• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.2°C / 33.0°C
    4 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.5°C / 34.3°C
    2 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 29.4°C / 34.3°C
    2 BF
    35%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    31%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 31.3°C
    4 BF
    42%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.9°C / 34.9°C
    2 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 28.7°C
    0 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.4°C / 32.4°C
    2 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 29.3°C
    5 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.3°C / 27.9°C
    4 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 28.4°C
    5 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.5°C / 28.7°C
    3 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    69%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.7°C / 31.9°C
    0 BF
    33%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.5°C / 31.6°C
    2 BF
    43%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.2°C / 28.8°C
    3 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.4°C / 32.0°C
    3 BF
    34%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.3°C / 30.5°C
    2 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.6°C / 31.1°C
    3 BF
    68%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.1°C / 29.1°C
    1 BF
    48%
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ / ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χίλιες προσπάθειες, χίλιοι αγώνες!

  • A-
  • A+
Το βιβλίο «Χίλιες ανάσες» αποτελέι μία από τις παραστατικότερες απεικονίσεις της γιορτής του Πάσχα στον τόπο μας! Μια σύγχρονη καταγραφή της ελληνικής Λαμπρής, από τις καλύτερες στη νεοελληνική γραμματεία, που χωρά και αγκαλιάζει όλους: μόνιμους και περιστασιακούς κατοίκους, Eλληνες και ξένους!

Η Ιωάννα Καρυστιάνη επιλέγει ένα μικρό αιγαιοπελαγίτικο νησί, το φανταστικό Κουκούτσι, για να δημιουργήσει τις «Χίλιες ανάσες».

Οι ήρωές της πολλοί: η Πηγή και οι φίλες της, ο αινιγματικά χαμένος Στέλιος -παρών σε όλη τη διάρκεια του μυθιστορήματος-, οι δικοί του αδελφικοί συνοδοιπόροι, η κόρη τους Αμαλία και ο αγαπημένος της, η τραγική Νίνα.

Γύρω τους ένα πλέγμα ανθρώπων που συνιστούν τον δικό τους μικρόκοσμο. Ολοι όμως συνολικά είναι ένας κόσμος σε μικρογραφία.

Μολονότι «η ζωή σε ένα μικρό νησί δεν μπορεί να λάβει μεγάλες διαστάσεις» (σ.23), οι ήρωες, αποκτώντας επίγνωση της προσωρινότητας, ρουφούν τη ζωή.

Η συγγραφέας βλέπει στον άνθρωπο όχι μόνο την περατότητα, αλλά και την απεραντοσύνη. Εστιάζει στη λαχτάρα τού να βιώνεις την κάθε στιγμή και απεγκλωβίζει από το απόλυτο της αλήθειας.

Προσδιορίζει τη σχετικότητα των πραγμάτων, καθώς ούτε οι προηγμένες επιστημονικές τεχνικές (έλεγχος DNA) δεν μπορούν με πλήρη σιγουριά να συμβάλουν στη διαλεύκανση μυστηρίων. Προειδοποιεί: ο άνθρωπος κατακτά γνώσεις, όχι έλεγχο του Σύμπαντος.

Η τραγικότητά του προσδιορίζεται όχι τόσο από την αφέλεια νίκης επί παντός επιστητού, αλλά κυρίως από το σαράκι της αμφιβολίας για το «αδιαμφισβήτητο» των κατακτήσεών του, επιστημονικών και προσωπικών.

Η ζωή στο σύνολό της είναι προσπάθεια. Προσπάθεια επιβίωσης μετά τον θάνατο της μάνας, το ανεξιχνίαστο δυστύχημα που θα στερήσει τη ζωή του ξεχωριστού συντρόφου, τον απρόσμενο θάνατο του πατέρα, τον άδοξο χαμό της ιδεατής αγαπημένης.

Προσπάθεια ανασύνταξης δυνάμεων μετά το τέλος μιας σχέσης, μετά από μια επαγγελματική αποτυχία ή τη συνειδητοποίηση τελμάτωσης στην πληκτικά επαναλαμβανόμενη καθημερινότητα.

Προσπάθεια αποφάσεων που θα αλλάξουν την ίδια μας τη ζωή μετά από ηλικιακά ορόσημα.

Το Αιγαίο, μόνιμος παρατηρητής και σιωπηλός πρωταγωνιστής με πολλαπλή σημασία. Η ομορφιά και η δύναμή του μπορούν συνάμα να λειτουργούν και ως αιτία συντριβής.

Συνδέει τις μοίρες των ανθρώπων, αυτόχθονων και προσφύγων, ποικιλοτρόπως: «…δεν άντεχε να βλέπει σε ρόλο λάκκου ούτε το φαρδύ πέλαγος… Της έφταιγε η θάλασσα …το Αιγαίο την είχε καταστρέψει» (σ. 178).

Αποφεύγοντας τις υπερβολές, αλλά αφουγκραζόμενη τον πόνο, την απόγνωση και τη ματαίωση, η συγγραφέας αποτυπώνει το προσφυγικό με έντονα δραματικό τρόπο.

Ομως ακόμα και εκεί, στα νησιά «πρώτης γραμμής» και στους χώρους υποδοχής και φροντίδας των κατατρεγμένων συνανθρώπων, η ζωή, τα νιάτα, ο έρωτας, η αγωνιστικότητα πρωτοστατούν.

Αγαπώντας τον άνθρωπο, παρουσιάζει τα πρόσωπα της ιστορίας ηττημένα, αλλά όχι παραιτημένα, χτυπημένα από τη μοίρα, αλλά όχι γελοιοποιημένα.

Μπορεί να αναρωτιέται «…ποια ολομέλεια της Βουλής θα συνεδρίαζε για τα δεινά ενός άσημου πολίτη».

Μπορεί οι μη επώνυμοι να προχωρούν «…με λαβωμένα τα κορμιά, λαβωμένα τα εγώ και τα οράματα…» (σ. 257), αλλά η Καρυστιάνη αγωνίζεται μέσω των δημιουργημάτων της να μην υπάρχει «…ένας χαμηλωμένος κόσμος στο δεδικασμένο της υποταγής, αυτής της αλεπούς που παίρνει σβάρνα τα πάντα όλα της ζωής» (σ. 209).

Επιθυμεί ένα σκεπτόμενο κοινό που αναγνωρίζει «…Ελληνες και ξένους ποιητές, διαβάστε τους, όλοι αυτοί είναι φτερά και στα δεκαεφτά μας θέλουμε πτήσεις, μη χαραμιστούμε σαν ωδικά πτηνά σε κλουβί». (σ. 46).

Λόγος λιτός, βαρύνων, καίριος ακόμα και στις μεγάλες περιόδους. Ρητορικές ερωτήσεις, εσωτερικοί μονόλογοι, διάλογοι με ζωντάνια.

Το κείμενο της Καρυστιάνη, αεικίνητο και ανατρεπτικό. Η τέχνη γραφής της ισοδυναμεί με παραστατικότητα ζωής.

Η ιστορική πραγματικότητα της μεταπολίτευσης αλλά και πρόσφατων γεγονότων πλαισιώνει το μυθιστόρημα. Τα συμβάντα πολλά, οι ψυχισμοί των ηρώων συχνά δυσερμήνευτοι.

Η κεντρική ηρωίδα, η Πηγή, πληγωμένη αντιστέκεται, όταν χάνει προσωρινά τον πολυπόθητο Στέλιο.

Διεκδικεί και επαναπραγματεύεται, περιμένοντας τον χρόνο να λειτουργήσει υποστηρικτικά. Οταν μετά από χρόνια εκείνος πεθάνει ανεξήγητα, θα συνειδητοποιήσει πως ο χρόνος, που τον νόμιζε σύμμαχο, την έχει επανειλημμένως προδώσει.

Ο αναπροσδιορισμός μιας ολόκληρης ζωής που σύμβολο και αφετηρία του είχε την αγάπη και τη δοτικότητα και κατάληξη την αίσθηση του «ανήκειν», αποδεικνύεται επίπονος, αλλά όχι αδύνατος.

Γι΄αυτό οι «Χίλιες ανάσες», που αντικατοπτρίζουν χίλιες προσπάθειες, χίλιους αγώνες, χίλια μηνύματα, είναι ίσως το πιο αισιόδοξο μυθιστόρημα της Καρυστιάνη, μολονότι αναφέρεται στο πένθος. Το φως δεν είναι εκθαμβωτικό, είναι όμως υπαρκτό και διάχυτο.

Η αληθινή ζωή εν δράσει. Και μία από τις παραστατικότερες απεικονίσεις της γιορτής του Πάσχα (σ. 289-298) στον τόπο μας!

Μια σύγχρονη καταγραφή της ελληνικής Λαμπρής, από τις καλύτερες στη νεοελληνική γραμματεία, που χωρά και αγκαλιάζει όλους: μόνιμους και περιστασιακούς κατοίκους, Ελληνες και ξένους!

Η ανάσταση, θρησκευτικής ή άλλης ερμηνείας, υφίσταται ως τέτοια μόνο όταν δεν διαχωρίζει τους ανθρώπους. «...Τι όμορφα είναι τα πρόσωπα όταν έχουν ένα δίκαιο παράπονο…» (σ.237). Θα άξιζε λοιπόν «…οι πάντες να κυκλοφορούσαν με λουλουδένιο σήμα στο μέρος της καρδιάς» (σ.317)!

*Φιλόλογος, δρ Κοινωνιολογίας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η οργή του Πάγου
Ο «Πάγος» είναι το νέο μυθιστόρημα του Καρίλ Φερέ που στο αποκορύφωμα της τέχνης του πραγματοποιεί μια συγγραφική στροφή από την «Τριλογία της Λατινικής Αμερικής» στο μυστηριώδες αρκτικό λευκό της Σιβηρίας.
Η οργή του Πάγου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ανθρωπολογία του Μαρξισμού
Οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης κυκλοφόρησαν μόλις το βιβλίο του Σέντρικ Ρόμπινσον «Ανθρωπολογία του Μαρξισμού», όπου ο σημαντικός αυτός επιστήμονας καταπιάνεται με την ιδέα του κοινοτισμού.
Ανθρωπολογία του Μαρξισμού
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η τέχνη της γενναιοδωρίας
Ο Τζέιμς Ρομ επέλεξε και επιμελήθηκε αποσπάσματα από τη σκέψη και τα γραπτά του Σενέκα και οι εκδόσεις Διόπτρα τα εξέδωσαν σε ένα νέο βιβλίο που μας πρεοσφέρουν.
Η τέχνη της γενναιοδωρίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Και άλλα του θανάτου λάφυρα
Ο συγγραφέας Γιάννης Καισαρίδης, μιλώντας για τις απώλειες των απλών ανθρώπων της πόλης, τροφοδοτεί το βλέμμα και τη σκέψη μας προς τη συνειδητοποίηση της μαγείας της ζωής.
Και άλλα του θανάτου λάφυρα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το «κακό» παιδί της Γαλλίας επιστρέφει χωρίς να προκαλεί
Ο Μισέλ Ουελμπέκ, το «κακό» παιδί των γαλλικών γραμμάτων και του σύγχρονου ευρωπαϊκού φιλοσοφικού λόγου, επιστρέφει με το βιβλίο «Εκμηδένιση».
Το «κακό» παιδί της Γαλλίας επιστρέφει χωρίς να προκαλεί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας