Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή δεν υιοθέτησε σχέδια δράσης για τον θόρυβο για όλους τους οικισμούς και τους μεγάλους οδικούς άξονες, όπως απαιτεί η οδηγία για τον θόρυβο (οδηγία 2002/49/ΕΚ).
Η οδηγία για τον θόρυβο προσδιορίζει τα επίπεδα ηχορύπανσης και ενεργοποιεί την απαραίτητη δράση ως απάντηση, όπως είναι ο κατάλληλος πολεοδομικός σχεδιασμός και τα μέτρα προστασίας από τον θόρυβο.
Η οδηγία απαιτεί από τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν χάρτες που δείχνουν την έκθεση στον θόρυβο εντός των μεγάλων οικισμών, κατά μήκος των κύριων σιδηροδρομικών γραμμών, των κύριων οδικών αξόνων και γύρω από τα μεγάλα αεροδρόμια. Αυτοί οι στρατηγικοί χάρτες θορύβου χρησιμεύουν ως βάση για τον καθορισμό μέτρων που συμβάλλουν στη μείωση της ηχορύπανσης στα σχέδια δράσης για τον θόρυβο. Είναι καθοριστικής σημασίας για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τα επίπεδα θορύβου στα οποία εκτίθεται, ώστε να μπορούν οι ίδιοι να επαληθεύσουν εάν οι αρχές τους λαμβάνουν επαρκή μέτρα.
Τα κράτη μέλη όφειλαν να υποβάλουν τους χάρτες θορύβου και τα σχέδια δράσης τους έως το 2012 και το 2013 αντίστοιχα. Η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο του 2017 και πρόσθετη προειδοποιητική επιστολή τον Οκτώβριο του 2020. Παρά τη σχετική πρόοδο, παρέμειναν αρκετά παράπονα και, ως εκ τούτου, η Επιτροπή απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη τον Απρίλιο του 2023.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες των ελληνικών αρχών ήταν, μέχρι σήμερα, ανεπαρκείς και, ως εκ τούτου, παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Υπολογίζεται ότι ο θόρυβος προκαλεί 11.000 πρόωρους θανάτους και συμβάλλει σε 41.000 νέες περιπτώσεις ισχαιμικής καρδιοπάθειας (που προκαλείται από στένωση των καρδιακών αρτηριών) ετησίως σε ολόκληρη την Ευρώπη. Πέντε εκατομμύρια άνθρωποι στην Ευρωπαϊκή Ένωση εκτιμάται επίσης ότι υποφέρουν από χρόνιες υψηλές διαταραχές του ύπνου. Για το λόγο αυτό, η οδηγία για τον θόρυβο απαιτεί από τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν σχέδια δράσης για τη μείωση του επιβλαβούς θορύβου εντός μεγάλων οικισμών ή γύρω από μεγάλες σιδηροδρομικές γραμμές, δρόμους και αεροδρόμια.
Και πλήθος διαδικασιών επί παραβάσει σε βάρος της Ελλάδας
► Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ να συμμορφωθεί με την απόφαση του Δικαστηρίου για την προστασία των φυσικών οικοτόπων και των ειδών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει στην Ελλάδα προειδοποιητική επιστολή βάσει του άρθρου 260 της ΣΛΕΕ (INFR(2014)2260) για μη συμμόρφωση με την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 17ης Δεκεμβρίου 2020 (C‑849/19). Η απόφαση διαπίστωσε ότι η Ελλάδα δεν έχει θεσπίσει στόχους και μέτρα διατήρησης για 239 Ειδικές Ζώνες Διατήρησης (ΕΖΔ) όπως απαιτείται από την Οδηγία για τους Οικοτόπους (Οδηγία 92/43/ΕΟΚ). Σύμφωνα με την Οδηγία για τους Οικοτόπους, τα κράτη μέλη πρέπει να προτείνουν τόπους κοινοτικής σημασίας (ΤΚΣ), οι οποίοι θα ενταχθούν στο δίκτυο Natura 2000 σε ολόκληρη την ΕΕ. Μετά την έγκριση μιας περιοχής από την Επιτροπή, το κράτος μέλος έχει έξι χρόνια για να την χαρακτηρίσει ως ΕΖΔ και να θεσπίσει στόχους και μέτρα διατήρησης που θα διατηρήσουν ή θα αποκαταστήσουν τα προστατευόμενα είδη και τους οικοτόπους σε ευνοϊκή κατάσταση διατήρησης. Αυτές είναι βασικές απαιτήσεις για τη διαχείριση του δικτύου Natura 2000 και την προστασία της βιοποικιλότητας σε ολόκληρη την ΕΕ. Ενώ η Ελλάδα έχει ορίσει 239 Ειδικές Ζώνες Διατήρησης (ΕΖΔ) και έχει σημειώσει πρόοδο στον καθορισμό στόχων διατήρησης από την έκδοση της απόφασης του Δικαστηρίου, εξακολουθεί να μην έχει θεσπίσει τα απαραίτητα μέτρα διατήρησης και για τις 239 ΕΖΔ. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει και να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις που επισήμανε η Επιτροπή. Ελλείψει ικανοποιητικής απάντησης, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με αίτημα την επιβολή οικονομικών κυρώσεων.
► Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ και τη ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ να μεταφέρουν πλήρως τους κανόνες της ΕΕ που επιταχύνουν τις διαδικασίες αδειοδότησης για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα (INFR(2024)0221) και στη Φινλανδία (INFR(2024)0226) για μη πλήρη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο των διατάξεων της αναθεωρημένης οδηγίας για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σχετικά με την απλούστευση και την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης. Η αναθεωρημένη οδηγία (οδηγία (ΕΕ) 2023/2413), η οποία τροποποιεί την οδηγία (ΕΕ) 2018/2001, τέθηκε σε ισχύ τον Νοέμβριο του 2023 και ορισμένες διατάξεις έπρεπε να μεταφερθούν στο εθνικό δίκαιο έως την 1η Ιουλίου 2024. Αυτές οι διατάξεις περιλαμβάνουν μέτρα για την απλούστευση και την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης τόσο για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας όσο και για έργα υποδομών που είναι απαραίτητα για την ενσωμάτωση της πρόσθετης δυναμικότητας στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας. Περιλαμβάνουν επίσης σαφή χρονικά όρια για τις διαδικασίες χορήγησης αδειών που στοχεύουν σε συγκεκριμένες τεχνολογίες ή τύπους έργων, την ενίσχυση του ρόλου του ενιαίου σημείου επαφής για τις αιτήσεις και το τεκμήριο ότι τα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η σχετική υποδομή δικτύου αποτελούν υπέρτερο δημόσιο συμφέρον. Τον Σεπτέμβριο του 2024, η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητικές επιστολές σε 26 κράτη μέλη επειδή δεν μετέφεραν πλήρως την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο. Αφού εξέτασε τα μέτρα μεταφοράς που κοινοποίησαν η Ελλάδα και η Φινλανδία, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι κανένα από τα δύο κράτη μέλη δεν έχει ακόμη μεταφέρει πλήρως τις διατάξεις που σχετίζονται με την απλούστευση και την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποστέλλει αιτιολογημένη γνώμη και στα δύο κράτη μέλη, τα οποία πλέον έχουν... δύο μήνες για να απαντήσει και να λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την ολοκλήρωση της μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
► Η Επιτροπή καλεί τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, την ΕΛΛΑΔΑ, την ΙΣΠΑΝΙΑ, την ΟΛΛΑΝΔΙΑ και την ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ να μεταφέρουν σωστά την οδηγία για το πόσιμο νερό
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασίες επί παραβάσει αποστέλλοντας προειδοποιητικές επιστολές στη Βουλγαρία (INFR(2025)2030), την Ελλάδα (INFR(2025)2049), την Ισπανία (INFR(2025)2026), τις Κάτω Χώρες (INFR(2025)2048) και την Πορτογαλία (INFR(2025)2068) για μη σωστή μεταφορά της αναδιατυπωμένης οδηγίας για το πόσιμο νερό (οδηγία (ΕΕ) 2020/2184), η οποία συμβάλλει στη βελτίωση της ανθεκτικότητας του νερού σε ολόκληρη την ΕΕ και στην επίτευξη του στόχου μηδενικής ρύπανσης της ΕΕ. Η αναδιατυπωμένη οδηγία για το πόσιμο νερό προστατεύει περαιτέρω την ανθρώπινη υγεία ενημερώνοντας τα πρότυπα ποιότητας του νερού, αντιμετωπίζοντας τους ρύπους που προκαλούν ανησυχία, όπως οι ενδοκρινικοί διαταράκτες και τα μικροπλαστικά, και παρέχοντας καθαρότερο νερό βρύσης. Η οδηγία αντιμετωπίζει επίσης τις διαρροές νερού, ενώ τώρα, κατά μέσο όρο, το 30% του πόσιμου νερού χάνεται κατά τη διανομή στην ΕΕ. Τα κράτη μέλη όφειλαν να μεταφέρουν την οδηγία στο εθνικό δίκαιο και να συμμορφωθούν με τις διατάξεις της έως τις 12 Ιανουαρίου 2023. Στη Βουλγαρία, η εθνική νομοθεσία δεν αντικατοπτρίζει σωστά το πεδίο εφαρμογής των εξαιρέσεων και των παρεκκλίσεων που προβλέπονται στην οδηγία, την αξιολόγηση και τη διαχείριση κινδύνου που απαιτείται για το σύστημα παροχής πόσιμου νερού, καθώς και πτυχές που αφορούν την παρακολούθηση της ποιότητας του πόσιμου νερού. Όσον αφορά την Ελλάδα, η εθνική νομοθεσία μειώνει το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας και δεν περιλαμβάνει όλους τους προμηθευτές πόσιμου νερού. Για την Ισπανία, οι ελλείψεις περιλαμβάνουν τη μείωση του πεδίου εφαρμογής της οδηγίας, την έλλειψη ειδικών διατάξεων σχετικά με τις αξιολογήσεις κινδύνου όσον αφορά το σύστημα παροχής πόσιμου νερού και την έλλειψη διατάξεων για περιοδική αναθεώρηση. Η ολλανδική νομοθεσία παρουσιάζει ελλείψεις όσον αφορά την παρακολούθηση της ποιότητας του πόσιμου νερού και την προώθηση της πρόσβασης σε πόσιμο νερό. Η πορτογαλική νομοθεσία δεν μεταφέρει σωστά αρκετές διατάξεις της οδηγίας. Σε αυτές περιλαμβάνονται εκείνες που σχετίζονται με το πεδίο εφαρμογής, την έκταση της αξιολόγησης κινδύνου όσον αφορά το σύστημα παροχής πόσιμου νερού, τον ρόλο των αρμόδιων αρχών και τα προϊόντα που επιτρέπεται να έρχονται σε επαφή με το πόσιμο νερό. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στη Βουλγαρία, την Ελλάδα, την Ισπανία, τις Κάτω Χώρες και την Πορτογαλία, οι οποίες έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να διορθώσουν τις ελλείψεις που επισήμανε η Επιτροπή. Ελλείψει ικανοποιητικών απαντήσεων, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να εκδώσει αιτιολογημένες γνώμες.
► Η Επιτροπή καλεί τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, την ΕΛΛΑΔΑ, την ΟΥΓΓΑΡΙΑ και τη ΣΛΟΒΑΚΙΑ να συμμορφωθούν με τις υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων βάσει της οδηγίας για τον θόρυβο (κι άλλη)
Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένες γνώμες στη Βουλγαρία (INFR(2024)2203), την Ελλάδα (INFR(2024)2198), την Ουγγαρία (INFR(2024)2199) και τη Σλοβακία (INFR(2024)2202) για μη συμμόρφωση με την οδηγία για τον θόρυβο (οδηγία 2002/49/ΕΚ). Η οδηγία για τον θόρυβο προσδιορίζει τα επίπεδα ηχορύπανσης και ενεργοποιεί τα απαραίτητα μέτρα ως απάντηση, όπως κατάλληλα μέτρα πολεοδομικού σχεδιασμού και προστασίας από τον θόρυβο. Η οδηγία απαιτεί από τα κράτη μέλη να θεσπίσουν χάρτες που να δείχνουν την έκθεση στον θόρυβο εντός των μεγάλων οικισμών, κατά μήκος των κύριων σιδηροδρομικών γραμμών, των κύριων οδών και γύρω από τα μεγάλα αεροδρόμια. Αυτοί οι στρατηγικοί χάρτες θορύβου χρησιμεύουν ως βάση για τον καθορισμό μέτρων που θα βοηθήσουν στη μείωση της ηχορύπανσης στα σχέδια δράσης για τον θόρυβο. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται επίσης να ενημερώνουν την Επιτροπή για τα ευρήματα των στρατηγικών χαρτών θορύβου, ώστε να μπορέσει να συντάξει έκθεση που να καλύπτει την κατάσταση της έκθεσης στον θόρυβο στην ΕΕ. Η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητικές επιστολές σε αυτά τα τέσσερα κράτη μέλη τον Οκτώβριο του 2024. Έκτοτε, αυτά τα τέσσερα κράτη μέλη δεν έχουν υποβάλει στην Επιτροπή όλες τις σχετικές πληροφορίες σχετικά με τους στρατηγικούς χάρτες θορύβου, συμπεριλαμβανομένης της έκθεσης του πληθυσμού στον θόρυβο. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποφάσισε να εκδώσει αιτιολογημένη γνώμη στη Βουλγαρία, την Ελλάδα, την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, οι οποίες έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας