Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πόλεις επικίνδυνες για ποδηλάτες και πεζούς
Φωτογραφία Αρχείου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πόλεις επικίνδυνες για ποδηλάτες και πεζούς

  • A-
  • A+
Αν και οι μεγαλουπόλεις ανά τον κόσμο θα μπορούσαν να πάρουν μια μεγάλη ανάσα από την αύξηση του βαδίσματος και της ποδηλασίας, οι πεζοί και οι ποδηλάτες σκοτώνονται από δυστυχήματα σε ανησυχητικούς ρυθμούς.

Στις απόπειρες που επιχειρούνται για τη βελτίωση της ποιότητα της ζωής των κατοίκων των πόλεων η προώθηση του βαδίσματος και της ποδηλασίας έχει ιδιαίτερο νόημα, καθώς μπορούν μακροπρόθεσμα να οδηγήσουν σε λιγότερη κυκλοφοριακή κίνηση, καθαρότερο αέρα και πιο υγιείς ανθρώπους. Ωστόσο, τα δεδομένα δεν είναι ρόδινα.

Στην Ουάσινγκτον, για παράδειγμα, οι θάνατοι από την οδική κυκλοφορία συνολικά μειώθηκαν το 2018 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά ο αριθμός των θανάτων πεζών και ποδηλατών αυξήθηκε κατά 20%. Οι θάνατοι πεζών έχουν επίσης αυξηθεί στη Νέα Υόρκη και οι θάνατοι πεζών και ποδηλατών έχουν αυξηθεί στο Λος Αντζελες τα τελευταία χρόνια.

Σε ολόκληρες τις ΗΠΑ, οι θάνατοι ποδηλατών έχουν αυξηθεί κατά 25% από το 2010 και οι θάνατοι των πεζών έχουν αυξηθεί κατά ένα εκπληκτικό ποσοστό 45%. Περισσότεροι άνθρωποι σκοτώνονται επειδή οι πόλεις ενθαρρύνουν τους κατοίκους να περπατούν και να ποδηλατούν, αλλά οι δρόμοι τους εξακολουθούν να κυριαρχούνται από την ταχεία κίνηση των οχημάτων.

Από μακροπρόθεσμη σκοπιά, οι θάνατοι στους δρόμους των ΗΠΑ μειώνονται. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, σχεδόν 55.000 Αμερικανοί ετησίως σκοτώνονταν σε τροχαία δυστυχήματα, στα οποία εμπλέκονταν οχήματα, πεζοί και ποδηλάτες.

Μέχρι το 2017 ο αριθμός αυτός είχε πέσει σε περίπου 40.000, ακόμη και με την αύξηση του αριθμού των χιλιομέτρων που διένυσαν τα αυτοκίνητα, επισημαίνει στον ιστότοπο Conversation ο Τζον Ρενί Σορτ, συγγραφέας και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ.

Η συνολική παρακμή είναι μια επιβεβαίωση του νόμου του Σμιντ, που ονοματοδοτήθηκε από τον Ρ. Τζ. Σμιντ, μελετητή στο Εργαστήριο Οδικής Ερευνας του Ηνωμένου Βασιλείου. Ο Σμιντ διαπίστωσε ότι αρχικά, με την πρώιμη εισαγωγή των μηχανοκίνητων οχημάτων, οι θάνατοι από την κυκλοφορία τείνουν να αυξάνονται.

Σε ολόκληρο τον κόσμο, σχεδόν 1,35 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο σε τροχαία δυστυχήματα, αλλά το 93% εξ αυτών συμβαίνουν στις χώρες με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα, όπου η μαζική χρήση οχημάτων είναι πρόσφατο φαινόμενο.

Καθώς οι κατασκευαστές παράγουν ασφαλέστερα οχήματα, οι πόλεις βελτιώνουν τους δρόμους και οι οδηγοί γίνονται πιο έμπειροι, οι θάνατοι τείνουν να μειώνονται. Αλλά ο νόμος του Σμιντ φαίνεται να αφορά μόνο τους ανθρώπους στα αυτοκίνητα - όχι τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.

Μια παγκόσμια έκθεση για την οδική ασφάλεια το 2018 δείχνει ότι οι τραυματισμοί από τροχαία δυστυχήματα είναι πλέον η μοναδική μεγαλύτερη αιτία θανάτου για παιδιά και νεαρούς ενήλικες και ότι πάνω από το ήμισυ του συνόλου των θανάτων είναι οι πεζοί, οι ποδηλάτες και οι μοτοσικλετιστές.

Στις ΗΠΑ, οι θάνατοι μειώθηκαν από 27.348 το 2006 σε 23.611 το 2017, αλλά οι θάνατοι πεζών και ποδηλατών αυξήθηκαν από 5.567 σε 6.760.

Δρόμοι για αυτοκίνητα

Οι σύγχρονες πόλεις των ΗΠΑ σχεδιάζονται σε μεγάλο βαθμό για μηχανοκίνητα οχήματα. Στις αρχές του 20ού αιώνα, οι άνθρωποι και τα αυτοκίνητα μοιράζονταν τους δρόμους της πόλης, που χρησίμευαν ως χώρος για να παίζουν παιδιά, να περπατούν ενήλικες και να συναντιούνται οι γείτονες. Από τη δεκαετία του 1900 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1930 τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο κυρίαρχα.

Ωστόσο, τα συμφέροντα του αυτοκινήτου κέρδισαν. Από τη δεκαετία του 1950, οι δρόμοι των πόλεων άρχισαν να μεταμορφώνονται και να σχεδιάζονται για τη γρήγορη και απρόσκοπτη κυκλοφορία οχημάτων με λίγες διαβάσεις πεζών ή λωρίδες ποδηλασίας.

Ακόμη και σήμερα, οι οδηγοί σε πολλές πόλεις μπορούν να στρίψουν σε διασταυρώσεις δρόμων όπου πεζοί περνούν επίσης. Οι περισσότεροι πεζοί και ποδηλάτες σκοτώνονται ή τραυματίζονται, ενώ υπακούν στους κανόνες κυκλοφορίας.

Στον 21ο αιώνα, ένα νέο ιδεώδες πόλης έχει αναδυθεί που διακατέχεται από μια πιο φιλική προς το ποδήλατο και το περπάτημα προσανατολισμένη πόλη. Ωστόσο, στην πράξη, αυτό που βλέπουμε είναι η τμηματική εφαρμογή των ποδηλατοδρόμων, των πεζοδρομημένων ζωνών και των μέτρων μετριασμού της κυκλοφορίας.

Πολλοί ποδηλατόδρομοι και πεζοδρομημένες ζώνες εκτείνονται μόνο για μικρές αποστάσεις. Οι περισσότεροι Αμερικανοί οδηγοί δεν έχουν ακόμη εκτιμήσει πλήρως ότι οι αστικοί δρόμοι είναι κοινόχρηστοι. Τα οχήματα κινούνται συχνά πολύ γρήγορα σε σχέση με τη δυνατότητα που έχουν πεζοί και ποδηλάτες να τα εντοπίσουν και να αντιδράσουν.

Τα «τυφλά» σημεία για τους οδηγούς μπορεί να είναι παγίδες θανάτου για άλλους χρήστες του δρόμου. Επιπλέον, υπάρχει η ασυμμετρία. Και η ταχύτητα κυριολεκτικά σκοτώνει. Ενα αυτοκίνητο που χτυπά έναν πεζό με ταχύτητα 60 έως 70 χλμ. είναι τέσσερις φορές πιο πιθανό να προκαλέσει θάνατο από ό,τι ένα όχημα που ταξιδεύει μεταξύ 30 και 50 χλμ.

Σοβαρός κίνδυνος

Ολοι αυτοί οι παράγοντες κάνουν το περπάτημα και την ποδηλασία περισσότερο επικίνδυνα. Ενώ οι θάνατοι πεζών στη Νορβηγία μειώθηκαν κατά 37% από το 2010 έως το 2016, στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 39%. Οι θάνατοι μη οδηγών στην κυκλοφορία αυξάνονται στις ΗΠΑ σε υψηλότερα ποσοστά από τα περισσότερα πλούσια έθνη.

Εντούτοις, υπάρχουν αρκετές επιλογές, υποστηρίζει ο Τζον Ρενί Σορτ. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να κάνουν τα οχήματα λιγότερο απειλητικά για τους πεζούς και τους ποδηλάτες, μειώνοντας το ύψος των μπροστινών προφυλακτήρων.

Και οι πόλεις μπορούν να κάνουν τους δρόμους ασφαλέστερους συνδυάζοντας τη μείωση του ορίου ταχύτητας, μετριάζοντας την κυκλοφορία και το μέγεθος των δρόμων στις γειτονιές και παρέχοντας την απαραίτητη εκπαίδευση για όλους τους χρήστες των δρόμων.

ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ
Τα φώτα των πόλεων σκοτώνουν εκατομμύρια αποδημητικά πουλιά
Σε τρομακτικά επίπεδα βρίσκεται η θνησιμότητα πτηνών που περνούν πάνω από μεγαλουπόλεις των ΗΠΑ κατά το μεταναστευτικό ταξίδι τους, με καθοριστικό παράγοντα τη φωτορύπανση.
Τα φώτα των πόλεων σκοτώνουν εκατομμύρια αποδημητικά πουλιά
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ
Οι μεταλλάξεις της αστικοποίησης
​Η έκταση των αστικών περιοχών αυξάνεται σε όλο τον κόσμο και οι περισσότεροι άνθρωποι ζουν σήμερα σε πόλεις. Η αστικοποίηση έχει ως αποτέλεσμα δραματικές περιβαλλοντικές μεταβολές, όπως αυξημένες θερμοκρασίες...
Οι μεταλλάξεις της αστικοποίησης
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ
Ποδήλατο στον... κατήφορο χωρίς φρένο
Σημαντική πτώση στα ποσοστά των νοικοκυριών ανά τον κόσμο που διαθέτουν ποδήλατα κατέγραψε παγκόσμια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Journal of Transport & Health», εξέλιξη που οφείλεται στη διαρκώς...
Ποδήλατο στον... κατήφορο χωρίς φρένο
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ
Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα
Αν τα προηγμένα βιομηχανικά κράτη δεν χρηματοδοτήσουν το Πράσινο Ταμείο για το Κλίμα, οι αναπτυσσόμενες χώρες θα πρέπει ή να εγκαταλείψουν τον άνθρακα, εγκαταλείποντας και την κοινωνική ανάπτυξη για τους...
Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ
Απροστάτευτη θάλασσα η Μεσόγειος
Παρά τις δεσμεύσεις των μεσογειακών χωρών, όπως προκύπτει από νέα έρευνα του WWF, το μεγαλύτερο μέρος της θαλάσσιας περιοχής της Μεσογείου παραμένει εκτεθειμένο, χωρίς καμία θωράκιση ή πρόβλεψη για προστασία.
Απροστάτευτη θάλασσα η Μεσόγειος
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ
Δεν είναι μόνο η Βενετία
Το 86% των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO στις παράκτιες περιοχές της Μεσογείου, κινδυνεύουν από πλημμύρες και διάβρωση, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature.
Δεν είναι μόνο η Βενετία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας