Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ανώνυμες παράπλευρες απώλειες

Η δολοφονημένη ακτιβίστρια Νάντια Βέρα

Ανώνυμες παράπλευρες απώλειες

  • A-
  • A+

«Ο φωτορεπόρτερ Ρουμπέν Εσπινόσα δολοφονήθηκε άγρια μαζί με τέσσερις γυναίκες». Μια φωτογραφία του και λίγες γραμμές ήταν η πρώτη είδηση που έκανε τον γύρο του κόσμου. Οσο τα ρεπορτάζ αφηγούνταν τη ζωή του αδικοχαμένου δημοσιογράφου, οι νεκρές γυναίκες παρέμειναν «ανώνυμες», παράπλευρες απώλειες δίχως υπόσταση.

Το φρόντισε και ο Εισαγγελέας του Μεξικού που ερευνά την υπόθεση, ο οποίος τις όρισε κυνικά με έναν αριθμό που αντιστοιχεί στην ηλικία τους: είναι απλώς οι 40, 32, 29 και 18. Σαν δευτερεύοντα πρόσωπα ενός δράματος, λες και η κτηνώδης δολοφονία τους είχε λιγότερη αξία, δεν μίλησε για τα βασανιστήρια και τη σεξουαλική κακοποίηση που υπέστησαν πριν δεχτούν τη χαριστική βολή με το ίδιο το όπλο που σκότωσε τον Εσπινόσα.

Εως πριν από λίγες ημέρες μόνο η «32» ξέφυγε από την ανωνυμία.

Ηταν η ακτιβίστρια Νάντια Βέρα από την Τσιάπας. Ανθρωπολόγος, μέλος της Φοιτητικής Συνέλευσης της Χαλάπα, από τις πρωταγωνίστριες του κινήματος #Είμαι132 (το κίνημα των αγανακτισμένων φοιτητών του Μεξικού).

Δούλευε στη Διεθνή Εκθεση Κινηματογράφου και Βίντεο και συντόνιζε το Διεθνές Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών «4Χ4».

Τον Νοέμβριο του 2014 μπροστά στις κάμερες κατήγγειλε προφητικά «για οτιδήποτε μου συμβεί θα ευθύνεται ο Χαβιέρ Ντουάρτε Οτσόα».

Ο κυβερνήτης δηλαδή της Πολιτείας της Βερακρούς, τον οποίο είχε καταγγείλει -όπως και ο Εσπινόσα- ως ηγέτη ενός τόπου ανομίας και επικεφαλής της πιο επικίνδυνης για την ελευθερία της έκφρασης Πολιτείας του Μεξικού: επί της θητείας του έχουν δολοφονηθεί 15 δημοσιογράφοι.

Εσπινόσα και Βέρα είχαν δεχτεί θανάσιμες απειλές για τις καταγγελίες τους για τον Οτσόα. Και οι δύο αναγκάστηκαν να φύγουν από τη Βερακρούς και να βρουν καταφύγιο στην πόλη του Μεξικού, νομίζοντας πως θα ήταν πιο ασφαλείς. Διαψεύστηκαν.

Ονομα και πρόσωπο

Οπως και για τη Νάντια, έτσι και για τις άλλες νεκρές «γυναίκες – αριθμούς», ακτιβιστές και γυναικείες οργανώσεις ανέλαβαν να τους δώσουν όνομα, πρόσωπο και «ιστορία» μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα.

«40. Η Αλεχάντρα. Αόρατη για τα μίντια. Δούλευε ως οικιακή βοηθός. Είχε μια ζωή, φίλους, ένα παρελθόν και ένα μέλλον. Είχε όνειρα που άξιζαν όσο όλων των άλλων ανθρώπων και της τα στέρησαν».

Η «18» είναι η Γεσένια Κιρός Αλφάρο, έφυγε στα 16 της από το Μεξικάλι της κάτω Καλιφόρνιας, συγκατοικούσε με τη Νάντια, δούλευε ως μακιγιέζ και έστελνε χρήματα στη μητέρα της.

Η «29» ήταν η Μίλε Βιρχίνια Μαρτίν από την Κολομβία και η οικογένειά της, συμπυκνώνοντας την οργή γι’ αυτές τις διακρίσεις ακόμη και στον θάνατο, δεν θέλησε να αφηγηθεί τη ζωή της σε αυτούς που αρνήθηκαν να της δώσουν υπόσταση.

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Οργή για την έξαρση των βιασμών
Οι δρόμοι ολόκληρου του Μεξικού σείστηκαν από διαδηλώσεις γυναικών που κατήγγειλαν τα μαύρα κενά των θεσμών, την απαξίωση των θυμάτων, την ατιμωρησία των δραστών, καθώς σε κάθε 1.000 κρούσματα έμφυλης βίας.
Οργή για την έξαρση των βιασμών
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Οι Αργεντίνες φωνάζουν: «Ούτε μία λιγότερη»
Ντυμένες στα μαύρα και με σύνθημα «Ζωντανές μάς θέλουμε» δεκάδες χιλιάδες γυναίκες μετείχαν χθες στην Απεργία των Γυναικών στην Αργεντινή. Αν στην Πολωνία οι γυναίκες ξεσηκώθηκαν κατά νόμου που απαγόρευε στην...
Οι Αργεντίνες φωνάζουν: «Ούτε μία λιγότερη»
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Τα απομεινάρια μιας ζωής
Ο,τι απέμεινε από τη 14χρονη Ντιάνα Καστανιέδα Φουέντες, βρέθηκε ενάμιση χρόνο μετά την εξαφάνισή της. Τμήματα οστών των ποδιών και του κρανίου της εντοπίστηκαν σε πλαστική σακούλα σε έναν δυσώδη ποταμό. Η...
Τα απομεινάρια μιας ζωής
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Καθημερινές οι γυναικοκτονίες στη Γαλλία
Καθώς οι δολοφονίες γυναικών από άνδρες τείνουν φέτος να ξεπεράσουν ακόμα και τον τρομακτικό περσινό αριθμό των 121, η γαλλική κυβέρνηση θεσμοθετεί άρον άρον μέτρα προστασίας, όπως η δημιουργία νέων θέσεων σε...
Καθημερινές οι γυναικοκτονίες στη Γαλλία
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Το «Roma» του Αλ. Κουαρόν έφερε στο φως αλήθειες που ενοχλούν
Η Μεξικανή ιθαγενής ηθοποιός Γιαλίτσα Απαρίσιο, υποψήφια για Οσκαρ για την ερμηνεία της στο «Roma» ως νταντά στην υπηρεσία μιας οικογένειας της μεσαίας τάξης, έγινε η φωνή των 2,3 εκατομμυρίων οικιακών βοηθών.
Το «Roma» του Αλ. Κουαρόν έφερε στο φως αλήθειες που ενοχλούν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας