• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.5°C / 33.0°C
    4 BF
    33%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.1°C / 31.9°C
    4 BF
    39%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.0°C / 34.3°C
    2 BF
    40%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    1 BF
    45%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 30.2°C
    3 BF
    48%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.0°C / 32.1°C
    3 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 26.2°C
    3 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.5°C / 33.5°C
    2 BF
    30%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 33.2°C
    4 BF
    42%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 29.0°C
    4 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.8°C / 31.4°C
    4 BF
    35%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.9°C / 28.7°C
    3 BF
    48%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    0 BF
    58%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    1 BF
    27%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.1°C / 32.2°C
    3 BF
    37%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 28.8°C
    4 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.9°C / 33.2°C
    3 BF
    25%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.3°C / 29.9°C
    2 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.2°C / 30.5°C
    3 BF
    41%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    0 BF
    43%
AP Photo/Nicola Marfisi
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η γέφυρα των συμφερόντων

  • A-
  • A+

Τέσσερις μέρες μετά την ξαφνική κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι και με την ιταλική κοινή γνώμη να βρίσκεται ακόμη στα πρώτα στάδια του μετατραυματικού σοκ, η συγκυβέρνηση της γείτονος βρήκε ήδη τους ενόχους που έψαχνε για την καταστροφή με τους δεκάδες νεκρούς.

Φταίει, λένε τώρα τα Πέντε Αστέρια και η Λέγκα, η κακιά οικογένεια Μπένετον, που ελέγχει την ιδιωτική εταιρεία διαχείρισης των εθνικών αυτοκινητόδρομων Autostrade per l’Italia, κερδίζοντας δισεκατομμύρια από τα διόδια, αλλά δεν επανεπενδύει τα δέοντα κεφάλαια στα απαραίτητα έργα συντήρησης.

Πράγματι, υπάρχουν ήδη σαφείς ενδείξεις ότι η ηλικίας μισού αιώνα γέφυρα ήταν σχεδόν αφημένη στην τύχη της, με ολόκληρα κομμάτια τσιμέντου να έχουν πέσει και τον οπλισμό της «γυμνό» στα στοιχεία της φύσης, παρά τα τεράστια φορτία που δεχόταν από τη διέλευση 25 εκατομμυρίων οχημάτων τον χρόνο.

Ο πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε είπε μάλιστα πως θα καταγγείλει άμεσα τη σύμβαση, χωρίς να πληρώσει τις προβλεπόμενες ρήτρες. Αλλά η Atlantia, ο όμιλος χαρτοφυλακίου των Μπένετον, απάντησε πως αν αντικατασταθεί μονομερώς από το κράτος, δικαιούται αποζημίωση ύψους ώς και 20 δισ. ευρώ!

Φταίει, όμως, και η κακιά «κεντροαριστερή» κυβέρνηση του Ματέο Ρέντσι, που το 2015 «πέρασε νύχτα» ειδικό μέτρο χάρη στο οποίο μπόρεσε να παραταθεί χωρίς διαγωνισμό η απευθείας ανάθεση εκμετάλλευσης των αυτοκινητόδρομων στον όμιλο Μπένετον: ο αρχηγός των Πέντε Αστέρων, Λουίτζι ντι Μάιο, κατηγόρησε μάλιστα ευθέως τον Ρέντσι και το Δημοκρατικό Κόμμα, το PD, ότι έλαβαν χρηματοδότηση από τον συγκεκριμένο όμιλο για την προεκλογική εκστρατεία.

Ο άμεσα ενδιαφερόμενος πρώην πρωθυπουργός διέψευσε, οργισμένος, κάθε κατηγορία – αλλά η τροπολογία του ’15 όντως «βρομάει»: ιδίως αν συνδυαστεί με τη «φιλική» προς το PD πολιτική στάση που κράτησαν στις τελευταίες εκλογικές μάχες τα ΜΜΕ που ελέγχονται, εξ ολοκλήρου ή εν μέρει, από τον όμιλο Μπένετον...

Και φυσικά φταίει –αυτό δεν θέλει ρώτημα– η κακιά Ευρωπαϊκή Ενωση. Ο πολύς Ματέο Σαλβίνι βρήκε ευκαιρία να «τα χώσει» στις Βρυξέλλες, που με τις ασταμάτητες πιέσεις για λιτότητα και περικοπή των δημόσιων δαπανών «ανάγκασαν», λέει, τη δύσμοιρη Ιταλία να ιδιωτικοποιήσει μέρος των δημόσιων υποδομών της, με αντίτιμο «εκπτώσεις» στη δημόσια ασφάλεια.

Ο Σαλβίνι, μάλιστα, αυτός ο ξενόφοβος, νεοφιλελεύθερος υπουργός Εσωτερικών της Λέγκας, κήρυξε την έναρξη μιας νέας εκστρατείας για την επιστροφή των αυτοκινητόδρομων και άλλων σημαντικών υποδομών έργων και κοινωφελών υπηρεσιών στον δημόσιο έλεγχο. Για σταθείτε όμως: η Λέγκα του Βορρά δεν ήταν που πίεζε όλα αυτά τα χρόνια το «διεφθαρμένο κράτος της Ρώμης» για ιδιωτικοποίηση των πάντων και ξεπούλημα μπιρ παρά των δημόσιων «φιλέτων» – κατά προτίμηση στους βαθύπλουτους Μιλανέζους σπόνσορές της;

Και μήπως η Ευρώπη δεν έχει δώσει τις τελευταίες δεκαετίες δισεκατομμύρια ευρώ στην Ιταλία για να βελτιώσει τους δρόμους και τους σιδηρόδρομούς της – χρήματα που, όπως και με τα αντίστοιχα προγράμματα στην Ελλάδα, συχνά «χάνονται στον δρόμο» και καταλήγουν σε τσέπες ημετέρων; Κάτι δεν πάει καλά...

Η πικρή αλήθεια

Η πικρή αλήθεια είναι πως όλα τα παραπάνω επιχειρήματα έχουν βάση – ναι, μερίδιο ευθύνης φέρουν σίγουρα όλοι οι παραπάνω.

Αλλά δεν φταίνε μόνον αυτοί. Οπως και στη δική μας φρέσκια ακόμη εθνική τραγωδία στο Μάτι, μπορεί κανείς να δει την πτώση της μοιραίας γέφυρας με δύο τρόπους: είτε ως μια μεμονωμένη καταστροφή, που αργά ή γρήγορα θα ξεχαστεί χωρίς να θιγούν τα οργανωμένα συμφέροντα και χωρίς να αλλάξει κάτι, είτε ως το σύμβολο μιας βαθύτερης παθογένειας, ενός πανταχού παρόντος συστήματος διαφθοράς, που μπορεί να αποτελέσει την απαρχή για βαθιές τομές, ανεξαρτήτως πολιτικού κόστους. Ποιον από τους δύο «δρόμους» θα επιλέξει η Ιταλία και η νέα κυβέρνησή της;

Οπως έγραψε και ο ανταποκριτής μας στη Ρώμη, ο Θεόδωρος Ανδρεάδης-Συγγελλάκης, «είναι σαφές ότι η τραγική αυτή υπόθεση θα αποτελέσει για πολλές εβδομάδες αντικείμενο πολιτικής διαμάχης. Είναι σειρά τα ερωτήματα που δεν έχουν ακόμη βρει απάντηση: Ευθύνεται μόνον η ιδιωτική εταιρεία ή και το κράτος, το οποίο πρέπει να έχει ρόλο ελέγχου και εποπτείας; Είναι όντως τριακόσιες πενήντα οι γέφυρες και οι σήραγγες που κινδυνεύουν με πτώση μόνο στην Ιταλία, και γιατί το ανακαλύψαμε τόσο αργά; Πού θα βρεθούν, τέλος, τα αναγκαία χρήματα για την επισκευή τους; [...] Οι πολιτικοί θα δεσμευτούν σίγουρα ότι δεν θα επαναληφθούν άλλες τέτοιες τραγωδίες και θα προσθέσουν ότι είναι δυνατόν, σίγουρα, να προληφθούν. Το θέμα είναι αν θα υπάρξουν, πράγματι, πολιτική βούληση και διαφανείς επενδύσεις για να μπορέσει να τηρηθεί η υπόσχεση»...

Και βέβαια αυτά τα αμείλικτα ερωτήματα δεν αφορούν μόνον την Ιταλία, αλλά ολόκληρη την Ευρώπη, όπου σύμφωνα με την Guardian χιλιάδες γέφυρες, σήραγγες και αυτοκινητόδρομοι χρήζουν άμεσης επισκευής, αλλά οι αρμόδιοι –οι κυβερνήσεις και/ή οι ιδιώτες διαχειριστές– παίζουν την κολοκυθιά.

Οταν εγκαινιάστηκε το μακρινό 1967 η καλωδιωτή γέφυρα Μοράντι της Γένοβας ήταν το στολίδι της ιταλικής μηχανικής – ένα πρωτοποριακό έργο που αξιοποιούσε την προσωπική «πατέντα» του Ρικάρντο Μοράντι για χρήση έτοιμων τμημάτων προεντεταμένου οπλισμένου σκυροδέματος.

Ο Μοράντι, ένας «σταρ» της εποχής του, έφτιαξε παρόμοιες «επαναστατικές» μεγα-γέφυρες μεγάλου μήκους σε τρεις ηπείρους. Ομως η υστεροφημία του Μοράντι, που πέθανε ζάπλουτος το 1989, δέχτηκε τις τελευταίες δεκαετίες ισχυρά πλήγματα από συναδέλφους του μηχανικούς, που απέδειξαν πως τα σχέδιά του έπασχαν από δυνάμει καταστροφικά σχεδιαστικά σφάλματα.

Ενας από τους επικριτές αυτούς, ο ειδικός στις μεγα-κατασκευές από οπλισμένο σκυρόδεμα, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Γένοβας, Αντόνιο Μπρένσιτς, εξηγεί ότι οι γέφυρες του Μοράντι αντιμετώπισαν πολύ γρήγορα «εξαιρετικά σοβαρά προβλήματα οξείδωσης και κόπωσης μετάλλων... που συνδέονται με την τεχνολογία κατασκευής τους. Ο Μοράντι επέμενε να χρησιμοποιεί την τεχνολογία που είχε πατεντάρει, η οποία έπαψε να χρησιμοποιείται αργότερα, γιατί αποδείχτηκε αποτυχημένη».

Και στο... βάθος του βαθέος κράτους, υπάρχει πάντα η Μαφία. Οπως συνέβη και μετά τους πολύνεκρους σεισμούς στη Λ’Ακουιλα και στο Αματρίτσε, όλοι «θυμήθηκαν» τώρα ότι μαφιόζοι εργολάβοι κρύβονται πίσω από όλες τις μεγάλες κατασκευές και κλέβουν στα υλικά – όχι μόνο πριν γίνει το κακό, αλλά και ύστερα από αυτό, αφού συχνά οι «φαμίλιες» του οργανωμένου εγκλήματος αναλαμβάνουν (και) την ανοικοδόμηση.

Αυτή η «συνήθεια» είναι καλά τεκμηριωμένη, όχι μόνο για τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες, αλλά μέχρι και σήμερα – το ερώτημα, όπως είδαμε και παραπάνω, είναι αν η κυβέρνηση των Πέντε Αστέρων, που «σάρωσε» εκλογικά στη Σικελία και στον Νότο, έχει τα «κολιόνι» να τα βάλει με την πανίσχυρη Μαφία, τον μεγαλύτερο μακράν «εργοδότη» στη χώρα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΥΡΩΠΗ
Με οργή και «εμπάργκο» οι κηδείες
Είκοσι οικογένειες των θυμάτων από την κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι στη Γένοβα προτίμησαν να κηδέψουν μόνες τους νεκρούς τους. Στην τελετή για τους δεκαέξι που έγινε δημοσία δαπάνη, ξεχείλιζε η αγανάκτηση...
Με οργή και «εμπάργκο» οι κηδείες
ΕΥΡΩΠΗ
Σενάρια κάτω από τα ερείπια
Από τι έπεσε η μοιραία γέφυρα Μοράντι της Γένοβας; Μεταξύ των πιθανών αιτιών: να πρόκειται για δομικό λάθος, για ελαττωματική κατασκευή ή για κακή ή ετεροχρονισμένη συντήρηση. Και βέβαια υπάρχουν και τα...
Σενάρια κάτω από τα ερείπια
ΕΥΡΩΠΗ
Το μαύρο κουτί έκρυβε ένα μεγάλο «γιατί»
Το αεροσκάφος της Germanwings το έριξε τελικά ο συγκυβερνήτης του. Οπως αποκάλυψε συγκλονισμένος ο αρμόδιος Γάλλος εισαγγελέας, Μπρις Ρομπέν, ο συγκυβερνήτης Αντρέας Λούμπιτς περίμενε να φύγει ο πολύπειρος...
Το μαύρο κουτί έκρυβε ένα μεγάλο «γιατί»
ΕΥΡΩΠΗ
Επτά νεκροί από συντριβή ελικοπτέρου στην Ιταλία
Επτά άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους έπειτα από πτώση ελικοπτέρου στην κεντρική Ιταλία, που εντοπίστηκε 3 μέρες αφότου χάθηκε από τα ραντάρ σε ορεινή περιοχή στα Απέννινα.
Επτά νεκροί από συντριβή ελικοπτέρου στην Ιταλία
ΕΥΡΩΠΗ
Ομαδικό εργατικό δυστύχημα λόγω κατολίσθησης στην Ιταλία
Τέσσερις άνδρες που προσπαθούσαν να επισκευάσουν μία αποχέτευση, η οποία είχε υποστεί ζημιά από την κακοκαιρία, έχασαν την ζωή τους λόγω κατολίσθησης στην Καλαβρία, μετά τη συνεχή βροχόπτωση σε όλη την νότια...
Ομαδικό εργατικό δυστύχημα λόγω κατολίσθησης στην Ιταλία
ΕΥΡΩΠΗ
Θλίψη και υποσχέσεις πάνω στα συντρίμμια
«Βαθιά θλίψη» εξέφρασαν ανώτατα στελέχη της Autostrade per l'Italia κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, στην πρώτη επίσημη τοποθέτηση της εταιρείας μετά την τραγωδία με τους 43 νεκρούς από κατάρρευση γέφυρας...
Θλίψη και υποσχέσεις πάνω στα συντρίμμια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας