Ουγγαρία και Κίνα υπέγραψαν συμφωνία για τη χρηματοδότηση της σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει τη Βουδαπέστη με το Βελιγράδι, ανακοίνωσε η κυβέρνηση, χαιρετίζοντας την επανέναρξη της κατασκευής ενός έργου που είχε βαλτώσει επί χρόνια.
Πρόκειται στην ουσία για το πρώτο κινεζικό έργο υποδομών εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης και οι λεπτομέρειες της συμφωνίας αυτής είναι μυστικές. Ο στόχος είναι η προώθηση κινεζικών εμπορευμάτων από το λιμάνι του Πειραιά στη δυτική Ευρώπη, αν και βασικά κομμάτια του έργου στα Βαλκάνια ακόμα είναι στον αέρα. Το έργο προκαλεί και ανησυχία στην Ευρώπη με ορισμένους αναλυτές να προειδοποιούν ότι η Κίνα με αυτό τον τρόπο «αγοράζει» πολιτική επιρροή στον κόσμο, τώρα και στην Ευρώπη.
Οπως δηλώνει ο υπουργός Οικονομικών της Ουγγαρίας, Μιχάλι Βάργκα, σε βίντεο που ανήρτησε στη σελίδα του στο Facebook, το κινεζικό δάνειο θα έχει σταθερό επιτόκιο και το δικαίωμα αποπληρωμής νωρίτερα από τη λήξη του, ωστόσο δεν αναφέρει τους ακριβείς όρους του δανεισμού. Σημείο-κλειδί για παράδειγμα είναι το ύχος του επιτοκίου που καλείται να πληρώσει η Ουγγαρία στη Κίνα. Στις αρχές του μήνα, η Ουγγαρία με νόμο όρισε ότι όλα τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στη δανειακή συμφωνία για τη χρηματοδότηση του έργου ύωους 2,1 δισ. ευρώ, θα είναι απόρρητα επί μια δεκαετία. Το επιχείρημα ήταν ότι έτσι θα διασφαλειστεί η δανειοδότηση από την Κινεζική Τράπεζα Εισαγωγών-Εξαγωγών.
Το έργο, το δεύτερο πιο ακτιβό που έχει ξεκινήσει η Ουγγαρία μετά τις πυρηνικές εγκαταστάσεις που έχει αναλάβει να φτιάξει η Ρωσική Rosatom, προχωράει την ώρα που η οικονομία της χώρας οδεύει προς την ύφεση λόγω της πανδημίας.
«Εχουμε μια δανειακή συμφωνία που έχει πλεονεκτήματα και διασφαλίσεις για την Ουγγαρία» υποστηρίζει ο Βάργκα, προσθέτοντας ότι οι όροι δανεισμού είναι «ευνοϊκοί σε σχέση με τους τρέχοντας όρους της αγοράς». Η Κίνα θα χρηματοδοτήσει το 85% του έργου, είπε, και η Ουγγαρία το υπόλοιπο 15%, και η νέα σιδηροδρομική γραμμή, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2025, θα επιτρέψει στην Ουγγαρία να γίνει το κέντρο των ευρωπαικών δικτύων logistics, στο πλαίσο της μεταφοράς των κινεζικών προιόντψν από την Ελλάδα στη δυτική Ευρώπη.
Το ουγγρικό κομμάτι της γραμμής, μήκους 150 χιλιομέτρων, θα κατασκευαστεί από την κοινοπραξία CRE, που περιλαμβάνει την εταιρεία Opus Global, η οποία ελέγχεται από τον Lorinc Meszaros, συνεργάτη του προωθυπουργού Βίκτορ Ορμπαν.
Κίνα, Σερβία και Ουγγαρία είχαν υπογράψει το μνημόνιο συνεργασίας για τη διαδρομή των γραμμών το 2014. Η κατασκευή στη Σερβία άρχισε τελικώς τέσσερα χρόνια αργότερα, το 2018, αφού και το Βελιγράδι δανείστηκε 297,6 εκατομμύρια δολάρια από... την Κίνα.
Το 2017 η Ευρωπαϊκή επιτροπή είπε ότι εξετάζει τις λεπτομέρειες του έργο, αλλά δεν προχώρησε σε πλήρη έρευνα. Σε ευρωπαϊκό έδαφος θα βρίσκονται 184 χιλιόμετρα της διαδρομής.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας