ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Η Κομισιόν... πήρε το όπλο της κατά του «πράσινου ξεπλύματος» σε ετικέτες προϊόντων. Με πρόταση Οδηγίας που παρουσίασε, την περασμένη Τετάρτη 22 Μαρτίου, θέλει να θεσπίσει κοινά ευρωπαϊκά κριτήρια κατά της προβολής ψεύτικης οικολογικής ταυτότητας και των παραπλανητικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών. Με άλλα λόγια, τα «πράσινα» προϊόντα πρέπει να είναι πραγματικά οικολογικά και οι ισχυρισμοί των κατασκευαστών τους να επαληθεύονται.
Σκοπός της Επιτροπής είναι οι καταναλωτές να έχουν μεγαλύτερη σαφήνεια, ισχυρότερη βεβαιότητα ότι όταν κάτι πωλείται ως οικολογικό, είναι πράγματι οικολογικό, δηλαδή με το μικρότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, καθώς και καλύτερη ποιότητα ενημέρωσης, ώστε να επιλέγουν προϊόντα και υπηρεσίες φιλικά προς το περιβάλλον.
Πρόκειται, ουσιαστικά, για μια πρόσθετη νομοθεσία προστασίας του καταναλωτή, καθώς η εντεινόμενη ανησυχία και ευαισθησία για το περιβάλλον και η υιοθέτηση από την Ε.Ε. της στρατηγικής της πράσινης μετάβασης έχουν πυροδοτήσει και μια στροφή των επιχειρήσεων στο «πράσινο μάρκετινγκ», που σε μεγάλο βαθμό βασίζεται σε παραπλανητικούς ισχυρισμούς για τα λεγόμενα «πράσινα» προϊόντα.
Mελέτη της Επιτροπής κατέδειξε ότι το 53,3% των περιβαλλοντικών ισχυρισμών που εξετάστηκαν στην Ε.Ε. διαπιστώθηκε ότι ήταν ασαφείς, παραπλανητικοί ή αβάσιμοι και ότι το 40% ήταν ατεκμηρίωτοι. Η απουσία κοινών κανόνων για τις εταιρείες που διατυπώνουν οικειοθελείς οικολογικούς ισχυρισμούς οδηγεί στην προβολή ψευδοοικολογικής ταυτότητας και δημιουργεί άνισους όρους ανταγωνισμού στην αγορά της Ε.Ε. εις βάρος των πραγματικά βιώσιμων εταιρειών.
Η Κομισιόν στο εξής λοιπόν προτείνει οι χώρες της Ε.Ε. να διασφαλίζουν ότι οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί των εταιρειών βασίζονται σε «ευρέως αναγνωρισμένα επιστημονικά στοιχεία». Ωστόσο, οι εταιρείες θα έχουν τώρα περιθώριο για το πώς να υποστηρίξουν τους ισχυρισμούς τους.
Οι χώρες της Ε.Ε. θα έχουν επίσης ευελιξία, δεδομένου ότι ο κανόνας είναι μια οδηγία που οι χώρες μπορούν να προσαρμόσουν πριν τη μεταφέρουν στο εθνικό δίκαιο και όχι ένας κανονισμός που θα εφαρμοστεί αμέσως σε ολόκληρη την Ε.Ε.
Εάν οι εθνικές αρχές διαπιστώσουν ότι οι ισχυρισμοί δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες, η εταιρεία θα έχει 10 εργάσιμες ημέρες για να διορθώσει την κατάσταση και, εάν δεν το πράξει, οι χώρες πρέπει να επιβάλουν κυρώσεις.
Τι γίνεται όμως με το «πράσινο ξέπλυμα» της ίδιας της Ε.Ε.; Αν η Κομισιόν άρχιζε να εφαρμόζει τους ίδιους κανόνες στους δικούς της καταιγιστικούς ισχυρισμούς, θα είχε σίγουρα πρόβλημα. Για παράδειγμα, η «κυκλική οικονομία» που θέλουν να οικοδομήσουν οι Βρυξέλλες –με πολλά νέα ορυχεία και εξόρυξη πρώτων υλών για μπαταρίες και ηλεκτρικά οχήματα– ή η «πράσινη ταξινόμηση», που περιλαμβάνει το φυσικό αέριο και την πυρηνική ενέργεια. Αν δε προσθέσουμε τη «βιώσιμη γαλάζια οικονομία» για τους ωκεανούς, που βασίζεται στην υπεραλίευση και υποστηρίζεται από τη Γαλλία, την Ισπανία και άλλες χώρες, η αντιμετώπιση των συνεπειών όλων αυτών των ψευδών «πράσινων» ισχυρισμών στις επιχειρήσεις και στην πολιτική είναι καταλυτική.
Μαρία Ψαρά
Συμφωνία για σταδιακή μείωση ρύπων και στη ναυτιλία
Σταδιακά και σε μακροχρόνια βάση, από το 2025 μέχρι και το 2050, θα μειώσει η ναυτιλία τις εκπομπές ρύπων από τα ορυκτά καύσιμα υιοθετώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Βάσει της προσωρινής συμφωνίας Ευρωκοινοβουλίου και Συμβουλίου της περασμένης Πέμπτης, η μείωση θα ξεκινήσει με 2% από το έτος 2025 και θα ανέλθει στο 80% από το 2050 συμβάλλοντας στην κλιματική ουδετερότητα της Ε.Ε.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική συμφωνία, από το 2030 και μετά τα φορτηγά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα επιβατηγά πλοία, όσο βρίσκονται σε αποβάθρες σημαντικών λιμένων της Ε.Ε., θα υποχρεούνται να ηλεκτροδοτούνται από την ξηρά για το σύνολο της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας σε αυτά. Ο κανόνας αυτός θα επεκταθεί και στα υπόλοιπα λιμάνια της Ε.Ε. από το 2035, εάν διαθέτουν χερσαία παροχή ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό αναμένεται να μειώσει σημαντικά την ατμοσφαιρική ρύπανση στους λιμένες.
Εχουν προβλεφθεί ωστόσο ορισμένες εξαιρέσεις, όπως σε περίπτωση παραμονής στον λιμένα για λιγότερο από δύο ώρες, χρήσης ίδιας τεχνολογίας μηδενικών εκπομπών ή κατάπλου σε λιμένα λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων ή καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.
Τα πλοία θα πρέπει να μειώσουν σταδιακά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ελαττώνοντας τις σχετικές εκπομπές τους κατά την κατανάλωση ενέργειας κάτω από το επίπεδο του 2020, το οποίο ήταν 91,16 γραμμάρια CO2 ανά megajoule ενέργειας.
Οι στόχοι για τη μείωση αυτή είναι 2% από το 2025, 6% από το 2030, 14,5% από το 2035, 31% από το 2040, 62% από το 2045 και 80% από το 2050. Αυτό θα ισχύει για πλοία ολικής χωρητικότητας άνω των 5.000 τόνων (τα οποία ευθύνονται για το 90% των εκπομπών CO2), καθώς και το σύνολο της ενέργειας που χρησιμοποιείται από πλοία που βρίσκονται σε ευρωπαϊκά λιμάνια ή μεταξύ αυτών, καθώς και για το 50% της ενέργειας που χρησιμοποιείται εν πλω όταν ο λιμένας αναχώρησης ή άφιξης βρίσκεται εκτός της Ε.Ε. ή σε εξόχως απόκεντρες περιοχές της Ε.Ε.
Η Επιτροπή θα επανεξετάσει τους κανόνες έως το 2028 για να αποφασίσει εάν θα επεκταθούν οι κανόνες περί μείωσης εκπομπών σε μικρότερα πλοία, όπως αυτά με ολική χωρητικότητα άνω των 400 τόνων, ή αν θα αυξήσει το μερίδιο της ενέργειας που χρησιμοποιούν τα πλοία που καταπλέουν από τρίτες χώρες.
Βραβείο στο Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης
Ο φετινός νικητής για την Ελλάδα του Βραβείου Καρλομάγνος για τη Νεολαία 2023 είναι το «Παιχνίδι της Επιρροής» από το Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης. Εμπνευστής του παιχνιδιού είναι ο μαθηματικός Στάθης Κουκουλάς και στον τελικό σχεδιασμό και την υλοποίηση συμμετείχαν οι μαθητές Μαρία Κατσανεβάκη, Αγγελική Αναγνώστου, Βασιλική Μπάλιακα, Δανάη Γούτου, Βαρβάρα Δάλα και η βιολόγος του ΜΣΜ, Αναστασία Κατσαρού. Πρόκειται για ένα επιτραπέζιο παιχνίδι στρατηγικής, τύχης, διπλωματίας και διαχείρισης πόρων, στο οποίο εξομοιώνεται η λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με τους ευρωβουλευτές, τις επιτροπές και τη δυνατότητα επιρροής τους στη διαμόρφωση των αποφάσεων για την Ευρώπη.
ΑΤΖΕΝΤΑ
Διήμερη Ολομέλεια Ε.Κ. στις Βρυξέλλες
29/3 Συζήτηση της έκθεσης για τον Γενικό Κανονισμό Ασφάλειας Προϊόντων.
30/3 Συζήτηση και ψήφιση της έκθεσης της Επιτροπής για το κράτος δικαίου στην Ε.Ε.
Αθήνα 30/3
Οι αντιπροσωπείες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε συνεργασία με τον Ομιλο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και το δίκτυο Enterprise Europe Network διοργανώνουν τις ημερίδες EU FINANCE DAYS 2023. Στη διάρκεια της εκδήλωσης, εμπειρογνώμονες θα παρουσιάσουν τα προγράμματα χρηματοδότησης και στήριξης. ΩΡΑ: 9.00 έως 12.45 ώρα Ελλάδος στο ξενοδοχείο Divani Caravel (λεωφ. Βασιλέως Αλεξάνδρου 2, Αθήνα).
Κάθε Δευτέρα η «Eφ.Συν.» ενημερώνει τους αναγνώστες της μέσα από αυτήν τη σελίδα για ειδήσεις που «γεννιούνται» στα όργανα της θεσμικής Ευρώπης και δεν βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας