Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εμεινε έγκλειστη - έμεινε στην Ιστορία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εμεινε έγκλειστη - έμεινε στην Ιστορία

  • A-
  • A+

Μεξικό 1968: η δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση του Μεξικού δίνει εντολή σε χιλιάδες στρατιώτες και παρακρατικούς να εισβάλουν στο σημαντικότερο πανεπιστήμιο της χώρας. Σκοπός τους ήταν να καταστείλουν τις δράσεις πολιτών και φοιτητών ενάντια στην υπερχρέωση της χώρας για την πραγματοποίηση των Ολυμπιακών Αγώνων και την ανελεύθερη πολιτική του καθεστώτος.

Στο πανεπιστήμιο βρισκόταν και η Ουρουγουανή ποιήτρια Alcira Scaffo. Μέτοικος, χωρίς άδεια παραμονής, επιβίωνε μεταφράζοντας και διδάσκοντας γαλλικά. Τις κρίσιμες στιγμές δεν επέλεξε τη διαφυγή.

Παρέμεινε έγκλειστη σε ένα αποχωρητήριο ως πράξη διαμαρτυρίας, καθ’ όλη την παραμονή των ένστολων, κρατώντας σημειώσεις και γράφοντας στους τοίχους ποιητικά συνθήματα αφιερωμένα στην ελευθερία. Η βία κορυφώθηκε αργότερα, όταν οι στρατιώτες σκότωσαν εκατοντάδες φοιτητές και απλούς πολίτες.

Η σχετικά άγνωστη μα μεγαλειώδης πράξη αυτή της Scaffo έρχεται στο προσκήνιο με την παράσταση «Citizen Alien» -μια πρωτοβουλία της Ελληνο-σύρας ηθοποιού Ραφίκας Σαουίς, η οποία ταξίδεψε στο Μεξικό όπου και παρουσίασε την περφόρμανς «Citizen Alien» (διάρκειας 8 ημερών!), ενταγμένη στο πλαίσιο του εορτασμού των 50 χρόνων από τα γεγονότα του 1968.

Η ψηφιακή καταγραφή της περφόρμανς παρουσιάζεται στην Αθήνα σε επιμέλεια Μιχάλη Αργυρού και σε ένα σημείο της πόλης με έντονο κοινωνικό και εικαστικό φορτίο: το κατάστημα επί της οδού Τοσίτσα στα Εξάρχεια, ιδιοκτησίας της ΑΣΚΤ, στο οποίο λειτούργησε ο πρώτος αυτοδιαχειριζόμενος χώρος τέχνης στην Αθήνα (ως Κέντρο Εικαστικών Τεχνών 1974-1976).

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν παράλληλες ανοιχτές δράσεις, με πρόθεση τη συμμετοχή κοινωνικών ομάδων και οργανώσεων σε έναν ανοικτό διάλογο για ζητήματα που αφορούν το σήμερα με αναγωγή στο παρελθόν.

Τοσίτσα 5 και Νοταρά, Εξάρχεια. Εως 15 Δεκεμβρίου (12.00-20.00)

ΝΗΣΙΔΕΣ
Πώς η μοναδικότητα μπορεί να γίνει τραγικότητα
VAULT: Ενα θέατρο, δύο αληθινές ιστορίες: Η πρώτη ήταν μια περιθωριακή γυναίκα σε ένα προάστιο της Καλιφόρνιας, τέλη του 20ού αιώνα. Ο δεύτερος, ένα παραμορφωμένο παιδί στις φτωχογειτονιές της Βρετανίας, τέλη...
Πώς η μοναδικότητα μπορεί να γίνει τραγικότητα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Γράμματα στη Νόρα
Η Πηνελόπη Φλουρή και η ομάδα της, Abnormal, κατόρθωσαν κάτι πραγματικά θαυμάσιο. Το ανέβασμα ενός ιδιαίτερου κειμένου, που δεν είναι καν κείμενο: Πρόκειται για το «Γράμματα στη Νόρα», το εμβληματικό έργο του...
Γράμματα στη Νόρα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Indian Summer Cafe
Το έργο Indian Summer της Λούσι Μορίς, ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Βαροτσάκη στον Πολυχώρο Δημοτικής Κίνησης Ηλίου-πόλις. Ολες οι παραστάσεις ενισχύουν το Δίκτυο Αλληλεγγύης που στηρίζει περίπου 100...
Indian Summer Cafe
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σωτηρία με λένε
Εχουμε λατρέψει την Ντίνα Κώνστα ως Σωτηρία Μπέλλου από το 2012 έως το 2014 και πάλι σε κείμενο της Σ. Αδαμίδου και πλέον, τέσσερα χρόνια μετά από εκείνη τη σπουδαία επιτυχία, έρχεται η νέα παράσταση σε...
Σωτηρία με λένε
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα;»
Ελα μου ντε. Ποιος τον σκότωσε και μάλιστα μες τα μαύρα μεσάνυχτα; Ενας ιντριγκαδόρικος τίτλος που μάλλον παραπέμπει σε αστυνομικό μυθιστόρημα, αλλά όχι. Στην παράσταση «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα;»...
«Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα;»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μάτια παντού! ... αναζητώντας τ' αγαπημένα μάτια
Πόσους τυχαία κοιτάζουμε περπατώντας στον δρόμο, μπαίνοντας στο μετρό, ταξιδεύοντας; Δεκάδες; Δεκάδες χιλιάδες; Τι συμβαίνει όταν δυο ζευγάρια μάτια συναντιούνται σε μια πλατεία; Ή σ' ένα στενό λιθόστρωτο...
Μάτια παντού! ... αναζητώντας τ' αγαπημένα μάτια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας