Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στη ρότα του Λευκάδιου Χερν

Ιστορικό Αρχείο Λευκάδιου Χερν, Λευκάδα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στη ρότα του Λευκάδιου Χερν

  • A-
  • A+

Είμαι εγώ ένας;
Είμαι μία και μόνη ψυχή;
Οχι, εγώ είμαι ένα πλήθος,
ένα ασύλληπτο πλήθος.
Είμαι γενεά των γενεών
αιώνας των αιώνων.
Αμέτρητες είναι οι φορές
που η συρροή όλων αυτών που είμαι
σκορπίστηκε στο άπειρο
για να συγκεντρωθεί και πάλι.
Ισως, αφού στο μεταξύ καώ
επί τρισεκατομμύρια αιώνες
στις διάφορες δυναστείες των ήλιων
τα καλύτερα από αυτά που είμαι
θα μπορέσουν να σμίξουν και πάλι.

Λευκάδιος Χερν

(μετάφραση: Κώστας Σφενδουράκης)

Η ζωή του μοιάζει με παραμύθι. Εγινε σίριαλ το 1987 στην ελληνική τηλεόραση. Ο συγγραφέας Τζόναθαν Κολτ τον αποκαλεί στο μυθιστόρημα που έγραψε γι' αυτόν «περιπλανώμενο φάντασμα».Τα βιβλία του είναι περιζήτητα στην Ιαπωνία, στη χώρα όπου υπάρχουν 8 μουσεία προς τιμήν του.

Στη γενέτειρά του, τη Λευκάδα, υπάρχει Ιστορικό Κέντρο αφιερωμένο στο έργο του και ένας μικρός δρόμος προς τιμήν του.

Ο Λευκάδιος Χερν δεν είναι μόνο δημοσιογράφος, ποιητής, συγγραφέας. Είναι ένα σύμβολο ελευθερίας και ανοιχτού πνεύματος. Γι' αυτό και δεν ταιριάζει στη διήγηση αυτή ούτε ο αόριστος, ούτε ο παρατατικός, παρά μονάχα ο ενεστώτας.

Εκεί που γεννιούνται τα σύννεφα*

Αυτές τις μέρες οι φίλοι του -είναι πάρα πολλοί στις πέντε ηπείρους που εμπνέονται από το ταξίδι του- ετοιμάζουν μια σειρά εικαστικών έργων και δράσεων αφιερωμένων στον Lafcadio Hearn/Koizumi Yakumo, τον οποίο κάθε πολιτισμός θεωρεί κομμάτι του, γιατί η ζωή και το έργο του είναι βαθιά ανθρώπινα.

«Ο Λευκάδιος, που είναι πολύ γνωστός στο εξωτερικό, αλλά όχι και τόσο στην Ελλάδα, ήταν άνθρωπος ανοιχτός σε ιδέες, θρησκείες, πολιτισμούς. Ολη του η ζωή, όλη του η πορεία ήταν ένα ταξίδι αναζήτησης. Ο ίδιος, έχοντας μεγαλώσει ουσιαστικά χωρίς γονείς, έψαχνε κάπου να ανήκει. Και βρήκε τελικά την Ιθάκη του στη μακρινή Ιαπωνία. Σ' έναν πολιτισμό τόσο διαφορετικό από αυτόν στον οποίο είχε ανατραφεί. Αλλά το σπίτι είναι εκεί που η καρδιά βολεύεται. Αυτήν την αναζήτηση του ανθρώπου που δεν βολεύεται, που θέλει κάπου να ανήκει και αναζητά την εστία του με γνώμονα την καρδιά του, συμβολίζει για πολλούς ο Λευκάδιος Χερν που είναι σχεδόν άγνωστος στη Θεσσαλονίκη. Ετσι, πήραμε την απόφαση να συμμετάσχουμε στη ThessΑrt», λέει η εικαστικός Μαρία Παπατζέλου που έχει αναλάβει την οργάνωση του εικαστικού project «The open mind of Lafkadios Hearn».

«Σκοπός αυτής της δράσης είναι να κάνουμε ένα δικό μας ταξίδι πάνω στη ρότα του Λευκάδιου Χερν. Ξεκινάμε συμβολικά από τη Θεσσαλονίκη, γιατί εδώ είχαμε την ιδέα και γιατί συστήνουμε στο κοινό της πόλης μας τον σχεδόν άγνωστο Λευκάδιο, πηγαίνουμε στη γενέτειρά του, τη Λευκάδα, στο Ιστορικό Κέντρο Λευκάδιος Χερν, στην Κέρκυρα, όπου υπάρχει Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, στην Αθήνα και μετά θα πάμε στα μέρη όπου έζησε: στην Αγγλία, την Ιρλανδία, τη Νέα Υόρκη και, γιατί όχι, μπορεί και μέχρι την Ιαπωνία. Κάθε φορά θα παρουσιάζουμε τα εμπνευσμένα από τη ζωή του έργα μας, αλλά θα προσκαλούμε κι άλλους καλλιτέχνες να εμπνευστούν και να εκθέσουν τη δουλειά τους. Και ο Λευκάδιος Χερν θα είναι το κεντρικό σημείο αναφοράς…» εξηγεί η Μαρία Παπατζέλου.

Ο… συνδετικός κρίκος με τον Λευκάδιο Χερν

O συλλέκτης Τάκης Ευσταθίου είναι ο άνθρωπος που αποτελεί τον συνδετικό κρίκο της οικογένειας του Λευκάδιου Χερν και του έργου του με τον… κόσμο.

Ο Τ. Ευσταθίου πήγε στην Αμερική σε ηλικία 19 ετών. Ανοιξε τη δεύτερη γκαλερί του το 1979 και γνώρισε τον Λευκαδίτη ζωγράφο Θεόδωρο Στάμο, ο οποίος τον έφερε σε επαφή με τον κόσμο του Λευκάδιου Χερν.

Από τότε ο συλλέκτης, που είχε ήδη επαφές με καλλιτέχνες στην Ιαπωνία, χτίζει ακόμη μια γέφυρα μεταξύ Δύσης και Ανατολής, αναδεικνύοντας τη ζωή και το έργο του Γιάκουμο Κοζούμο, του Λευκάδιου Χερν δηλαδή, κυρίως στην Ελλάδα, στην οποία παρέμενε σχεδόν άγνωστος.

Το Ιστορικό Κέντρο του Λευκάδιου Χερν δημιουργήθηκε με αφορμή τον… επαναπατρισμό του 110 χρόνια μετά στην αφετηρία του ταξιδιού του. Για τη δημιουργία ενός σημείου αναφοράς της ώσμωσης Δύσης και Ανατολής καθοριστικό ρόλο έπαιξε η Ιαπωνική Πρεσβεία στην Ελλάδα και φυσικά ο Τάκης Ευσταθίου, που δώρισε ένα μεγάλο μέρος της συλλογής του στο Ιστορικό Κέντρο Λευκάδιος Χερν.

Και όπως λέει ο ίδιος «ο χώρος και τα εκθέματά του είναι ένα πρώτο φως για να εισέλθει κάποιος στο τεράστιο έργο του Λευκάδιου Χερν».

11+5 καλλιτέχνες

Περφόρμανς, εικαστικές αναφορές, βίντεο… Εντεκα καλλιτέχνες από την Ελλάδα και πέντε από το εξωτερικό εμπνέονται από τη ζωή του Λευκάδιου Χερν και δείχνουν τη δουλειά τους τον Νοέμβριο στη Thessart με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Παντελή Τσάτση. Η ομάδα του… Λευκάδιου Χερν συστήνει αρχικά στην Ευρώπη και μετά σε όλο τον κόσμο το ελεύθερο, αντισυμβατικό πνεύμα ενός ανθρώπου που δεν ανήκει πουθενά, γιατί ανήκει σε όλους…

*Είναι η μετάφραση στα ελληνικά του γιαπωνέζικου ονόματός του Koizumi Yakumo

 Info

Περισσότερα για τον Λευκάδιο Χερν:

● jpninfo.com
● japantimes.co.jp
● lafcadiohearngardens.com

ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο θλιμμένος Σεπτέμβρης της Μαρίας Τσακίρη
1η Σεπτεμβρίου 2004. Τρομοκράτες καταλαμβάνουν το Δημοτικό σχολείο στο Μπεσλάν: 385 άνθρωποι νεκροί, ανάμεσά τους 186 παιδιά. Η Μαρία Τσακίρη ακολούθησε τους ήρωες του βιβλίου της «Θλιμμένος Σεπτέμβρης» και...
Ο θλιμμένος Σεπτέμβρης της Μαρίας Τσακίρη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Επεσε η νύχτα στο Παλέρμο
Ενα παιχνίδι ρόλων εμπνευσμένο από τη Μαφία, τα φοιτητικά χρόνια στο Παλέρμο και η νύχτα που πέφτει πάνω σε μια ελληνική οικογένεια, απομονωμένη σχεδόν στην κορυφή του Ολύμπου. Ενα παιχνίδι από τα φοιτητικά...
Επεσε η νύχτα στο Παλέρμο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πέρα από τη «Μανταλένα» η πραγματική Αντίπαρος
Στο τελευταίο βιβλίο του Αγγελου Σινάνη «Τα μεταλλεία της Αντιπάρου - 19ος, 20ός αιώνας», μέσα από τη μη καταγεγραμμένη έως τώρα ιστορία των μεταλλείων του μικρού αυτού νησιού της Μανταλένας, ανασύρεται μια...
Πέρα από τη «Μανταλένα» η πραγματική Αντίπαρος
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εδώ Λονδίνο!
Η Ελεάννα Βλαστού με όσα μας εξομολογείται «Στο Λονδίνο», με ζωντανή ημερολογιακή αφήγηση, δεν χαρίζεται στην πόλη, ούτε στους κατοίκους της. Αντιθέτως, μας προετοιμάζει για να τους κατακτήσουμε...
Εδώ Λονδίνο!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εγχειρίδιον του καλού… απελπισμένου
Ας υποθέσουμε ότι ανοίγουμε ένα τετράδιο· «ρίχνουμε» μέσα καυστικό χιούμορ, δηκτικά σχόλια, παροιμίες, λίγες «παλιοκουβέντες», δίπλα σε διαφορετικά λήμματα. Τι μας δίνει αυτό; «Το λεξικό της απελπισίας» όπως...
Εγχειρίδιον του καλού… απελπισμένου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πώς πήραν τη ζωή τους στα χέρια τους
Την ερχόμενη Πέμπτη, 27 Ιουνίου, στον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων, ο συγγραφέας και ιστορικός Ντόνι Γκλουκστάιν θα μιλήσει για το βιβλίο του «Τα Σοβιέτ στη Δύση - Εργατικά συμβούλια απέναντι σε κοινοβούλια...
Πώς πήραν τη ζωή τους στα χέρια τους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας