Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στην Πόλη των πόλεων
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στην Πόλη των πόλεων

  • A-
  • A+

Και ξαφνικά για τέσσερις μέρες, 10-14 Απριλίου, οι δρόμοι του Πέραν γέμισαν χαρούμενες ελληνικές φωνές.

Το Ζωγράφειο Σχολείο άνοιξε τις πόρτες του σε μαθητές και μαθήτριες από την Ελλάδα στο πλαίσιο του «7ου Μαθητικού Συνεδρίου: Αντώνης Σαμαράκης», που διοργάνωσε σε συνεργασία με τα εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Δεν ήταν όμως μόνο οι μαθητές που γέμισαν τους δρόμους της Πόλης, ήταν καθηγητές, λογοτέχνες και άλλοι άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών.

Είμαι σίγουρη πως αν ο Αντώνης Σαμαράκης μπορούσε να δει πόσα παιδιά πρόφεραν το όνομά του σε αυτό το συνέδριο θα ήταν ευτυχισμένος.

Αλλωστε, η σύζυγός του Ελένη Σαμαράκη που παρευρισκόταν εκεί μας διαβεβαίωσε γι' αυτό.

Δεκαεννέα σχολεία, 400 σύνεδροι, 500 άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών ήταν εκεί για να τιμήσουν τον αξέχαστο Ελληνα συγγραφέα.

Την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου κήρυξε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος

Ημέρα πρώτη: Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος έδωσε με ενθουσιασμό το «παρών» στη διοργάνωση και άνοιξε επισήμως το συνέδριο.

Ο διευθυντής του Ζωγράφειου, Γιάννης Δεμιρτζόγλου, και η διευθύντρια των εκπαιδευτηρίων Μαντουλίδη Ασπα Χασιώτη μας καλωσόρισαν, ενώ η Ελένη Σαμαράκη μίλησε για τον «δικό της Αντώνη».

Ο Γιάννης Δεμιρτζόγλου με μικρή μαθήτρια από την Πύλο

Ο Θοδωρής Γκόνης του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας σκηνοθέτησε «Το λάθος» με τις συμμετοχές του Δημήτρη Πιατά, του Νίκου Γαλανού και του Σταύρου Ράγια.

Ο Σαμαράκης συνάντησε τον Χίτσκοκ και τον Τζορτζ Όργουελ, σε αυτό το προφητικό πολιτικό μυθιστόρημα, όπου οι ψυχολογικές σχέσεις των ηρώων φτάνουν τη δραματική δύναμη ορισμένων σελίδων του Σαρτρ ή την εφιαλτική υφή των έργων του Κάφκα.

Πάνω: Ο παράλληλος Αντώνης, παρουσίασε η Εύη Κυριακοπούλου. Μίλησαν οι: Χρήστος Χωμενίδης, Κυριάκος Συφιλτζόγλου, π. Πολύευκτος Σιμωνοπετρίτης, Γιώργος Νταλάρας και εκ μέρους του Γιάννη Ξανθούλη η σύζυγος του Γιώτα. Κάτω αριστερά, Θεατρικό αναλόγιο «Tο λάθος» από το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας διαβάζουν οι ηθοποιοί: Νίκος Γαλανός, Δημήτρης Πιατάς, Σταύρος Ράγιας

Ημέρα δεύτερη: Αλλεπάλληλες εκδηλώσεις μαθητών με την καθοδήγηση των καθηγητών τους.

Το βράδυ ο Γιώργος Νταλάρας, ο Κυριάκος Συφιλτζόγλου, ο Χρήστος Χωμενίδης, ο ιερομόναχος Πολύευκτος Σιμωνοπετρίτης και… ο Γιάννης Ξανθούλης με ένα γραπτό που διαβάστηκε από τη σύζυγό του, Γιώτα, μίλησαν για την προσωπική τους σχέση με τον Αντώνη Σαμαράκη και τη μεγάλη του καρδιά.

Αμέσως μετά ακολούθησε γεύμα στο ιστορικό Πέρα Παλάς. Κτίριο-κόσμημα της Κωνσταντινούπολης. Στα σαλόνια του σύχναζαν μεγάλες προσωπικότητες, εκεί η Αγκάθα Κρίστι έγραψε κάποια από τα έργα της.

Ημέρα τρίτη: Υπέροχη μέρα, αξέχαστες στιγμές... Ζωγράφειο, Αγία Σοφία, Υδραγωγείο του Ιουστινιανού, Οικουμενικό Πατριαρχείο, Σισμανόγλειο Μέγαρο-Πολιτιστικό Κέντρο του Γενικού Προξενείου της Ελλάδος, Ζάππειο Λύκειο...

Ημέρα τέταρτη: Το καραβάκι στην αποβάθρα μάς περίμενε. Μαθητές και επιτροπές επιβιβάστηκαν και εκεί άρχισε μία από τις πιο όμορφες διαδρομές στα στενά του Βοσπόρου. Πρώτος προορισμός η Χάλκη.

Δεν μπορώ να σας περιγράψω τη συγκίνησή μας όσο πλησιάζαμε το νησί, καθώς αντικρίσαμε για πρώτη φορά τη Θεολογική Σχολή και τον «Λόφο της Ελπίδας».

Νομίζω πως δεν θα ξεχάσω ποτέ την εικόνα αυτή: να βρέχει και οι μαθητές του συνεδρίου να χορεύουν στο κατάστρωμα και μέσα στο πλοίο το «στον Γαλατά ψιλή βροχή και στα Ταταύλα μπόρα, βασίλισσα των κοριτσιών είναι η μαυροφόρα…».

Σείστηκε το πλοίο από τα βήματά τους. Κατεβήκαμε στη Χάλκη και μπήκαν όλοι στις άμαξες για να φτάσουν στη Θεολογική Σχολή. Αλλες ωραίες συζητήσεις ακολούθησαν εκεί με θέμα τον Αντώνη Σαμαράκη και το έργο του.

Το καραβάκι ξεκίνησε και πάλι για να μας πάει απέναντι στην Πρίγκιπο. Τα κορίτσια έβαλαν στα κεφάλια τους τα στεφάνια με τα λουλούδια, όπως είναι το έθιμο του νησιού για την άνοιξη.

Γέμισε ο τόπος ομορφιά και η παραλία χαμόγελα. Μας περίμενε ο δεσπότης στον Αϊ-Δημήτρη.

Και εκεί… μέσα στην εκκλησία οι μαθητές του καθηγητή του Ζωγράφειου, Διαμαντή Κομβόπουλου, μας αφηγήθηκαν την ιστορία της Παναγίας των Βλαχερνών. Γυρίσαμε πίσω στην Πόλη με τα μάτια και τις καρδιές γεμάτα από την ιστορία της Ρωμιοσύνης.

Την άλλη μέρα ήταν ο δύσκολος αποχαιρετισμός. Ολοκληρώθηκε το «7ο Μαθητικό Συνέδριο: Αντώνης Σαμαράκης» στο Ζωγράφειο εδραιώνοντας το εκπαιδευτικό, πολιτιστικό και ερευνητικό ταξίδι που ξεκίνησε το 2012 με τον Παπαδιαμάντη, τον Καβάφη, τον Σεφέρη, τον Βιζυηνό, τον Ελύτη, τον Θεοτοκά και συνεχίζεται με τον Γιάννη Ρίτσο το 2020!

Πολλά από αυτά που συνέβησαν στο συνέδριο δεν χωρούν εδώ για να τα περιγράψω.

Οι Ελένη Σαμαράκη, Ασπα Χασιώτη, Γιάννης Δεμιρτζόγλου

Αφήσαμε πίσω την ψυχή του Ζωγράφειου, τον ακούραστο Γιάννη Δεμιρτζόγλου, και την Ασπα Χασιώτη, με την υπόσχεση πως δεν θα ξεχάσουμε. Θα γυρνάμε στην Κωνσταντινούπολη πάλι και πάλι.

Προσπάθησα να γράψω αυτό το κείμενο με αντικειμενικότητα. Ομως με την Κωνσταντινούπολη και τους Ρωμιούς που ζουν στην Πόλη δεν μπορεί κανείς να είναι αντικειμενικός. Ακόμα και αν δεν κατάγεται από εκεί.

Η Πόλη, βλέπετε, είναι υπόθεση καρδιάς για όλους τους Ελληνες. Ισως θα έλεγα και για όλο τον κόσμο. Δίπλα σε κάθε τζαμί υπάρχει μια εκκλησιά, δίπλα σε κάθε εκκλησιά υπάρχει μια συναγωγή, δίπλα σε μια συναγωγή υπάρχει ένας αρμένικος ναός. Συνυπάρχουν πλάι πλάι αιώνες.

Το παράδειγμά τους ίσως θα έπρεπε να είναι το παγκόσμιο μήνυμα της ανοχής στη διαφορετικότητα και της αλληλεγγύης μεταξύ των ανθρώπων.

Και του χρόνου πάλι το ραντεβού είναι στην Κωνσταντινούπολη, και στον δρόμο «του τάγματος των μικρών πουλιών» που βρίσκεται από το 1893 το Ζωγράφειο.


 

 

 

 

 

ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι πολύτιμες «Καταθέσεις μιας δασκάλας»
Λίγο πριν αρχίσουν οι Πανελλήνιες για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ και οι ενδοσχολικές εξετάσεις των μαθητών, έφτασε στα χέρια μου ένα μικρό βιβλίο,...
Οι πολύτιμες «Καταθέσεις μιας δασκάλας»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το μεγάλο σχολείο της Πόλης
Στέκεται όρθιο στην καρδιά της Κωνσταντινούπολης 126 χρόνια. Δυνατό σύμβολο μιας Ρωμιοσύνης που παρά τους διωγμούς και τις δύσκολες πολιτικές αναταραχές το Ζωγράφειο ανοίγει μέχρι σήμερα αδιάκοπα τις πύλες του...
Το μεγάλο σχολείο της Πόλης
ΝΗΣΙΔΕΣ
Καθώς αδειάζουν τα θρανία
Περίεργος ο προορισμός και προσπαθώ να μην κάνω λάθος στον κόμβο της Εθνικής: Αμερικάνικη Βάση Γουρνών. Πρώην. Τονισμένο το «πρώην». Παρκάρω κι εγώ, ρωτάω με αγωνία: Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου; Ακολουθώ το...
Καθώς αδειάζουν τα θρανία
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Εχουμε όλοι μας τις τελευταίες δεκαετίες ενδώσει στην αγραμματοσύνη μας»
Ο Θωμάς Κοροβίνης την ξέρει την Πόλη.Την ξέρει γιατί την έζησε σχεδόν δέκα χρόνια, ως φιλόλογος στο Ζάππειο και το Κεντρικό Παρθεναγωγείο της Κωνσταντινούπολης. Οπως ξέρει και τον Καβάφη, αλλά και τον Βιζυηνό,...
«Εχουμε όλοι μας τις τελευταίες δεκαετίες ενδώσει στην αγραμματοσύνη μας»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Η εξουσία γεννά την ψευδαίσθηση της υπεροχής»
Το νέο μυθιστόρημα του συγγραφέα Δημήτρη Σωτάκη «Ο μεγάλος υπηρέτης» είναι ένα πρωτότυπο μυθιστόρημα για τη μάχη του ανθρώπου με τον εαυτό του και την ψευδαίσθηση της δύναμης της εξουσίας.
«Η εξουσία γεννά την ψευδαίσθηση της υπεροχής»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο μεγάλος ίσκιος του Ζάουμε Καμπρέ
Ο Ζάουμε Καμπρέ είναι ένας από τους πιο ιδιαίτερους συγγραφείς που έχω συναντήσει ποτέ. Γράφει εκπληκτικά, περίπλοκα και εξαιρετικά μυθιστορήματα όπως το βιβλίο του «Η σκιά του ευνούχου».
Ο μεγάλος ίσκιος του Ζάουμε Καμπρέ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας