Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Στη ζωή νωρίς νυχτώνει»
Γιώργος Μαυρόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Στη ζωή νωρίς νυχτώνει»

  • A-
  • A+

Τα τελευταία χρόνια η Ιστορία, είτε σαν συλλογική είτε σαν ατομική περιπέτεια, έχει επηρεάσει βαθύτατα τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία, με αποτέλεσμα πολλοί συγγραφείς να αντλούν την έμπνευσή τους απ' αυτή. Προσωπικές ή συλλογικές ιστορίες διαπλέκονται αξεδιάλυτα με ιστορικές συγκυρίες και συμβάντα, σημαντικά ή λιγότερο σημαντικά, ζωές αλλάζουν, ελπίδες σβήνουν σε μια ατέρμονη εναλλαγή του ιστορικού με τον μυθιστορηματικό χρόνο. Του μύθου με την πραγματικότητα.

«…Ολα στο σώμα σαν ένα ποτάμι, όλα της ψυχής σαν όνειρο και σαν πάχνη, η ζωή ένας πόλεμος κι ένας ξενιτεμός…»
Μάρκος Αυρήλιος: «Τα εις εαυτόν»

Στην κατηγορία αυτών των συγγραφέων ανήκει και η Ελένη Πριοβόλου, που στην πολύχρονη μυθιστορηματική της παραγωγή τα ιστορικά γεγονότα αποτελούν βασικό θεματικό υλικό πολλών έργων της.

Ετσι και στο νέο της μυθιστόρημα «Στη ζωή νωρίς νυχτώνει» (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2019) η νεότερη Ιστορία είναι πανταχού παρούσα και συνδέεται με τις περιπέτειες δύο γυναικών, της Αριας και της Οριάν, τις οποίες ενώνει μια δυνατή φιλία που κράτησε μια ολόκληρη ζωή.

Η συγγραφέας, με τη διαχείριση της πλοκής, την αφηγηματική της άνεση, την ακρίβεια της μυθιστορηματικής σύνθεσης, τις λεκτικές αποτυπώσεις, κατορθώνει να μεταφέρει το παρελθόν μέσα στο παρόν, την μικροϊστορία μέσα στην Ιστορία παρασύροντας τον αναγνώστη σε φανταστικές και νοηματικές αποδράσεις.

Με δύο εναλλάξ διηγήσεις, που η μία εισχωρεί μέσα στην άλλη, παρακολουθεί τις διαδρομές των δύο βασικών ηρωίδων της -άλλοτε παράλληλες και άλλοτε τεμνόμενες- σε Ανατολή και Δύση, στο παρελθόν και το παρόν (δικτατορία των συνταγματαρχών, αντιδικτατορικός αγώνας, πόλεμος στο Λίβανο κ.ά.), με χρονικό άξονα τη δεκαετία του '60 έως το 2015 και γεωγραφικούς προσδιορισμούς την Ελλάδα, τον Καναδά και τον Λίβανο.

Οι μυθιστορηματικές ηρωίδες της Πριοβόλου, αλλά και άλλα πρόσωπα που μετέχουν στην πλοκή, δοκιμάζονται σε «ακραίες συνθήκες» και προχωρούν στη ζωή κάτω από το βάρος μιας σκληρής πραγματικότητας που δεν καθορίζουν. Βιώνουν αναπάντεχες καταστάσεις, παλεύουν με τη φθορά και τον θάνατο, αναζητούν την ουτοπία της ευτυχίας.

Γνωρίζουν τη βία, τη φρίκη του πολέμου, τον ξενιτεμό, τον πόνο, αλλά και τη φωτεινή πλευρά των ανθρώπων, αγωνίζονται και οραματίζονται έναν καλύτερο κόσμο. Η Αρια και η Οριάν θα χαθούν κάποια στιγμή στην απεραντοσύνη του κόσμου, θα ενηλικιωθούν βίαια, αλλά στο τέλος θα βρεθούν πάλι μαζί, κουβαλώντας πληγές στην ψυχή και το σώμα που προσπαθούν να επουλώσουν.

Μέσα από μια σειρά εξομολογήσεων και επώδυνων αναμνήσεων θα φωτίσουν με στοχαστική διάθεση τις καταστάσεις που βίωσαν, τα κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα μιας ταραγμένη εποχής που έζησαν «από μέσα», τις υπαρξιακές τους αναζητήσεις, την πορεία της ζωής τους, αλλά και στιγμές ανθρωπιάς, αγάπης και αλληλεγγύης.

Ο κύκλος της αφήγησης θα κλείσει με τον θάνατο της Οριάν, αλλά το βιβλίο θα μείνει ανοιχτό στον αναγνώστη για να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα θέτοντας στη βάσανο της Ιστορίας τη δική του αλήθεια. Οπως και να 'χει, το σίγουρο είναι πως το «Στη ζωή νωρίς νυχτώνει» είναι ένα ενδιαφέρον μυθιστόρημα με πυκνή γραφή και πολιτικές υποδηλώσεις, μια ιστορία για τη φιλία, την περιπέτεια της ύπαρξης, τη μνήμη -που στο βιβλίο αποτελεί οργανικό στοιχείο της αφήγησης- μια ιστορία που προσφέρεται για πολλές αναγνώσεις και ιδεολογικές συγκλίσεις και αποκλίσεις.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Τι δίνει νόημα στην ελευθερία μας;
Η συγγραφέας, Μαριαλένα Σπυροπούλου, επανέρχεται, αυτή τη φορά με ένα «διπλό» βιβλίο, όπου εκ νέου πρωταγωνίστριες είναι γυναίκες.
Τι δίνει νόημα στην ελευθερία μας;
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ζωή είναι όμορφη πολύ
Ενα μικρό σπαρακτικό βιβλίο μάς χάρισε πρόσφατα η ποιήτρια Μαρία Λαϊνά. Το «Τι όμορφη που είναι η ζωή» Η ηρωίδα της σ’ έναν μονόλογο, μια εκ βαθέων εξομολόγηση, μας μιλάει για τις αναμνήσεις της.
Η ζωή είναι όμορφη πολύ
ΝΗΣΙΔΕΣ
H αυθεντική φωνή της αντεργκράουντ ποίησης έφυγε...
Από τα ευεργετήματα του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ο τρόπος να στήνεις γνωριμίες και φιλίες που δεν τις φανταζόσουν… Που είναι –με την κυριολεκτική σημασία της λέξης– απίθανες. Χάρη...
H αυθεντική φωνή της αντεργκράουντ ποίησης έφυγε...
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο άνθρωπος που δεν μπήκε σε μάντρα
Μάριος Χάκκας - 48 χρόνια από τον θάνατό του ● Ηταν λογοτέχνης. Σπουδαίος λογοτέχνης. Δεν πρόλαβε να γράψει πολλά, γιατί πέθανε νωρίς, αλλά όσα άφησε είναι διαμαντάκια.
Ο άνθρωπος που δεν μπήκε σε μάντρα
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Ιστορία-Τατουάζ
Εχω κολλήσει τη μουσούδα μου πάνω σ' έναν τύπο που το σώμα του είναι γεμάτο τατουάζ. Μυρίζουν ξεβρασμένα ναυάγια. Απ' αυτά που η μύτη μου συχνά ψαχουλεύει και ανακαλύπτει κάτω από παλιά και ρυτιδωμένα δέρματα.
Ιστορία-Τατουάζ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας