Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με δύναμη από τις Κάτω Χώρες

Θαυμασμός για το έργο «Νεκρή φύση με διάφορα σκεύη σε τραπέζι» του Οσίας Μπέερτ, (1610)

Courtesy Museum of Fine Arts

Με δύναμη από τις Κάτω Χώρες

  • A-
  • A+

Η περιοχή της Φλάνδρας κατά τον 14ο αιώνα άνθισε σημαντικά όσον αφορά τον πολιτισμό αλλά και οικονομικά. Οι Φλαμανδοί πρωτοπόροι ζωγράφοι με σημαντικά έργα δημιούργησαν την περίφημη Φλαμανδική Σχολή που επηρέασε με τη δύναμή της καλλιτέχνες σε ολόκληρο τον κόσμο.

Η τέχνη της ελαιογραφίας από τον 15ο αιώνα εξελίχθηκε τόσο ώστε πολλές φορές να λέμε πως συναγωνίζεται και σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνά σε απόδοση και χρωματισμό τους Ιταλούς δημιουργούς της Αναγέννησης.

Ολλανδία και Βέλγιο μέχρι και τον 17ο αιώνα ανέδειξαν ζωγράφους που αντανακλούν στα περίφημα έργα τους την ειρηνική ζωή, τη θρησκευτική κρίση αλλά και τους εμφυλίους πολέμους στην περιοχή.

Με το τέλος του ογδοηκονταετούς πολέμου το 1648 η πολιτιστική σημασία της Φλάνδρας άρχισε να κάμπτεται, όμως σπουδαίοι Ολλανδοί ζωγράφοι αναδείχτηκαν τον 17ο αιώνα, τη Χρυσή Εποχή της ολλανδικής ανεξαρτησίας, φτάνοντας μέχρι τον 19ο αιώνα. 

Πορτρέτα, τοπία, θαλασσογραφίες, νεκρές φύσεις, εικόνες λουλουδιών, αστικά τοπία και πολλά άλλα θέματα αποτυπώνονται σε ποικίλων διαστάσεων πίνακες-αριστουργήματα. 

Το Μουσείο Καλών Τεχνών στη Βοστόνη ανακοίνωσε στις αρχές του περασμένου Οκτώβρη πως δύο από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές δωρίστηκαν και σταδιακά θα εκτίθενται στις αίθουσες του.

Με ενθουσιασμό δέχτηκαν 113 έργα της ολλανδικής και της φλαμανδικής τέχνης του 17ου αιώνα, 76 καλλιτεχνών, από τους συλλέκτες Rose-Marie και Eijk van Otterloo και Susan και Matthew Weatherbie της Βοστόνης.

Η προσφορά περιλαμβάνει και τη χρηματοδότηση για τη δημιουργία ενός Κέντρου Ολλανδικής Τέχνης στο μουσείο, το πρώτο του είδους του στις ΗΠΑ.

Το Κέντρο, το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει το 2020, θα αφιερωθεί στη διατήρηση, μελέτη και ανταλλαγή τέχνης από τις Κάτω Χώρες του 17ου αιώνα, γνωστές σήμερα ως Ολλανδία και Βέλγιο, στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο.

Οταν θα ανοίξει τις πύλες του, το κοινό θα μπορεί να έχει πρόσβαση και στη δωρεά από τους Van Otterloos της ερευνητικής βιβλιοθήκης Haverkamp-Begemann, που περιλαμβάνει πάνω από 20.000 μονογραφίες, καταλόγους και σπάνια βιβλία και θα χρησιμεύσει ως πόλος έλξης αλλά και πόρος για το Κέντρο. 

Αυτές τις μέρες και μέχρι τις 15 Ιανουαρίου τα πρώτα όμορφα διατηρημένα και υψηλής ποιότητας έργα άρχισαν να τοποθετούνται και να εκτίθενται για τους επισκέπτες στις γκαλερί του μουσείου τις αφιερωμένες στην ολλανδική και φλαμανδική τέχνη. 

Η συλλογή Van Otterloo περιέχει 85 σχολαστικά συντηρημένους πίνακες. «Χτίστηκε» μεθοδικά μέσα σε τρεις δεκαετίες, με εξαιρετικά δείγματα κάθε είδους ζωγραφικής που παράγεται κατά την Ολλανδική Χρυσή Εποχή –τοπία, πορτρέτα, εσωτερικοί χώροι εκκλησιών, ζωγραφιές λουλουδιών και αστικά τοπία. Περιλαμβάνει έργα των Γκέριτ Ντάου, Φρανς Χαλς, Ελμπερτ Κόιπ και άλλων.

Το πιο εντυπωσιακό έργο της συλλογής είναι το «Πορτρέτο της Aeltje Uylenburgh» (1632), του Ρέμπραντ.

Η συλλογή τους ήταν ανοιχτή πάντα στο ευρύ κοινό και είχε ταξιδέψει σε πινακοθήκες και μουσεία. 

Η συλλογή Weatherbie περιλαμβάνει 28 έργα Ολλανδών και Φλαμανδών δημιουργών. Αρχισαν να συλλέγουν από τα τέλη της δεκαετίας του '80 αναζητώντας πάντα έργα υψηλής τεχνικής και αισθητικής οπτικής. 

Ανάμεσα στα κυριότερα έργα της συλλογής είναι το «Coronation of the Virgin» (Η Στέψη της Θεοτόκου) (1623), του Ρούμπενς, στο οποίο αναδεικνύεται η θαυμαστή τεχνοτροπία του και η υψηλή χρωματική αισθητική του.

Η συλλογή τους έχει παρουσιαστεί πολύ λιγότερο στο ευρύ κοινό. 

Σύμφωνα με το μουσείο, με την ενσωμάτωση αυτών των δύο ιδιωτικών συλλογών στα υπάρχοντα εκθέματα διπλασιάζονται σε αριθμό τα ολλανδικά και φλαμανδικά έργα του.

Προϋπόθεση των συλλεκτών για τη δωρεά ήταν οι συλλογές τους να δανείζονται δωρεάν από το μουσείο σε πολλά διαφορετικά μέρη του κόσμου, έτσι ώστε να είναι προσβάσιμα στο πλατύ κοινό τα μοναδικά αριστουργήματα. 

 Info:

«Masterpieces of Dutch and Flemish Painting». Στις γκαλερί 242, 243, 244 στο Μουσείο Καλών Τεχνών, Βοστόνη (MFA). Μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2018.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι ιμπρεσιονιστές μπήκαν... στη θέση τους
Οι νέες γκαλερί του Μουσείου Τέχνης της Φιλαδέλφειας στις ΗΠΑ ● Πάνω από 13 χρόνια διήρκεσε η εντυπωσιακή ανακαίνιση στο κεντρικό κτίριο του ιστορικού μουσείου ● Οι μεγάλες αίθουσες που άνοιξαν πρόσφατα για το...
Οι ιμπρεσιονιστές μπήκαν... στη θέση τους
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η επαναστατική πορεία στον μοντερνισμό
Μία από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες συλλογές της Ευρώπης, η συλλογή των Rita και Herbert Batliner, εκτίθεται μόνιμα πλέον ως ενιαίο σύνολο στο Μουσείο Αλμπερτίνα στη Βιέννη και μας ταξιδεύει σε ένα από...
Η επαναστατική πορεία στον μοντερνισμό
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα πολλά πρόσωπα της μοναδικής Μαρία Λάσνιγκ
Με 200 έργα, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Stedelijk της ολλανδικής πρωτεύουσας παρουσιάζει τη συνεχή έμπνευσή της για πάνω από εβδομήντα χρόνια προσφοράς της φεμινίστριας Αυστριακής καλλιτέχνδας στον εικαστικό...
Τα πολλά πρόσωπα της μοναδικής Μαρία Λάσνιγκ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Banksy: ένας ακτιβιστής αντάρτης πόλης
Εξωτερικά το Μουσείο Moco στο Αμστερνταμ, αυτήν την περίοδο σκεπάζεται με τα ροζ πανό για τη μεγάλη -μη εξουσιοδοτημένη από τον καλλιτέχνη- έκθεση «Laugh now», με εμβληματικά έργα του ακτιβιστή Βρετανού...
Banksy: ένας ακτιβιστής αντάρτης πόλης
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν ο Ντέιβιντ συνάντησε τον Βίνσεντ
Μια μεγάλη έκθεση στο Μουσείο Βαν Γκογκ, στο Αμστερνταμ φέρνει το έργο του διάσημου Βρετανού εικαστικού Ντέιβιντ Χόκνεϊ (1937) κοντά στα αριστουργήματα του Ολλανδού πρωτοπόρου. Θα διαρκέσει μέχρι τις 26 Μαΐου.
Οταν ο Ντέιβιντ συνάντησε τον Βίνσεντ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το εικονογραφικό σύμπαν του Χουάν Μιρό
Αυτή την εποχή το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης παρουσιάζει την έκθεση «Joan Miró: Birth of the World», που διερευνά την ανάπτυξη του εικονογραφικού σύμπαντός του Καταλανού δημιουργού.
Το εικονογραφικό σύμπαν του Χουάν Μιρό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας