Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οταν ο Λόρενς της Αραβίας επισκέφτηκε την Αθήνα

Μια επιστολή του 1910 αποκαλύπτει την επίσκεψη του «Λόρενς της Αραβίας» στην Ελλάδα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οταν ο Λόρενς της Αραβίας επισκέφτηκε την Αθήνα

  • A-
  • A+

The pleasure of believing all we see

Is boundless, as we wish our souls to be…

P. B. Shelley

Η μελέτη για την αινιγματική μορφή του Λόρενς της Αραβίας (1888-1935) που έφερε εις πέρας η Αργεντινή συγγραφέας Βικτόρια Οκάμπο απαντά στο κοσμοπολίτικο πνεύμα της. Η ίδια θα μεταφράσει το αριστουργηματικό έργο του Τ.Ε. Λόρενς «Οι επτά στύλοι της Σοφίας» και αργότερα με δική της πρωτοβουλία συγκροτήθηκε μία ομάδα μελετητών προκειμένου να εκδοθεί στα ισπανικά το βιβλίο «Selected letters of T.E. Lawrence» του David Garnett το 1944.

Και εγώ, με τη σειρά μου, μαγεμένη από την προσωπικότητα της Βικτόρια Οκάμπο, διάβασα πρόσφατα αυτό το βιβλίο στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Αργεντινής. Το πρώτο μέρος έχει τίτλο: «Αρχαιολογία». Μεγάλη ήταν η έκπληξή μου όταν βρήκα μία επιστολή του Λόρενς που μαρτυρά την επίσκεψή του στην Αθήνα. Η επιστολή χρονολογείται τον Δεκέμβριο του 1910. Ας δούμε λοιπόν μερικά αποσπάσματα από την αποκαλυπτική επιστολή του:

[...] Επρεπε να διασχίσω την πόλη για να φτάσω στην Ακρόπολη. [...] Καθώς απομακρυνόμουν, ένα περίεργο αίσθημα του μη πραγματικού βάθαινε όλο και περισσότερο. Βρισκόμουν σε μια πόλη της οποίας οι κάτοικοι μιλούν και γράφουν την ίδια γλώσσα των απώτερών τους προγόνων εδώ και τρεις χιλιάδες χρόνια. [...]

Πέρασε από μπροστά μου ένας λαχανοπώλης οδηγώντας το μουλάρι του και κάνοντας αστεία μ’ έναν ψαρά ονόματι Δημοσθένη. Θαρρείς πως ήταν μια σκηνή του Αριστοφάνη ή του Ιουβενάλη. [...] Η Αθήνα παραμένει τόσο όμορφη σήμερα όπως παλιά, ίσως ακόμα πιο όμορφη με τα σημάδια και τις πληγές που άφησε ο χρόνος πάνω στις πέτρες. [...]

Ο βράχος είναι μεγάλος, ψηλός και απόκρημνος. […] Οταν έφτασα στον Παρθενώνα δεν υπήρχαν φύλακες, ξεναγοί ή τουρίστες. Μπήκα μέσα. Είχα ξεχάσει πραγματικά ποιος ήμουν και πού βρισκόμουν. Η ελαφριά ατμόσφαιρα έκανε τα μάτια μου να διστάζουν και τις αισθήσεις μου να μαγεύονται: το μόνο που ήξερα ήταν ότι εγώ, ένας ξένος, βρισκόμουν στο μέρος που ανέκαθεν λαχταρούσα να δω, τον μεγαλύτερο ναό της Αθήνας, το παλάτι της τέχνης [...]

Και κατάλαβα πως στην Αθήνα υπάρχει ένα ξόρκι, μια ακαταμάχητη γοητεία στα ερείπια και τις αναμνήσεις της που δεν επιτρέπει ούτε να την περιγράφεις ούτε να την αξιολογείς. [...] Πιστεύω ότι του χρόνου θα γυρίσω στην Αθήνα και θα μείνω για λίγο χρονικό διάστημα. Προς το παρόν βρίσκομαι σε πλήρη σύγχυση εξαιτίας της: δεν ξέρω πού τελειώνει η Αθήνα και πού αρχίζει η φαντασία μου.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ο Λόρενς έμεινε μία μέρα στην πόλη που του έκανε τόσο μεγάλη εντύπωση και στην οποία μάλιστα βρέθηκε τυχαία. Είχε ξεκινήσει από την Οξφόρδη ένα ταξίδι με προορισμό την Karkemish (Συρία) όπου επρόκειτο να λάβει μέρος σε αρχαιολογικές ανασκαφές.

Ταξίδευε με το πλοίο «Saghalien» το οποίο έπαθε μηχανική βλάβη. Γι’ αυτόν τον λόγο, ο νεαρός αρχαιολόγος μπόρεσε να αποβιβαστεί στη Νάπολη και αργότερα στην Αθήνα.

Η Αθήνα αποτελεί ένα παλίμψηστο που δεν έχει -ευτυχώς- πλήρως αποκωδικοποιηθεί όσο παραμένει ζωντανό το αίνιγμα που γίνεται άνοιγμα στην ψυχή του ανθρώπου.

Το βλέμμα του Λόρενς της Αραβίας έρχεται να υπενθυμίσει τις πολλαπλές όψεις μιας πόλης όπου ο μύθος παραμονεύει σε μυστικές γωνίες αδημονώντας να βρεθεί ο κατάλληλος περιπατητής που θα ανανεώσει την αιώνια σύμβαση μεταξύ θεών και ανθρώπων.

ΝΗΣΙΔΕΣ
«Oι ΣοσιαλΛΟΥΜΙΔΗΔΕΣ»
Σε μια χωροταξικά κομβική θέση, δίπλα σε γραφεία εφημερίδων, επιχειρήσεων, καλλιτεχνικών θεαμάτων και κυρίως δίπλα στην «Εστία», το «πατάρι» του Λουμίδη αναπόφευκτα ήταν σημείο αναφοράς για την κουλτούρα της...
«Oι ΣοσιαλΛΟΥΜΙΔΗΔΕΣ»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ιστορίες κάτω από την Ακρόπολη
Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης οργανώνει έναν περίπατο στην Πλάκα που ξεκινώντας από την ιστορική οδό Τριπόδων θα μας ταξιδέψει σε κινηματογραφικές και ρομαντικές ιστορίες κάτω από την Ακρόπολη....
Ιστορίες κάτω από την Ακρόπολη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το λαβωμένο κτίριο
Εδωσε το όνομά του σε μια συνοικία του Πειραιά και είναι το μεγαλύτερο σε επιφάνεια κτίριό του. Η ιστορία του κινείται παράλληλα με τη νεότερη ιστορία του πρώτου λιμανιού της χώρας, το οποίο ήταν βασικό ατού...
Το λαβωμένο κτίριο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πέρα από τη «Μανταλένα» η πραγματική Αντίπαρος
Στο τελευταίο βιβλίο του Αγγελου Σινάνη «Τα μεταλλεία της Αντιπάρου - 19ος, 20ός αιώνας», μέσα από τη μη καταγεγραμμένη έως τώρα ιστορία των μεταλλείων του μικρού αυτού νησιού της Μανταλένας, ανασύρεται μια...
Πέρα από τη «Μανταλένα» η πραγματική Αντίπαρος
ΝΗΣΙΔΕΣ
Λόφος Φιλοπάππου
Ούτε είναι όλοι οι πρόσφυγες από τη Συρία το ίδιο ούτε τα μνημεία γι’ αυτούς είναι τα ίδια. Οι σύγχρονοι, άφησαν πίσω τους εν είδει τραγικού μνημείου βουνά ολόκληρα από πλαστικά σωσίβια. Αλλοι όμως, πολύ...
Λόφος Φιλοπάππου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Από την Πάτρα στο... Φεστιβάλ Αθηνών
Ο σκηνοθέτης Γιώργος Παπαγεωργίου επέλεξε την ιστορία της Γιαννούλας για να κάνει την πρώτη του εμφάνιση ως σκηνοθέτης στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Πρόκειται για μια πραγματική ιστορία.
Από την Πάτρα στο... Φεστιβάλ Αθηνών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας