Αθήνα, 12°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
13.0° 11.2°
1 BF
83%
Θεσσαλονίκη
Αραιές νεφώσεις
9°C
10.0° 7.6°
2 BF
83%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.5° 9.9°
1 BF
91%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
6.9° 6.9°
2 BF
93%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
9°C
8.9° 8.9°
0 BF
93%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.7° 8.7°
2 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
2°C
2.4° 2.4°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
9.3° 9.3°
1 BF
89%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.8° 11.6°
4 BF
82%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.1° 12.1°
2 BF
69%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.4° 13.4°
3 BF
76%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.0° 12.0°
1 BF
78%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
2 BF
61%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
6°C
5.9° 5.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
9.9° 7.8°
0 BF
85%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
11.0° 9.8°
1 BF
86%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
12.2° 9.8°
0 BF
87%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.8° 8.8°
1 BF
85%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
7.0° 7.0°
1 BF
94%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
4.6° 4.6°
0 BF
92%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 15 Φεβρουαρίου, 2025
Colombia_1020
Μπογκοτά, Σιουδάδ Μπολίβαρ. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.

Οραματιστές ξεναγοί στις «επικίνδυνες» συνοικίες της Μπογκοτά και του Κάλι

Ανταποκρίσεις από τη Λατινική Αμερική.

Τα μπάριος, οι λαϊκές γειτονιές της Κολομβίας, όπως η Σιουδάδ Μπολίβαρ στην Μπογκοτά, η Κομμούνα 20 του Κάλι (και η Κομμούνα 13 του Μεντεγίν) που επισκεφθήκαμε, είναι τόποι αγώνα και αντίστασης, που για χρόνια έμειναν περιθωριοποιημένες και με το στίγμα της κάθε είδους βίας. Συχνά αποτέλεσαν πεδία σκληρών μαχών κατά τον εμφύλιο. Εδώ έδρασαν αντάρτικα, συμμορίες, παραστρατιωτικοί, οι δυνάμεις ασφαλείας αφήνοντας πίσω τους αναρίθμητους νεκρούς και εξαφανισμένους. Με τα χρόνια και με όχημα την αυτό-οργάνωση, την δημιουργικότητα και τις συλλογικές κοπιαστικές προσπάθειες των κατοίκων (και με την στήριξη μερικών φωτισμένων δημοτικών αρχών) αυτά τα μπάριος άρχισαν να αλλάζουν την πραγματικότητα και την καθημερινότητά τους, εντάχθηκαν σαν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των πόλεων τους και σήμερα αποτελούν έναν εναλλακτικό τουριστικό προορισμό.

Μπογκοτά, Σιουδάδ Μπολίβαρ. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Κομμούνα 20, Κάλι. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.

Ο Μάι Ρόχας ιδρυτής της καλλιτεχνικής κολεκτίβας Bogotá Colors -που με όπλο πολιτιστικές εκδηλώσεις και τουριστικές περιηγήσεις στα γκράφιτι που κοσμούν τους δρόμους αναδεικνύουν την αστική τέχνη ως εργαλείο αποστιγματοποίησης- και ξεναγός μας στην Σιουδάδ Μπολίβαρ της Μπογκοτά, και ο Βίκτορ Πέρες, τεχνολόγος του τουριστικού τομέα, ιδρυτής και διευθυντής της παραγωγικής μονάδας Coffee Shop Mavilu Siloe – Πολιτισμός, Τέχνη και Γεύση (ένα καφενείο όπου μαζί με τον καφέ απολαμβάνει κανείς έργα τοπικών καλλιτεχνών), ένας από τους ξεναγούς των διαφορετικών τουριστικών συλλογικοτήτων της Κομμούνας 20 Σιλοέ του Κάλι, μας μίλησαν για τις κοινότητές τους, τις ιστορίες τους αντίστασης και την δουλειά των συλλογικών πρωτοβουλιών που έχουν αλλάξει την εικόνα των γειτονιών τους και την αυτοαντίληψη των κατοίκων τους.

Ο Μάι Ρόχας μπροστά σε έργο του, Σιουδάδ Μπολίβαρ, Μπογκοτά | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Ο Βίκτορ Πέρες με την μητέρα του, Κομμούνα 20, Κάλι. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.

Γιατί ένας ξένος που έρχεται στην Μπογκοτά θα επισκεπτόταν την Σιουδάδ Μπολίβαρ ή ένας τουρίστας στο Κάλι θα πήγαινε στην Κομμούνα 20; Τι ξεχωριστό έχουν;

Μάι Ρόχας: Ο νότος της Μπογκοτά  (Mirador del Paraíso) προσφέρει μια τελείως διαφορετική εμπειρία από τις παραδοσιακές τουριστικές διαδρομές, ιδίως για τους ξένους ταξιδιώτες που αναζητούν μια πραγματική σύνδεση με την τοπική κουλτούρα. Ο νότος της Μπογκοτά διατηρεί την ουσία των μπογκοτιανών κοινοτήτων, μακριά από χώρους υπερ-εμπορευματοποιημένους. Οι επισκέπτες μπορούν να νιώσουν το πραγματικό πνεύμα της πόλης μέσα από τους ανθρώπους της, τις παραδόσεις τους, τις ιστορίες τους. Στο Mirador del Paraíso, για παράδειγμα, βρίσκεται η Calle del Color (Οδός του Χρώματος), όπου περισσότερα από 1.000 τετραγωνικά μέτρα αστικής τέχνης μεταμορφώνουν τις προσόψεις σε μια υπαίθρια γκαλερί. Σε αυτόν τον χώρο υπάρχουν έργα φιλοτεχνημένα από τοπικούς, εθνικούς και διεθνείς καλλιτέχνες, που αφηγούνται ιστορίες αντίστασης, ελπίδας και συλλογικότητας.

Μπογκοτά, Σιουδάδ Μπολίβαρ. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Κομμούνα 20, Κάλι. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.

Βίκτορ Πέρες: Γιατί πέρα από όλα τα θαυμάσια πράγματα που μπορεί κανείς να βρει στο Κάλι, η Κομμούνα 20 είναι από τους τόπους που περισσότερο έχουν συμβάλει στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Παρότι στο παρελθόν θεωρήθηκε ως η πιο επικίνδυνη Κομμούνα της Κολομβίας, λόγω της επιρροής του (αντάρτικου) Μ19 και των εγκληματικών συμμοριών, σήμερα είναι ένας τόπος θετικής μεταμόρφωσης μέσω του τουρισμού, με σημαντική συμμετοχή των κατοίκων αυτής της άλλοτε στιγματισμένης κοινότητας.  Επιπλέον έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι η Κομμούνα 20 βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο της πόλης, από όπου μπορεί να έχουν πανοραμική θέα της ίδιας και των «Κορντιγιέρας» (οροσειρών). Όπως έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον και η ιστορία μας, με την τεράστια δουλειά που έκανε ολόκληρη η κοινότητα για να αλλάξει την εικόνα μας και για να γνωρίσουν και να απολαύσουν τα δικά μας εγχειρήματα, όπως το Mavilu Coffee Shop Siloe. Στηρίζουμε ντόπιους καλλιτέχνες και μικροεπιχειρηματίες ενώ κάνουμε και οργανικές καλλιέργειες για να στηρίξουμε την κοινότητα στα θέματα βιωσιμότητας. Για όλα αυτά και πολλά ακόμη, οι ξένοι πρέπει να γνωρίσουν την Κομμούνα 20.

Πότε χτίστηκαν οι γειτονιές σας και από πού  προέρχονται οι κάτοικοί της; Γιατί εγκατέλειψαν τις προηγούμενες εστίες τους;

Μάι Ρόχας: Το Mirador del Paraíso, στο νότο της Μπογκοτά είναι μία από τις πολλές κοινότητες που δημιουργήθηκαν ως αποτέλεσμα της εσωτερικής μετανάστευσης στην Κολομβία. Η οικοδόμησή της ξεκίνησε τις δεκαετίες του 1970 και 1980, όταν οικογένειες εκτοπισμένες από την εσωτερική σύρραξη που μάστιζε την χώρα, κι άλλες που αναζητούσαν καλύτερες ευκαιρίες εγκαταστάθηκαν εδώ. Οι κάτοικοι προέρχονταν κυρίως από διάφορες περιοχές: Μπογιακά, Κουντιναμάρκα, Κάλντας, Τολίμα, Ουίλα. Αυτοί οι άνθρωποι ήρθαν στην Μπογκοτά αναζητώντας έναν πιο ασφαλή χώρο να ζήσουν, όπως και πρόσβαση σε εργασία, παιδεία κι βασικές υπηρεσίες που στους τόπους καταγωγής τους δεν μπορούσαν να τους προσφερθούν λόγω της επισφάλειας ή της βίας.

Βίκτορ Πέρες: Στους λόφους του Σιλοέ υπήρξαν αγρότες και μια ζώνη ορυκτού άνθρακα όπου οι ιδιοκτήτες των εδαφών τα νοίκιαζαν ή τα πουλούσαν σε μηχανικούς ή άτομα που ήθελαν να εξορύξουν άνθρακα. Αυτοί με την σειρά τους έδιναν αυτά τα εδάφη στους ανθρακωρύχους για να στήσουν οικισμούς για τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Αυτή ήταν η πρώτη μορφή οικισμού εδώ. Ανάμεσα στο 1910 και 1940, καθώς ο πληθυσμός αυξανόταν και το κράτος δεν έκανε τίποτα για να δώσει απάντηση στις στεγαστικές ανάγκες του, ο κόσμος οργανώθηκε και κατέλαβε ανεκμετάλλευτα κοινοτικά εδάφη. Το κράτος αντέδρασε λέγοντας πως επρόκειτο για μια περιοχή υψηλού κινδύνου, αλλά ποτέ δεν έδωσε κάποια εναλλακτική λύση στο πρόβλημα της στέγασης. Τελικά, η κατάληψη νομιμοποιήθηκε κι έγινε έτσι ένα μπάριο της πόλης.

Μπογκοτά, Σιουδάδ Μπολίβαρ. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Κομμούνα 20, Κάλι. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.

Πριν κάποια χρόνια τα ΜΜΕ μιλούσαν για την τεράστια βία που υπήρχε στα μπάριος, για τον πόλεμο των συμμοριών, κλπ. Εχει βελτιωθεί η κατάσταση; Πώς έγινε δυνατό;

Μάι Ρόχας: Πριν μερικά χρόνια, τα μπάριος στον νότο της Μπογκοτά, όπως το Mirador del Paraíso, ήταν στιγματισμένα λόγω της βίας, των πολέμων ανάμεσα στις συμμορίες και πολύπλοκων κοινωνικών συνθηκών. Ωστόσο, η κατάσταση έχει βελτιωθεί σημαντικά, και σήμερα αυτή η περιοχή προβάλει σαν ένας προορισμός κοινοτικού και πολιτιστικού τουρισμού. Αυτή η αλλαγή έγινε εφικτή χάρη στην συλλογική προσπάθεια που ανέλαβαν πολιτιστικές οργανώσεις, κοινωνικοί ηγέτες και προγράμματα που έχουν μια «μεταμορφωτική» ισχύ, όπως είναι το Graffititour που αναπτύχθηκε από το Bogotá Colors. Το Graffititour όχι μόνο ομόρφυνε την γειτονιά μέσα από την αστική τέχνη, αλλά και έχει αλλάξει την αντίληψη τόσο των κατοίκων όσο και των επισκεπτών. Αυτό το πρόγραμμα έχει καταφέρει να καταρρίψει το στίγμα: η τέχνη μεταμόρφωσε το αφήγημα του μπάριο, αναδεικνύοντας ιστορίας αντίστασης, ταυτότητας και δημιουργικότητας, αντικαθιστώντας τον φόβο με τον θαυμασμό.  Κατάφερε να δημιουργήσει νέες οικονομικές δυνατότητες: η άφιξη τουριστών έχει δώσει μια νέα δυναμική την τοπική οικονομία ωφελώντας οικογένειες και επιχειρήσεις. Κατάφερε να ενισχύσει το αίσθημα κοινότητας: οι τοιχογραφίες δεν κοσμούν απλώς τους δρόμους, διηγούνται ιστορίες των κατοίκων εμπνέοντας περηφάνεια και το αίσθημα του ανήκειν.

Βίκτορ Πέρες: Ολοι μιλούσαν για την βία. Ανάμεσα στο 1980 και το 1986 στην Κομμούνα 20 έγιναν σφοδρές μάχες ανάμεσα σε αντάρτες και στρατό. Εγώ ήμουν παιδί και θυμάμαι τον ήχο των σφαιρών και πώς η μητέρα μας έκρυβε κάτω από το κρεβάτι ή πώς στριμωχνόμαστε στους τοίχους για να μην μας τραυματίσουν οι σφαίρες. Ηταν μια εποχή τρόμου που επηρέασε όλη την περιοχή. Πρέπει να πούμε πως η κατάληψη του Σιλοέ που έκανε ο στρατός την 1η Δεκέμβρη του 1986, σε γενικές γραμμές, ήταν μια συστηματική επιχείρηση κοινωνικής κάθαρσης, που έγινε με τη βοήθεια της αστυνομίας. Η επιχείρηση «Κάλι, Καθαρά Χριστούγεννα», όπως την αποκάλεσαν, είχε στόχο να εξαλειφθεί η παρουσία των μαχητών του M-19 στην Κομμούνα 20. Με τις συγκρούσεις που έγιναν σε αυτή την επιχείρηση κάθαρσης δυστυχώς πέθαναν πολλοί αθώοι άνθρωποι, αυτοί που σήμερα αποκαλούνται ψευδώς θετικοί (άμαχοι που εκτελούσε ο στρατός και τους παρουσίαζε ως αντάρτες πεσόντες σε μάχη). Το στίγμα σημάδεψε την κοινότητα έκτοτε ως μια από τις πιο βίαιες της Κολομβίας και ο πληθυσμός της βίωσε την απόρριψη από την κοινωνία. Χρειάστηκε πολύ δουλειά για να καταρριφθεί αυτό το στίγμα.

Μπογκοτά, Σιουδάδ Μπολίβαρ. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Κομμούνα 20, Κάλι. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.

Πότε και πώς δημιουργήθηκαν οι καλλιτεχνικές σας συλλογικότητες, η Bogotá Colors στην Μπογκοτά και η Barrio Adentro στο Κάλι και με ποιους στόχους;  

Μάι Ρόχας. Η καλλιτεχνική κολεκτίβα Bogotá Colors δημιουργήθηκε το 2016, σαν απάντηση στο τεράστιο στίγμα που βάρυνε την περιοχή του νότου της Μπογκοτά, ιδίως το Mirador del Paraíso. Βασικός της στόχος είναι να αξιοποιήσει την αστική τέχνη ως εργαλείο που θα μεταμορφώσει την αρνητική αντίληψη τόσο των κατοίκων όσο και των επισκεπτών, προωθώντας συγχρόνως την πολιτιστική, κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της κοινότητας. Θέλουμε να δείξουμε πως ο νότος της Μπογκοτά δεν είναι μόνο ένας τόπος σημαδεμένος από την βία, αλλά μια περιοχή πλούσια σε κουλτούρα, ταλέντο, ανθεκτικότητα · να ενώσουμε την αστική τέχνη με τον τουρισμό, δημιουργώντας καινοτόμες εμπειρίες που συνδυάζουν τις πολύχρωμες όλο ζωντάνια τοιχογραφίες με τουριστικές διαδρομές · και να προωθήσουμε την ενεργή συμμετοχή των κατοίκων σε διαδικασίες καλλιτεχνικής και κοινωνικής μεταμόρφωσης. Κι αυτό μέσα από πολλές δράσεις. Πρώτα είναι το Graffititour με τις  ξεναγήσεις  στην Calle del Color κι άλλες περιοχές του Mirador del Paraíso. Επειτα είναι η διοργάνωση καλλιτεχνικών  εκδηλώσεων όπως το Φεστιβάλ Bogotá Colors, που συγκεντρώνει καλλιτέχνες της πόλης, μουσικούς και performers ενδυναμώνοντας την πολιτιστική ζωή το μπάριο. Αλλά και τα εργαστήρια καλλιτεχνικής κατάρτισης για νέους και παιδιά όπου μαθαίνουν τις ιδιαιτερότητες της αστικής τέχνης. Ή η δημιουργία συλλογικών τοιχογραφιών, έργα δηλαδή όπου μετέχει η κοινότητα.

Βίκτορ Πέρες: Γεννηθήκαμε στον απόηχο της κοινωνικής έκρηξης του Απριλίου-Μαϊου 2021, όταν ξέσπασαν μαζικές διαδηλώσεις ενάντια στην επικείμενη φορολογική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης του Ιβάν Ντούκε. Το Σιλοέ έγινε το επίκεντρο των διαμαρτυριών σε εθνικό επίπεδο, με πρωταγωνιστές τους αποκλεισμένους και περιθωριοποιημένους νέους, θύματα και του ρατσισμού, που ζητούσαν ευκαιρίες για τη ζωή τους. Ήταν στιγμές μεγάλης αβεβαιότητας. Κοινωνική δυσαρέσκεια και βία. Η στρατιωτική επιχείρηση ήταν τεράστια και νέοι που αποκαλούνταν «Πρώτη Γραμμή» μπλόκαραν τους δρόμους και αντιμετώπιζαν τις στρατιωτικές δυνάμεις με πέτρες. Πολλοί από αυτοί τραυματίστηκαν από πυρά. Κάποιοι απήχθησαν και εξαφανίστηκαν. Στις 46 ημέρες της κοινωνικής έκρηξης είχαμε 159 θύματα.  Αλλά αυτή μας ένωσε, έβγαλε το καλύτερο από τον καθένα μας, ανέδειξε την αλληλεγγύη γιατί τα προβλήματα είναι κοινά. Κάπως έτσι γεννήθηκε και η πρωτοβουλία Barrio Adentro, μια πρόταση για να ανακτήσουμε και να ομορφύνουμε τους χώρους και να δημιουργήσουμε δεσμούς ανάμεσα στις κοινότητες της περιοχής. Και για να δείξουμε πως το Σιλοέ δεν είναι όπως το εικονογραφούν αλλά όπως εμείς το ζωγραφίζουμε: να έρθει ο κόσμος να το γνωρίσει, να διαπιστώσει πως είναι μια περιοχή ειρήνης και ηρεμίας, πως εδώ ο κόσμος έχει πολύ ταλέντο και το μόνο που χρειάζεται είναι ευκαιρίες και εργαλεία.

Μπογκοτά, Σιουδάδ Μπολίβαρ. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Κομμούνα 20, Κάλι. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.

Κάποια γκράφιτι είναι πραγματικά έργα τέχνης. Οι καλλιτέχνες πληρώνονται για αυτή την δουλειά; Και πώς αντιδρούν οι ιδιοκτήτες των σπιτιών;

Μάι Ρόχας: Η Bogotá Colors είναι μια συλλογικότητα που αναγνωρίζει την οικονομική διάσταση του έργου που επιτελούν οι καλλιτέχνες και οι καλλιτεχνικές της ομάδες. Επιπλέον καλεί κι άλλους καλλιτέχνες να συμμετέχουν στις τοιχογραφίες, εξασφαλίζοντας επίσης αμοιβή για τη δουλειά τους. Το πρόγραμμα αναζητά συστηματικά συνεργασίες με εταιρίες και άτομα που ενδιαφέρονται να γίνουν χορηγοί ή να στηρίξουν καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες, εδραιώνοντας έτσι ένα μοντέλο που ωφελεί τόσο τους καλλιτέχνες όσο και την κοινότητα. Συνήθως είναι πολύ θετικές οι αντιδράσεις των ιδιοκτητών.  Εκπλήσσονται από το αποτέλεσμα, βλέποντας τους τοίχους τους να μεταμορφώνονται σε έργα τέχνης που προσφέρουν ομορφιά και νόημα στον χώρο. Νιώθουν περήφανοι για το σπίτι τους αλλά και συγκίνηση για τον αντίκτυπο που αυτό έχει στην κοινότητα: οι τοιχογραφίες συνήθως γίνονται τόποι ενδιαφέροντος που βελτιώνουν την αντίληψη του μπάριο, προσελκύοντας τουρίστες και ενισχύοντας την συλλογική ταυτότητα.

Βίκτορ Πέρες: Αυτή είναι μια πρωτοβουλία για να ομορφύνουν οι χώροι και η τοπική κυβέρνηση συνεργάζεται με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις για να δώσουν την ευκαιρίες στους τοπικές καλλιτέχνες να παρουσιάσουν το έργο τους και τους κατοίκους και τους επισκέπτες να το απολαμβάνουν. Η πλειοψηφία των οικογενειών το έχουν αποδεχτεί θετικά γιατί ξέρουν πως είναι ένα γενικότερο έργο ανάκτησης των χώρων μας και ειρήνης για όλους.

Μπογκοτά, Σιουδάδ Μπολίβαρ. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Κομμούνα 13, Μεντεγίν. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.

Πώς επηρεάζει ο τουρισμός την νοοτροπία των κατοίκων των μπάριος και των άλλων κατοίκων των πόλεων σας για όσους διαμένουν σε αυτές τις γειτονιές; Μπορεί να δώσει μια επαγγελματική προοπτική σε μέρος της νεολαίας;

Μάι Ρόχας: Ο πολιτιστικός και κοινοτικός τουρισμός έχει θετικό αντίκτυπο στην νοοτροπία των κατοίκων των μπάριος, ιδίως εκείνων που έχουν στιγματιστεί ιστορικά. Όταν οι κάτοικοι βλέπουν τουρίστες να επισκέπτονται την κοινότητά τους νιώθουν περήφανοι, όταν βλέπουν τις γειτονιές τους να γίνονται τουριστικός προορισμός εκτιμούν περισσότερο τον εαυτό τους και το περιβάλλον τους. Οι τοιχογραφίες, η τέχνη, οι πολιτιστικές δραστηριότητες μεταμορφώνονται σε έναν τρόπο αναγνώρισης και ορατότητας γι΄ αυτούς, κάτι που ενισχύει την πολιτιστική τους ταυτότητα. Ο τουρισμός επιτρέπει να καταρριφθεί το στίγμα που άλλοι κάτοικοι της Μπογκοτά έχουν για αυτά τα μπάριος, ως τόποι επικίνδυνοι ή χαμηλής ποιότητας ζωής και αρχίζουν και βλέπουν τους κατοίκους αυτών των γειτονιών σαν άτομα δημιουργικά, γεμάτα ταλέντα και αντοχές. Αυτό συμβάλει στην αλλαγή του δημόσιου αφηγήματος. Ο πολιτιστικός τουρισμός προσφέρει στους νέους του μπάριο ευκαιρίες να μάθουν και να εξελιχθούν σε τομείς όπως η αστική τέχνη, η τουριστική ξενάγηση, η πολιτιστική διαχείριση κι άλλους σχετικούς. Αυτό δίνει μια επαγγελματική προοπτική σε όσους έβλεπαν σαν μοναδικές τους επιλογές την άτυπη εργασία ή την βία.

 Βίκτορ Πέρες: Ο τουρισμός είναι μια γιγάντια πόρτα μέσα από την οποία όλοι οι νέοι βλέπουν μια τεράστια ευκαιρία να μάθουν και να νιώσουν αποδεκτοί από τον κόσμο. Η τουριστική πρωτοβουλία μάς έχει βοηθήσει να έχουμε μια οικονομία πιο βιώσιμη και είναι πολύ ευχάριστο που η τοπική και εθνική κυβέρνηση αναγνωρίζει πλέον την σημασία αυτής της περιοχής. Ο νέος πρόεδρος έχει πλησιάσει την κοινότητά μας, όπου είναι ορατές οι αλλαγές και η νεολαία σήμερα πια έχει την ελπίδα ότι μπορεί με ευκαιρίες εκπαίδευσης και εργασίας να ενταχθεί κοινωνικά.

Δρόμος στη Σιουδάδ Μπολίβαρ. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Μεντεγίν, νεκροταφείο Κομμούνας 13 | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Η Σιουδάδ Μπολίβαρ. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Μεντεγίν, Κομμούνα 13. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.

 

Κομμούνα 13. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Κομμούνα 13. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.

 

Κομμούνα 13. | Γιάννα Μανουρά / ΕΦ.ΣΥΝ.
Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Οραματιστές ξεναγοί στις «επικίνδυνες» συνοικίες της Μπογκοτά και του Κάλι

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας