Ο Santiago Olivares από την Κολομβία, ένας νεαρός καλλιτέχνης με το ψευδώνυμο Sako Asko, έχει βρεθεί να ζωγραφίζει σε τοίχους ή έχει πραγματοποιήσει εκθέσεις από την Μπογκοτά και τη Μεντεγίν, στο Μεξικό, στο Εκουαδόρ, στις ΗΠΑ, στο Βέλγιο και στη Γαλλία. Σύντομα θα αφήσει το στίγμα του και στη Λάρισα στο πλαίσιο της παρουσίας του στη φετινή διοργάνωση του LAComicsFestival στον Μύλο του Παππά. Αξιοποιώντας κατά βάση τα κοινωνικά δίκτυα για να προωθήσει τη δουλειά του, μετά την αποφοίτησή του από την Ακαδημία Ζωγραφικής στην οποία φοίτησε με υποτροφία, ξεκίνησε από το 2014 να δημοσιεύει τα σκίτσα του στο διαδίκτυο. Σήμερα έχει 297 και 235 χιλιάδες ακόλουθους από όλο τον κόσμο σε Instagram και Facebook αντίστοιχα.
Το έργο του ήδη είναι εκτενές, αφού περιλαμβάνει ακόμη εξώφυλλα δίσκων συγκροτημάτων από την Κολομβία (Doble Porción, ZZ, Gordo Sarkasmus), καθώς και ένα βιβλίο με πρωτότυπο τίτλο «El viajero» το οποίο πρόκειται να κυκλοφορήσει στα ελληνικά από τις Εκδόσεις του Κάμπου, με αφορμή την επίσκεψη του δημιουργού, με τίτλο «Ο Ταξιδιώτης».
● Ενας καλλιτέχνης από την Μπογκοτά της Κολομβίας, έχεις βρεθεί να ζωγραφίζεις τοίχους σε όλο τον κόσμο –εσχάτως και στη Λάρισα. «Γλώσσες» όπως το σχέδιο και «ιδιώματα» όπως το street art φαίνεται πως δεν έχουν σύνορα.
Πιστεύω ότι η ανθρώπινη έκφραση δεν έχει σύνορα, είναι αυτό που σφυρηλατεί δεσμούς μεταξύ των ανθρώπων ανεξάρτητα από τη γλώσσα ή τον πολιτισμό τους και η ζωγραφική στους τοίχους είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που κάνουμε όταν είμαστε παιδιά, οπότε όταν μιλάμε για τέχνη του δρόμου, μιλάμε για πρωτόγονη ανθρώπινη έκφραση.
● Προσπαθώντας να σε γνωρίσουμε καλύτερα, θα θέλαμε να μάθουμε περισσότερα για τα καλλιτεχνικά ερεθίσματά σου –εντόπισα αναφορές σε παλιότερες συνεντεύξεις σου στα τετράδια ποίησης και μουσικής του πατέρα σου, στα κινούμενα σχέδια, στη Mafalda του Quino και στην αγαπημένη σου μουσική.
Μεγάλη έμπνευση για μένα αποτελεί η δημιουργική παρόρμηση που ξεκίνησε στην παιδική μου ηλικία. Η ζωγραφική ήταν ένα παιχνίδι για μένα και ακόμα συνεχίζει να είναι. Είναι αυτό που μου επιτρέπει να απολαμβάνω τη ζωή μου και μου δίνει μια κατεύθυνση για να συνεχίσω˙ αυτή η κατεύθυνση είναι η κατανόηση του εαυτού μου. Μιλώντας για έμπνευση θα ήθελα να αναφέρω ότι εμπνέομαι από τις παιδικές ζωγραφιές του πατέρα μου, από τους Quino, Jared Muralt, Toshio Saeki, León Ferrari, Ilya Repin, Remedios Varo, Joseph Campbell, Jenny Saville, Goya, Daniel Clowes, Magritte, καθώς και από μουσικά είδη όπως μέταλ, πανκ, ραπ και σάλσα μεταξύ άλλων ρυθμών.
● Μιας και μιλήσαμε για μουσική, εκτός από τις περιπτώσεις στις οποίες έχεις εικονογραφήσει εξώφυλλα δίσκων, με ποιον τρόπο «εισάγεις» μουσικά στοιχεία σε μια οπτική τέχνη;
Για μένα η μουσική είναι θεμελιώδες στοιχείο της δημιουργίας, είναι το καύσιμό μου όταν δημιουργώ. Οταν φτιάχνω μια εικόνα συνήθως παίζω μουσική που σχετίζεται με το θέμα της εικόνας, νομίζω ότι μπορεί να βελτιώσει αυτό που θέλω να επικοινωνήσω μέσω της εικονογράφησης.
● Η πρώτη λέξη που μου έρχεται στο μυαλό μελετώντας τη δουλειά σου είναι η «ενδοσκόπηση». Πράγματι στο έργο σου εντοπίζουμε έντονα στοιχεία συμβολισμού, ποίησης ή/και ψυχανάλυσης. Πώς προσεγγίζεις τις θεματικές και την αισθητική με την οποία τα επικοινωνείς προς τα έξω;
Ενας από τους στόχους μου μέσω της εικόνας είναι να μιλήσω για τον εσωτερικό μου κόσμο. Αυτό με οδήγησε στο να χτίσω ένα οπτικό σύμπαν, μια γλώσσα έκφρασης αυτού του εσωτερικού μου κόσμου. Αυτή η γλώσσα σχηματίζεται απ’ όλες τις οπτικές αναφορές σύμφωνα με τις οποίες έχω μεγαλώσει και επίσης από τον τρόπο που κατανοώ τη ζωή, το φως, τη μορφή και το χρώμα.
● Πρόσφατα κυκλοφόρησες το πρώτο σου βιβλίο, «Ο Ταξιδιώτης», ο οποίος μάλιστα ήδη… ταξίδεψε και στην Ελλάδα! Μίλησέ μας για το περιεχόμενο και τη διαδικασία δημιουργίας του.
«Ο Ταξιδιώτης» είναι ένα σύμβολο της ανθρώπινης εμπειρίας. Πιστεύω ότι όλοι είμαστε ταξιδιώτες, ο καθένας με την περιπέτεια, τη βαλίτσα και τα βιώματά του. Ετσι μέσα από αυτόν τον χαρακτήρα μιλάω για το προσωπικό μου ταξίδι και ιδιαίτερα σε αυτό το πρώτο μου βιβλίο μιλάω για την εμπειρία της πανδημίας, που κατά τη γνώμη μου ήταν μια συλλογική διαδικασία μεταμόρφωσης.
● Είσαι ένας καλλιτέχνης της νέας γενιάς, ο οποίος συνομιλεί με τις σύγχρονες ανησυχίες αξιοποιώντας τα σύγχρονα μέσα (π.χ. social media). Ποια πιστεύεις ότι είναι η σχέση του μέσου με το περιεχόμενο και πώς αυτό διαφοροποιείται ανά περίσταση;
Η σχέση μεταξύ μέσου και περιεχόμενου αντικατοπτρίζεται στον τρέχοντα τρόπο ζωής μας. Η ψηφιακή δυναμική κάνει τα πάντα πιο άμεσα. Η προσοχή μας διασπάται πιο εύκολα, νομίζω ότι τα πράγματα είναι πιο εφήμερα, οπότε το μέσο μέσω του οποίου δείχνω την τέχνη μου πρέπει να παίξει με αυτούς τους κανόνες καλώντας τους ανθρώπους να σταματήσουν, έστω και για λίγα δευτερόλεπτα, για να παρατηρήσουν την εικόνα και ταυτόχρονα να καταλάβουν και να κατανοήσουν το περιεχόμενό της.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας