Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τοξικά πειράματα σε ανθρώπους
AP Photo/Michael Probst, file

Τοξικά πειράματα σε ανθρώπους

  • A-
  • A+

Παγκόσμια κατακραυγή προκαλούν οι αποκαλύψεις για πειράματα... ελεγχόμενης δηλητηρίασης με τοξικά αέρια που έγιναν σε πιθήκους και ανθρώπους κατά παραγγελία των «αμαρτωλών» γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών – αποκαλύψεις που έρχονται να αναζωπυρώσουν τις μισοσβησμένες φλόγες του γνωστού μας σκανδάλου «Diesel-gate», σε μια ασυνήθιστα ρευστή πολιτική συγκυρία για τα δύο μεγάλα κόμματα της χώρας.

Το πρώτο πείραμα, για λογαριασμό του EUGT (στα ελληνικά Ευρωπαϊκός Ομιλος Ερευνας για το Περιβάλλον και την Υγεία στον Τομέα των Μεταφορών), ενός «ερευνητικού ινστιτούτου»-λόμπι που χρηματοδοτείται από το σύνολο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας –Volkswagen, Daimler, BMW– και τη γιγαντιαία Bosch, πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ το 2014, πριν δηλαδή από την έκρηξη του σκανδάλου με το «πειραγμένο» λογισμικό που έκρυβε τις πραγματικές εκπομπές καυσαερίων των οχημάτων της Volkswagen, και είχε σκοπό να αποδείξει πως οι σύγχρονοι κινητήρες ντίζελ είναι ασφαλέστεροι για την υγεία από τα παλαιότερα μοντέλα.

Mια ομάδα πιθήκων υποχρεώθηκαν πρώτα να εισπνεύσουν τοξικά αέρια από την εξάτμιση ενός VW Beetle και στη συνέχεια από ένα παλιό ντίζελ μοντέλο της Ford.

Σύμφωνα με τους New York Times, το πείραμα «απέδειξε» πως τα καυσαέρια του Beetle είναι... υγιεινότερα από εκείνα του Ford, με τη διαφορά βέβαια ότι –όπως ξέρουμε πλέον– το εν λόγω «σκαθάρι», όπως και όλα τα οχήματα VW, ήταν προγραμματισμένο να εκπέμπει πολύ λιγότερα δηλητήρια σε συνθήκες δοκιμής, σε σχέση με τις πραγματικές εκπομπές του.

Oπως συμπληρώνουν οι Times, η EUGT φαίνεται ότι παρήγγειλε τη μελέτη για να υπερασπιστεί τη χρήση του πετρελαίου ντίζελ στους κινητήρες αυτοκινήτων, μετά την καταγγελία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ότι οι εκπομπές των αερίων από τις εξατμίσεις αυτών των κινητήρων είναι καρκινογόνες...

Η δεύτερη και ακόμη πιο σκανδαλώδης υπόθεση αφορά δύο πειράματα που πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό της EUGT στη Γερμανία το 2013 και το 2014 και αποκαλύφθηκαν χτες από τις εφημερίδες Stuttgarter Zeitung και Süddeutsche Zeitung. Συγκεκριμένα, 25 νέοι άνθρωποι (19 άντρες και 6 γυναίκες) εκτέθηκαν για αρκετές ώρες σε (σχετικά χαμηλές, αλλά δυνάμει επικίνδυνες) δόσεις διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2), ενός γνωστού δηλητηρίου που παράγεται από τους ντίζελ κινητήρες, προκειμένου να καταγραφεί η βλάβη στον οργανισμό τους.

Σύμφωνα με το νοσοκομειακό ίδρυμα του Ααχεν, που πραγματοποίησε το πείραμα, κανένα από τα 25 ανθρώπινα πειραματόζωα δεν έπαθε τίποτε, αν και εισέπνευσαν διαφορετικές ποσότητες του τοξικού αερίου.

Αυτή τη φορά, στόχος υποτίθεται πως ήταν να μετρηθούν οι συνέπειες της έκθεσης σε NO2 στους χώρους εργασίας, και ιδιαίτερα σε κατηγορίες εργαζομένων όπως είναι οι οδηγοί φορτηγών, οι μηχανικοί στα συνεργεία αυτοκινήτων κ.ά. Ομως ο πραγματικός στόχος, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, φαίνεται πως ήταν να εκτιμηθεί η πιθανή ζημιά από τα αυξημένα επίπεδα ΝΟ2 στις μεγαλουπόλεις με υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, μεταξύ των οποίων «φιγουράρουν» τουλάχιστον δέκα γερμανικές πόλεις, αλλά και η Αθήνα...

Αναβίωση σκοτεινών εποχών

Οπως ήταν αναμενόμενο, τόσο η γερμανική κυβέρνηση όσο και οι «χορηγοί» της EUGT έσπευσαν να καταδικάσουν τα εν λόγω πειράματα, που ομολογουμένως παραπέμπουν σε άλλες, σκοτεινότερες εποχές...

Η (υπηρεσιακή) κυβέρνηση, διά του υπουργού Μεταφορών Κρίστιαν Σμιντ, δήλωσε ότι το νέο σκάνδαλο «αποδεικνύει γιατί η εμπιστοσύνη στην αυτοκινητοβιομηχανία έχει εκ νέου αμαυρωθεί» και ζήτησε εξηγήσεις από τις βιομηχανίες, αλλά και περαιτέρω διερεύνηση από την κοινοβουλευτική επιτροπή που εξετάζει το σκάνδαλο «Diesel-gate». «Τα πειράματα αυτά δεν εξυπηρετούν την επιστήμη, αλλά μόνο τις δημόσιες σχέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας», είπε ο Σμιντ.

Και ο εκπρόσωπος Τύπου της Μέρκελ, Στέφεν Ζάιμπερτ, πρόσθεσε πως «αυτά τα πειράματα σε πιθήκους ή ακόμα και σε ανθρώπους δεν δικαιολογούνται υπό καμία ηθική έννοια»...

Ομως τα δάκρυα της κυβέρνησης είναι κροκοδείλια, όπως άλλωστε και οι όψιμες συγγνώμες των εταιρειών, καθώς σήμερα γνωρίζουμε πως το Βερολίνο, αλλά και οι Βρυξέλλες έκαναν για χρόνια τα «στραβά μάτια» στις παρασπονδίες των (διαπλεκόμενων μαζί τους) κολοσσών της αυτοκίνησης.

Να σημειωθεί, δε, πως οι νέες αποκαλύψεις έχουν και πολιτικό αντίκτυπο, καθώς έρχονται σε μια συγκυρία όπου η γερμανική –και όχι μόνον– αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με απαγορεύσεις της εισόδου ντίζελ αυτοκινήτων στα κέντρα μεγαλουπόλεων σε όλον τον κόσμο, ως αποτέλεσμα του ξεσπάσματος του αυθεντικού Diesel-gate το 2015.

Περιττό, μάλλον, να προσθέσουμε πως στο (εκ των υστέρων αποτυχημένο) «κουκούλωμα» του Diesel-gate συμμετείχαν και τα δύο κόμματα του παλιού «μεγάλου συνασπισμού»...

ΕΥΡΩΠΗ
Η γέφυρα των συμφερόντων
Η ιταλική κυβέρνηση στοχοποιεί την οικογένεια Μπένετον που ελέγχει την ιδιωτική εταιρεία διαχείρισης των εθνικών αυτοκινητόδρομων Autostrade per l’ Italia, η οποία κερδίζει δισεκατομμύρια από τα διόδια, αλλά...
Η γέφυρα των συμφερόντων
ΕΥΡΩΠΗ
Απόφαση-βόμβα για τα ντιζελοκίνητα οχήματα
Ανώτατο Δικαστήριο της Γερμανίας, με νωπές τις μνήμες από το σκάνδαλο «Dieselgate» και με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, άναψε το «πράσινο φως» να απαγορευτεί η κυκλοφορία ντιζελοκίνητων οχημάτων σε...
Απόφαση-βόμβα για τα ντιζελοκίνητα οχήματα
ΕΥΡΩΠΗ
Εκτεθειμένος ο πολιτικός κόσμος
Μετά από τον διεθνή σάλο για τα πειράματα σε ανθρώπους και πιθήκους από αυτοκινητοβιομηχανίες-κολοσσούς, η VW απέπεμψε τον «υπουργό Εξωτερικών» της, Τόμας Στεγκ, άλλοτε στέλεχος των Σοσιαλδημοκρατών. Παρά τον...
Εκτεθειμένος ο πολιτικός κόσμος
ΕΥΡΩΠΗ
Επεσε η κυβέρνηση στο... πριγκιπάτο της Volkswagen
Το παιχνίδι του μουντζούρη για το σκάνδαλο Dieselgate στη Γερμανία αρχίζει να έχει και πολιτικές συνέπειες. Η προσχώρηση της βουλευτή των Πρασίνων, Ε. Τβέστεν, στους Χριστιανοδημοκράτες οδήγησε σε πτώση της...
Επεσε η κυβέρνηση στο... πριγκιπάτο της Volkswagen
ΕΥΡΩΠΗ
Ολος ο πλανήτης... ένα μεγάλο «πλυντήριο»
To βάφτισαν «σκάνδαλο Laundromat», όπως ονομάζονται τα αυτόματα πλυντήρια επί πληρωμή. Χτες, το OCCRP -μια πλατφόρμα ερευνητικής δημοσιογραφίας με τη συνεργασία δημοσιογράφων-ερευνητών από 32 χώρες- με τη...
Ολος ο πλανήτης... ένα μεγάλο «πλυντήριο»
ΕΥΡΩΠΗ
Και η Audi στο σκάνδαλο ρύπων; Ναι, και η Audi
Επιδρομή στα κεντρικά γραφεία της Audi, αλλά και σε παραγωγικές μονάδες, πραγματοποίησαν οι γερμανικές εισαγγελικές αρχές, που ξεκίνησαν έρευνα για τη χειραγώγηση των εκπομπών ρύπων στα πετρελαιοκίνητα οχήματά...
Και η Audi στο σκάνδαλο ρύπων; Ναι, και η Audi

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας