκόνης είναι όλα αυτά, αλλά νομίζω πως πάνω από όλα είναι ένας άνθρωπος που αγαπά τις λέξεις. Είτε τις σκηνοθετεί είτε τις γράφει σε τετράδια, σε αποκόμματα, σε εισιτήρια για κάποιο ταξίδι, σαν αυτά που προορισμός είναι πάντα η επιστροφή στον εαυτό μας. Σαν άλλος Οδυσσέας...

Οπως αυτός, έτσι κι εμείς, μέσα από τα κείμενα και τους στίχους του, περιπλανιώμαστε μαζί του από εμπειρία σε εμπειρία, γευόμαστε τους γλυκούς καρπούς των Λωτοφάγων, ξεχνιόμαστε από το τραγούδι των Σειρήνων, συντριβόμαστε συχνά ανάμεσα στη Σκύλλα και τη Χάρυβδη λαχταρώντας βέβαια πάντα την επιστροφή στην ψυχή μας.

Τον συνάντησα στη ζεστή προεκλογική Αθήνα και είπαμε πολλά που δεν χώρεσαν όλα στη συνέντευξη που θα διαβάσετε. Καλή ανάγνωση, κι όπως έχει γράψει και ο συνεντευξιαζόμενός μας: « Ασ’ τα πράγματα να γίνουν/άσ’ τα να μας πουν/με τον τρόπο το δικό τους/αν μας αγαπούν».

● Ποια είναι η σκέψη πίσω από το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Φιλίππων;

Οταν τα πράγματα δεν είναι εύκολα τι κάνουμε; Από πού αντλούμε θάρρος, από πού κλέβουμε κουράγιο, ιδέες, αναπνοή και δύναμη; Τρέχουμε στην πηγή, τρέχουμε στην ποίηση, στον Ομηρο, στην εγγύηση – το λέει εξάλλου και το όνομά του: Ομηρος, εγγύηση: μας δείχνει, μας διδάσκει με τον καλύτερο τρόπο την τέχνη της επιβίωσης, την αντοχή, για το πώς θα περάσουμε, θα φτάσουμε, πώς θα τα βγάλουμε πέρα μέσα από ταπεινώσεις, ξεπεσμούς, πείνα, γύμνια, βάσανα και φουρτούνες· μας το λέει καθαρά ο Οδυσσέας, ο άνθρωπος της οδύνης, ο ήρωας της καρτερίας.

Μπορεί να μην υπήρξε ποτέ ο Οδυσσέας, υπήρξε όμως ο Ομηρος, υπήρξε αυτή η μεγάλη ποίηση και θα υπάρχει για πάντα να μας δείχνει τον δρόμο και τον τρόπο.

● Ποιο είναι το στοίχημα για έναν διευθυντή ΔΗΠΕΘΕ;

Να μη χάσει την ψυχραιμία του στις δυσκολίες που σίγουρα θα συναντήσει, δηλαδή να μην αρνηθεί τον εαυτό του και τον θεό που πιστεύει, γιατί πρέπει να πιστεύει σε κάτι, να έχει σχέδιο και σκοπό. Να είναι ταυτόχρονα πατέρας και δάσκαλος.

● Πόσο συμμετέχει η τοπική κοινωνία της Καβάλας στην επίτευξη στόχων που βάζει το ΔΗΠΕΘΕ;

Η συμμετοχή –άρα και η βοήθειά της– είναι και πρέπει να είναι αναδρομική. Πρέπει να στρώσεις το τραπέζι καλά, πολύ καλά, να σερβίρεις το καλύτερο δυνατό φαγητό, να γνωρίζεις τη γεωγραφία και την ιστορία του τόπου, δηλαδή της ζωής, και τότε ναι, θα έρθει, έρχεται κοντά σου, δίπλα σου αρωγός και συνοδοιπόρος στην προσπάθεια που, έτσι κι αλλιώς, την πιστώνεται η πόλη, εσύ τη χρεώνεσαι. Αυτό είναι το σωστό και το δίκαιο.

● Βοηθάει το κεντρικό κράτος;

Η αλήθεια είναι πως είναι πολύ… διακριτικό τα τελευταία 15 χρόνια.

● Είσαι ένας από τους πιο επιτυχημένους Ελληνες στιχουργούς, πρόσφατα κυκλοφόρησε και μια καινούργια δουλειά σου.

Ναι, «Τα δευτέρα – γιατί κουράστηκαν τα πρώτα», με τον Φώτη Σιώτα, και είμαι πολύ χαρούμενος γι’ αυτήν τη συνεργασία. Εκτιμώ την παρουσία του Φώτη και στο τραγούδι και στο θέατρο, και θέλαμε από καιρό να γράψουμε τραγούδια και νά που έφτασε η στιγμή. Τα λόγια αυτών των τραγουδιών δεν είναι γραμμένα με το χέρι αλλά με την πατούσα, ό,τι ακούει ό,τι βλέπει και καταλαβαίνει ζωντανό το αυτί, η καρδιά και το μάτι· δεν είναι γραμμένα πάνω στο χαρτί και αν έχουν ένα πλεονέκτημα είναι η σκόνη στα παπούτσια τους. Τα πρώτα τραγούδια ήδη ακούγονται, τα τραγουδούν εξαιρετικοί καλλιτέχνες.

● Συγκρούονται οι πολλές σου ιδιότητες – λογοτέχνης, ποιητής, στιχουργός, διευθυντής ΔΗΠΕΘΕ; Ποια επικρατεί τελικά;

Ναι, αλλά είναι σαν τους ήρωες εκείνους των μυθικών χρόνων που πολεμάνε και παλεύουν όλη μέρα μεταξύ τους και κομματιάζονται, αλλά το βράδυ κάθονται και τρώνε και πίνουνε όλοι μαζί στο ίδιο τραπέζι.

● Οι ποιητές βλέπουν τον κόσμο καθαρότερα; Ο Αριστοτέλης λέει πως η Ποίηση είναι πιο σπουδαία από την Ιστορία επειδή μιλάει για το όλον, ενώ η Ιστορία μιλάει για το συγκεκριμένο…

Μα νομίζω πως έχει ειπωθεί πολύ ωραία αυτό: η ποίηση προλειαίνει το έδαφος, αυτή προηγείται, η φιλοσοφία και η ιστορία έπονται.

● Μπορεί να λένε πως οι πράξεις μας μετρούν αλλά τα λόγια ζουν περισσότερα χρόνια. Πώς θα ήθελες να έχεις αποτυπωθεί στον λόγο αυτού του τόπου;

Με ένα τραγούδι και έναν τάφο. Με δύο σημάδια μικρά.

● Τι αντιλαμβάνονται οι ευαίσθητες κεραίες σου αυτήν την εποχή; Πώς θα κατέγραφες τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή που ζούμε;

Μια και είμαι χωμένος τελευταία στην «Οδύσσεια» και κουκιά τρως κουκιά μολογάς, αυτή η εποχή μού θυμίζει πολύ το ι' της «Οδύσσειας» και συγκεκριμένα το μέρος εκείνο με τους Λωτοφάγους.

● Τι σου έμαθε η Καβάλα όλα αυτά τα χρόνια που είσαι εκεί;

Με τον πιο εμφατικό τρόπο πως πατρίδα μας είναι το μέρος όπου εργαζόμαστε.

● Εχεις αποφασίσει το θεατρικό ρεπερτόριο για τον χειμώνα που έρχεται;

Ναι. Αλλά θα πρέπει να περιμένω το νέο Δ.Σ. του θεάτρου για να το συζητήσουμε και να πάρουμε τις αποφάσεις που πρέπει.

● Ο Πεσόα είχε εκμυστηρευτεί κάποτε ότι γι’ αυτόν η ποίηση δεν ήταν φιλοδοξία αλλά ένας τρόπος για να μένει πάντα μόνος. Είναι μια φυγή τελικά το να γράφεις;

Είναι ένας δρόμος. Χρειάζεσαι τα φτερά στα πόδια σου. Τυχερός όποιος τα έχει…

ΝΗΣΙΔΕΣ
«Η Μόνικα Βίτι δεν θυμάται πια»
Είμαι στο «Θέατρο 104», η παράσταση «Η Μόνικα Βίτι δεν θυμάται πια» του Θωμά Τσαλαπάτη αρχίζει. Παρακολουθώ τις αγωνιώδεις προσπάθειες μιας γυναίκας να ανοίξει τις πόρτες των αναμνήσεών της, προσπαθώντας να...
«Η Μόνικα Βίτι δεν θυμάται πια»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μιλώντας για τον Λευτέρη Βογιατζή
Σε έναν τόμο 400 σελίδων δεν περιγράφεται ο Λευτέρης Βογιατζής, όμως αυτό το βιβλίο είναι πραγματικά κάτι ιδιαίτερο, καθώς υπάρχουν 43 συμβολές και μαρτυρίες από κορυφαίους καλλιτέχνες του θεάτρου που...
Μιλώντας για τον Λευτέρη Βογιατζή
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το ζωντανό σώμα του ελληνικού θεάτρου
Τα σπουδαία θεατρικά κείμενα και οι καλές παραστάσεις αφυπνίζουν, προβληματίζουν, συμμετέχουν στον κοινωνικό διάλογο. Διαλέξαμε έξι θεατρικά έργα που ανέβηκαν φέτος για το κείμενο αλλά και για τις ιδιαίτερες...
Το ζωντανό σώμα του ελληνικού θεάτρου
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Δεν υπάρχουν ήρωες πια στην πολιτική»
Συνάντηση με ένα μυθικό πρόσωπο για τον ελληνικό κινηματογράφο και την ελληνική Αριστερά, τον σκηνοθέτη, ποιητή, συγγραφέα Ροβήρο Μανθούλη.
«Δεν υπάρχουν ήρωες πια στην πολιτική»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ηταν ένας και δεν ήταν κανένας»
Πριν από λίγο καιρό «έφυγε» από κοντά μας ο συγγραφέας Χρήστος Αγγελάκος. Μια μεγάλη απώλεια για όσους τον γνωρίζαμε. Ετσι, ήταν μεγάλη η χαρά μας όταν πληροφορηθήκαμε πως το δεύτερο θεατρικό έργο του «Ηταν...
«Ηταν ένας και δεν ήταν κανένας»
ΝΗΣΙΔΕΣ
7ο Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων
Το φετινό Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων συμπληρώνει εφτά χρόνια ύπαρξης και δράσης, αλλά ειδικά φέτος φέρει μια ιδιομορφία. Τη σκηνοθεσία των έργων, που παρουσιάζονται κάθε Τρίτη του...
7ο Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας