Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο δρόμος της υπέρβασης

Ο δρόμος της υπέρβασης

  • A-
  • A+

H σχέση μεταξύ του τίτλου του βιβλίου μου «saints.» και του θέματός του δεν είναι προφανής. Επέλεξα το «Αγιοι» διότι, για μένα, αυτή η λέξη σηματοδοτεί μια πνευματική αναζήτηση.

Αυτό που αναζητούσα άλλωστε μέσω αυτού του project ήταν μια χαμένη πνευματική σχέση, είτε αυτή που με συνέδεσε τελικά με τους ανθρώπους που απεικονίζονται σε αυτές τις φωτογραφίες είτε εκείνη που τους ένωσε με την πόλη μου, την Αθήνα - ή τη σχέση που με ένωσε με κάτι από το παρελθόν μου.

Το φθινόπωρο του 2012, η συμμετοχή μου σε ένα project που τελικά δεν έγινε, με έφερε στην πλατεία Βικτωρίας, στο κέντρο της Αθήνας.

Σε πρώτη φάση, ο στόχος μου ήταν να συλλάβω φωτογραφικά την καθημερινή ζωή των παιδιών εκεί -πρόσφυγες από το Αφγανιστάν- που δούλευαν ή έπαιζαν στην πλατεία. Γρήγορα, μετατράπηκε σε κάτι πολύ περισσότερο από αυτό. Σχετίστηκε με την παιδική ηλικία και τις δυνάμεις που τη διέπουν: τον εύθραυστο κόσμο τους και την απεριόριστη ελευθερία, τη βία του πολέμου (που έχουν ζήσει τα συγκεκριμένα παιδιά) και την ενστικτώδη έκφρασή τους μέσα από το παιχνίδι.

Αγιος είναι αυτός που ανοίγει στον αμαρτωλό τον δρόμο προς την εξιλέωση και την υπέρβαση.

Ο δεσμός που σχηματίστηκε με τρία από τα παιδιά και τις οικογένειές τους απελευθέρωσε μια ένταση μέσα μου, η οποία έβγαλε όλους τους εσωτερικούς φόβους μου. Ισως ακούγεται εγωκεντρικό, αλλά έτσι κοίταξα τον κόσμο τους: μέσα από τα δικά μου μάτια, μέσω των συναισθημάτων, των αναμνήσεων και των παρορμήσεων που πάλεψαν μέσα μου ώστε να φτάσουν στην επιφάνεια, όπου ήταν ξαφνικά ελεύθερες.

Αυτές οι φωτογραφίες δεν αφηγούνται μια ιστορία, αλλά συνδέονται συνειρμικά με τον τρόπο που βίωσα αυτή την επαφή.

Μέχρι το 2015, όλοι αυτοί οι άνθρωποι που ήξερα είχαν εγκαταλείψει την Ελλάδα. Κατέγραψα την προσφυγική κρίση, η οποία ξέσπασε τον Αύγουστο του ίδιου έτους, περιτριγυρισμένη από τηλεοπτικά κανάλια και φωτορεπόρτερ - τότε έβγαλα τις τελευταίες μου φωτογραφίες. Ηταν η ώρα για πρωτοσέλιδα και αποφάσισα να απομακρυνθώ, καθώς δεν υπήρχε χώρος για φιλίες ή σχέσεις με τους πρόσφυγες πια - τουλάχιστον για μένα.

Λίγες ημέρες αργότερα, αποφάσισα ότι είχε έρθει η ώρα να αποτυπωθεί αυτή η εμπειρία στο βιβλίο που σχεδίαζα. Ετσι, πήγα στην Ιταλία για να το υλοποιήσω, σε συνεργασία με τον εκδοτικό οίκο Fabrica.

 Κείμενο: Pietro Radin, Πάνος Κέφαλος

Οι φωτογραφίες του Πάνου Κέφαλου από το έργο του «saints.» θα βρίσκονται στην έκθεση Saints&Outsiders στο Σπίτι του Πολιτισμού στο Ρέθυμνο, 2-19 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο του 2ου Μεσογειακού Φεστιβάλ Φωτογραφίας.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν το «Μάγκνουμ» διδάσκει
Ενας από τους επιδραστικότερους δημιουργούς στη σύγχρονη φωτογραφία, ο Alec Soth του πρακτορείου Magnum, θα βρεθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα για ένα workshop 4 ημερών στο Ρέθυμνο, στο πλαίσιο του MedPhoto...
Οταν το «Μάγκνουμ» διδάσκει
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δημιουργική γιορτή στα ερείπια της κρίσης
Η πρόσκληση μας ήρθε μήνες πριν, όταν η KOLEKTIV8 (το συλλογικό εγχείρημα που ιδρύθηκε το 2013, με πρωτοβουλία οχτώ καλλιτεχνών από διαφορετικά πεδία) πρότεινε στην εφημερίδα μας να γίνει χορηγός επικοινωνίας...
Δημιουργική γιορτή στα ερείπια της κρίσης
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πέρασμα στην αθανασία
Φωτογραφία για μένα- λέει ο Δημήτρης Ραπακούσης- είναι να αντιπαρατίθεμαι στον Απέραντο Αλλο χωρίς καμία προϋπόθεση, χωρίς καμία εκ των προτέρων παραδοχή, πέρα από τα ταξινομητικά στερεότυπα. Στερεότυπα που...
Πέρασμα στην αθανασία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η διαφθορά στις τράπεζες
Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας 2017-2018: Η οικονομική κρίση συνεχίζει να μαστίζει την Ευρώπη. Λιγότερο ισχυρές οικονομίες, όπως για παράδειγμα αυτή της Ελλάδας, έχουν επηρεαστεί από το ντόμινο της...
Η διαφθορά στις τράπεζες
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας 2017-2018
«Πριν από μερικούς μήνες, με αφορμή την ευρωπαϊκή πολιτική επάνω στο τρέχον μεταναστευτικό φαινόμενο και εμπνεόμενος από τη δήλωση του αυτοκράτορα Κλαύδιου πάνω από 2.000 χρόνια πριν, αποφάσισα ότι ήθελα να...
Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας 2017-2018
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δημιουργικός πάνω στο φτερό του καρχαρία
Αυτήν την άγρια εποχή η Ελλάδα γέννησε μια γενιά ολόκληρη νέων καλλιτεχνών που βάζουν σε λέξεις, σε ήχους και σε εικόνες το «ζορισμένο και βουβό» που κουβαλάμε όλοι μέσα μας. Μια γενιά φτωχή συνήθως σε (υλικά)...
Δημιουργικός πάνω στο φτερό του καρχαρία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας