Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από την ανωνυμία στη συλλογική μνήμη

Η Οδός Δραχμής όπως διαμορφώθηκε από τους σπουδαστές της ΑΣΚΤ

Από την ανωνυμία στη συλλογική μνήμη

  • A-
  • A+

Ενας μικρός δρόμος, ανώνυμος από την αρχή της ζωής του, «βαφτίστηκε» από τον Δήμο Ζωγράφου «οδός Δραχμής» και ενδύθηκε μανδύα τέχνης.

Ετσι, σαν μια μικρή απόδοση φόρου τιμής στις μνήμες των τόσων χρόνων συντροφικότητας.

Αν απεικονίσει κανείς τη ζωή σε ένα παζλ, τότε κάθε κομμάτι του αντιπροσωπεύει στιγμές της.

Οχι μόνο σε προσωπικό επίπεδο αλλά και σε πολιτικό, πολιτιστικό, άρα ιστορικό.

Ενα μέρος του πολιτισμού κάθε χώρας αποτυπώνεται στη μορφή του χρήματος που χρησιμοποιεί.

Ο Δήμος Ζωγράφου προχώρησε πριν από χρόνια στην ονοματοδοσία μιας ανώνυμης -από κατασκευής της- μικρής οδού, που είναι πέρασμα προς τη λεωφόρο Κατεχάκη και βρίσκεται ανάμεσα στην έκταση της Πολυτεχνειούπολης και στο 3ο Γυμνάσιο-Λύκειο Ζωγράφου, προκειμένου να τιμήσει το νόμισμα που επί γενιές μάς συντρόφευε.

Ετσι της αποδόθηκε το όνομα «οδός Δραχμής».

Ομως, ο δήμος, μέσα στο 2016, θέλησε να εξωραΐσει την ακαλαίσθητη εικόνα των τοιχίων της οδού Δραχμής, που τη διαβαίνει πολύς κόσμος, και αποφάσισε να τα μετατρέψει σε καμβά ζωγραφικής.

Η διάθεση των ιθυνόντων για την «έκθεση» των δημοτών αλλά και των περαστικών σε όμορφες εικόνες και εικόνες τέχνης οδήγησε τον Δήμο Ζωγράφου στην πόρτα της ΑΣΚΤ, καθώς ήθελαν να διασφαλιστεί η ποιότητα του καλλιτεχνικού αποτελέσματος.

Ετσι, έπειτα από συνεννόηση των τεχνικών υπηρεσιών του Δ. Ζωγράφου με το γραφείο διασύνδεσης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και τον καθηγητή Γιάννη Σκαλτσά κι αφού συνυπογράφηκε το σύμφωνο συνεργασίας ανάμεσα στα δύο μέρη, από τη δήμαρχο Ζωγράφου, Τίνα Καφατσάκη, και τον πρύτανη της ΑΣΚΤ, Παναγιώτη Χαραλάμπους, ξεκίνησε το έργο.

Εξι καλλιτέχνες-σπουδαστές της ΑΣΚΤ κλήθηκαν να ντύσουν το άκομψο του γυμνών τοιχίων της οδού Δραχμής με γκράφιτι απεικονίσεις όχι μόνο της σχέσης των Ελλήνων με τη δραχμή, αλλά της σχέσης των πολιτισμών με τις χρηματικές μορφές.

Η ιδέα γεννήθηκε αφ’ ενός από τη διάθεση για κάτι πρωτότυπο, που να εμπεριέχει το στοιχείο της έκπληξης και της χαράς, αφ’ ετέρου από τη διαπίστωση ότι τα έργα γκράφιτι δεν βανδαλίζονται.

Αν όλο αυτό μπορούσε να επιτευχθεί διά μέσου της τέχνης, τι καλύτερο;

Ετσι οι σπουδαστές της σχολής που επιλέχθηκαν -από το Γραφείο Διασύνδεσης της ΑΣΚΤ, μετά τη δική τους εκδήλωση ενδιαφέροντος να συμμετάσχουν- να φέρουν εις πέρας το έργο ξεκίνησαν στις 20 Δεκεμβρίου 2016.

Δεν υπήρξε περιορισμός ή καθοδήγησή τους στη θεματολογία, όπως μας ενημέρωσε η αρχιτέκτονας μηχανικός ΕΜΠ, Κατερίνα Σπυροπούλου, τμηματάρχης Περιβάλλοντος και Αναπλάσεων Κοινοχρήστων Χώρων της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών και Δόμησης του Δήμου Ζωγράφου.

Μοναδική απαίτηση του δήμου, η καλλιτεχνική ενότητα του όλου εγχειρήματος αλλά και η αισιοδοξία που θα έπρεπε να αποπνέει ως έργο.

Εως τα μέσα του Ιανουαρίου 2017 οι τοιχογραφίες ήταν έτοιμες και οι αντιδράσεις από τότε περαστικών και κατοίκων, σύμφωνα με όσα μας ειπώθηκαν, θετικές.

Μια ιδέα πήρε μορφή, μέσω της τέχνης, με στόχο τη θετική επίδραση στον ψυχισμό των ανθρώπων. Να τους ξαναμάθει στην ομορφιά.

Καλορίζικα λοιπόν και πάντα τέτοια.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα παιδιά ζωγραφίζουν την άμμο, τον ήλιο και τη θάλασσα
Εκθεση παιδικής ζωγραφικής, με θέμα «Τι πρέπει να προσέχω όταν βρίσκομαι στην παραλία και στη θάλασσα» γίνεται στο πλωτό μουσείο HELLAS LIBERTY στον Πειραιά. Εννέα από τα έργα των παιδιών βραβεύτηκαν και τα...
Τα παιδιά ζωγραφίζουν την άμμο, τον ήλιο και τη θάλασσα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η εξπρεσιονιστική και ερωτική spleen του Αλκη Πιερράκου
Ο ζωγράφος που γνώρισα τιμούσε την Ελλάδα, αλλά τιμούσε πάντα και τη γενέθλια πόλη του, τη Θεσσαλονίκη, για την οποία ένιωθε περήφανος. Ο Πιερράκος έφυγε στα 13 χρόνια του από την ερωτική -επέμενε-...
Η εξπρεσιονιστική και ερωτική spleen του Αλκη Πιερράκου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τι σημαίνει να μην ενθαρρύνεις την καλλιτεχνική δημιουργία
Τον Φεβρουάριο του 2015, ο εξειδικευμένος συντάκτης σε θέματα πολιτισμού, Μαρκ Μπράουν, διαπίστωνε με θλίψη στο άρθρο του στην Guardian πως οι τέχνες αποσύρονταν σταδιακά από τα βρετανικά σχολεία.
Τι σημαίνει να μην ενθαρρύνεις την καλλιτεχνική δημιουργία
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Το πρωταρχικό στην τέχνη είναι η συγκίνηση του καλλιτέχνη»
Ο Αλέξης Βερούκας είναι ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους της γενιάς του. Στα έργα του συχνά συναντάμε τις φοβίες και τις ανομολόγητες επιθυμίες μας. Μια υποδόρια ευαισθησία αναδεικνύει τις σκοτεινές...
«Το πρωταρχικό στην τέχνη είναι η συγκίνηση του καλλιτέχνη»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Από την Πάτρα στο... Φεστιβάλ Αθηνών
Ο σκηνοθέτης Γιώργος Παπαγεωργίου επέλεξε την ιστορία της Γιαννούλας για να κάνει την πρώτη του εμφάνιση ως σκηνοθέτης στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Πρόκειται για μια πραγματική ιστορία.
Από την Πάτρα στο... Φεστιβάλ Αθηνών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας