Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα αφυπνιστικό κέντρισμα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα αφυπνιστικό κέντρισμα

  • A-
  • A+

Αν το μέγα πολιτιστικό μας έλλειμμα είναι και η βαθύτερη ρίζα όλων μας των ελλειμμάτων, βαθύτερη ρίζα και της οδυνηρά βιούμενης Χρεοκοπίας, το «Πολιτιστικό Μανιφέστο» του Μήτσου Κασόλα είναι ένα αφυπνιστικό κέντρισμα για να ψάξουμε τις χαμένες πολιτιστικές μας συντεταγμένες και να βρούμε, ως εθνική συλλογικότητα, τον σωστό βηματισμό μας προς το μέλλον.

α) Ανήκοντας ο ίδιος σε εκείνη την Αριστερά, απ' τις πολλές, την υπαρκτή και την… ιδεατή, που αυτονοήτως ταυτίζεται με τον πολιτισμό, μια Αριστερά με βαθιά και ποιοτική πολιτιστική ιθαγένεια, έχει θεμελιακή στη σκέψη του την τριπλή αμφιδρομία: Αριστερά ←→ Πολιτισμός ←→ Ελλάδα. Οπότε και την τρισδιάστατη ενότητα Αριστεράς →Πολιτισμού→ Ελλάδας.

Με την Ελλάδα να είναι το αξιακό μπαλκόνι του κόσμου και του μέλλοντος και την πνευματική του ματιά να αγναντεύει, απ' αυτό το «μπαλκόνι», όλο τον κόσμο και το μέλλον.

Καθώς, μάλιστα η τριπλή αμφιδρομία (και ενότητα) γίνεται τετραπλή, με την προσθήκη της ηγεμονεύουσας σε όλο του το «Μανιφέστο» δημοκρατίας. Που μοιάζει να είναι και η ενοποιός μαγική δύναμη της Αριστεράς, του πολιτισμού και της Ελλάδας, ο κοινός τους παρονομαστής.

ΜΗΤΣΟΣ ΚΑΣΟΛΑΣ, Για ένα Μανιφέστο Πολιτισμού, από τη Μικρή Μέγιστη Ελλάδα, εκδ. GUTENBERG

β) Στη φιλοσοφία και στο αξιακό σύστημα ζωής του Μήτσου Κασόλα:

Πρώτον, η Αριστερά ταυτίζεται με τον πολιτισμό, τη δημοκρατία, την παιδεία και με ό,τι το ποιοτικό στη ζωή της κάθε κοινωνίας. Πρόκειται για μια Αριστερά που, με όλο το αξιακό άρωμα των αιώνων του πολιτισμού, έρχεται απ' το… μέλλον.

Δεύτερον, ο πολιτισμός ταυτίζεται με τη «δική» του Αριστερά, τη δημοκρατία, την παιδεία και ό,τι το ποιοτικό στη ζωή της κάθε κοινωνίας.

Οπως γράφει: «Ο πολιτισμός της δημοκρατίας, της παιδείας, της ανθρωπιάς, της δικαιοσύνης, της ομορφιάς, της αλληλεγγύης, πρέπει να είναι ή τουλάχιστον οφείλει να είναι για την Αριστερά η ανώτερη έκφραση της πολιτικής της».

Τρίτον, τέλος, η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή του αξιακού του συστήματος ως αξιακή πατρίδα των πατρίδων. Γιατί, ο Μήτσος Κασόλας δεν ανήκει στη… μετανεωτερική Αριστερά της μεταφυσικής α-τοπίας, αλλά στην ΕΑΜικού αρώματος Αριστερά, που αγναντεύει απ' το αξιακό της μπαλκόνι τον κόσμο όλο, συναιρώντας στον βαθύ πατριωτισμό της τη φιλοπατρία, τον διεθνισμό, τη δημοκρατία και τον ουμανισμό.

Ερανίζω ελάχιστα μηνύματα του «Μανιφέστου» του, απ' τα μεγάλα αυτονόητα της ζωής του, που δυστυχώς, μόνο αυτονόητα δεν είναι πια: «Ο,τι είναι βαθιά ελληνικό είναι και παγκόσμιο και ό,τι είναι βαθιά παγκόσμιο είναι και ελληνικό.

■ Οσο η Αριστερά, και όχι μόνο αυτή, δεν θα ανακαλύπτει τη διαχρονικότητα και τις αξίες του πολιτισμού της πατρίδας μας, απ' το πανάρχαιο χτες μέχρι σήμερα, θα είναι σαν να κουβαλάει το "Κιβώτιο" του Αρη Αλεξάνδρου.

■ Δεν είναι σοβινισμός, δεν είναι παρελθοντολογία, προγονολατρία κ.λπ. να μιλά κάποιος για το ένδοξο πράγματι παρελθόν μας.

■ Αυτός ο πολιτισμός μας, παλαιός και νέος, είναι το πιο δυνατό, το πιο φανερό και το πιο υπόγειο όπλο της Ελλάδας για την επιβίωσή της, για την αναγέννησή της.

■ Χωρίς την Ελλάδα, πραγματικά και συμβολικά, ο κόσμος θα φτωχύνει, θα μείνει χωρίς αναφορές, μετέωρος, χωρίς αξίες.

■ Ο Ελληνισμός δεν χρωστάει στην Ευρώπη, αντιθέτως η Ευρώπη τού χρωστάει».

Το σώμα του «Μανιφέστου» περιλαμβάνει είκοσι τέσσερα επιμέρους θέματα, που είναι και είκοσι τέσσερις κορυφώσεις οραματικών σκέψεων και προβληματισμών, θέσεων και προτάσεων για τον πολιτισμό, εκπορευόμενες από μια τεράστια αγωνία για το μέλλον της Ελλάδας, της Ευρώπης και του κόσμου ολόκληρου.

Και μόνο απ' τους τίτλους τους (Πολιτισμός και Αριστερά, Δημοκρατία και Κόμματα, Πολιτισμός και Οικονομία, Παιδεία, Βιβλίο, Λογοτεχνία, Θέατρο, Αθλητισμός…), καταλαβαίνει κανείς το πολυδιάστατο εύρος της πολιτιστικής του πρότασης και τα πολυσήμαντα μηνύματά της.

… Το «Πολιτιστικό Μανιφέστο» του Μήτσου Κασόλα, έστω κι αν, σε τούτους τους καιρούς της πολιτιστικής άπνοιας, είναι λίγα τα αυτιά που ακούνε τέτοιους «καημούς», σώζει, αν μη τι άλλο, την πολιτιστική τιμή της Αριστεράς αλλά και του… πνευματικού μας κόσμου στο σύνολό του!

 

 

ΝΗΣΙΔΕΣ
Το νερό πηγή ζωής και στη λογοτεχνία
Tο βιβλίο του νερού χωρίζεται σε τρεις ενότητες κειμένων με ξεχωριστή επικεφαλίδα για την κάθε μια. Ετσι, η φράση «η λίμνη είναι οι άλλοι» βγαίνει να προϋπαντήσει την πρώτη εξάδα, τη φράση «το μπλε έχει...
Το νερό πηγή ζωής και στη λογοτεχνία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το έργο του αστείρευτη πηγή στοχασμού
Το επιστημονικό έργο του Κώστα Βεργόπουλοu, άρρηκτα δεμένο με τα πολιτικά και ιδεολογικά διακυβεύματα της γαλλικής κοινωνίας, αλλά και σε διαρκή ενασχόληση με τα προβλήματα της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή της...
Το έργο του αστείρευτη πηγή στοχασμού
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενα ταξίδι στη Θεσσαλονίκη του 1917
Τη Σαλονίκη την είχανε οι Ελληνες, την πήρανε οι Οθωμανοί, έδιωξε η βασίλισσα Ισαβέλλα τους Εβραίους, καταφύγανε εδώ ικέτες στον Σουλτάνο, εκείνος τους δέχτηκε, έφτιαξαν το Μέγα Σαλονίκι, που λέγανε, και είναι...
Ενα ταξίδι στη Θεσσαλονίκη του 1917
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενδοσκόπηση και αυτογνωσία
Ο Στέλιος Ι. Βαρβαρέσος είναι καθηγητής Οικονομικής και Πολιτικής του Τουρισμού στη Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας, στο ΑΤΕΙ Αθήνας, και πραγματοποίησε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στο Παρίσι, όπου έζησε οκτώ...
Ενδοσκόπηση και αυτογνωσία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μέρες γεμάτες... Αγρα
Ξεκινάμε με το τριήμερο θερινό παζάρι βιβλίων των γνωστών εκδόσεων που θα συνεχιστεί σήμερα και αύριο στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων Αγρα. Περισσότεροι από 400 τίτλοι βιβλίων με 50% έκπτωση, προσφορές αλλά και...
Μέρες γεμάτες... Αγρα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κρίνοντας… τη λογοκρισία
Πριν από λίγες μέρες, στο βιβλιοπωλείο «ΙΑΝΟS», ανακοινώθηκε επίσημα η διοργάνωση του 3ου Θερινού Πανεπιστημίου στο Γαύριο της Ανδρου, με θέμα «Η λογοκρισία απέναντι στον λόγο και την κρίση», ενός προγράμματος...
Κρίνοντας… τη λογοκρισία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας