Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Απαντώντας σε φληναφήματα και παραμύθια της Νέας Δημοκρατίας περί φαρμάκου
EUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Απαντώντας σε φληναφήματα και παραμύθια της Νέας Δημοκρατίας περί φαρμάκου

  • A-
  • A+

Στην «πολιτική» ιστορία του φαρμάκου στη χώρα μας λίγες πράξεις και αποφάσεις μπορούν να θεωρηθούν ως πραγματική «πολιτική φαρμάκου».

Οι κυβερνήσεις που προηγήθηκαν μάλλον δεν γνώριζαν το αντικείμενο... κρίνοντας εκ του αποτελέσματος βεβαίως. Μικρή φωτεινή εξαίρεση η αρχική φάση του ΕΣΥ με την εθνική φαρμακοβιομηχανία, το εθνικό συνταγολόγιο κ.λπ.

Δυστυχώς τόσο η Νέα Δημοκρατία όσο και το ΠΑΣΟΚ στη συνέχεια διαχειρίστηκαν το φάρμακο ως ένα πρόσφορο πεδίο για «μπίζνες», με καταστρεπτικές φυσικά συνέπειες για τη χώρα.

Ετσι σαν αντικείμενο το φάρμακο αντιμετωπίστηκε ως άλλο ένα ακόμη εμπορικό προϊόν, για το οποίο –απλώς- θα έπρεπε να τηρούνται κάποιες ειδικές, «αγορανομικές» κατά κάποιον τρόπο, διατάξεις.

Βεβαίως ήδη από το 2009 στην παγκόσμια βιβλιογραφία επισημαινόταν η ανάγκη οι πολιτικές ρυθμίσεις που αφορούσαν το φάρμακο να εστιάζουν σε δύο στόχους:

α) Στην ενίσχυση της πληροφόρησης σχετικά με την κατανομή των κονδυλίων που αφορούν τη θεραπευτική διαχείριση των νοσημάτων και την επακόλουθη άσκηση πολιτικών.

Ως τότε οι όποιες «πολιτικές» «επιτυγχάνονταν» αποκλειστικά μέσω τιμολόγησης. Η σύσταση αυτή απαιτούσε και απαιτεί «monitoring», δηλαδή συστηματική καταγραφή δεδομένων και τη συνοδό εξαγωγή συμπερασμάτων και στη συνέχεια διάχυση των όποιων συμπερασμάτων στους παράγοντες που ρυθμίζουν τις πολιτικές υγείας, ώστε να γίνουν οι αναγκαίες προσαρμογές.

β) Στην αναθεώρηση της γενικής πολιτικής «διαμοιρασμός κόστους» με νέο στόχο να επιτευχθεί αύξηση της διαθεσιμότητας (δυνατότητας) και της ισότητας στην πρόσβαση στο φάρμακο.

Αντί της δέουσας όμως προσαρμογής –συμβατής με τις νόρμες που θέτει η κοινωνική φαρμακολογία- που όφειλαν να υλοποιήσουν οι κυβερνήσεις Νέας Δημοκρατίας και των πολιτικών προγόνων του ΚΙΝ.ΑΛΛ., οι ταγοί... αναλίσκονταν σε «περίπλοκες εξισώσεις» προσαρμοσμένες στις ανάγκες εκλεκτικής στήριξης διεθνών μεγάλων φαρμακευτικών ομίλων.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είναι αυτή που δικαιούται να ισχυριστεί πως πρώτη φορά στη χώρα ξεκινά Πολιτική Φαρμάκου και αρχίζει να διαχειρίζεται την πολυφαρμακία και την υπερσυνταγογράφηση, καθώς πρώτη φορά ο ΕΟΠΥΥ άσκησε ουσιαστικούς και συστηματικούς ελέγχους συνταγογράφησης.

Η κυβέρνηση ενήργησε με βάση τη διεθνή διαπίστωση ότι η υπερσυνταγογράφηση και η ακατάλληλη συνταγογράφηση περιορίζουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, αλλά και της «καλής υγείας» χιλιάδων ασθενών, όπως και γενικότερα εκατοντάδων χιλιάδων ατόμων που λαμβάνουν φάρμακα, παγκόσμια.

Στις ΗΠΑ δε το πρόβλημα θεωρήθηκε ότι είχε πάρει επιδημικές διαστάσεις. Βέβαια ο τομεάρχης Υγείας της Ν.Δ., που πρόσφατα μας μίλησε για αποτελεσματικά, φτηνά και καινοτόμα φάρμακα,-«σύνθημα άνευ νοήματος»- ξεχνά πως οι διασώστες (Rescuers) της Ν.Δ. μαζί με τους νυν συνοδοιπόρους του ΚΙΝ.ΑΛΛ. εκείνη την περίοδο εκινούντο στον αστερισμό της «NOVARTIS».

Εκεί θυσίασαν 2,2 εκατομμύρια Ελληνες για να πετύχουν υψηλές τιμές για λογαριασμό αυτής και άλλων… Αν δεν το είχαν κάνει πιθανώς θα εξασφάλιζαν μέρος του δημοσιονομικού ισοδυνάμου ώστε να μην κλείσουν τις πόρτες των νοσοκομείων με ανάλγητο και κυνικό τρόπο σε εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες ανασφάλιστους...

Η πρώτη αποτελεσματική προσπάθεια περιορισμού αναποτελεσματικών θεραπειών επίσης πιστώνεται στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πάλι μέσω μηχανισμού ελέγχου συνταγογράφησης όχι μόνο στον τομέα φαρμάκων, αλλά και στο υγειονομικό υλικό π.χ. επιθέματα.

Επιπλέον, μια και αναφερόμαστε στον έλεγχο κόστους με στόχο φτηνά φάρμακα, πρέπει να επισημάνουμε πως η διείσδυση γενοσήμων κατά βάση σε νοσοκομειακό επίπεδο πάλι στην παρούσα ηγεσία του υπουργείου και την κυβέρνηση πιστώνεται, όπου -επιπλέον- γίνεται πια με συστηματικό τρόπο monitoring στα φαρμακεία των νοσοκομείων.

Αντίθετα, στην πρωτοβάθμια περίθαλψη η διείσδυση γενοσήμων υπολείπεται σε πολύ μεγάλο βαθμό αναλογικά με τη δευτεροβάθμια.

Να σημειωθεί πως η «μέχρι τώρα» πρωτοβάθμια περίθαλψη αποτελούσε και αποτελεί τον βασικό αντιπολιτευτικό πόλο στην κυβερνητική πολιτική, όπου βέβαια η διείσδυση της Ν.Δ. είναι σημαντική...

Σε αυτό το επίπεδο λοιπόν είναι τουλάχιστον αστείο να μιλούν κάποιοι για έλεγχο της συνταγογράφησης αντιβιοτικών και να δηλώνουν επιπλέον τη «βούλησή» τους για απαγόρευση χορήγησης αντιβιοτικών από τα φαρμακεία χωρίς συνταγή.

Τη θέση αυτή έχει ο ΣΥΡΙΖΑ εδώ και 7 χρόνια, η εφαρμογή όμως ενός τέτοιου μέτρου απαιτεί πρόσθετες προσαρμογές που βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ επιπρόσθετα πρέπει να συνυπολογιστεί η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της χώρας, ειδικά σε ό,τι αφορά μικρές και απομακρυσμένες περιοχές.

Πέραν όμως αυτής της ιδιαιτερότητας, χρειάζεται συστηματική προσπάθεια αλλαγής συμπεριφοράς των ίδιων των ληπτών υπηρεσιών υγείας, όπως επίσης και της χρήσης αντιβιοτικών στην κτηνοτροφία που καθιστά ακόμη πιο σύνθετη τη διαχείριση της ανάγκης για δραστική μείωση της κατανάλωσης αντιμικροβιακών.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να υπογραμμιστεί, απέναντι στις λαϊκίστικες αρλούμπες που μας εξέθεσε με στόμφο ο τομεάρχης Υγείας της Ν.Δ., πως πρώτη φορά επίσης με την παρούσα ηγεσία του υπ. Υγείας και την παρούσα κυβέρνηση επιδιώκεται συστηματικά ο εξορθολογισμός χορήγησης των αντιμικροβιακών.

Θεραπευτικά πρωτόκολλα, συστηματική καταγραφή βακτηριαιμιών, έλεγχος χορήγησης προωθημένων αντιβιοτικών, ήταν άγνωστα στη χώρα και σίγουρα έξω από τις προτεραιότητες όσων αντιλαμβάνονται το φάρμακο σαν εμπόρευμα και όχι σαν αγαθό.

Και αυτή ακριβώς η προσέγγιση τεκμηριώνεται απόλυτα στο τεθλασμένο γονατογράφημα του κ. Βασ. Οικονόμου, ο οποίος αντιλαμβάνεται τον πάσχοντα ως πειραματόζωο.

Γι' αυτό άλλωστε χωρίς να γνωρίζει τι είναι, αναδεικνύει τις κλινικές μελέτες ως πηγή προστιθέμενης αξίας και εσόδων στην εθνική οικονομία... Η εφαρμογή κλινικών μελετών εφαρμόζεται σε ειδικές κατηγορίες ασθενών, όπου άλλες θεραπείες έχουν αστοχήσει.

Πρέπει να υπογραμμιστεί πως η χώρα μας είναι ακόμη θεσμικά σχετικά ανοχύρωτη όσον αφορά τα δικαιώματα των ασθενών, ώστε να υπάρχουν κατάλληλοι ελεγκτικοί μηχανισμοί που θα ελέγχουν νόσους, ασθενείς, βιβλιογραφία κ.λπ.

Καταλήγοντας, ζούμε έπειτα από πολλά χρόνια μια περίοδο συστηματικής αναγέννησης του ΕΣΥ, ζούμε για πρώτη φορά την ανάπτυξη της πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης, ζούμε μια γενναία ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού (ιατρικού, νοσηλευτικού, τεχνικού κ.λπ.), ζούμε μια περίοδο αναβάθμισης του ιατρο-υγειονομικού τεχνολογικού εξοπλισμού.

Στα τέσσερα χρόνια που προηγήθηκαν ζήσαμε μια μικρή επανάσταση στο υγειονομικό σύστημα, από την εγκατάλειψη και τον μαρασμό περάσαμε στην αναβάθμιση και την αναγέννηση, βρισκόμαστε σε μια πορεία καθολικής υγειονομικής κάλυψης, όπως επιτάσσει –μεταξύ άλλων– και ο ΠΟΥ (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας).

Η εμπορευματοποίηση της δημόσιας υγείας που πρεσβεύει η Νέα Δημοκρατία είναι γνωστή στους πολίτες…

ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

 

Π.Δ. 108/1993 (ΦΕΚ 50 τ. Β΄/7-4-1993).

«Συγκρότηση, Οργάνωση & Λειτουργία του Νοσοκομειακού Φαρμακείου»

ΦΕΚ 152 τ. Α΄/20-11-2015 «Clawback για την ενδονοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη»

Ν. 4354/15 (ΦΕΚ 176 τ. Α΄/16-12-2015) άρθρο 41: «Μηχανισμός clawback για τη νοσοκομειακή δαπάνη»

Εγκύκλιος 31-03-2010 & Οδηγίες του ΥΥΚΑ με αρ. πρ.79709/30-06-2010 «Διαχείριση φαρμάκων στα κρατικά νοσοκομεία»

Ν.4368/2016, άρθρο 33 «Μέτρα ανακούφισης από την ανθρωπιστική κρίση & διασφάλιση της καθολικής υγειονομικής κάλυψης του πληθυσμού»

ΚΥΑ Α3(γ)/Γ.Π/οικ.25132/4-4-2016 «Ρυθμίσεις για τη διασφάλιση της πρόσβασης των ανασφάλιστων στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας»

Ν.3816/2010 (ΦΕΚ 6 τ. Α΄/26-01-2010) άρθρο 12 «Επανεισαγωγή καταλόγου συνταγογραφούμενων φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων & εξορθολογισμός πλαισίου χορήγησης ιδιοσκευασμάτων για σοβαρές ασθένειες»

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ, αρ. πρωτ. 14136/27-06-2016 «Λειτουργία επιτροπής ελέγχου του Γ.Ν. Τρικάλων»

Ν.3918/2011 (ΦΕΚ 31 τ. Α΄/02-03-2011) άρθρο 35: «Καθορισμός ποσού έκπτωσης των φαρμακευτικών εταιρειών προς τους Φ. Κ.Α, τον Ο.Π.Α.Δ και τα Νοσοκομεία

ΦΕΚ 4898 τ. Β΄/1-11-2018 άρθρο 9: «Σκιαγραφικά μέσα, ομοιοπαθητικά, γαληνικά σκευάσματα» του ΕΚΠΥ του ΕΟΠΥΥ», άρθρο 14: «Παρακολούθηση Νοσηλείας», άρθρο 15: «Τρόπος αποζημίωσης Νοσηλείας», άρθρο 16: «Εξαιρούμενα του Κ.Ε.Ν. & του Ημερήσιου Νοσηλίου που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ», άρθρο 19: «Αποζημίωση Φαρμακευτικής Δαπάνης εντός Νοσηλείας»

Υ1/Γ.Π./οικ.127449/30-12-2002 & Υ1/Γ.Π οικ. 50943/23-4-2007 «Απόφαση του Υ.Υ.Κ.Α «Διαδικασία συνταγογράφησης αντιβιοτικών», άρθρο 8: « Εργο & αρμοδιότητες ΟΕΚΟΧΑ - μέτρα, όροι & διαδικασίες για την πρόληψη & τον έλεγχο των λοιμώξεων που συνδέονται με τη νοσηλεία των ασθενών στους χώρους Π.Υ», (ΦΕΚ 388/Β/18-02-2014) άρθρο 11: Δείκτες Ελέγχου Λοιμώξεων «Μέτρα, όροι και διαδικασίες για την πρόληψη και τον έλεγχο των λοιμώξεων που συνδέονται με τη νοσηλεία των ασθενών στους χώρους Π.Υ.»

 

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

1) Sax P. «Impact of pharmaceutical regulation and policies on health system performance goals in Israel». Adv Health Econ Health Serv Res. 2010;22:77-101

2) Hernandez S, Nelson L. Prescription drug abuse: Insight into the epidemic. Clin Pharmacol and Ther 2010; 88:307-317.

3) Huttner et al. Antimicrobial Resistance and Infection Control 2013, 2:31 Page 2 of 13

4) Dunne S. Suzanne and Dunne P. Colum. What do people really think of generic medicines? A systematic review and critical appraisal of literature on stakeholder perceptions of generic drugs. BMC Medicine. 2015. 13: 173.

5) Ergen Evangelos. 2015. Health Policy and Economics: The adoption of generic drugs in Greek healthcare system. 10.13140/RG.2.1.2261.6163.

6) Simoens Steven. Sustainable Provision of Generic Medicines in Europe. European policy towards generic medicines. 2013. KU Leuven Department of Pharmaceutical and Pharmacological Sciences.

7) Xanthopoulou S. & Katsaliaki K. Evaluation of generic drug use in the Greek market during the financial crisis. Archives of Hellenic Medicine. 2016, 33 (5): 583–595.

8) Kaplan et al.. Policy Options for Promoting the Use of Generic Medicines in Low- and Middle-income Countries. HAI Review generics policies.WHO/HAI Pricing Policy Working Group. March 2016.

9) Labiris G. et al.. Greek Physicians’ Perceptions on Generic Drugs in the Era of Austerity. Scientifica. Volume 2015. Article ID 251792, 9 pages. http://dx.doi.org/10.1155/2015/251792.

*Μέλος της Συντονιστικής Γραμματείας του Τμήματος Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ (υπεύθυνος φαρμάκου) Διοικητής Γενικού Νοσοκομείου Τρικάλων

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Φταίνε ο ΣΥΡΙΖΑ, ο ΕΟΠΥΥ και η... Novartis
Σε ιδιαιτέρως δύσκολη θέση βρέθηκε χθες κατά την τελευταία μέρα της εξέτασής του στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής, που ερευνά τα σκάνδαλα στον χώρο της υγείας, ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Μάριος Σαλμάς, ο...
Φταίνε ο ΣΥΡΙΖΑ, ο ΕΟΠΥΥ και η... Novartis
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Γενική αμνησία στο ΠΑΣΟΚ
Aκούγοντας κανείς την πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, Φώφη Γεννηματά, στην προσυνεδριακή ημερίδα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης με θέμα τη δημόσια υγεία και την αναγέννηση του ΕΣΥ, θα νόμιζε πως το ΠΑΣΟΚ δεν κυβέρνησε...
Γενική αμνησία στο ΠΑΣΟΚ
ΥΓΕΙΑ
Περιμένοντας (ακόμα) το Βιβλιάριο Υγείας Ανασφάλιστου
Το καλοκαίρι του 2014, όταν πλέον οι φωνές των νοσοκομειακών γιατρών και των κοινωνικών ιατρείων έφεραν τη διεθνή κατακραυγή από τον ΟΗΕ και τον ΠΟΥ, η συγκυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ υποχρεώθηκε από τους δανειστές να...
Περιμένοντας (ακόμα) το Βιβλιάριο Υγείας Ανασφάλιστου
Η ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Η «σκευωρία» του FBI
Αν η σημερινή κυβέρνηση επιθυμεί να συνεχίσει τη θεωρία της «σκευωρίας», είναι υποχρεωμένη να πάψει να εστιάζει τις επιθέσεις της στα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και να στραφεί στις Αρχές των ΗΠΑ και στο FBI.
Η «σκευωρία» του FBI
ΥΓΕΙΑ
«Ξηλώνουν» από το ΚΕΣΥ την αρμοδιότητα για τα ιατρικά συνέδρια
Με απόφαση του υφυπουργού Υγείας καταργήθηκε η εγκύκλιος του τέως υπουργού Ανδρέα Ξανθού που μετέφερε από τον ΕΟΦ στο ΚΕΣΥ την αρμοδιότητα έγκρισης και ελέγχου χορηγιών στα ιατρικά συνέδρια.
«Ξηλώνουν» από το ΚΕΣΥ την αρμοδιότητα για τα ιατρικά συνέδρια
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Τα πράγματα για τον ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσαν να είναι καλύτερα διότι, παρά τα λάθη του 2015, παρήγαγε σπουδαίο έργο, έδωσε καλές λύσεις σε χρονίζοντας προβλήματα και άλλαξε τη διεθνή εικόνα της χώρας προς το...
Της Αλλοπάρ*

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας