Υστερα από μια μεγαλειώδη ιστορική απεργία που διαρκεί σχεδόν 150 ημέρες, οι σεναριογράφοι του Χόλιγουντ ήλθαν τελικά προχθές αργά το βράδυ σε προκαταρκτική συμφωνία με τους ιδιοκτήτες των μεγάλων στούντιο, επιτυγχάνοντας σημαντικά κέρδη για τους ίδιους αλλά και νίκη-ορόσημο απέναντι στην κλιμακούμενη επιχειρηματική απληστία των καιρών.
«Αυτό που κερδίσαμε με αυτή τη σύμβαση και κυρίως όλα όσα έχουμε κερδίσει από τις 2 Μαΐου (όταν ξεκίνησε η απεργία) οφείλονται στην προθυμία των μελών μας να ασκήσουν τη δύναμή τους, να επιδείξουν την αλληλεγγύη τους, να περπατήσουν δίπλα δίπλα ο ένας στον άλλον, να αντέξουν τον πόνο και την αβεβαιότητα των τελευταίων 146 ημερών», ανέφερε σε σχετική επιστολή η επιτροπή που είχε αναλάβει τις διαπραγματεύσεις με τα στούντιο προς τα περίπου 11.500 μέλη του συνδικάτου των σεναριογράφων κινηματογράφου και τηλεόρασης - Writers Guild of America (WGA), την Κυριακή το βράδυ.
Η επιτροπή χαρακτήρισε τη συμφωνία «εξαιρετική – με σημαντικά κέρδη και προστασία για όλους τους σεναριογράφους», αλλά δεν αποκάλυψε τις λεπτομέρειές της καθώς εκκρεμεί η διατύπωσή της. Διεμήνυσε ότι οι πικετοφορίες σταματούν, αλλά κανείς από τους σεναριογράφους δεν θα επιστρέψει στην εργασία του πριν ανακοινωθεί το τελικό κείμενο της συμφωνίας και πριν αυτό εγκριθεί από την ηγεσία και τα μέλη του συνδικάτου.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του αμερικανικού Τύπου, η σύμβαση στην οποία κατέληξαν τα δύο μέρη είναι τριετής και μεταξύ άλλων προβλέπει αμοιβή των σεναριογράφων για δημοφιλείς σειρές που διανέμονται μέσω υπηρεσιών streaming, στελέχωση των τηλεοπτικών σειρών με συγκεκριμένο αριθμό συγγραφέων ο οποίος θα αυξάνεται ανάλογα με τα επεισόδια μιας σεζόν και ασφαλιστικές δικλίδες για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης που απειλεί το επάγγελμά τους.
Οι πικετοφορίες σταματούν, αλλά κανείς από τους σεναριογράφους δεν θα επιστρέψει στην εργασία του πριν ανακοινωθεί το τελικό κείμενο της συμφωνίας και πριν αυτό εγκριθεί από την ηγεσία και τα μέλη του συνδικάτου
Οι σεναριογράφοι είχαν «κατεβάσει τα μολύβια» τους στις 2 Μαΐου, όταν οι διαπραγματεύσεις τους με τους εκπροσώπους των στούντιο κατέληξαν έπειτα από περίπου έναν μήνα σε αδιέξοδο. Βασικά σημεία τριβής ήταν η αύξηση των αποδοχών τους, η ελάχιστη στελέχωση των τηλεοπτικών εκπομπών, το μερίδιό τους στα κέρδη από τη διανομή περιεχομένου μέσω streaming, η απειλή της τεχνητής νοημοσύνης στη δημιουργική εργασία.
Η πολύμηνη απεργία τους ειδικά μετά τον Ιούλιο, όταν και το σωματείο των ηθοποιών SAG-AFTRA –που μετρά 160.000 μέλη– κατέβηκε σε απεργία, σταμάτησε την παραγωγή εκατοντάδων ταινιών και τηλεοπτικών εκπομπών. Η διπλή απεργία –για πρώτη φορά ύστερα από 63 χρόνια– καθυστέρησε την επιστροφή νέων εκπομπών για την τηλεοπτική σεζόν του φθινοπώρου, ενώ πολλές ταινίες που επρόκειτο να προβληθούν φέτος μετατέθηκαν για το 2024.
Οι προσπάθειες κάποιων στούντιο για επανέναρξη των ημερήσιων τοκ σόου χωρίς σεναριογράφους κατέρρευσαν νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Στις κινητοποιήσεις σεναριογράφων-ηθοποιών υπήρξε σαφής ταξική συνείδηση και αναπτύχθηκε ρητορική ταξικού πολέμου. Οι συγγραφείς έβαλαν στο στόχαστρό τους τις παχυλές αποζημιώσεις των ανώτερων στελεχών των εταιρειών μίντια που τους στερούν το δικαίωμα σε μια αξιοπρεπή ζωή.
Στο στόχαστρό τους ήταν μεταξύ άλλων και ο διευθύνων σύμβουλος της Disney, Μπομπ Ιγκερ. Ο αθεόφοβος, αμέσως μετά την επέκταση συμβολαίου που του πρόσφερε ετήσιο μπόνους πενταπλάσιο του βασικού του μισθού, επέκρινε τους απεργούς σεναριογράφους και ηθοποιούς ως «μη ρεαλιστές» στις απαιτήσεις τους. Στη συνέχεια –και ενώ το ζεστό χρήμα κυλούσε στις τσέπες του– επιχείρησε να το μαζέψει μιλώντας για «βαθύ σεβασμό» προς τους «επαγγελματίες δημιουργούς».
Η απεργία επηρέασε όχι μόνο τα συνεργεία και το υπόλοιπο προσωπικό των στούντιο αλλά και αρκετές ακόμη επιχειρήσεις και επαγγελματίες που υποστηρίζουν την παραγωγή ταινιών και τηλεοπτικού προγράμματος. Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, το οικονομικό κόστος της διπλής απεργίας θα ξεπεράσει τα 5 δισ. δολάρια στην Καλιφόρνια και στους άλλους κόμβους παραγωγής των ΗΠΑ στο Νέο Μεξικό, στην Τζόρτζια και τη Νέα Υόρκη.
Το ενδεχόμενο τέλος της πιο μακροχρόνιας απεργίας των σεναριογράφων από το 1988 δεν σημαίνει πάντως ότι η τάξη επανέρχεται στο Χόλιγουντ. Τα στούντιο πρέπει ακόμα να βρουν έναν τρόπο να επαναφέρουν και τους ηθοποιούς στη δουλειά. Το συνδικάτο SAG-AFTRA, που εκτός από ηθοποιούς του κινηματογράφου και της τηλεόρασης εκπροσωπεί ακόμη κασκαντέρ, καλλιτέχνες φωνής και άλλους επαγγελματίες των μίντια, συνεχίζει την απεργία διεκδικώντας αξιοπρεπείς κατώτατους μισθούς, προστασία από τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης που αντικαθιστά τις ανθρώπινες παραστάσεις και αμοιβή η οποία να αντικατοπτρίζει την αξία που προσφέρουν οι ηθοποιοί στις υπηρεσίες streaming.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας