Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι Τουρκάλες κάνουν τη δική τους επανάσταση βγάζοντας τις μαντίλες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι Τουρκάλες κάνουν τη δική τους επανάσταση βγάζοντας τις μαντίλες

  • A-
  • A+

Είναι ένα από τα πολλά «συμμετοχικά παιχνίδια» στα κοινωνικά δίκτυα. Στο #Tenyearschallenge, οι χρήστες αναρτούν μια σημερινή φωτογραφία τους και μία δέκα χρόνια πριν, ανατρέχοντας στις αλλαγές που έχουν βιώσει.

Αλλά στην Τουρκία νέες γυναίκες μετέτρεψαν αυτό το εικονικό παιχνίδι σε μια εκστρατεία διεκδίκησης του δικαιώματός τους να μη φορούν μαντίλα. Και μάλιστα καθεμία εξηγεί τα πώς και τα γιατί μιας απόφασης που συνήθως δεν είναι τόσο εύκολη.

«Ξέρατε ότι για πρώτη φορά στη Ρώμη οι ελεύθερες γυναίκες έβγαλαν τη μαντίλα για να ξεχωρίζουν από τις σκλάβες; Λοιπόν, μαχήτριες της ελευθερίας, εγώ δεν το ήξερα», γράφει στο twitter η Ελίφ, αναρτώντας μια παλιά φωτογραφία της με πολύχρωμη μαντίλα και μια άλλη σημερινή με λιτά τα μακριά της μαλλιά. «Νόμιζα πως ήταν μόδα, αλλά τώρα δεν είναι απλά μια πρόκληση, είναι μια επανάσταση».

«Κανείς δεν μπορεί να ζει μια διπλή ζωή, γι’ αυτό δεν μπορούμε να φορτωνόμαστε με τις ταυτότητες που οι οικογένειές μας ή η κοινωνία διαλέγουν για εμάς. Αρνούμαστε να ζούμε με ταυτότητες που δεν μας ανήκουν», γράφει η Ρούκεν, που πριν από δέκα χρόνια πόζαρε με δυο φίλες της, όλες τους μαντιλοφορούσες, και σήμερα χαμογελά στον φακό με το κεφάλι της ακάλυπτο.

Η παρατήρηση της Ρούκεν συνθέτει τη μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζουν σήμερα οι νέες Τουρκάλες. «Το να εγκαταλείψεις τη μαντίλα αποτελεί μια τεράστια τομή, γιατί συχνά το οικείο σου περιβάλλον δεν το αποδέχεται, θεωρεί ότι το να εγκαταλείψεις κάτι που κάποτε αποδεχόσουν ως φυσικό είναι ένα είδος προδοσίας».

Οπως γράφει μία από τις κοπέλες, «πολλοί θεωρούν ότι μόνο αν φοράς χιτζάμπ είσαι παρθένα, πως μόνο όσες το φορούν είναι καλές». Κι αυτή η συσχέτιση της αγνότητας με τη μαντίλα που εμποτίζει τις γυναίκες από την παιδική τους ήδη ηλικία, μπορεί να κάνει τη ρήξη τραυματική.

Σήμερα, στην Τουρκία, συχνά αυτό το θρησκευτικό σύμβολο ερμηνεύεται από κάποιους φανατικούς και ως ένα μέσο κατά της λαγνείας: οι γυναίκες πρέπει να κρύβουν τα μαλλιά τους, για να μην προκαλούν τους άντρες. Και συνάμα διαφημίζεται ως ένα στοιχείο ταυτότητας, ακόμη και σαν ένα είδος επανάστασης ενάντια στον «έκφυλο» δυτικό τρόπο ζωής.

Είναι ενάντια σε τέτοιες αντιλήψεις που στρέφεται η εκστρατεία των νέων Τουρκάλων. Μια εκστρατεία που επικροτήθηκε από αρκετούς άνδρες χρήστες, αλλά δέχθηκε και σφοδρές επικρίσεις, με κάποιους να φτάνουν να δηλώνουν πως πρόκειται για «συνωμοσία κατά του Ισλάμ και της χώρας».

Στο ισλαμοσυντηρητικό καθεστώς, που έχει επιβάλει εδώ και 15 χρόνια ο πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν, θρησκεία και πολιτική συμβαδίζουν και αλληλοσυμπληρώνονται.

Αλλά μια δημοσκόπηση της εταιρείας Konda, που διερευνά την εξέλιξη διάφορων κοινωνικών δεικτών στην Τουρκία την τελευταία δεκαετία, δείχνει πως η κοινωνία δεν βαδίζει όσο πιστεύαμε στον δρόμο της ισλαμοποίησης.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις των περισσότερων από 5.700 πολιτών που συμμετείχαν σε αυτήν, σήμερα το 51% των Τούρκων δηλώνει πιστό, έναντι 55% πριν από μια δεκαετία.

Ο αριθμός των άθεων ή αγνωστικιστών αυξήθηκε από το 1% στο 3% και 2% αντίστοιχα. Και ενώ ο αριθμός των γυναικών που καλύπτουν το κεφάλι τους αυξήθηκε ελάχιστα από το 52% στο 53%, τα ποσοστά των νέων γυναικών που δεν χρησιμοποιούν μαντίλα αυξήθηκαν από 34% σε 37%.

  

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Σαρώνει η διαδικτυακή παρενόχληση και βία
Η ευρεία διάδοση των τεχνολογιών του διαδικτύου και των κοινωνικών μέσων όχι μόνο ενίσχυσαν τις υπάρχουσες μορφές αντρικής βίας, αλλά δημιούργησαν νέα εργαλεία για την παρενόχληση γυναικών και κοριτσιών. Το...
Σαρώνει η διαδικτυακή παρενόχληση και βία
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Πολιτικός φεμινισμός με χαρτί και με μολύβι
Αυτό που περισσότερο αποδιοργανώνει τον αντίπαλό σου είναι να απαντάς με χαμόγελο -ειρωνείας, όχι συμβιβασμού- στις αντιξοότητες και να επιστρατεύεις το χιούμορ ως δήλωση αντίστασης ενάντια στην οπισθοδρόμηση,...
Πολιτικός φεμινισμός με χαρτί και με μολύβι
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Τα τοξικά στερεότυπα καλά κρατούν
Τα στερεότυπα για τα φύλα διαιωνίζονται ακόμη και στα βιβλία. Το βασικό συμπέρασμα είναι πως οι θετικές εκφράσεις για τους άντρες σχετίζονται με τις συμπεριφορές, ενώ για τις γυναίκες παραπέμπουν στη φυσική...
Τα τοξικά στερεότυπα καλά κρατούν
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Ιράν: 23 χρόνια κάθειρξη για μια μαντίλα
Μπορεί το να διεκδικείς το δικαίωμά σου να επιλέγεις αν θέλεις να φοράς μαντίλα όχι απλά να προσβάλλει τα ήθη, αλλά και να αποτελεί πράξη πορνείας και ενέργεια κατά της εθνικής ασφάλειας της πατρίδας σου; Στο...
Ιράν: 23 χρόνια κάθειρξη για μια μαντίλα
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Ρύποι στα μυαλά των υπερορθοδόξων
Ενα εκατομμύριο σέκελ, περίπου 282.000 δολάρια, θα διαθέσει το Ισραήλ για εκστρατεία του υπουργείου Θρησκευτικών Υποθέσεων με στόχο να πείσει τις Ισραηλινές να ακολουθούν παραδοσιακή τελετουργία «κάθαρσης»...
Ρύποι στα μυαλά των υπερορθοδόξων
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Δειλές μεταρρυθμίσεις υπέρ των γυναικών με αντίμετρο την καταστολή
Το Ριάντ θεσμοθετεί μεν τη μερική κατάργηση του συστήματος κηδεμονίας των γυναικών από άντρες συγγενείς, αλλά εντείνει και την καταστολή ειδικά απέναντι σε ακτιβίστριες
Δειλές μεταρρυθμίσεις υπέρ των γυναικών με αντίμετρο την καταστολή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας