«Fake (f)or Real» είναι ο τίτλος της έκθεσης που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών στη Θεσσαλονίκη και θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Ιουνίου. Κεντρικό της θέμα είναι οι παραποιήσεις και οι πλαστογραφήσεις από την αρχαιότητα ώς τις μέρες μας, οι ιστορικές συνθήκες και τα κίνητρα που εξηγούν την εμφάνιση αυτών των πρακτικών, οι συνέπειές τους και ο αντίκτυπός τους.
Στην ενδιαφέρουσα έκθεση με τις αρκετές διαδραστικές εφαρμογές, περιλαμβάνεται το ιστορικό της Υπόθεσης Ντρέιφους με τεκμήρια που εξηγούν πώς ξεκίνησε, εξελίχθηκε και κατέληξε αυτό το πολιτικοστρατιωτικό σκάνδαλο του τέλους του 19ου αιώνα. Ο Αλφρεντ Ντρέιφους, λοχαγός του γαλλικού στρατού, είχε τότε κατηγορηθεί ως κατάσκοπος των Γερμανών με παραποιημένα στοιχεία, για να καταδικαστεί στη συνέχεια ως προδότης με μια διαδικασία που εκ των υστέρων κρίθηκε κραυγαλέα δικαστική πλάνη. Η εβραϊκή καταγωγή του, σε μια περίοδο που ο αντισημιτισμός απλωνόταν όλο και περισσότερο στην Ευρώπη, υπήρξε καθοριστικός παράγοντας για να επιλεγεί ως αποδιοπομπαίος τράγος ώστε να εξευμενιστούν τα αγριεμένα πλήθη. Χρόνια αργότερα, όταν άρχισαν να βγαίνουν στην επιφάνεια όλο και περισσότερα στοιχεία αυτής της σκοτεινής υπόθεσης, το κλίμα σταδιακά αντιστράφηκε. Με την υποστήριξη πολλών προοδευτικών διανοούμενων, προεξάρχοντος του Εμίλ Ζολά ο οποίος έγραψε το γνωστό «Κατηγορώ» για να υπερασπιστεί τον Ντρέιφους, ο Γάλλος πρώην λοχαγός που βρισκόταν εκτοπισμένος στο Νησί του Διαβόλου στη Γαλλική Γουιάνα, δικάστηκε εκ νέου και καταδικάστηκε και πάλι αλλά με ελαφρυντικά. Ο Γάλλος πρόεδρος του απένειμε χάρη και έτσι ο Ντρέιφους ελευθερώθηκε το 1899, για να απαλλαχθεί οριστικά από τις κατηγορίες στο Εφετείο το 1906, όταν και αποκαταστάθηκε η τιμή του και αποκαλύφθηκε πλήρως η σκευωρία.
Ολα αυτά τα χρόνια, η μεγάλης κυκλοφορίας συντηρητική εφημερίδα Le Petit Journal δεν σταμάτησε να επιτίθεται με σφοδρότητα στον Ντρέιφους με άρθρα και σχέδια στο εξώφυλλό της. Σε ένα από αυτά τα σχέδια του Henri Meyer από το 1895, έργο που φιλοξενείται στην έκθεση «Fake (f)or Real», απεικονίζεται ο Ντρέιφους να ατιμώνεται δημοσίως παραδίδοντας το ξίφος του στη φρουρά η οποία θα τον οδηγήσει στη φυλακή. Αποδεικνύοντας ότι από τότε μέχρι σήμερα, εν μέρει τουλάχιστον, η τέταρτη εξουσία φλερτάρει επικίνδυνα με το «fake», προτιμώντας το από το «real».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας