Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενας θρύλος στο θέρος

Η Σάρα περιέγραψε κατά τους «Sunday Times» το ιστορικό μυθιστόρημα της δεκαετίας. Πρόκειται για τον «θρύλο του Εσεξ»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας θρύλος στο θέρος

  • A-
  • A+

Πήρα στα χέρια μου το βιβλίο για το οποίο οι «Sunday Times» έγραψαν όταν εκδόθηκε το 2016 πως είναι το ιστορικό μυθιστόρημα της δεκαετίας. Εκδόθηκε πρόσφατα λοιπόν και στη χώρα μας «Ο θρύλος του Εσεξ» από τις εκδόσεις Πατάκη σε μετάφραση της Νίνας Μπούρη. Είναι το δεύτερο μυθιστόρημα της Σάρα Πέρι.

Οταν πρωτοκυκλοφόρησε ανακηρύχθηκε Βιβλίο της Χρονιάς των Βιβλιοπωλείων Waterstones αλλά και Βιβλίο της Χρονιάς των British Books Awards, ήταν στην πρώτη θέση των bestsellers των «Sunday Times» και αυτή τη στιγμή μεταφράζεται σε 25 γλώσσες. Οπως καταλαβαίνετε, είχα πολύ μεγάλες προσδοκίες.

Ας δούμε με λίγα λόγια την υπόθεση: Βρισκόμαστε στο Λονδίνο, 1893. Μετά τον θάνατο του άντρα της, η Κόρα Σίμπορν, ανάμεσα στη θλίψη και την ανακούφιση, αποσύρεται στην εξοχή με τον γιο της. Εκεί θα ακούσει ιστορίες για τον «Οφι του Εσεξ», ένα πλάσμα της λαϊκής παράδοσης που λέγεται ότι επέστρεψε και περιπλανιέται στους βάλτους.

Η Κόρα ενθουσιάζεται, πιστεύοντας ότι ίσως πρόκειται για κάποιο είδος που δεν έχει ανακαλυφθεί ακόμα. Αναζητώντας τα ίχνη του, πέφτει πάνω στον Γουίλιαμ Ράνσομ, τον εφημέριο του Ολντγουίντερ, ο οποίος πιστεύει ότι η θεραπεία αυτής της υστερίας βρίσκεται στην πίστη, ενώ η Κόρα είναι πεπεισμένη πως η επιστήμη θα δώσει τις απαντήσεις. Μολονότι διαφωνούν στα πάντα, κάτι τους τραβάει κοντά και αλλάζουν ο ένας τη ζωή του άλλου με απροσδόκητους τρόπους.

Τη δεκαετία του 1890 το Λονδίνο, αλλά και πολλές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις είχαν «παθιαστεί» με τις επιστήμες του παρελθόντος, ειδικά με την παλαιοντολογία. Κάθε έξι μήνες κάποιος δημοσίευε ένα χαρτί «που δείχνει τρόπους και θέσεις για τα ζώα που εξαφανίζονται», ενώ οι έξυπνες γυναίκες συνέλεγαν αμμωνίτες ή φορούσαν περιδέραια απολιθωμένων δοντιών σε ασημί χρώμα.

Η νέα χήρα Κόρα Σίμπορν απαλλάσσεται ευφάνταστα από τον θάνατο του δυσάρεστου συζύγου της, δημοσίου υπαλλήλου με «διπλάσια δύναμη πολιτικού και καμία ευθύνη» και συνοδευόμενη από τη σοσιαλίστρια σύντροφό της Μάρθα και τον αυτιστικό γιο της Φράνσις, εγκαταλείπει την πρωτεύουσα για την άγρια φύση του Εσεξ.

Εκεί, «δεν είσαι ποτέ σίγουρος για τη διαφορά ανάμεσα στη σκέψη και την πίστη», λέει το φίδι του Εσεξ. Ενα παραμύθι προφανώς έρχεται και πάλι στη ζωή και τρομοκρατεί τις εκβολές του Μπλακγουότερ. Η Κόρα συναντά τον πνευματικό της αντίπαλο, τον πρύτανη του Ολντγουίντερ, τον Γουίλιαμ Ράνσομ, με τον οποίο σύντομα μπλέκεται σε μια σχέση διαφανούς αντιπολίτευσης και αγενούς έλξης.

Είναι όντως ένα συναρπαστικό βιβλίο όπου η γοητεία του καλεί συνεχώς τον αναγνώστη να προχωρήσει παρακάτω. Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα ιδεών, αν και η ατμόσφαιρά του είναι σταθερά, συνειδητά, σαφώς γοτθική.

Από την ανακάλυψη, μετά τους εορτασμούς του νέου έτους, ενός πνιγμού, το Εσεξ, «γυμνό, με το κεφάλι να γυρίζει σχεδόν 180 μοίρες, ένα βλέμμα φόβου στα μάτια του», είναι «υπό κρίση».

Γιατί το φίδι -το οποίο τελευταία τρομοκρατούσε την περιοχή με τα μεγάλα φτερά του και το χτύπημα του ράμφους του το 1669- επέστρεψε; Τι έκαναν λάθος οι χωρικοί; Πρόκειται για μια απλή, παγανιστική παρτίδα, που σπρώχνει νεκρά ζώα για να τα τρομάξει, κρεμώντας πέταλα στα κλαδιά ενός δέντρου που είναι γνωστό ως «Δέντρο του Προδότη»;

Ακόμη και τα παιδιά εκτελούν τελετουργίες, κάτω από το νερό. Με την άφιξη της ηρωίδας, όλοι ξεσηκώνονται, ένα ξέσπασμα τρέλας παντού. Εναν φτερωτό Λεβιάθαν «με τα μάτια σαν ένα πρόβατο», που αναγκάζει τους ανθρώπους να χάσουν τη λογική τους και να μην το βρουν ποτέ πάλι.

Η Πέρι εκμεταλλεύεται τεχνητά το συμβολικό δυναμικό τέρας της, αφήνοντας τον αναγνώστη να ταξινομήσει τα πολλά πρόσωπα και να λειτουργήσουν επί ίσοις όροις. Είναι μια ιστορία που λέγεται για να τρομάζει τα παιδιά, μια ιστορία που πωλείται στους τουρίστες. Αλλά και η ατομική ή συλλογική ενοχή μιας «περίεργης Αγγλίας» όπου η επιστήμη αποτυγχάνει.

Οι άνθρωποι χρειάζονται την ασφάλεια της θρησκείας ή αρχίζουν να εφευρίσκουν δαίμονες. Νομίζουν πως χρειάζονται τον Θεό αν θέλουν να παραμείνουν λογικοί. Η παράξενη ηρωίδα Κόρα λέει όμως πως υπάρχουν «περισσότερα θαύματα στο μικροσκόπιο παρά στα Ευαγγέλια».

Δεν απογοητεύτηκα από τον πολλά υποσχόμενο «Θρύλο του Εσεξ». Είναι ένα από τα βιβλία που θα πάρετε μαζί σας παντού και θα απολαύσετε πραγματικά αυτή τη «μαγική ιστορία». Τι άλλο καλύτερο μέσα στο θέρος από έναν θρύλο της αγάπης, γιατί αυτό είναι εν τέλει το μυθιστόρημα της Σάρα Πέρι. Μιλάει πάνω από όλα για την αγάπη που μοιραζόμαστε με τους ανθρώπους, έστω και αν διαφωνούμε με τις πολιτικές και θεολογικές απόψεις τους.

Η Σάρα περιέγραψε κατά τους «Sunday Times» το ιστορικό μυθιστόρημα της δεκαετίας. Πρόκειται για τον «θρύλο του Εσεξ»

ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο χρυσός αιώνας της ρωσικής λογοτεχνίας
Με τα διηγήματα «Η πιστολιά» και «Η χιονοθύελλα» του Πούσκιν αρχίζει τη μύηση του αναγνώστη ο Γιάννης Μότσιος στο πραγματικά εντυπωσιακό δίτομο έργο του «Ανθολογία Ρωσικού Διηγήματος» (από το 1830 έως το...
Ο χρυσός αιώνας της ρωσικής λογοτεχνίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο άνθρωπος Αίγαγρος
Το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα κρατώντας το «Αίγαγρος» του Διονύση Τεμπονέρα που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Θίνες» ήταν ένα απόσπασμα από το σημαντικό ποίημα του Ανδρέα Εμπειρίκου «Αίγαγρος».
Ο άνθρωπος Αίγαγρος
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πώς πήραν τη ζωή τους στα χέρια τους
Την ερχόμενη Πέμπτη, 27 Ιουνίου 2019, στις 19.00, στον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων ο συγγραφέας και ιστορικός Ντόνι Γκλουκστάιν θα μιλήσει για το βιβλίο του «Τα Σοβιέτ στη Δύση - Εργατικά συμβούλια απέναντι σε...
Πώς πήραν τη ζωή τους στα χέρια τους
ΝΗΣΙΔΕΣ
Με το γαρίφαλο στην κάννη του όπλου
Στο βιβλίο «Το δικό σου πρόσωπο θα είναι το τελευταίο» ο συγγραφέας Joao Ricardo Pedro διηγείται με ευαισθησία και συναρπαστική γραφή το ανεξίτηλο σημάδι του πολέμου και των πολιτικών συνεπειών σε μια...
Με το γαρίφαλο στην κάννη του όπλου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα «Καπνισμένα ερείπια» ενός αντι-ήρωα…
​Το ευαίσθητο θέμα της τρομοκρατίας ακόμα και ως μυθιστορία αντιμετωπίζεται συχνά με έναν ιδιαίτερο σκεπτικισμό. Διαβάζοντας τα «Καπνισμένα ερείπια» του Βασίλη Κουνέλη, σκέφτομαι πως δεν πρόκειται μόνο για ένα...
Τα «Καπνισμένα ερείπια» ενός αντι-ήρωα…
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ποίηση της ζωής και της Ιστορίας
Διόλου τυχαία η επιλογή του τίτλου, καθώς οι κεντρικοί χαρακτήρες του νέου βιβλίου του Αλέξη Πάρνη (που εμφανίζονται και στα άλλα δύο της τριλογίας) αναζητούν τον «ρυθμό», την αρμονία, τη δικαιοσύνη σε...
Η ποίηση της ζωής και της Ιστορίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας