Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια ταινία για τη Μακρόνησο

Μια ταινία για τη Μακρόνησο

  • A-
  • A+

Η νέα ταινία του Θανάση Σκρουμπέλου «Η Νύχτα τ' Αγ' Αντώνη - Μακρόνησος BX11» κάνει πρεμιέρα, με ελεύθερη είσοδο, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Συνδέσμου Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων Αντιστασιακών (ΣΦΕΑ) κατά της χούντας στο πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ, στο πάρκο Ελευθερίας, την Παρασκευή 2 Μαρτίου.

Πρόκειται για μια ταινία με τρία πρόσωπα, αφιερωμένη στον Δημήτρη Τατάκη. Ο Δημήτρης Τατάκης ήταν μέλος του ΚΚΕ και του ΕΑΜ Ναυτικών κατά την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης και του Εμφυλίου.

Με την αρχή του 1946 οι αρχές τον συνέλαβαν και τον έστειλαν στη Μακρόνησο, όπου έλαβε «καθημερινή περιποίηση»: με αντίσκηνο σε απομονωμένη πτέρυγα, είχε αφεθεί, μαζί με άλλους, για να πεθάνει από τις κακουχίες.

Στην ταινία, ο Αντώνης Αριστείδου απόστρατος ξεμένει βράδυ στη Μακρόνησο, συναντάει τον Περικλή και τη Σάρα και ο χορός του θανάτου αρχίζει...

Προβάλλεται σε ανάμνηση της σφαγής στο Πρώτο Τάγμα της Μακρονήσου, πριν από 70 χρόνια (Σάββατο 29/2/1948 και Κυριακή 1/3/1948).

Η ανακοίνωση των αρχών τότε μιλούσε για 17 μόνο νεκρούς. Ομως σύμφωνα με μαρτυρίες κρατουμένων που επιβεβαιώθηκαν και από τον πλοίαρχο Μίμη Βονταμίτη που με το καΐκι του μετέφερε τις σορούς στο νησί του Σαν Τζώρτζη, οι νεκροί ήσαν πάνω από τριακόσιοι.

Κανείς δεν δικάστηκε ή λογοδότησε για αυτή τη μαζική δολοφονία αόπλων κρατουμένων, με το πρόσχημα της «εξέγερσης». Τα δε αρχεία της Β11/ΓΕΣ έχουν εξαφανιστεί σαν να μην υπήρξε ποτέ η Μακρόνησος!

Η ταινία αφιερώνεται στον ηρωικό πλοίαρχο κρατούμενο Δημήτρη Τατάκη που τον δολοφόνησαν οι βασανιστές του, ύστερα από βασανιστήρια μηνών (33 ημέρες το μαρτύριο της ορθοστασίας κάτω από τον ήλιο).

Πρωταγωνιστούν οι Μαρία Παπαγαβριήλ, Θόδωρος Προκοπίου, Θανάσης Κοντός και συμμετέχουν οι Λευτέρης Ελευθερίου και Πασχάλης Τσέρνας.

Φωτογραφία: Θανάσης Διαμαντόπουλος. Παραγωγή: Συλλογικότητα ΛΟΦΟΣ ΚΟΛΩΝΟΥ-ΑΡΤΕ ΠΟΒΕΡΑ 2, Μικροί Χορηγοί γειτονιάς Ακαδημίας Πλάτωνος Κολωνού, ΠΟΛΙΤΕΙΑ.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Αφιέρωμα στη μούσα της Nouvelle Vague
Εναν χρόνο μετά τη μεγάλη απώλεια της Αννα Καρίνα, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος συνδιοργανώνουν ένα διαδικτυακό αφιέρωμα στη σπουδαία καλλιτέχνιδα (έως τις 14/12).
Αφιέρωμα στη μούσα της Nouvelle Vague
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ταινίες με γυναικείο στίγμα
Το Φθινοπωρινό Ισραηλινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου είναι διαθέσιμο μέχρι τις 6 Δεκεμβρίου με αφιέρωμα σε γυναίκες συγγραφείς της εβραϊκής λογοτεχνίας.
Ταινίες με γυναικείο στίγμα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δωρεάν και ψηφιακά
Ψηφιακά και με δωρεάν ταινίες επιστρέφει το 33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου λόγω της πανδημίας στο διάστημα 25/11-04/12.
Δωρεάν και ψηφιακά
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εμφαση στην έμφυλη βία με γυναικεία ματιά
To WIFT GR σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, παρουσιάζει το 4ο Φεστιβάλ WIFT GR, με τίτλο «50/50 Ισότητα και στον κινηματογράφο», από την Τετάρτη 25/11 και για τέσσερεις ημέρες.
Εμφαση στην έμφυλη βία με γυναικεία ματιά
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Εγινα σκηνοθέτρια γιατί διάβαζα εφημερίδες!»
Η ταινία της Σόνια Λίζα Κέντερμαν, ο «Ράφτης», έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Ταλίν και αύριο θα παρουσιαστεί στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
«Εγινα σκηνοθέτρια γιατί διάβαζα εφημερίδες!»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας