Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δύο «όψεις» θεατρικές - Ενα «νόμισμα»

Σκηνή από τη θεατρική παράσταση «οι Δανειστές - Μια αυτοβιογραφία» του Στρίντμπεργκ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δύο «όψεις» θεατρικές - Ενα «νόμισμα»

  • A-
  • A+

Λίγο πριν το τέλος της θεατρικής περιόδου του χειμώνα, κάποιες παραστάσεις (ευτυχώς) παίζονται ακόμη, για λίγες παραστάσεις, και τρέχουμε να τις προλάβουμε. Οι συγκεκριμένες δυο θα μπορούσαν πράγματι να αποτελούν τις δυο όψεις του ίδιου νομίσματος: του ανθρώπινου ψυχισμού.

Πρόκειται για τις παραστάσεις «Οι Δανειστές - Μια αυτοβιογραφία» του Στρίντμπεργκ (φωτ. άνω) και «Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του» βασισμένο στο μυθιστόρημα του Αντουάν ντε Σεντ Εξιπερί (φωτ. κάτω).

Το ιδιαίτερο κοινό χαρακτηριστικό και των δυο αυτών παραστάσεων είναι πως ανεβαίνουν σε δυο εξίσου ιδιαίτερους χώρους: Στην Αγγλικανική Εκκλησία «Αγιος Παύλος» η πρώτη και στο σπίτι της Λητώς και του Αγγελου Κατακουζηνού (πλέον «Ιδρυμα Αγγελου και Λητώς Κατακουζηνού») η δεύτερη.

Εύκολος άνθρωπος όσο ζούσε ο Αύγουστος Στρίντμπεργκ δεν ήταν. Ούτε η ζωή ούτε η εποχή του ήταν εύκολες. Το ίδιο συμβαίνει και με τα έργα του.

Προσωπικά, δεν είμαι φανατική θαυμάστρια της τόσης κατάθλιψης και υπαρξιακής αγωνίας που μεταφέρουν στα θεατρικά τους έργα πολλοί συγγραφείς του Βορρά (ο συγκεκριμένος ήταν Σουηδός), αυτό όμως δεν αφαιρεί τίποτε από την αξία τους. Ειδικά όταν αυτά μεταφέρονται με έμπνευση και σοβαρότητα στο θέατρο, τότε κερδίζουν ακόμη κι εμένα την «άπιστη».

Η συγκεκριμένη μεταφορά των «Δανειστών» από την ομάδα ΑΣΙΠΚΑ, μέσα από τον ξεχωριστό χώρο της Αγγλικανικής Εκκλησίας «Αγιος Παύλος» στο κέντρο της Αθηνας (Φιλελλήνων 27, Σύνταγμα), κατορθώνει ν' ανταποκριθεί επάξια στο δύσκολο αυτό αυτοβιογραφικό έργο του Στρίντμπεργκ: ο συγγραφέας βάζει τρία πρόσωπα - ένα συγγραφέα, τη γυναίκα του και τον πρώην της στον ίδιο χώρο (ένα επαρχιακό ξενοδοχείο) και μελετά τις αντιδράσεις τους.

Ακούγεται απλοϊκό, αλλά μόνο αυτό δεν είναι. Οι παραστάσεις συνεχίζονται έως τέλη Μαΐου, κάθε Δευτέρα, Τρίτη στις 21.00 και Παρασκευή στις 12 τα μεσάνυχτα (προτείνω τη μεσονύκτια ασυζητητί! Θα προλάβετε και το τελευταίο μετρό).

Από τον Στρίντμπεργκ περνάω στον Εξιπερί τη δεύτερη όψη του «νομίσματος». Πρόκειται για ένα μιούζικαλ δωματίου, σε σκηνοθεσία του Θοδωρή Τσαπακίδη με τον τίτλο «Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του». Και όχι όποιου κι όποιου δωματίου, αλλά ενός από το σπίτι-μουσείο του ζεύγους Κατακουζηνού (λεωφ. Βασ. Αμαλίας 4, απέναντι από τον Εθνικό Κήπο), που συνδέθηκε με την ιστορία της γενιάς του ’30 και που φέρει μία μοναδική γοητεία εποχής.

Η παράσταση εξερευνά αυτήν την ερωτική ιστορία μέσα από τις αληθινές ερωτικές επιστολές των δυο εραστών-συζύγων: του ίδιου του Εξιπερί και της συζύγου του Κονσουέλο. Ακόμη κι όταν ο Αντουάν μια μέρα χάθηκε, η Κονσουέλο δεν σταμάτησε ποτέ να του γράφει. 18, 19, 24, 26, 31 Μαΐου στις 21.00.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Από την Πάτρα στο... Φεστιβάλ Αθηνών
Ο σκηνοθέτης Γιώργος Παπαγεωργίου επέλεξε την ιστορία της Γιαννούλας για να κάνει την πρώτη του εμφάνιση ως σκηνοθέτης στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Πρόκειται για μια πραγματική ιστορία.
Από την Πάτρα στο... Φεστιβάλ Αθηνών
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Επικίνδυνες μαγειρικές»
Το μυθιστόρημα του γνωστού συγγραφέα Ανδρέα Στάικου «Επικίνδυνες μαγειρικές» έγινε μπεστ σέλερ, μεταφράστηκε σε 34 γλώσσες, μεταφέρθηκε στο σινεμά, ανέβηκε από την Comédie-Française στο Παρίσι αλλά και στο...
«Επικίνδυνες μαγειρικές»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μυγοφαές: για πρώτη φορά στην Ελλάδα αλλά... τι είναι αυτό;
Είναι ένα ζήτημα τι αποκαλύπτεις και τι όχι γι' αυτό το έργο - εκτός φυσικά από το ότι πρόκειται για μία εξαιρετική παράσταση, που δεν πρέπει να χάσει κανείς. Οχι μόνο γιατί μίλησε στην καρδιά μας αλλά πολύ...
Μυγοφαές: για πρώτη φορά στην Ελλάδα αλλά... τι είναι αυτό;
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αυστηρώς θηλυκόν!
Από τα βάθη της αρχαιότητας ώς σήμερα πολλοί (ίσως μάταια) προσπαθούν να λύσουν το μέγα μυστήριο: τι κρύβεται επιτέλους μέσα στο μυαλό μιας γυναίκας; Την απάντηση υποστηρίζουν πως μπορούν να δώσουν οι...
Αυστηρώς θηλυκόν!
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Το βαλς των δέντρων και του ουρανού»
Πριν από έναν χρόνο μεταφράστηκε στα ελληνικά το εξαιρετικό βιβλίο του Ζαν-Μισέλ Γκενασιά «Το βαλς των δέντρων και του ουρανού» (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις). Ο Ζαν-Μισέλ Γκενασιά γεννήθηκε στο Αλγέρι το...
«Το βαλς των δέντρων και του ουρανού»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Το χώμα βάφτηκε κόκκινο»
Το Θεσσαλικό Θέατρο ανεβάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο». Πρόκειται για θεατρική προσαρμογή του σεναρίου του Νίκου Φώσκολου, που έγινε κινηματογραφική επιτυχία σε σκηνοθεσία...
«Το χώμα βάφτηκε κόκκινο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας