Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ηλεκτρικά πατίνια: μία επιχειρηματική επιτυχία που έγινε εφιάλτης
MotionTeam /Γιώργος Κωνσταντινίδης

Ηλεκτρικά πατίνια: μία επιχειρηματική επιτυχία που έγινε εφιάλτης

  • A-
  • A+

Στο Παρίσι, όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν πλημμυρίσει τους δρόμους. Ωστόσο, αυτή η ιδέα, η οποία εξελίχθηκε και σε επιχειρηματική επιτυχία για τους εμπνευστές της, έχει μετατραπεί σε εφιάλτη.

Αιτία: ο πολλαπλασιασμός των ατυχημάτων, ο φόβος των πεζών που τρομάζουν στη θέα των οχημάτων αυτών να τους πλησιάζουν με μεγάλη ταχύτητα, αλλά και τα παρατημένα όπου να’ναι μέσα στην πόλη πατίνια.

Καθώς είναι φθηνά, διαθέσιμα σε αφθονία και εύκολα στη χρήση -αρκεί ένα απλό smartphone-, τα ηλεκτρικά πατίνια έγιναν γρήγορα πολύ δημοφιλή, ειδικά μεταξύ των τουριστών, ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν άναρχα, δημιουργώντας πολλά προβλήματα.

Για τον λόγο αυτό, ο Δήμος του Παρισιού έβαλε φρένο στη χαώδη ανάπτυξη αυτής της επιχειρηματικής δραστηριότητας, που αυτή τη στιγμή αριθμεί περί τα 20.000 πατίνια, ενώ αναμένεται να διπλασιαστούν μέχρι το τέλος του χρόνου.

Η ανάπτυξη αυτής της δραστηριότητας «έγινε πολύ γρήγορα και άναρχα», λέει η υπουργός Μεταφορών της Γαλλίας Ελιζαμπέτ Μπορν. «Έχει εξελιχθεί σε ζούγκλα».

Έτσι, στις αρχές Ιουνίου ο δήμος, μιμούμενος μέτρα που έχουν λάβει και άλλες πόλεις, ανακοίνωσε την απαγόρευση στάθμευσης στα πεζοδρόμια και ζήτησε από τις εταιρείες τον περιορισμό του ορίου ταχύτητας στα 20 χιλιόμετρα ανά ώρα σε ολόκληρο το Παρίσι και στα 8χλμ στους πεζόδρομους.

Το φαινόμενο των ηλεκτρικών πατινιών ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο 2017 στην Καλιφόρνια, όταν μία start-up που ονομάζεται Bird άρχισε να τα διαθέτει στη Σάντα Μόνικα. Εξι μήνες αργότερα, ήταν η σειρά του Σαν Φρανσίσκο και τον Μάιο του 2018 μία ανταγωνιστική εταιρεία, η Lime, έκανε την είσοδό της στην αγορά.

Μέσα σε λίγους μήνες, οι δύο start-up επεκτάθηκαν στο Παρίσι και από εκεί σε ολόκληρη την Ευρώπη, την Ασία και τη Λατινική Αμερική. Σήμερα, η Bird και η Lime επικρατούν στην αγορά.

«Είναι το ταχύτερα αναπτυσσόμενο επιχειρηματικό εγχείρημα στην ιστορία των νέων μέσων μεταφοράς», σύμφωνα με τον Τζόελ Χάζαν, διευθυντή της εταιρείας συμβούλων Boston Consulting Group. «Εγινε πλανητικό φαινόμενο μέσα σε μόλις δύο χρόνια».

Τι γίνεται στον υπόλοιπο κόσμο

Απέναντι στο φαινόμενο της ταχείας επέκτασης των ηλεκτρικών πατινιών, που πλέον φαίνεται ότι λαμβάνει διαστάσεις κανονικής εισβολής, το Σαν Φρανσίσκο αντέδρασε σε λιγότερο από δύο μήνες μετά την εμφάνισή του, αρχικά επιβάλλοντας την απαγόρευσή τους. Τελικά, επέτρεψε την κυκλοφορία τους, αλλά σε περιορισμένο αριθμό και στο πλαίσιο δοκιμαστικής περιόδου με δύο εταιρείες.

Ακολούθησαν άλλες πόλεις. Η Νέα Υόρκη τα απαγόρευσε εν αναμονή θέσπισης νομοθεσίας. Το Σικάγο θέσπισε τετράμηνη δοκιμαστική περίοδο σε συνεργασία με δέκα εταιρείες.

Η Λισαβόνα εγκατέστησε ζώνες απαγόρευσης στάθμευσης. Η Μαδρίτη απαιτεί από τις εταιρείες έκδοση άδειας και στην Βραζιλία οι χρήστες πρέπει να περάσουν τεστ για να μπορούν να οδηγήσουν ηλεκτρικό πατίνι.

Όπως εξηγεί ο Τζόελ Χάζαν, «οι πλέον διορατικοί πολιτικοί τα απαγορεύουν, όχι οριστικά, αλλά μέχρι να τεθούν με τρόπο αποτελεσματικό, ελεγχόμενο και οργανωμένο σε συντονισμό με τα άλλα μέσα μεταφοράς».

Στο Λονδίνο, τα ηλεκτρικά πατίνια είναι απαγορευμένα τόσο στον δρόμο όσο και στο πεζοδρόμιο, αν ο χρήστης δεν έχει άδεια, ασφάλεια, κράνος, πινακίδα και δεν πληρώσει φόρο. Ο νόμος αυτός εφαρμόζεται αυστηρά.

Στη Σιγκαπούρη νέος νόμος υποχρεώνει τα ηλεκτρικά πατίνια να έχουν πινακίδα και οι παραβάτες απειλούνται με πρόστιμο 1.500 δολαρίων Σιγκαπούρης (1.300 ευρώ) ή τρίμηνη φυλάκιση.

Το όριο ταχύτητας είναι τα 10 χλμ. ανά ώρα και η τήρησή του ελέγχεται αυστηρά, όπως και η παράνομη στάθμευση.

«Οι πόλεις προσπαθούν να επιβάλουν αυστηρά μέτρα», εξηγεί ο Φιλίπ Κριστ, σύμβουλος του Forum International des Trasports του ΟΟΣΑ.

Η αυστηρότητα αποδίδει: «στην Σιγκαπούρη η άναρχη στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών είναι πολύ λιγότερο άναρχη», λέει.

«Η υποχρέωση της πινακίδας έχει ως στόχο να αποτρέψει επικίνδυνη οδήγηση και να ενισχύσει την ασφάλεια για το σύνολο των χρηστών», εξηγούν οι αρχές της Σιγκαπούρης.

Πρόβλημα η ασφάλεια

Η ασφάλεια είναι το υπ΄αριθμόν ένα πρόβλημα. Ηλικιωμένοι που παρασύρονται από πατίνια, πεζοί με κατάγματα, τραυματισμοί έως και θάνατοι χρηστών σε τροχαία: τα παραδείγματα είναι πολλά, αλλά δεν υπάρχουν αξιόπιστα δεδομένα για τα ατυχήματα, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών με έδρα τις Βρυξέλλες σε έκθεση που δημοσίευσε τον περασμένο μήνα.

«Οι πόλεις έχουν σχεδιαστεί για το αυτοκίνητο και το θέμα πλέον είναι να μάθουμε πώς θα κατανείμουμε τον χώρο που είναι αφιερωμένος στα αυτοκίνητα για να δημιουργηθεί χώρος για τους πεζούς, τα ποδήλατα και τα ηλεκτρικά πατίνια», εξηγεί ο Τζόελ Χάζαν.

«Η ασφάλεια δεν θα λειτουργήσει παρά μόνο αν διαιρεθεί ο χώρος: μία ζώνη για τα αυτοκίνητα και τα λεωφορεία, μία ζώνη για τα ποδήλατα και τα πατίνια και μία τρίτη για τους πεζούς».

«Τρεις διαφορετικές ταχύτητες, τρεις διαφορετικές ζώνες».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΕΥΡΩΠΗ
«Τράνζιτ» προσφυγικά κέντρα στο Παρίσι
Οπως είπε η δήμαρχος του Παρισιού, Αν Χιντάλγκο, η πρωτεύουσα θα λειτουργήσει σύντομα εγκαταστάσεις προσωρινής φιλοξενίας 400 προσφύγων μόνο για άνδρες, ενώ ένα δεύτερο για γυναίκες και παιδιά θα ανοίξει σε...
«Τράνζιτ» προσφυγικά κέντρα στο Παρίσι
ΕΥΡΩΠΗ
«Και εμείς χρειαζόμαστε στέγη», λένε άστεγοι έξω απ' τη Νοτρ Νταμ
Βοήθεια προς τους φτωχότερους της Γαλλίας, μετά τη συγκέντρωση δωρεών άνω του 1 δισ. ευρώ για την ανοικοδόμηση της Νοτρ Νταμ, ζήτησαν δεκάδες άτομα...
«Και εμείς χρειαζόμαστε στέγη», λένε άστεγοι έξω απ' τη Νοτρ Νταμ
ΕΥΡΩΠΗ
Συγκρούσεις και σοβαρός τραυματισμός στην πορεία των «κίτρινων γιλέκων»
Οι αστυνομικές δυνάμεις βρίσκονται αρκετά ενισχυμένες σε όλη τη Γαλλία και έκαναν χρήση δακρυγόνων ενάντια σε διαδηλωτές. Ένα άτομα έχει τραυματιστεί σοβαρά στο Παρίσι
Συγκρούσεις και σοβαρός τραυματισμός στην πορεία των «κίτρινων γιλέκων»
ΕΥΡΩΠΗ
«Χρυσάφι» στη Νοτρ Νταμ, ούτε δάκρυ για τους φτωχούς
Πολύτιμη η Νοτρ Νταμ, τραγωδία η πυρκαγιά, αλλά κανένας τόσα χρόνια δεν έχυσε ούτε ένα δάκρυ για τους χιλιάδες άστεγους και φτωχούς που περιφέρονταν γύρω από την Εκκλησία και σε πολλά άλλα σημεία του Παρισιού...
«Χρυσάφι» στη Νοτρ Νταμ, ούτε δάκρυ για τους φτωχούς
ΕΥΡΩΠΗ
Ωρα περισυλλογής και αναζήτησης των «γιατί»
«Η Παναγία των Παρισίων με τις πολλές φθορές χρειάζεται ανακαίνιση και ελπίζει ότι μπορείτε να βοηθήσετε». Το άρθρο με αυτό τον προφητικό τίτλο δημοσιεύτηκε στους New York Times στις 28 Νοεμβρίου του 2017
Ωρα περισυλλογής και αναζήτησης των «γιατί»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας