Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η υγεία μέσα στη σαλάτα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η υγεία μέσα στη σαλάτα

  • A-
  • A+

Εχει αναδειχθεί πλέον η σημασία των μη επεξεργασμένων τροφίμων, μια και τα συστατικά τους δρουν συνεργιστικά για να βελτιώσουν την υγεία μας.

Επίσης γνωρίζουμε πως πενήντα ή παραπάνω από τις σημαντικές βιταμίνες, τα αμινοξέα, τα μεταλλικά στοιχεία και τα απαραίτητα λιπαρά οξέα που έχει ανάγκη σε καθημερινή βάση ο οργανισμός μας, καθώς και πάνω από χίλια διακόσια φυτοθρεπτικά συστατικά περιέχονται σε φρούτα, λαχανικά, σιτηρά και ζωικά προϊόντα.

Τα φυτοθρεπτικά είναι τα φυτικά βιοενεργά συστατικά που είναι υπεύθυνα για το χρώμα και τη γεύση των λαχανικών. Παρ’ όλο που δεν είναι τόσο ζωτικής σημασίας όσο οι βιταμίνες και τα μεταλλικά στοιχεία, υποστηρίζουν την υγεία με ποικίλους τρόπους.

Τα αντιοξειδωτικά, για παράδειγμα, προστατεύουν τον οργανισμό από τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν πρόωρη γήρανση και ασθένειες, όταν η φυσιολογική ικανότητα του οργανισμού μας δεν επαρκεί για να τις εξουδετερώσει.

Ας δούμε τα αντιοξειδωτικά ανά χρώμα:

Το πράσινο χρώμα στα κολοκυθάκια, τα μπιζέλια, τα αγγούρια, το κέιλ, το αβοκάντο, τα σπαράγγια και τα φασολάκια οφείλεται στη λουτεΐνη, η οποία ως φυτοθρεπτικό προστατεύει τα μάτια, ενισχύει την άμυνα και συμβάλλει στην υγεία των ιστών, του δέρματος και του αίματος.

Σε όλα τα φυλλώδη λαχανικά, χόρτα και φύκια περιέχεται χλωροφύλλη, που είναι αποτοξινωτική, βοηθά στην παραγωγή νέων κυττάρων στο αίμα και στη σύνθεση κολλαγόνου, ενισχύει την ενέργεια και την ευεξία.

Τέλος, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το μπρόκολο, το κινέζικο λάχανο, το λάχανο και τα γογγύλια περιέχουν τα φυτοθρεπτικά συστατικά που ονομάζονται ινδόλες και αφενός έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες, αφετέρου διατηρούν την ισορροπία των υγιών ορμονών.

Το πορτοκαλί/κίτρινο χρώμα πολλών φρούτων και λαχανικών, όπως οι πιπεριές, η κολοκύθα, τα καρότα, τα βερίκοκα, το μάνγκο, τα πορτοκάλια και το γκρέιπφρουτ, οφείλεται στα φυτοθρεπτικά καροτένια, τα οποία συνεισφέρουν στην καθυστέρηση ή και στην αποτροπή της εκδήλωσης καρκίνου, καρδιακών παθήσεων, καταρράκτη και άλλων ασθενειών που σχετίζονται με την ηλικία∙ επίσης τα καροτένια είναι πηγή βιταμίνης Α.

Οι ξανθοφύλλες (συμπεριλαμβανομένης της ζεαξανθίνης και της ασταξανθίνης) περιέχονται στα κόκκινα ψάρια, τα αυγά, τα περισσότερα κίτρινα και πορτοκαλιά φρούτα και λαχανικά και έχουν αντικαρκινική δράση, προστατεύουν τα μάτια και τον εγκέφαλο και ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

Τις ντομάτες τις βάφει κόκκινες το λυκοπένιο∙ αυτό το φυτοθρεπτικό προστατεύει από καρδιοπάθειες, καρκίνο του προστάτη και του πεπτικού συστήματος και παίζει ρόλο στην πρόληψη του εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας.

Οι ανθοκυανίνες, που εμποδίζουν τον σχηματισμό θρόμβων στο αίμα, αυξάνουν τα επίπεδα της «καλής» χοληστερίνης και καταπολεμούν φλεγμονώδεις αντιδράσεις, χρωματίζουν τα σταφύλια, το κόκκινο κρασί, τα κεράσια, το πράσινο τσάι, τις μελιτζάνες και το κόκκινο λάχανο.

Ανθοκυανίνες επίσης, αλλά με μπλε/μοβ χρώμα, περιέχονται στα μπλε μύρτιλα, τα κράνα, τις φράουλες, τα σμέουρα και τις σταφίδες και εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες, έχουν αντικαρκινικές δράσεις και προστατεύουν από τον διαβήτη τύπου 2.

Σε κόκκινα σταφύλια, μούρα, δαμάσκηνα, φασόλια και φιστίκια περιέχεται η ρεσβερατρόλη, που δρα ως φυσικό αντιβιοτικό, έχει αντικαρκινικές ιδιότητες και αποτρέπει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Λευκό χρώμα δίνει το θειούχο αλλύλιο, που περιέχεται σε όλα τα είδη κρεμμυδιών και στα σκόρδα και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα, ενώ έχει και αντικαρκινικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Τις ανθοξανθίνες τις συναντάμε στις μπανάνες, το κουνουπίδι, τα μανιτάρια, τον δαύκο (άγριο καρότο), τις πατάτες, την πιπερόριζα (τζίντζερ) και τα γογγύλια∙ οι ενώσεις αυτές βοηθούν στη μείωση της χοληστερόλης και της υψηλής αρτηριακής πίεσης. Επίσης μετριάζουν τον κίνδυνο εμφάνισης συγκεκριμένων καρκίνων και καρδιοπαθειών.*

*Οι πληροφορίες έχουν αντληθεί από το «Neal’s Yard Remedies Healing Foods», εκδόσεις Πεδίο, 2015.

Μια εύκολη σχετικά σαλάτα, ανάλογα με τις γευστικές σας προτιμήσεις, είναι να κόψετε καρότα, κόκκινο και άσπρο λάχανο, ένα μικρό μπρόκολο (κομμένο σε μικρές φούντες), κόκκινες πιπεριές, αβοκάντο ώριμο, δαμάσκηνα αποξηραμένα και πράσινο μήλο, να τρίψετε λίγο φρέσκο τζίντζερ και να αρτύσετε με λάδι και λεμόνι.

Αν θέλετε πιο έντονη γεύση στη σαλάτα σας, μπορείτε να προσθέσετε λίγο ταμπάσκο ή καυτερή πιπεριά σε λαχανικά όπως: πράσινη γαλλική σαλάτα ή μαρούλι, ρόκα, κόκκινο λάχανο, ντοματάκια, ένα φλιτζάνι αρακά, τριμμένη ρέβα (γογγύλι), αγριοράδικο, ένα μήλο κόκκινο με τη φλούδα, αβοκάντο και, αν αντέχετε, κρεμμύδι. Αναλόγως, ραντίζετε με λαδολέμονο ή λαδόξιδο.

Μια άλλη ιδέα είναι να φτιάξετε πέστο λαχανίδας (κέιλ), αντικαθιστώντας τον βασιλικό με 400 γρ. φύλλα λαχανίδας και τα κουκουνάρια με 300 γρ. ψητά καρύδια. Προσθέστε το σε σούπες ή ζυμαρικά ή ως ντρέσινγκ.

Οι τροφές που καταναλώνουμε επηρεάζουν την υγεία και την ευεξία μας. Η γνώση της διατροφική τους αξίας μας προσφέρει τη δυνατότητα να κάνουμε τις κατάλληλες προσαρμογές, ώστε η διατροφή μας να συμβάλλει στη διατήρηση και τη βελτίωση της υγείας μας.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Επικίνδυνα φυτοφάρμακα σε χέρια ανυποψίαστων καταναλωτών!
Ναι, οι σκνίπες που κατακλύζουν βεράντες και κήπους είναι ενοχλητικές και πρόβλημα μεγάλο. Ομως η χρήση φυτοφαρμάκων/εντομοκτόνων στις πόλεις πρέπει να είναι συμβατή και φιλική με την ανθρώπινη ζωή και το...
Επικίνδυνα φυτοφάρμακα σε χέρια ανυποψίαστων καταναλωτών!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ατμιστές, προσοχή!
Ο πρώτος θάνατος που οι επιστήμονες πιθανολογούν ότι συνδέεται με το ηλεκτρονικό τσιγάρο σημειώθηκε στις ΗΠΑ. Πρόκειται για ατμιστή που νοσηλεύτηκε με σοβαρές αναπνευστικές επιπλοκές στο Ιλινόις και κατέληξε.
Ατμιστές, προσοχή!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Θηλασμός σημαίνει επιβίωση
Για ένα μωρό, είτε γεννιέται σε μια καλύβα, είτε σε νοσοκομείο σε μια μεγάλη πόλη, είναι πρωταρχικής σημασίας η τοποθέτησή του στο στήθος της μητέρας του μέσα στην πρώτη ώρα μετά τη γέννησή του.
Θηλασμός σημαίνει επιβίωση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα λαχανικά, εχθρός του διαβήτη
Οι ενήλικες που διατρέφονται με περισσότερα λαχανικά, έχουν χαμηλότερες πιθανότητες να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2 από τους συνομηλίκους τους που καταναλώνουν περισσότερο κρέας, ψάρι, αυγά και γαλακτοκομικά.
Τα λαχανικά, εχθρός του διαβήτη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα υπνωτικά χάπια και η άνοια
Η συχνή χρήση χαπιών ύπνου μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο μελλοντικής γνωστικής εξασθένησης, σύμφωνα με νέα έρευνα των Yue Leng, PhD, and Kristine Yaffe, MD, του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, Σαν Φρανσίσκο.
Τα υπνωτικά χάπια και η άνοια
ΕΥΕΞΙΑ-ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Τρώω, αλλά πεινάω;
Ο παχύσαρκος κινείται διατροφικά στα άκρα. Κι όμως πίσω από αυτή την αφύσικη λειτουργία του, πίσω από αυτήν την «ανισορροπία» του υπάρχει μια θαυμαστή ισορροπία που τον βοηθά να τα βγάλει πέρα.
Τρώω, αλλά πεινάω;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας