Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ανείπωτη τραγωδία με μεγάλες ευθύνες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανείπωτη τραγωδία με μεγάλες ευθύνες

  • A-
  • A+

Η Ιταλία προσπαθεί να βρει απαντήσεις σε μια τραγωδία, η οποία μοιάζει να έχει βγει από βιβλίο μακάβριας επιστημονικής φαντασίας. Την παραμονή του Δεκαπενταύγουστου, λίγο πριν από τις 12 το μεσημέρι, η Γέφυρα Μοράντι, στον αυτοκινητόδρομο A-10 που περνά από τη Γένοβα και οδηγεί στην ιταλική Ριβιέρα και τα γαλλικά σύνορα, κατέρρευσε.

Επεσαν στο κενό πάνω από ογδόντα μέτρα ασφάλτου, σε σύνολο 1.100 μέτρων. Τουλάχιστον τριάντα αυτοκίνητα και πέντε φορτηγά έπεσαν από ύψος 45 μέτρων πάνω σε αποθήκες που, λόγω της ημιαργίας, ήταν ευτυχώς κλειστές.

Οι νεκροί έχουν ξεπεράσει τους σαράντα, με μια συνεχή, τρομερή αναθεώρηση του αριθμού τους. Μέχρι αργά χθες βράδυ, στη λίστα των αγνοουμένων υπήρχαν ακόμη δέκα ονόματα.

Οπως ήταν φυσικό, κινητοποιήθηκαν άμεσα οι πυροσβέστες, η Πολιτική Προστασία, η αστυνομία, οι καραμπινιέροι και πολλοί εθελοντές. Σκάψανε για να απεγκλωβίσουν τους ανθρώπους που έμειναν συμπιεσμένοι μέσα στις λαμαρίνες. Οι περισσότεροι, δυστυχώς, ήταν νεκροί.

Τα θύματα δεν έχουν μόνον ιταλική υπηκοότητα, υπάρχει ανάμεσά τους και ένας Χιλιανός και δύο άλλες οικογένειες, από τη Γαλλία και την Αλβανία.

Τόσο η κινητοποίηση όσο και η απελπισία θυμίζουν τις τραγικές ημέρες των σεισμών που έζησε η Ιταλία στη Λ’ Ακουιλα, το 2009, και την Αματρίτσε, πριν από δύο χρόνια.

Ξαφνικά, οι διασώστες και οι υπεύθυνοι των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών ελέγχου διαπίστωσαν ότι έχει αρχίσει να ραγίζει και ένας δεύτερος πυλώνας, εκτός από εκείνον που κατέρρευσε ολοσχερώς και παρέσυρε το κεντρικό τμήμα της γέφυρας. Για τον λόγο αυτόν, αποφάσισαν να «σφραγίσουν» δεκάδες σπίτια, που βρίσκονται κάτω και δίπλα από την οδογέφυρα, και να σταματήσουν, προσωρινά, τις επιχειρήσεις για τον εντοπισμό των αγνοουμένων.

Συνολικά, πάντως, θα χρειαστούν πάνω από δέκα ημέρες, για να μπορέσουν να μαζευτούν όλα τα τεράστια κομμάτια από τσιμέντο που αποκόπηκαν από τη γέφυρα, σαν να πρόκειται για χαρτόνια που τα διέλυσε ο άνεμος. Και, σε κάθε περίπτωση, ανακοινώθηκε ήδη πως η διάσημη γέφυρα, το «στολίδι» της ιταλικής μηχανικής της εποχής της, θα κατεδαφιστεί στο σύνολό της, αντί να γίνει προσπάθεια ανακατασκευής.

Υπάρχει, φυσικά, και το μεγάλο κεφάλαιο των ευθυνών. Από χθες το πρωί, η ιταλική κυβέρνηση άρχισε να λέει ξεκάθαρα ότι συγκεκριμένες ευθύνες βαραίνουν την εταιρεία που έχει εξασφαλίσει τη διαχείριση των ιταλικών αυτοκινητοδρόμων. Δηλαδή την Atlantia, η οποία ανήκει στον όμιλο Μπενετόν.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και αρχηγός των Πέντε Αστέρων, Λουίτζι Ντι Μάιο, υπογράμμισε ότι πρέπει να υποβάλουν παραίτηση οι υπεύθυνοι της ιδιωτικής αυτής εταιρείας, προσθέτοντας ότι το Δημόσιο θα κινήσει τη διαδικασία για την καταγγελία της σχετικής σύμβασης και την επιβολή πρόστιμου, μέχρι και 150 εκατομμύρια ευρώ.

Στο ίδιο μήκος κύματος βρέθηκε και ο υπουργός Εσωτερικών και γραμματέας της Λέγκας, Ματέο Σαλβίνι, ο οποίος τόνισε ότι η καταγγελία της σύμβασης, μετά τα όσα συνέβησαν, «είναι το ελάχιστο που μπορεί να γίνει».

Κανείς, μέχρι στιγμής, από το εσωτερικό της κυβερνητικής πλειοψηφίας (αλλά και από την αντιπολίτευση) δεν υπερασπίστηκε την εταιρεία που εκμεταλλεύεται τους αυτοκινητόδρομους.

Η ίδια, όμως, αποποιείται κάθε ευθύνη και απαντά ότι δεν υπήρχε κάποιος άμεσος κίνδυνος, ώστε να αποφασιστεί το κλείσιμο του αυτοκινητόδρομου. Και ότι από καιρό είχε προχωρήσει σε έργα βελτίωσης και ενίσχυσης της γέφυρας Μοράντι.

Η μετοχή της Atlantia, όμως, την Τρίτη έχασε μέχρι και το 10% της αξίας της στο χρηματιστήριο του Μιλάνου και, στο διαδίκτυο, χιλιάδες χρήστες ανάρτησαν άκρως επικριτικά σχόλια και τοποθετήσεις.

Υπήρξε υποτίμηση;

AP PHOTO

Το κύριο ερώτημα, στο οποίο θα πρέπει να δοθεί απάντηση, είναι αν (και σε ποιον βαθμό) υποτιμήθηκε ο κίνδυνος κατάρρευσης. Και πόσα χρήματα, από τα όλο και ακριβότερα διόδια που εισπράττει, η Atlantia επενδύει, τελικά, στη συντήρηση των αυτοκινητόδρομων και της κάθε οδογέφυρας.

Ο Μπέπε Γκρίλο, πάντως (ιδρυτής και κύρια «εποπτική δύναμη» των Πέντε Αστέρων), τάχθηκε ξεκάθαρα υπέρ της επιστροφής των οδικών δικτύων στα χέρια του Δημοσίου. «Οι συμβάσεις με ιδιώτες, οι οποίες αφορούν το οδικό δίκτυο της χώρας μας, πρέπει να ανασταλούν και η διαχείριση να επιστρέψει στο Δημόσιο», έγραψε ο Ιταλός ηθοποιός και πολιτικός. Αφήνοντας και σαφείς αιχμές κατά της όλης οικονομικής διαχείρισης και τα υπόγεια συμφέροντα που κρύβονται πίσω από τις αναθέσεις αυτές.

Οπως το ότι, για παράδειγμα (όπως τόνισαν οι ειδικοί), η εκμετάλλευση των ιταλικών αυτοκινητόδρομων ανανεώνεται σχεδόν αυτόματα, χωρίς νέους διαγωνισμούς και προσφορές, τους οποίους θα έπρεπε να απαιτεί ο νόμος.

Ο πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε ανακοίνωσε τελικά, αργά το απόγευμα, πως η σύμβαση με τη διαχειρίστρια (και υπεύθυνη για τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου) εταιρεία, μεγαλομέτοχος της οποίας είναι ο όμιλος χαρτοφυλακίου Sintonia (κάτοχος, μεταξύ άλλων, της διάσημης εταιρείας ρούχων Benetton) θα καταγγελθεί «άμεσα».

◼ Αντί επιλόγου, να σημειωθεί πως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, είχε μακρά και θερμή, ανθρώπινη συνομιλία για την καταστροφή με τον Ιταλό ομόλογο του Σέρτζιο Ματαρέλα, ο οποίος είχε δείξει μεγάλη ευαισθησία και προσωπικό ενδιαφέρον για την τραγωδία στο Μάτι.

ΕΥΡΩΠΗ
Σενάρια κάτω από τα ερείπια
Από τι έπεσε η μοιραία γέφυρα Μοράντι της Γένοβας; Μεταξύ των πιθανών αιτιών: να πρόκειται για δομικό λάθος, για ελαττωματική κατασκευή ή για κακή ή ετεροχρονισμένη συντήρηση. Και βέβαια υπάρχουν και τα...
Σενάρια κάτω από τα ερείπια
ΕΥΡΩΠΗ
Πολιτική σύγκρουση μετά την τραγωδία
Η ανθρώπινη τραγωδία μετατρέπεται σε πολιτική σύγκρουση όπως ήταν, τουλάχιστο σ’ έναν βαθμό, αναμενόμενο. Η τρομερή κατάρρευση της γέφυρας της Γένοβας προκάλεσε 39 νεκρούς και ο απολογισμός ακόμη δεν είναι...
Πολιτική σύγκρουση μετά την τραγωδία
ΕΥΡΩΠΗ
Πολύνεκρα δυστυχήματα στην Ιταλία
Ανατριχιαστικές είναι οι εικόνες από την καραμπόλα που σημειώθηκε σε αυτοκινητόδρομο κοντά στο αεροδρόμιο της Μπολόνια ύστερα από σύγκρουση φορτηγού, που μετέφερε εύφλεκτο υλικό, με τρία αυτοκίνητα. Η φωτιά...
Πολύνεκρα δυστυχήματα στην Ιταλία
ΕΥΡΩΠΗ
Η χιονοστιβάδα σκέπασε πάνω από τριάντα ζωές
Μια ανείπωτη τραγωδία ήρθε να επισφραγίσει μια εφιαλτική περίοδο για την Ιταλία· εν μέσω της σφοδρής κακοκαιρίας, μια χιονοστιβάδα με κορμούς δέντρων και πέτρες σκέπασε πλήρως ένα από τα γνωστότερα ξενοδοχεία...
Η χιονοστιβάδα σκέπασε πάνω από τριάντα ζωές
ΕΥΡΩΠΗ
Πρωτοφανής κακοκαιρία και φονικές ελλείψεις
Η κακοκαιρία υποβάλλει σε πρωτοφανή δοκιμασία την Ιταλία. Μετά από οχτώ ημέρες συνεχών βροχοπτώσεων ο απολογισμός των νεκρών αγγίζει τους τριάντα δύο. Δώδεκα μόνο στο νησί της Σικελίας, όπου υπερχείλισαν...
Πρωτοφανής κακοκαιρία και φονικές ελλείψεις
ΕΥΡΩΠΗ
Ομαδικό εργατικό δυστύχημα λόγω κατολίσθησης στην Ιταλία
Τέσσερις άνδρες που προσπαθούσαν να επισκευάσουν μία αποχέτευση, η οποία είχε υποστεί ζημιά από την κακοκαιρία, έχασαν την ζωή τους λόγω κατολίσθησης στην Καλαβρία, μετά τη συνεχή βροχόπτωση σε όλη την νότια...
Ομαδικό εργατικό δυστύχημα λόγω κατολίσθησης στην Ιταλία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας