Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Για να μπούμε σε πρόγραμμα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για να μπούμε σε πρόγραμμα

  • A-
  • A+

Η εποχή του καλοκαιριού τελείωσε, ασχέτως αν ο καλός καιρός παραμένει. Ο Σεπτέμβρης έχει πλέον μπει και πολύ σύντομα ξεκινάνε τα σχολεία. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, εκτός από τα παιδιά μπαίνει όλη η οικογένεια σε «πρόγραμμα». Σχολείο, ξένες γλώσσες, εξωσχολικές δραστηριότητες, η καθημερινότητα επανέρχεται αυτόν τον μήνα.

Μέσα σε αυτό το κλίμα θα πρέπει να προσεχθεί και η καθημερινότητα της διατροφής μας και συγκεκριμένα των παιδιών. Το καλοκαίρι και οι διακοπές μπορεί να έχουν φέρει τα πάνω κάτω στη διατροφή της οικογένειας λόγω της χαλάρωσης και της ξεκούρασης που χρειαζόταν.

Τώρα ήρθε η χρονική στιγμή να επανέλθουμε και να βάλουμε κάποιες απλές και σωστές βάσεις για τις καθημερινές διατροφικές μας συνήθειες. Προτεραιότητα σε αυτή την προσπάθεια θα πρέπει να είναι η διατροφική παιδεία των παιδιών, καθώς η μικρή τους ηλικία μάς βοηθάει να βάλουμε τις βάσεις για μια σωστή διατροφική καθημερινότητα η οποία θα τους γίνει βίωμα, αν γίνει σωστά και μεθοδικά.

Θα επικεντρωθώ στα πρώτα γεύματα της ημέρας. Αφ' ενός γιατί είναι πολύ σημαντικό να ξεκινάει σωστά η διατροφή στην αρχή της ημέρας και αφ' ετέρου γιατί σε αυτό το χρονικό διάστημα γίνονται σημαντικά λάθη στη διατροφή, μια και το παιδί μένει αρκετές ώρες εκτός σπιτιού.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από το πρώτο γεύμα της ημέρας. Το πρωινό. Ενα γεύμα βασικό και απαραίτητο για τα παιδιά.

Σύμφωνα με τις έρευνες η κατανάλωση πρωινού γεύματος βοηθάει στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας, ενώ παράλληλα βοηθάει τις μαθησιακές ικανότητες των παιδιών.

Ο χρόνος προετοιμασίας του πρωινού γεύματος εκτιμάται στα λίγα λεπτά. Και αυτό γιατί μπορεί να είναι κάτι το πολύ απλό. Οσο περισσότερος χρόνος αφιερωθεί στην ετοιμασία του τόσο πιο πολλές είναι οι επιλογές του.

Ας δούμε λοιπόν μερικές εύκολες και γρήγορες επιλογές πρωινού:

  • τοστ με ψωμί ολικής και τυρί, ντομάτα, μαρούλι
  • δημητριακά με γιαούρτι/γάλα, μέλι, ξηρούς καρπούς
  • ψωμί ολικής με μέλι ή μέλι-ταχίνι
  • ομελέτα ή στραπατσάδα
  • φρουτοσαλάτα με μέλι-ξηρούς καρπούς
  • smoothy φρούτων με γιαούρτι-μέλι

Το πρωινό μπορεί να έχει πολλές επιλογές, οι οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την όρεξη του παιδιού είτε για γλυκό είτε για αλμυρό.

Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να αφιερώνουν τον απαραίτητο χρόνο και να κάθονται στο τραπέζι με τα παιδιά για το πρωινό γεύμα, αποδεικνύοντάς τους έτσι τη σημαντικότητά του. Τα παιδιά μιμούνται και μαθαίνουν.

Το επόμενο γεύμα της ημέρας έχει καθιερωθεί με το όνομα «δεκατιανό». Ουσιαστικά είναι ένα σνακ που συνδέει το πρωινό με το μεσημεριανό γεύμα.

Πολλές φορές σε αυτό το γεύμα προσθέτουμε φρούτο, ώστε να έχουμε λήψη βιταμινών. Το φρούτο μπορεί επίσης να υποκαταστήσει την ανάγκη για γλυκό. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το φρούτο θα πρέπει να μπει στην καθημερινότητα του παιδιού.

Μεγάλοι ιατρικοί και διαιτολογικοί σύλλογοι, όπως αυτοί της Μεγάλης Βρετανίας, υποστηρίζουν ότι πρέπει να καταναλώνονται τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων (και λαχανικών) την ημέρα.

Προσθέτοντας λοιπόν το φρούτο στο δεκατιανό του παιδιού, το εντάσσουμε στην καθημερινότητά του, κάτι το οποίο θέλουμε να γίνει συνήθεια.

Κάποιες προτάσεις για δεκατιανό μπορούν να είναι:

  • φρούτο με ξηρούς καρπούς
  • σάντουιτς με ψωμί ολικής, τυρί, λαχανικό
  • μίξη ξηρών καρπών-αποξηραμένων φρούτων
  • μπάρα δημητριακών -χωρίς ζάχαρη- με μέλι (υπάρχουν εύκολες συνταγές για σπιτικές μπάρες)
  • παστέλι σησαμένιο ή ξηρών καρπών με μέλι

Σε αυτό το σημείο πρέπει να σημειώσω ότι το δεκατιανό γεύμα πολλές φορές αγοράζεται στο σχολικό περιβάλλον, αν δεν το έχει προμηθευτεί το παιδί από το σπίτι.

Αυτό έχει αποτέλεσμα να προμηθευτεί αυτό που του αρέσει πιο πολύ και που πολλές φορές μπορεί να μην είναι η καλύτερη διατροφική επιλογή.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να υπάρχει συμβουλή από τους γονείς για τη σημασία των σωστών επιλογών από το κυλικείο.

Πρέπει επίσης οι γονείς να γνωρίζουν ότι υπάρχουν συγκεκριμένα επιτρεπόμενα είδη στα σχολικά κυλικεία. Η υγειονομική διάταξη που τα αναφέρει αναλυτικά είναι η εξής: Υ1γ/Γ.Π./οικ.96605/2013 (ΦΕΚ 2800/τ.Β'/04-11-2013).

Τέλος, θα πρέπει να τονίσω ότι η ποσότητα των γευμάτων εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι το φύλο, η ηλικία, τα ανθρωπομετρικά χαρακτηριστικά και βεβαίως η φυσική δραστηριότητα του παιδιού.

Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει ξεχωριστές ανάγκες. Γι' αυτόν τον λόγο θα πρέπει ένας διαιτολόγος να συστήσει την ποσότητα των γευμάτων του μετά την εξέταση.

Η διατροφή του παιδιού το πρωί είναι πολύ σημαντική και θα πρέπει να προσεχθεί. Δώστε την απαραίτητη προσοχή και τον χρόνο για να υπάρξει αποτέλεσμα.

Η διατροφική παιδεία των παιδιών δεν είναι μόνο θέμα των διαιτολόγων, αλλά πρωτίστως των γονιών.

*Διαιτολόγος, επιστημονικός συνεργάτης της Nutriscience [email protected], www.nutriscience.gr, www.sotiriou-diaitologos.gr

ΝΗΣΙΔΕΣ
Με προσωπική τεχνική η υγιεινή διατροφή μου
Μόνο με ήπια μέθοδο θα αυξήσει κανείς τις πιθανότητες να μένει μακριά από τα διατροφικά άκρα στα οποία συνήθως κινείται: αυστηρή δίαιτα από τη μια, ανεξέλεγκτη ή απρόσεκτη ποσότητα από την άλλη.
Με προσωπική τεχνική η υγιεινή διατροφή μου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάθε μέρα δεν μπορώ να κάνω δίαιτα
Συνήθως σε μια δίαιτα απαγορεύεται να μη θέλεις. Το «πρέπει να κάνω δίαιτα» είναι μια δεδομένη αφετηρία για τον υπέρβαρο. Η εμπειρία έχει δείξει πως αυτή η πεποίθηση είναι μια ψευδής αίσθηση.
Κάθε μέρα δεν μπορώ να κάνω δίαιτα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η τελετουργία της Βουλιμίας
Η πολυφαγία έχει μια λεπτομερή τελετουργία στη διαδικασία βίωσής της. Εχει συγκεκριμένα στάδια, ιδιαίτερη οργάνωση σκέψης, προετοιμασία, έχει συγκεκριμένους κανόνες σε καθορισμένη σειρά.
Η τελετουργία της Βουλιμίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το βάρος των κανόνων
Ο υπέρβαρος άνθρωπος δείχνει συνεχώς να συγκρατείται, να αυτοελέγχεται (αλλά και να ελέγχει...). Λες και διαρκώς κάτι απαγορεύει στον εαυτό του να κάνει ή να πει και συνάμα κάτι επιβάλλει.
Το βάρος των κανόνων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Προστατέψτε την υγεία των παιδιών σας στο σχολείο
Τα παιδιά αρρωσταίνουν συχνότερα από τους ενήλικες. Οι γονείς μπορούν να τα προστατέψουν ακολουθώντας το πρόγραμμα εμβολιασμού, διδάσκοντάς τα τους κανόνες καλής υγιεινής και ασκώντας τα σε αυτούς.
Προστατέψτε την υγεία των παιδιών σας στο σχολείο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δεν μου αρέσει το σώμα μου...
Μία από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που βιώνουν τα άτομα με διαταραχή βάρους είναι η σχέση με το σώμα τους. Ο υπέρβαρος δεν θέλει να βλέπει το σώμα του.
Δεν μου αρέσει το σώμα μου...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας