Τίποτε δεν είναι τυχαίο στην εποχή και το καθεστώς που ζούμε. Κι έπρεπε να το καταλάβουμε από την αρχή, από τους πρώτους-πρώτους μήνες αυτής της κυβέρνησης, όταν και έμπαιναν αστυνόμοι στους κινηματογράφους για τον Joker κυνηγώντας ανήλικους θεατές. Θα μου πείτε, ευθύνεται η κυβέρνηση επειδή η Σάσα Σταμάτη μπούκαρε την Πέμπτη βράδυ στο θέατρο διακόπτοντας τη stand up παράσταση του Χριστόφορου Ζαραλίκου, όταν ο τελευταίος σατίρισε τον Βαγγέλη Μαρινάκη; Φυσικά κι ευθύνεται, δεν χρειάζεται να το εξηγήσουμε. Η Σάσα Σταμάτη λοιπόν, για να σας προλάβω, είναι μία δημοσιογράφος των «Παραπολιτικών». Μία τηλεπερσόνα.
Τα γεγονότα έχουν ως εξής, όπως πρώτοι σας τα παρουσιάσαμε χθες το πρωί, στην efsyn.gr. Η Σάσα Σταμάτη βρισκόταν ανάμεσα στο κοινό της παράστασης του Ζαραλίκου και άρχισε να διαμαρτύρεται όταν ο ηθοποιός σατίρισε τον εφοπλιστή Βαγγέλη Μαρινάκη. Λίγο δύσκολο να αρέσει ο Ζαραλίκος στη Σταμάτη, αλλά τέλος πάντων. Ο Χριστόφορος, φέρνοντας την επανάσταση του 1821 στο σήμερα, είπε πως εάν δεν μας έδιναν λεφτά οι Αγγλοι, θα έπρεπε να τα βρει ο Μιαούλης με το πλοίο του, το «Γκιαούρ - One». Τότε ήταν που η Σάσα Σταμάτη ανέβηκε στη σκηνή μαζί με άλλους δυο, πιθανότατα μπράβους όπως λένε αυτόπτες μάρτυρες, ενώ ο τέταρτος της παρέας της, ένας κουστουμαρισμένος, τραβούσε βίντεο με το κινητό του τηλέφωνο.
«Ντροπή σου που αναφέρθηκες στον Μαρινάκη, είμαι από τη Μάντρα και ξέρω πως βοηθάει πολύ κόσμο» άρχισε να του λέει η δημοσιογράφος των «Παραπολιτικών» με τον Χριστόφορο Ζαραλίκο, ψύχραιμα, να προσπαθεί να ηρεμήσει την κατάσταση. Οι άνθρωποι του θεάτρου μόλις κατάλαβαν τι συμβαίνει έσπευσαν να προστατεύσουν τον Χριστόφορο. Μετά το επεισόδιο και αφού αποχώρησε η κυρία Σάσα Σταμάτη, ο Χριστόφορος πήρε το μικρόφωνο και είπε ότι «η παράσταση δεν διακόπτεται για κανέναν λόγο» με το κοινό να τον αποθεώνει χειροκροτώντας συνεχόμενα για 2-3 λεπτά. Και μετά την παράσταση, πολλοί τον περίμεναν έξω από το θέατρο για να συνομιλήσουν μαζί του σε τετ α τετ.
«Στη χώρα που είσαι πρωθυπουργός, Κυριάκο Μητσοτάκη, μπαίνουν μπράβοι σε θέατρο για να σταματήσουν την παράσταση και τους πετάει έξω το κοινό. Δεν αντέχουμε τόσο φιλελευθερισμό πια» έγραψε ο ίδιος ο Χριστόφορος στο Twitter, λίγο μετά τα μεσάνυχτα της Πέμπτης.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου που χαριεντιζόταν πριν από ένα δίμηνο με τη Σάσα Σταμάτη ανεβάζοντας βίντεο και φωτογραφίες στο Instagram, έκανε μία δήλωση στο Twitter χωρίς ωστόσο να αναφέρεται σε ονόματα και γεγονότα, δεν είναι να παίζεις με αυτά: «Η κοινωνία μας έχει εμπεδώσει την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης, πρωτίστως της σάτιρας, όσο αιχμηρή και αν είναι. Κάθε απόπειρα, έργω ή λόγω, βίαιης παρεμπόδισής της είναι ανεπίτρεπτη και καταδικαστέα, πόσω μάλλον όταν έχει χαρακτηριστικά αυτοδικίας».
Η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, Σία Αναγνωστοπούλου, ήταν πιο άμεση φυσικά: «Ο πολιτισμός και η σάτιρα στη χώρα που κυβερνάει ο κ. Μητσοτάκης λογοκρίνεται και φιμώνεται από μεγαλοεπιχειρηματίες των ΜΜΕ και τηλεπερσόνες. Προπαγάνδα, λογοκρισία και εκφοβισμός, καταδίωξη στον κυβερνοχώρο, να πώς μπορούμε να υποτάξουμε τον πληθυσμό σε έναν ενιαίο και μοναδικό τρόπο σκέψης. Φαίνεται πως οι τηλεοπτικές περσόνες μετατράπηκαν και αυτές σε χρήστες/ μπιστικούς αυτής της μορφής ελέγχου. Ο τρόπος αναμενόμενος, δοκιμασμένος από τα πιο σκοτεινά παραδείγματα της πρόσφατης ιστορίας, ο τραμπουκισμός».
«Σημάδι σήψης και αυταρχισμού»
Το ΚΚΕ ανακοίνωσε πως αποτελεί «σημάδι τεράστιας σήψης κι αυταρχισμού η διακοπή θεατρικών παραστάσεων από δήθεν “αγανακτισμένους” σε ρόλο “μπράβου”, επειδή διάφοροι επιχειρηματικοί, πολιτικοί ή άλλοι παράγοντες ενοχλούνται από τη σάτιρα των καλλιτεχνών». Σημειώνει δε και αυτό που λέμε στην αρχή: «το γεγονός ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο Πολιτισμού δεν έχουν ακόμη τουλάχιστον καταδικάσει το γεγονός, δείχνει την ανοχή τους απέναντι σε τέτοια φαινόμενα». Ακόμα πιο σκληρό το ΜέΡΑ25: «Η προκλητική διακοπή παράστασης του Ζαραλίκου από αυτόκλητη(;) ομάδα “υπερασπιστών Μαρινάκη” με επικεφαλής τηλεπερσόνα δείχνει ότι πάντα θα υπάρχει ένας Παναγιώταρος για τη βρώμικη δουλειά. Ευχόμαστε σύντομα να διαπιστώσουν κι αυτοί οι συνεχιστές της Χ.Α. πόσο αναλώσιμοι είναι».
Ανακοίνωση εξέδωσε και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος - Ακροάματος. «Στη χώρα του Αριστοφάνη, θεωρούμε αυτονόητο δικαίωμα κάθε καλλιτέχνη να εκφράζεται ελεύθερα. Παράλληλα θεωρούμε δικαίωμα οποιουδήποτε να κρίνει μια θεατρική παράσταση. Η αρνητική κρίση όμως, δεν μπορεί να γίνεται με οργανωμένες επιθέσεις ή μεθοδεύσεις άλλων, σκοτεινών εποχών, που μας θυμίζει το σίριαλ “Αγριες Μέλισσες”. Η Τέχνη έχει υποχρέωση να σατιρίζει, όσο και αν αυτό ενοχλεί τις κυβερνήσεις ή τις οικονομικές ελίτ. Είναι αυταρχισμός να χρησιμοποιούνται προφάσεις όπως “αγανακτισμένοι πολίτες” με στόχο τη φίμωση και τον εκφοβισμό των καλλιτεχνών».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας