Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το μαύρο κουτί έκρυβε ένα μεγάλο «γιατί»

Δυστυχώς, φαίνεται πως οι 149 συνεπιβαίνοντες πλήρωσαν με τη ζωή τους τα αυξημένα μέτρα ασφαλείας για την πρόσβαση στα πιλοτήρια, αλλά και την τοποθέτηση ατσάλινων θυρών, που επιβλήθηκαν μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001

REUTERS/ Emmanuel Foudrot

Το μαύρο κουτί έκρυβε ένα μεγάλο «γιατί»

  • A-
  • A+

Το αεροσκάφος της Germanwings το έριξε τελικά ο συγκυβερνήτης του. Οπως αποκάλυψε συγκλονισμένος ο αρμόδιος Γάλλος εισαγγελέας, Μπρις Ρομπέν, ο 28χρονος συγκυβερνήτης του αεροσκάφους Αντρέας Λούμπιτς περίμενε να φύγει ο πολύπειρος πιλότος και στη συνέχεια κλειδώθηκε στο πιλοτήριο του Airbus και ρύθμισε τον αυτόματο πιλότο του ώστε να αρχίσει τη «βουτιά» 3.000 ποδών ανά λεπτό, από τα 38.000 πόδια στα 100 μόλις πόδια, που είναι και η χαμηλότερη δυνατή θέση του διακόπτη.

Το αεροσκάφος τελικά συνετρίβη σε υψόμετρο 6.000 ποδών, έχοντας αναπτύξει τρομερή ταχύτητα - ενώ από το ηχητικό ντοκουμέντο που διέσωσε το ένα από τα δύο μαύρα κουτιά προκύπτει ότι τα άλλα μέλη του πληρώματος και ίσως μερικοί επιβάτες προσπάθησαν ανεπιτυχώς να σπάσουν την πόρτα και να εισβάλουν στο πιλοτήριο, στα σχεδόν οκτώ λεπτά απόλυτου τρόμου που προηγήθηκαν της συντριβής. Στο τέλος ακούγονται μόνον ουρλιαχτά...

«Κατά τα πρώτα 20 λεπτά της πτήσης ακούει κανείς μια ευγενική, ακόμη και εύθυμη συνομιλία ανάμεσα στον κυβερνήτη και τον συγκυβερνήτη», τονίζει ο Γάλλος εισαγγελέας. Μετά «ο συγκυβερνήτης ακούγεται να απαντάει ‘‘λακωνικά’’ στον κυβερνήτη», αφηγείται ο Ρομπέν με βάση τις ηχογραφήσεις: ο κυβερνήτης ζητάει στη συνέχεια από τον συγκυβερνήτη να πάρει το πηδάλιο και ακούγεται ο θόρυβος μιας θέσης που τραβιέται προς τα πίσω. Μετά την έξοδο του κυβερνήτη από το πιλοτήριο, ο συγκυβερνήτης έμεινε μόνος του.

Σύμφωνα με τον εισαγγελέα, «ακούγονται πολλές εκκλήσεις του κυβερνήτη που ζητάει να μπει στο πιλοτήριο, αλλά καμιά απάντηση από την πλευρά του συγκυβερνήτη». Ο συγκυβερνήτης «πάτησε το κουμπί που οδήγησε στην απώλεια ύψους για έναν λόγο τον οποίο αγνοούμε πλήρως, αλλά ο οποίος μπορεί να εξηγηθεί ως βούληση να καταστρέψει αυτό το αεροπλάνο»...

Υπερβολικά μέτρα

Δυστυχώς, φαίνεται πως οι 149 συνεπιβαίνοντες πλήρωσαν με τη ζωή τους τα αυξημένα μέτρα ασφαλείας για την πρόσβαση στα πιλοτήρια, αλλά και την τοποθέτηση ατσάλινων θυρών, που επιβλήθηκαν παγκοσμίως μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001. Η τεχνολογία επιτρέπει στους «απέξω» να μπουν, αν γνωρίζουν τον κωδικό ασφαλείας - αλλά όποιος είναι μέσα μπορεί εύκολα να μπλοκάρει την είσοδο.

Στην Ευρώπη, επιτρέπεται -για λόγους οικονομίας και πάλι- η πτήση με διμελές πλήρωμα στο πιλοτήριο – κάτι που σημαίνει ότι ο κυβερνήτης ή ο συγκυβερνήτης επιτρέπεται να μείνει μόνος του στο κόκπιτ, όταν το «ταίρι» του εξέλθει από αυτό, με τραγικές όπως είδαμε συνέπειες. Μάλιστα από χτες αρκετές εταιρείες -με πρώτες τις EasyJet και Air Canada- έκαναν γνωστό πως θα επαναφέρουν «αμέσως» και τρίτο μέλος στα κόκπιτ, ώστε να υπάρχουν πάντα δύο...

«Ανθρωπογενές», λοιπόν, το τρομερό δυστύχημα. Ούτε η μεγάλη ηλικία του Airbus –24 χρόνια σε συνεχή λειτουργία- ούτε η ελλιπής συντήρησή του στο όνομα της μείωσης του κόστους έπαιξαν κάποιον εμφανή ρόλο στην τραγωδία των Αλπεων. Πώς βρέθηκε όμως ένας τόσο άπειρος, νεαρός πιλότος, με μόλις 100 ώρες πτήσης στον συγκεκριμένο τύπο αεροπλάνου, μόνος στο κόκπιτ;

Δυστυχώς, ο ανηλεής ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών και η «κούρσα προς τα κάτω» στις τιμές των εισιτηρίων στα δημοφιλέστερα δρομολόγια έχουν επιφέρει εκπτώσεις στην εκπαίδευση και τις συνθήκες εργασίας των πιλότων - και στην ασφάλεια των πτήσεων εν γένει. Αυτό δεν είναι καινούργιο συμπέρασμα: το ίδιο είχε δυστυχώς παρατηρηθεί -με τον χειρότερο τρόπο, δηλαδή με σειρά από πολύνεκρα δυστυχήματα- και μετά τη μεγάλη «απελευθέρωση» της αεροπορικής αγοράς στις ΗΠΑ επί προεδρίας Ρίγκαν, τη δεκαετία του 1980.

Ενδεικτικά αναφέρουμε πως τον Ιούλιο του 2012, τρία αεροπλάνα της Ryanair υποχρεώθηκαν να κάνουν αναγκαστική προσγείωση, διότι κουβαλούσαν για λόγους οικονομίας μόνο τα εντελώς απαραίτητα καύσιμα. Μάλιστα το συνδικάτο Cockpit έχει καταγγείλει πως οι πιλότοι πιέζονται από τους προϊσταμένους τους, ακόμη και με πρόστιμα ή απειλές απόλυσης, να καίνε όσο το δυνατόν λιγότερα καύσιμα...

Τι γίνεται όμως με τους πιλότους; Το επάγγελμα αυτό, που μέχρι πριν από μερικά χρόνια σήμαινε πολύ υψηλές αμοιβές, πρόωρη συνταξιοδότηση και άνετη ζωή, έχει στην εποχή μας πέσει κι αυτό θύμα του «σαφάρι» των ημικρατικών ή πλήρως ιδιωτικοποιημένων αεροπορικών εταιρειών για μεγαλύτερα μερίσματα και κέρδη.

Το συνδικάτο των Γερμανών πιλότων, το Cockpit, βρίσκεται εδώ και μήνες σε ανοιχτή σύγκρουση με την εργοδοσία της ημικρατικής Lufthansa και τον διευθυντή της Κάρστεν Σπορ, που προσπαθεί –με τις «πλάτες» της ομοσπονδιακής κυβέρνησης Μέρκελ– να πετσοκόψει ακόμη περισσότερο τους ήδη μειωμένους μισθούς και τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα.

Γι’ αυτό άλλωστε οι Γερμανοί πιλότοι πραγματοποιούν εδώ και σχεδόν έναν χρόνο συνεχείς απεργίες και στάσεις εργασίας ακυρώνοντας στην πράξη χιλιάδες πτήσεις της μητρικής Lufthansa και των δύο «χαμηλού κόστους» θυγατρικών της, Germanwings και Eurowings: η τελευταία απεργία έγινε μόλις την περασμένη εβδομάδα, με τους πιλότους της Germanwings να καταγγέλλουν πως η Lufthansa αποσκοπεί στην πλήρη κατάργηση της «ενδιάμεσης» εταιρείας, που δημιουργήθηκε το 2002 σαν «απάντηση» στους χαμηλού κόστους ανταγωνιστές σαν τη Ryanair, και το πέρασμα των δρομολογίων και των αεροσκαφών της στην ακόμη χαμηλότερου κόστους Eurowings, το μισθολογικό κόστος της οποίας είναι αναλογικά 40% μικρότερο από αυτό της μητρικής.

Να σημειωθεί εδώ ότι ο μέσος όρος ηλικίας των αεροσκαφών της Germanwings είναι 23,8 χρόνια, ακριβώς δέκα χρόνια μεγαλύτερος από αυτόν της «μαμάς» Lufthansa (13,8 χρόνια).

Δολοφονικές «εκπτώσεις»

Αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο τα «στάνταρ» υποχωρούν συνεχώς προς όφελος της εργοδοσίας και σε βάρος των πιλότων και, τελικά, της ασφάλειας των επιβατών. Σύμφωνα με τον νέο ευρωπαϊκό κανονισμό, που εγκρίθηκε πέρσι, οι πιλότοι επιτρέπεται πλέον να πετούν χωρίς σταματημό ώς και 14 συνεχόμενες ώρες, εκ των οποίων οι 11 μπορούν να είναι νυχτερινές. Πέρα από τα μισθολογικά και συνταξιοδοτικά τους κεκτημένα, που όντως καταστρέφονται, οι πιλότοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την ελαττωματική εκπαίδευση των νεότερων συναδέλφων τους, που αντιμετωπίζονται πλέον περίπου σαν οδηγοί λεωφορείων ή άλλων μέσων μαζικής μεταφοράς...

Οπως αναφέρει το συνδικάτο, οι κανονισμοί για την εκπαίδευση των πιλότων έχουν γραφτεί στις δεκαετίες του ‘50 και του ‘60. Αν και η τεχνολογία fly-by-wire (αυτοματοποιημένη πτήση με χρήση αισθητήρων και υπολογιστών) που χρησιμοποιείται σήμερα σε όλα τα αεροσκάφη είναι πολύ προχωρημένη, οι (καλά εκπαιδευμένοι) πιλότοι είναι απολύτως απαραίτητοι για να σώσουν το αεροπλάνο σε περίπτωση βλάβης των ηλεκτρονικών βοηθημάτων.

Τον περασμένο Νοέμβρη, μάλιστα, ένα Airbus Α321 της Lufthansa λίγο έλειψε να συντριβεί, λόγω συσσώρευσης πάγου στους αισθητήρες ταχύτητας, που «τάιζαν» με λάθος στοιχεία τον υπολογιστή πτήσης: το αεροσκάφος έκανε βουτιά χάνοντας 3.000 πόδια ανά λεπτό και οι κυβερνήτες του χρειάστηκαν μεγάλη προσπάθεια για να αναλάβουν χειροκίνητα τον έλεγχο και να σώσουν τους εαυτούς τους και άλλους 107 επιβαίνοντες. Ο κεντρικός υπολογιστής ζητούσε συνεχώς επιβεβαίωση για να «απεμπλακεί» και οι πιλότοι –όπως φυσικά και οι επιβάτες- δεινοπάθησαν...

ΠΙΛΟΤΟΙ ΠΟΥ ΣΚΟΠΙΜΑ ΕΡΙΞΑΝ ΤΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ ΤΟΥΣ

Μαζικές δολοφονίες χωρίς... αυτόματο

Ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους Α320 της Germanwings ο οποίος φέρεται ότι το συνέτριψε σκοπίμως στις γαλλικές Αλπεις δεν αποτελεί μοναδική περίπτωση στα χρονικά, καθώς και στο παρελθόν είχαν καταγραφεί ανάλογα περιστατικά όπου αεροπορικές τραγωδίες συντελέστηκαν όχι από λάθος χειρισμούς, αλλά από σκόπιμη ενέργεια του κυβερνήτη ή του συγκυβερνήτη.

29 Νοεμβρίου 2013: Ο κυβερνήτης ενός αεροσκάφους Embraer 190 της εταιρείας LAM της Μοζαμβίκης με 33 επιβάτες ρίχνει το αεροπλάνο στη βορειοανατολική Ναμίμπια. Ο κυβερνήτης είχε κλειστεί μόνος στο πιλοτήριο, εμποδίζοντας τον συγκυβερνήτη να μπει μέσα.

31 Οκτωβρίου 1999: Boeing 767 της εταιρείας EgyptAir συντρίβεται στον Ατλαντικό, στα ανοιχτά της Μασαχουσέτης, παρασύροντας στον θάνατο 217 ανθρώπους. Οι έρευνες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο συγκυβερνήτης αυτοκτόνησε λόγω οικονομικών προβλημάτων.

19 Δεκεμβρίου 1997: Λίγη ώρα μετά την απογείωσή του από την Τζακάρτα της Ινδονησίας Boeing 737 της εταιρείας SilkAir συντρίβεται στη Σουμάτρα, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 104 άνθρωποι. Αμερικανοί ερευνητές συμπέραναν ότι ο κυβερνήτης του αεροσκάφους το έριξε για να αυτοκτονήσει επειδή ήταν πνιγμένος στα χρέη.

21 Αυγούστου 1994: Ο κυβερνήτης ενός ATR-42 της Royal Air Maroc το συνέτριψε σκόπιμα στην οροσειρά του Ατλαντα, σκοτώνοντας τους 44 επιβάτες του. Λίγο πριν από την πτώση ο κυβερνήτης είχε πει: «Να πεθάνω, να πεθάνω..».

9 Φεβρουαρίου 1982: Ο κυβερνήτης ενός DC-8 της Japan Airlines το έριξε κοντά στο Τόκιο, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 24 άνθρωποι. Η έρευνα έδειξε ότι ο κυβερνήτης είχε υποστεί μια κρίση αυτοκαταστροφικής μανίας.

Τέλος, η αυτοκτονία του κυβερνήτη είναι μία από τις θεωρίες που έχουν διατυπωθεί για την εξαφάνιση, τον Μάρτιο του 2014, της «άφαντης» ακόμη πτήσης ΜΗ370 της Malaysia Airlines με 239 επιβαίνοντες.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΥΡΩΠΗ
Οι Γάλλοι το «ψάχνουν»
Κρίσιμα κενά στο παζλ της συντριβής του Airbus της Germanwings φαίνεται να συμπληρώνονται, καθώς οι γερμανικές εισαγγελικές αρχές ανακοίνωσαν στοιχεία για προσχεδιασμένη ενέργεια, ενώ οι γαλλικές ανέσυραν το...
Οι Γάλλοι το «ψάχνουν»
ΕΥΡΩΠΗ
Τα ερωτήματα πίσω από τον «σκοτεινό» συγκυβερνήτη
Ο Αντρέας Λούμπιτς, ο 28χρονος Γερμανός πιλότος της Germanwings έπειτα από εκπαίδευση στην Σχολή της Lufthansa στη Βρέμη, αλλά και στο Φίνιξ της Αριζόνα, με εμπειρία μόνον 630 ωρών πτήσης, κατάγεται από το...
Τα ερωτήματα πίσω από τον «σκοτεινό» συγκυβερνήτη
ΕΥΡΩΠΗ
Η τραγική βουτιά στις Αλπεις του «άμεμπτου» Airbus
Στο κρίσιμο λεπτό, μεταξύ 10.30 και 10.31 το πρωί της Τρίτης, στρέφονται πλέον οι έρευνες των ειδικών που προσπαθούν να λύσουν το μυστήριο της πτώσης του μοιραίου γερμανικού Airbus A320 στις γαλλικές Αλπεις,...
Η τραγική βουτιά στις Αλπεις του «άμεμπτου» Airbus
ΕΥΡΩΠΗ
Γαλλογερμανική συνεργασία για ασφάλεια πτήσεων εντός Schengen
Οι Γαλλία και Γερμανία μελετούν τρόπους για την ενίσχυση της ασφάλειας των πτήσεων εντός της ζώνης Schengen, σύμφωνα με τον Φρανσουά Ολάντ. Επίσης, ανακοίνωσε πως εώς το σαββατοκύριακο θα έχει ολοκληρωθεί η...
Γαλλογερμανική συνεργασία για ασφάλεια πτήσεων εντός Schengen
ΕΥΡΩΠΗ
«Μια μέρα θα κάνω κάτι και θα με θυμούνται όλοι»
Ηθελε να κάνει κάτι για το οποίο η Ιστορία θα τον θυμόταν. Επαιρνε αντικαταθλιπτικά. Αντιμετώπιζε προβλήματα όρασης. Επασχε και από μια (απροσδιόριστη) νόσο. Ισως και ψυχοσωματική. Σωρεία στοιχείων...
«Μια μέρα θα κάνω κάτι και θα με θυμούνται όλοι»
ΕΥΡΩΠΗ
«Ανίκανος προς εργασία»
Καθώς οι έρευνες για τα κίνητρα που ώθησαν τον Αντρέας Λούμπιτς στην απόφαση να ρίξει το μοιραίο αεροσκάφος συνεχίζονται, ολοένα και περισσότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι έπασχε από βαριά κατάθλιψη και είχε...
«Ανίκανος προς εργασία»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας