Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα για το χθεσινό πολύνεκρο δυστύχημα στην Ινδονησία ενώ εντείνονται οι έρευνες των αρχών στα ανοιχτά της Ιάβας για την ανάκτηση των μαύρων κουτιών που θα ρίξουν φως στο γιατί ένα ολοκαίνουργιο, προηγμένο αεροσκάφος έπεσε λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του παρασύροντας στον θάνατο 189 επιβάτες.
Ωστόσο, ήδη από χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Lion Air, Έντουαρντ Σιράιτ, αναφέρθηκε στο τεχνικό πρόβλημα που είχε παρατηρηθεί στο συγκεκριμένο αεροσκάφος στην αμέσως προηγούμενη πτήση του το βράδυ της Κυριακής, τονίζοντας ότι «επιλύθηκε σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες».
Σύμφωνα με στοιχεία της Flightradar24 (σ.σ. της σουηδικής διαδικτυακής υπηρεσίας που παρέχει πληροφορίες πτήσης εμπορικών αεροσκαφών σε πραγματικό χρόνο σε έναν χάρτη), το Boeing το απόγευμα της Κυριακής, μετά την απογείωσή του από το Ντενπασάρ στο Μπαλί, κατέγραψε ασυνήθιστες μεταβολές στο ύψος και στην ταχύτητα πτήσης, συμπεριλαμβανομένης της πτώσης κατά 875 πόδια μέσα σε 27 δευτερόλεπτα, ενώ θα έπρεπε κανονικά να έχει ανοδική πορεία, προτού σταθεροποιηθεί και συνεχίσει την πορεία του για την Τζακάρτα.
Δύο από τους επιβάτες της συγκεκριμένης πτήσης ανέβασαν στο Instagram σχόλια για προβλήματα στο σύστημα κλιματισμού και στον φωτισμό της καμπίνας προτού αναχωρήσει το αεροσκάφος με καθυστέρηση περίπου τριών ωρών.
«Θύμωσα καθώς είχα πληρώσει εισιτήριο και ως εκ τούτου είχα κάθε δικαίωμα να αμφισβητήσω την ασφάλεια του αεροσκάφους», σχολίασε μία επιβάτις. Η ίδια πρόσθεσε ότι ο κινητήρας έκανε έναν «περίεργο» ήχο κατά την απογείωση, ο οποίος συνεχίστηκε και στη διάρκεια της πτήσης.
Η πτήση Ντενπασάρ-Τζακάρτα προσγειώθηκε στις 10:55 μ.μ. (τοπική ώρα Κυριακής) δίνοντας στους μηχανικούς 6,5 ώρες το μέγιστο για να πραγματοποιήσουν ελέγχους προτού το αεροσκάφος αναχωρήσει για τη μοιραία πτήση Τζακάρτα - Πανγκάλ Πινάνγκ στις 6:20 π.μ. της Δευτέρας.
Το αεροσκάφος κατέπεσε στη θάλασσα λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από την Τζακάρτα και η FlightRadar24 ανέφερε ασυνήθιστες ταχύτητες πτήσης και ύψος κατά τα λίγα λεπτά που η πτήση Flight JT610 βρισκόταν στον αέρα τη Δευτέρα.
Κανένας θόρυβος
Τα δεδομένα από την FlightRadar24 δείχνουν ότι η πρώτη ένδειξη πως κάτι δεν πάει καλά στην πτήση της Δευτέρας ήρθε περίπου δύο λεπτά μετά την απογείωση, όταν το αεροσκάφος είχε φτάσει σε ύψος 2.000 ποδών.
Σε εκείνο το σημείο έχασε ύψος περισσότερων από 500 ποδών και πήρε κλίση προς τα αριστερά, προτού πάρει και πάλι ύψος και ανέβει στα 5.000 πόδια, όπου και παρέμεινε για το μεγαλύτερο μέρος της πτήσης.
Κατά τα τελευταία λεπτά της πτήσης το αεροπλάνο ξεκίνησε να αναπτύσσει πάλι ταχύτητα φτάνοντας τα 397 μίλια την ώρα, προτού χαθούν τα δεδομένα όταν πετούσε στα 3.650 πόδια.
«Πετούσαν πολύ πιο γρήγορα απ' ό,τι θα περίμενε κάποιος», είπε δεύτερος πιλότος άλλης αεροπορικής εταιρείας.
Δύο ψαράδες που το είδαν να πέφτει ανέφεραν στο Reuters ότι το αεροσκάφος ταλαντεύτηκε λίγο αλλά δεν έκανε κανέναν θόρυβο πέφτοντας σχεδόν οριζόντια. Κάνοντας κάθετη πτώση και πέφτοντας στη θάλασσα έκανε έναν εκκωφαντικό θόρυβο και έπειτα εμφανίστηκε μια στήλη καπνού.
Δύο μηνών Boeing
Αυτό ήταν το πρώτο δυστύχημα στο οποίο ενεπλάκη Boeing 737 Max, ένα αναβαθμισμένο αεροσκάφος με μεγάλη αποδοτικότητα ως προς την οικονομία καυσίμου.
Η Lion Air, που ιδρύθηκε το 1999, ανέφερε ότι το 737 είχε τεθεί σε υπηρεσία τον Αύγουστο, ήταν ικανό προς πτήση και είχε περάσει τεχνικούς ελέγχους, ενώ ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του είχαν μαζί 11.000 ώρες πτήσης με άλλα αεροσκάφη.
Ο πιλότος ζήτησε να του δοθεί άδεια να επιτρέψει στην Τζακάρτα λίγο μετά την απογείωση αλλά ακόμα δεν έχει καταγραφεί κάποιο σήμα από τον πομπό εντοπισμού έκτακτης ανάγκης του αεροσκάφους.
Στο πεδίο των ερευνών
«Ελπίζουμε ότι θα καταφέρουμε να βρούμε (...) την άτρακτο ή το κύριο μέρος των συντριμμιών», δήλωσε σήμερα στο Reuters ο Σεργιάντο Τιαχιόνο, επικεφαλής της εθνικής υπηρεσίας ασφάλειας των μεταφορών της Ινδονησίας και πρόσθεσε ότι ακόμα ένα SONAR αναπτύχθηκε στην περιοχή στην προσπάθεια να βρεθεί το κύριο τμήμα του αεροπλάνου.
Τέσσερα πολεμικά σαρώνουν με σόναρ την περιοχή όπου βρέθηκαν συντρίμμια, 15 πλοία «χτενίζουν» την επιφάνεια, ενώ στις έρευνες συμμετέχουν ένα ελικόπτερο, πέντε φουσκωτές βάρκες με 36 μέλη συνεργείων και πολλοί δύτες.
Η Lion Air γνωστοποίησε ότι συγκεντρώθηκαν ανθρώπινα υπολείμματα, τοποθετήθηκαν σε 24 σάκους και μεταφέρθηκαν σε νοσοκομείο για να αρχίσει η διαδικασία της αναγνώρισής τους.
Στο λιμάνι της Τζακάρτας αστυνομικοί τοποθετούσαν πάνω σε λινάτσες αντικείμενα που περισυνελέγησαν από τα νερά: από μέρη του εξοπλισμού του αεροπλάνου -όπως φιάλες οξυγόνου- μέχρι προσωπικά αντικείμενα, πορτοφόλια, κινητά τηλέφωνα, μετρητά, σακίδια πλάτης και άλλα.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας