Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι πολύτιμες «Καταθέσεις μιας δασκάλας»

Η συγγραφέας Αννυ Θεοδούλου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι πολύτιμες «Καταθέσεις μιας δασκάλας»

  • A-
  • A+
Ποιο ελληνικό σπίτι δεν πέρασε αυτόν τον «γολγοθά», «των Πανελληνίων»; Η Αννυ Θεοδούλου, με εξαιρετική λογοτεχνική γραφή, μας καταθέτει εφτά ιδιαίτερες περιπτώσεις μαθητών που συνάντησε στην πορεία της.

Λίγο πριν αρχίσουν οι Πανελλήνιες για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ και οι ενδοσχολικές εξετάσεις των μαθητών, έφτασε στα χέρια μου ένα μικρό βιβλίο, μόλις 105 σελίδες, με τον τίτλο «Καταθέσεις μια δασκάλας» (Γαβριηλίδης) της Αννυς Θεοδούλου.

Συγγραφέας, ποιήτρια, φιλόλογος, μα πάνω από όλα δασκάλα. Μια δασκάλα που ασχολήθηκε κυρίως με την προετοιμασία υποψηφίων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Διαβάζω στο οπισθόφυλλο: «Πώς τα καταφέρνεις να παραμένεις "δασκάλα" ασκώντας τον άχαρο ρόλο του "προπονητή" για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις;

»Πώς αναζητάς την προσωπική σου "δασκαλίστικη" ταυτότητα μέσα από την καθημερινή τριβή με τους έφηβους μαθητές και τις μαθήτριές σου μέσα στις αντίξοες συνθήκες ενός εξοντωτικού συστήματος εισαγωγής στα ελληνικά Πανεπιστήμια;

»Οι "Καταθέσεις μιας δασκάλας" της Αννυς Θεοδούλου είναι μια προσωπική "κατάθεση" με βιωματικές μαρτυρίες, που απευθύνεται στον παιδαγωγικό κόσμο, στους γονείς και σε όσους πορεύονται ή έχουν στο παρελθόν πορευτεί "ανηφορίζοντας τον Γολγοθά των Πανελληνίων», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η συγγραφέας του βιβλίου».

Αλήθεια, ποιο ελληνικό σπιτι δεν πέρασε αυτόν τον «γολγοθά»; «Το θηρίο των Πανελληνίων» αποκαλεί η Α. Θεοδούλου αυτή την δύσκολη περίοδο για γονείς και παιδιά και με εξαιρετική λογοτεχνική γραφή μάς καταθέτει εφτά ιδιαίτερες περιπτώσεις μαθητών που συνάντησε στην πορεία της. Πρόκειται για μικρά αληθινά διηγήματα. Για ποιο λόγο όμως έγραψε αυτό το βιβλίο;

Μας λέει: «Εκείνο που πάλευα μαζί με τους μαθητές μου και βγάζοντας εκείνους μπροστά να κάνω μέσα στην τάξη, για να χαράξουμε έναν δρόμο για την κατάκτηση της γνώσης, ανακάλυψα ότι το λένε "κονστρουκτιβισμό".

»Το σπουδαιότερο όμως είναι πως έμαθα πόσο κεφαλαιώδη σημασία έχει για την ανάπτυξη της Παιδαγωγικής Επιστήμης η βιωματική κατάθεση της προσωπικής εμπειρίας κάθε δασκάλου, όποιο κι αν είναι το μάθημα που διδάσκει, σε όποια βαθμίδα της εκπαίδευσης κι αν δραστηριοποιείται, σε όποια κοινωνικά στρώματα κι αν απευθύνεται.

»Οσο περισσότερες είναι οι καταθέσεις αυτές, από όσο περισσότερες και διαφορετικές ηλικιακά, κοινωνικά και πολιτισμικά πηγές αντλούνται, τόσο το καλύτερο. Καπώς έτσι βρήκε και τούτο το βιβλίο τον δρόμο του στον χώρο των εκδόσεων».

Οι εφτά «περιπτώσεις» μαθητών είναι οι εξής:

Η περίπτωση του Δ - Οταν η ιδιαιτερότητα περνιέται για κουσούρι

«….αντίκρισα ένα αγόρι από εκείνα που οι συνομήλικοί του χαρακτηρίζουν "μαμόθρεφτα", ένα αγόρι με υπερβολική συστολή, σχετικά μικρόσωμο για την ηλικία του, με κινήσεις "τικ" στο πρόσωπο και στους ώμους και με έκδηλα θηλυπρεπή συμπεριφορά…»

Η περίπτωση της Α - «Προβολές» που οι γονείς κάνουμε

«…εκείνο που καταρράκωσε την Α ήταν η στάση των γονέων της και κυρίως η άποψη του πατέρα της, ο οποίος πίστευε πως τόσο η ίδια όσο κι εμείς στο φροντιστήριο είχαμε υπερεκτιμήσει της δυνατότητές της και πως οι καθηγητές στο σχολείο είχαν δίκιο όταν ισχυρίζονταν πως έχουν να κάνουν με μια μαθήτρια με μέτριες επιδόσεις και λιγοστό ενδιαφέρον να προσπαθήσει να βελτιωθεί…»

Η περίπτωση της Σ - Οταν σε αγαπούν, μα νιώθεις πως δεν πιστεύουν σε σένα

«Η Σ ήταν όντως εξαιρετικά υπεύθυνη και επιμελής… Παρατηρήσαμε βέβαια πως η επιμέλεια και η τάξη που διέκρινε για παράδειγμα τα τετράδιά της άγγιζε τα όρια της υπερβολής. … Οι γονείς της δεν έπαυαν να εκδηλώνουν την ανησυχία τους για την πορεία και την εξέλιξη του παιδιού τους: -Τι θα απογίνει αυτό το παιδί; Είναι τόσο ευαίσθητο, τόσο εύθικτο… Πληγώνεται με το παραμικρό. Δεν τολμάς να του πεις κουβέντα. Και καλά, εμείς την ξέρουμε και προσέχουμε και τέλος πάντων ανεχόμαστε την γκρίνια της. Οι παραέξω όμως;»

Η περίπτωση του Η - Αναζητώντας την κοινωνική καταξίωση μέσα από την «επιτυχία» του παιδιού μου

«…η διεκδίκηση μιας "καλής" θέσης στο πανεπιστήμιο ήταν υπόθεση υψίστης σημασίας για την οικογένεια: για τη μητέρα ήταν πρωτίστως ζήτημα κοινωνικής καταξίωσης (θα έμπαινε στο μάτι διαφόρων που τους τα 'χε φυλαγμένα, όπως η ίδια δήλωνε), για τον πατέρα ήταν χαρακτηριστική περίπτωση "προβολής" του προσωπικού του απωθημένου για σπουδές… και για τον ίδιο τον Η. ήτανε επιτακτική ανάγκη να ανταποκριθεί στις προσδοκίες όλων για να ανεβάσει την αυτοεκτίμησή του…»

Η περίπτωση της Ι - Σε αγαπάμε δίχως όρους, προχώρα όμως μοναχή σου

«…Η Ι στην πρώτη συνάντησή μας ήρθε μόνη της, χωρίς να συνοδεύεται από κάποιον απ' τους γονείς της … Από την επαφή μας με τη μητέρα της μάθαμε πως οι γονείς της είχαν χωρίσει πολύ πριν το παιδί πάει στο σχολείο … Το στοιχείο που έλειπε και που ευθυνόταν για την ώς τώρα σχολική αποτυχία τής Ι ήταν η άμεση καθημερινή γονεϊκή παρουσία και καθοδήγηση και η ύπαρξη "ορίων" στη συμπεριφορά…»

Η περίπτωση της Θ - Ο ξερόλας της τάξης

«…Η Θ αλωνίζει στις τάξεις ως ξερόλας, εισπράττει τη δυσαρέσκεια των συμμαθητών της και καταδικάζει τον εαυτό της στην απομόνωση από τους συνομηλίκους της … Η αποφασιστική διέξοδος παρουσιάστηκε ύστερα από μήνες και αντλήθηκε από το απαράδεκτο και εξοντωτικό σύστημα της παπαγαλίας…»

Η περίπτωση του Ν - Αρκεί να το πιστέψεις και έχεις διανύσει όχι τον μισό, μα ολόκληρο τον δρόμο για τον στόχο

«…ο Ν δεν είχε ούτε στοιχειώδεις βάσεις στα συγκεκριμένα μαθήματα και το πιο δύσκολο ήταν πως δεν είχε μάθει ποτέ να διαβάζει, να μελετά, να εργάζεται στην πολύχρονη σχολική του θητεία, που βάδιζε προς το τέλος της … Ο Ν ήταν το ιδιαίτερο στοίχημά μας εκείνη τη χρονιά. Θα το κερδίζαμε με κάθε θυσία…»

Είμαι σίγουρη πως διαβάζοντας αυτές τις αληθινές ιστορίες των παιδιών θα αναγνωρίσετε κάποια περίπτωση που γνωρίζετε.

Κάθε παιδί είναι διαφορετικό, μα την περίοδο της μεγάλης δοκιμασίας των εξετάσεων έχουν όλα ένα κοινό γνώρισμα: αγωνιούν και φοβούνται για το μέλλον τους. Αυτό είναι που πρέπει να συνειδητοποιήσουν πρώτα οι γονείς και μετά οι δάσκαλοι.

Εκεί έξω ο κόσμος μοιάζει μεγάλος και απειλητικός, χρειάζονται την κατανόηση και τη συμπαράστασή μας. Σε όποιο αποτέλεσμα. Ετσι μαθαίνουν και έτσι παίρνουν το κυριότερο μάθημα για τη ζωή τους: την αγάπη.

 

ΝΗΣΙΔΕΣ
Αντα…, δίχως επώνυμο
-Επώνυμο δεν έχει αυτή η Αντα; -Οχι, δεν έχει επώνυμο. Σκέτο Αντα. (…) Η Αντα δεν είναι μια υπάλληλος σαν τις άλλες....
Αντα…, δίχως επώνυμο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η 14η Ιουλίου, η δύναμη του λαού…
Η πυκνή, «ζωντανή» γραφή του συγγραφέα στις περισσότερες σελίδες του βιβλίου, σε καθιστά μάρτυρα των γεγονότων. Σε κατεβάζει στους δρόμους της οργής, στους δρόμους των ταραγμένων εκείνων ημερών.
Η 14η Ιουλίου, η δύναμη του λαού…
ΝΗΣΙΔΕΣ
Γράφοντας για τη «σοφία των άλλων»
Ενα πολύτιμο βιβλίο είχα την ευκαιρία να διαβάσω –με την προσοχή που του αξίζει– τις μέρες των πασχαλινών διακοπών. Πρόκειται για το «Η σοφία των άλλων» του Θανάση Γιαλκέτση. Ο συγγραφέας...
Γράφοντας για τη «σοφία των άλλων»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η εποχή της υποκρισίας
Κρατώντας το καινούργιο βιβλίο του Πέτρου Μάρκαρη «Η εποχή της υποκρισίας» που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη, σκέφτομαι πως ήρθε επιτέλους η ώρα να ξαναμπώ στο σύμπαν του αστυνόμου Χαρίτου...
Η εποχή της υποκρισίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στην Πόλη των πόλεων
Το Ζωγράφειο Σχολείο, στο διάστημα10-14 Απριλίου, άνοιξε τις πόρτες του σε μαθητές και μαθήτριες από την Ελλάδα στο πλαίσιο του «7ου Μαθητικού Συνεδρίου: Αντώνης Σαμαράκης», που διοργάνωσε σε συνεργασία με τα...
Στην Πόλη των πόλεων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η θεραπεία των αναμνήσεων
«Η θεραπεία των αναμνήσεων» είναι ένα μυθιστόρημα για την τζαζ, το χιούμορ, τη δύσκολη σχέση πατέρα-γιου, τη μετανάστευση στην Αμερική, τα γηρατειά, τη λειτουργία της μνήμης και την ελευθερία επιλογής απέναντι...
Η θεραπεία των αναμνήσεων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας