Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Βήματα για περισσότερη διαφάνεια στις διαφημίσεις από Facebook και Twitter
AP Photo/Evan Vucci

Βήματα για περισσότερη διαφάνεια στις διαφημίσεις από Facebook και Twitter

  • A-
  • A+

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εντείνουν τις προσπάθειές τους να περιορίσουν την κατευθυνόμενη παραπληροφόρηση στις online πλατφόρμες τους. Σε αυτό το πλαίσιο, το Facebook και το Twitter ανακοίνωσαν σχεδόν ταυτόχρονα ότι θέτουν στη διάθεση των χρηστών νέα εργαλεία που βελτιώνουν τη διαφάνεια, όσον αφορά τις πολιτικές και άλλες διαφημίσεις που προβάλλουν.

Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, το Twitter δήλωσε ότι δημιούργησε ένα Κέντρο Διαφάνειας Διαφημίσεων, το οποίο επιτρέπει στο κοινό από οπουδήποτε στον κόσμο να βλέπει μια βάση δεδομένων, που περιλαμβάνει κάθε διαφήμιση, η οποία «τρέχει» στην πλατφόρμα του. Όμως, προς το παρόν, δεν μπορεί κάποιος χρήστης να ψάξει «θεματικά» τη βάση δεδομένων για να βρει π.χ. πόσες και ποιες διαφημίσεις «τρέχουν» προς υποστήριξη του προέδρου Τραμπ ή κατά της μετανάστευσης ή κατά του ελέγχου των όπλων. Το Twitter έκανε λόγο για ένα πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση της διαφάνειας, υποσχόμενο περισσότερα στο μέλλον.

Το Facebook, το οποίο είχε κάνει δημόσια μια ανάλογη βάση πολιτικών διαφημίσεων τον Μάιο, τώρα έκανε γνωστό ότι θα δώσει τη δυνατότητα στους χρήστες να βλέπουν επιπρόσθετες πληροφορίες (π.χ. ποιος είναι ο αγοραστής των διαφημίσεων) για όλα τα διαφημιστικά μηνύματα σε όλες τις πλατφόρμες που ελέγχει (Facebook, Instagram, Messenger).

Κάθε ιστοσελίδα του Facebook θα φέρει πλέον την ένδειξη «Πληροφορίες και Διαφημίσεις» (Info and Ads), πάνω στην οποία αν κάνει «κλικ» ο χρήστης, θα μπορεί να δει κάθε διαφήμιση που «τρέχει» στη συγκεκριμένη σελίδα, καθώς και πληροφορίες για την ίδια τη σελίδα, όπως από ποιόν δημιουργήθηκε, τυχόν αλλαγές στο όνομά της κ.α. Έτσι, οι χρήστες θα μπορούν να πάρουν μια ιδέα ποιος βρίσκεται πίσω από κάθε διαφήμιση, αλλά και για κάθε σελίδα λογαριασμού που δημιουργούν εταιρείες, οργανισμοί κ.α., κάτι χρήσιμο από άποψη διαφάνειας, ιδίως εν όψει των ενδιάμεσων εκλογών στις ΗΠΑ.

«Ο απώτερος στόχος μας είναι πολύ απλός: θέλουμε να μειώσουμε τις κακές διαφημίσεις και να διασφαλίσουμε ότι οι άνθρωποι καταλαβαίνουν τι λένε αυτές. Πιστεύουμε ότι οι διαφημιζόμενοι και εμείς πρέπει να λογοδοτούμε για το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις», δήλωσε το Νο 2 του Facebook, η Σέριλ Σάντμπεργκ, σύμφωνα με τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης» και το Γαλλικό Πρακτορείο. Τόσο το Facebook όσο και το Twitter έχουν επικριθεί, μεταξύ άλλων, ότι επέτρεψαν σε ρωσικές υπηρεσίες να χρησιμοποιήσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να επηρεάσουν το αποτέλεσμα των αμερικανικών προεδρικών εκλογών του 2016.
- Πατέντα του Facebook για παρακολούθηση της τηλεόρασης των χρηστών

Εξάλλου, όπως αποκάλυψαν οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης» και η «Γκάρτιαν», το Facebook κατοχύρωσε μία τεχνολογική πατέντα για ένα καινοτόμο σύστημα, το οποίο μπορεί να ενεργοποιήσει από μακριά το μικρόφωνο του τηλεφώνου ή του «τάμπλετ» ενός χρήστη, χρησιμοποιώντας μη ακουόμενα σήματα που εκπέμπονται μέσω της τηλεόρασής του. Το σύστημα αυτό -εφόσον υλοποιηθεί- θα επιτρέπει στο Facebook να «ακούει» τους ήχους σε ένα χώρο και να ξέρει τι παρακολουθούν στην τηλεόραση μικροί και μεγάλοι (εν αγνοία τους). Η τεχνική περιγραφή της πατέντας δείχνει ότι με το νέο σύστημα θα είναι δυνατό το Facebook να μαθαίνει ποια εκπομπή βλέπει στην τηλεόραση ένα νοικοκυριό.

Η πατέντα παρουσιάζει την τεχνολογία ως ένα τρόπο με τον οποίο τα κανάλια θα γνωρίζουν ακριβώς ποιός παρακολουθεί τις εκπομπές και τις διαφημίσεις τους και για πόση ώρα. Το ίδιο σύστημα, στη συνέχεια, θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργεί «προφίλ» των τηλεθεατών-χρηστών σε κάθε σπίτι, ώστε να τους «σερβίρονται» πιο στοχευμένες διαφημίσεις.

Όμως, σύμφωνα με ειδικούς σε θέματα ιδιωτικότητας, η νέα τεχνολογία θα συνιστά μια σαφή παραβίαση της ιδιωτικής ζωής των ανθρώπων, καθώς η ενεργοποίηση του μικροφώνου δεν θα «πιάνει» μόνο τους ήχους από την εκάστοτε τηλεοπτική εκπομπή, αλλά και τις συζητήσεις των ανθρώπων, χωρίς οι ίδιοι να έχουν συγκατατεθεί γι' αυτό.

Το Facebook πάντως δήλωσε ότι κατοχύρωσε την πατέντα απλώς για να αποτρέψει την υφαρπαγή και την εμπορική αξιοποίηση της από άλλες εταιρείες, ενώ διαβεβαίωσε ότι το ίδιο ούτε την έχει ενσωματώσει σε κάποιο προϊόν του, ούτε σκοπεύει να το κάνει στο μέλλον.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Το Facebook παίρνει μέτρα για τον σεβασμό των νεκρών χρηστών του
Το Facebook θα χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη ώστε να σταματήσει να ενημερώνει για τα γενέθλια χρηστών που έχουν πεθάνει ή να επιτρέπει τις προσκλήσεις προς αυτούς.
Το Facebook παίρνει μέτρα για τον σεβασμό των νεκρών χρηστών του
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Ενιαίο ψηφιακό φόρο για τους κολοσσούς συζητούν στην Ε.Ε.
Την ανάγκη θέσπισης και επιβολής από την Ευρώπη ενός ενιαίου ψηφιακού φόρου για τους κολοσσούς του διαδικτύου εξέφρασε η αρμόδια Ευρωπαία Επίτροπος για θέματα Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ.
Ενιαίο ψηφιακό φόρο για τους κολοσσούς συζητούν στην Ε.Ε.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Σκάνδαλο με κωδικούς πρόσβασης χρηστών στο Facebook
Εκατομμύρια κωδικούς πρόσβασης χρηστών είχε αποθηκεύσει το Facebook σε ένα κείμενο, στο οποίο το προσωπικό του είχε πρόσβαση, όπως παραδέχτηκε η ίδια η επιχείρηση, μετά την αποκάλυψη που έγινε από ένα μπλογκ...
Σκάνδαλο με κωδικούς πρόσβασης χρηστών στο Facebook
Έξι νέες κατευθύνσεις για το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Το νέο «δόγμα» του Facebook κατά τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ
Έξι συγκεκριμένες κατευθύνσεις για το μέλλον του Facebook ανακοίνωσε ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ανακοινώνοντας ότι η νέα μορφή του δικτύου θα στοχεύει περισσότερο στην ιδιωτικότητα.
Το νέο «δόγμα» του Facebook κατά τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Η Κομισιόν καλεί τους διαδικτυακούς γίγαντες σε αγώνα κατά των fake news
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εν όψει των ευρωεκλογών του Μαΐου, κάλεσε τις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως το Facebook, το Google και το Twitter, να «εντείνουν τις προσπάθειές τους» κατά της παραπληροφόρησης....
Η Κομισιόν καλεί τους διαδικτυακούς γίγαντες σε αγώνα κατά των fake news
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Αυστηροί κανόνες στην πολιτική διαφήμιση από το Facebook
Την απόφασή του να επιβάλει αυστηρότερους κανόνες για την αποδοχή πολιτικών διαφημίσεων, με στόχο την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης εν όψει ευρωεκλογών, ανακοίνωσε το Facebook. Επίσης, θα δημιουργήσει δύο...
Αυστηροί κανόνες στην πολιτική διαφήμιση από το Facebook

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας