• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.2°C / 27.4°C
    1 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.6°C / 22.5°C
    1 BF
    81%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.0°C / 24.4°C
    1 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 20.3°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 18.0°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.6°C / 21.9°C
    2 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.4°C / 17.3°C
    2 BF
    67%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.6°C / 24.0°C
    1 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 26.6°C
    2 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.9°C / 26.3°C
    3 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    2 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    2 BF
    90%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 19.5°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.5°C / 22.8°C
    2 BF
    51%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 19.8°C / 25.4°C
    1 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.4°C / 27.6°C
    1 BF
    57%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.9°C / 22.7°C
    2 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.7°C / 22.6°C
    1 BF
    92%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    1 BF
    83%

Τα φώτα ενός ορίζοντα

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Οι 1.297 φάροι που συντηρούνται από την Υπηρεσία Φάρων εκτιμάται ότι καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες φωτοσήμανσης 9.835 νησιών, νησίδων και βραχονησίδων, καθώς και 1.345 στενών και διαύλων και 520 λιμένων.

Σύμφωνα με την Υπηρεσία, καταγεγραμμένοι είναι πλέον 144 πέτρινοι παραδοσιακοί φάροι, 58 από αυτούς στελεχωμένοι ή επιτηρούμενοι από φαροφύλακες, 86 δεν λειτουργούν και 46 από αυτούς είναι διατηρητέοι.

Αυτά τα φωτεινά ίχνη, που τα διαβάζουν όσοι βρίσκονται στη θάλασσα και από το μοναδικό τους ΑΕΦ (στίγμα που εκπέμπουν) καταλαβαίνουν σε ποιο λιμάνι μπαίνουν, καλύπτουν ένα δίκτυο 18.400 χιλιομέτρων και παρά τον εκσυγχρονισμό των μέσων ναυσιπλοΐας (gps dgps) παραμένουν απαραίτητο ναυτιλιακό βοήθημα.

«Ο πρώτος φάρος άναψε το 1928 στην Αίγινα», λέει ο Σταμάτης, συντηρητής φάρων που έχει στην ευθύνη του και τον φάρο στο Μεγάλο Εμβολο, τον Φάρο του Αγγελοχωρίου όπως είναι γνωστός.

Βρισκόμαστε στον Φάρο, στο Ακρωτήριο Μεγάλο Καράμπουρνο, στο Μεγάλο Εμβολο του Θερμαϊκού Κόλπου κι ανεβαίνουμε με προσοχή τη μικρή στριφογυριστή σκάλα που οδηγεί στο επάνω μέρος του φάρου.

Εκεί, ένα ειδικό κάτοπτρο της δεκαετίας του ’60 στέλνει μοναδικά φωτεινά σήματα στην είσοδο του κόλπου σε συνεργασία με τον Ραδιοφάρο που βρίσκεται στην ακριβώς απέναντι πλευρά του Θερμαϊκού στις εκβολές του Αξιού ποταμού.

Στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Φάρων, οι φάροι της χώρας, κυρίως οι πέτρινοι παραδοσιακοί που είναι πλέον συντηρημένοι, ανοίγουν τις πόρτες τους στο κοινό.

Με «οδηγό» τον Σταμάτη παίρνουμε μια μικρή γεύση της μοναχικής καθημερινότητας ενός σύγχρονου φαροφύλακα.

«Καθαρισμός του φάρου, έλεγχος μηχανημάτων και μηχανισμού, συντήρηση, καμιά κουβέντα με αλιευτικά στον ασύρματο. Από τους παλιούς μηχανισμούς του αερίου ασετιλίνης, περάσαμε στα ηλιακά φανάρια και τα συστήματα φωτισμού LED», λέει.

Η συντήρηση φάρων είναι πλέον μια ειδικότητα του πολεμικού ναυτικού και οι φαροφύλακες εξελίχθηκαν μαζί με τα συστήματα ναυσιπλοΐας που αυτοματοποιήθηκαν, έγιναν πιο περίπλοκα και συχνά προϋποθέτουν τη συνεργασία της Υπηρεσίας με τα αντίστοιχα τμήματα των ελληνικών πανεπιστημίων.

Από το μικρό παράθυρο του φάρου στο Αγγελοχώρι, η θέα κόβει την ανάσα και ταυτόχρονα μας δίνει πληροφορίες γι' αυτό το μοναδικό στίγμα του στην τοπιογραφία της περιοχής.

Το Φρούριο, που σώζεται σε πολύ καλή κατάσταση μπροστά μας, είναι χτισμένο από Γερμανούς μηχανικούς το 1883, σχεδόν είκοσι χρόνια μετά την κατασκευή του φάρου.

Στα όρια του υψώματος του Μεγάλου Εμβόλου, μπροστά από τον φάρο, βρίσκονται οχυρωματικά έργα του 19ου αιώνα να υπογραμμίζουν το γεγονός ότι η περιοχή θεωρείται στρατηγικής σημασίας.

Απλώνοντας τη ματιά στο βαθύ γαλάζιο, οι εικόνες γίνονται ηπιότερες κι απλώνονται σε μια νοητή ευθεία μπροστά μας. Ο υδροβιότοπος, η λιμνοθάλασσα του Αγγελοχωρίου και θάλασσα παντού…

Κι εμείς, με τα χέρια πάνω στους χάρτες, καταμετρούμε «τους μακρινούς φάρους, τα φώτα ενός, απίθανου ορίζοντα» (Μανώλης Αναγνωστάκης «Πέντε μικρά θέματα ΙΙ») .

 

ΕΛΛΑΔΑ
Νέο σχέδιο αποκόλλησης του «Blue Star Patmos»
Επτά μέρες μετά την προσάραξη του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Blue Star Patmos» σε ξέρα ανατολικά του λιμανιού της Ιου και το υπερσύγχρονο πλοίο της ακτοπλοΐας (146 μέτρα μήκος) εξακολουθεί να παραμένει...
Νέο σχέδιο αποκόλλησης του «Blue Star Patmos»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι ταρσανάδες σε κίνδυνο
Από τη μία η κρίση, από την άλλη οι δυσκολίες σχετικά με τους χώρους λειτουργίας τους, οι ταρσανάδες των Σπετσών απειλούνται με κλείσιμο. «Δυστυχώς, μας ωθούν να πάρουμε την απόφαση να κλείσουμε αυτούς τους...
Οι ταρσανάδες σε κίνδυνο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Υπάρχει ανισότητα μεταξύ θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών»
Αποτέλεσμα της εφαρμογής λανθασμένων πολιτικών με ευθύνη όχι μόνο της Πολιτείας αλλά και του κλάδου, είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα, δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού...
«Υπάρχει ανισότητα μεταξύ θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών»
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Πλοίο με 30.600 τόνους θειάφι προσάραξε σε παραλία του Γυθείου
Φορτωμένο με 30.600 μετρικούς τόνους θειάφι, παραμένει προσαραγμένο κοντά στην ακτή στην περιοχή Κοκκάλα του Γυθείου το φορτηγό πλοίο «St. Gregory», με σημαία Μπαχάμες, από τα ξημερώματα της Τετάρτης (7/6)....
Πλοίο με 30.600 τόνους θειάφι προσάραξε σε παραλία του Γυθείου
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Για την προστασία της θαλάσσιας ζωής
Καθώς η επιβάρυνση που προκαλεί ο άνθρωπος στις θάλασσές μας εντείνεται χρόνο με τον χρόνο θεωρούμε επιτακτική ανάγκη να εντείνουμε και την αποτελεσματικότητα της δράσης του Ινστιτούτου «Αρχιπέλαγος» για την...
Για την προστασία της θαλάσσιας ζωής
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Προσάραξη δεξαμενόπλοιου έξω από το λιμάνι της Ανδρου
Ρήγμα ύψους περίπου 15 εκατοστών και μήκους 4 εκατοστών στην αριστερή πλευρά της πλώρης έχει υποστεί το δεξαμενόπλοιο «Αγ. Γεώργιος Ι» που το Σάββατοπροσάραξε σε ξέρα (βραχονησίδα Ρόσα) λίγο έξω από το λιμάνι...
Προσάραξη δεξαμενόπλοιου έξω από το λιμάνι της Ανδρου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας