ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νέα εμβόλια από ερυθροκύτταρα «μεταμφιεσμένα» σε κορονοϊούς

Στον Καναδά δημιούργησαν πρόσφατα έναν διαφορετικό τύπο εμβολίου από ερυθρά αιμοσφαίρια, τα οποία «μεταμφιεσμένα» σε κορονοϊούς μπορούν να ενεργοποιούν αποτελεσματικά το ανοσιακό σύστημα κατά του νέου κορονοϊού Covid-19, χωρίς να προκαλούν παρενέργειες στους εμβολιασμένους.

Ερυθρά αιμοσφαίρια κατάλληλα τροποποιημένα μετατρέπονται σε «βαρκούλες» που μεταφέρουν την πρωτεΐνη της ακίδας των κορονοϊών SARS CoV-2 ώστε να προκαλέσουν την παραγωγή αντισωμάτων κατά της λοίμωξης.

Σε πειραματικές έρευνες που έγιναν πρόσφατα σε ποντίκια, μια ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου Μακ Μάστερ στον Καναδά διαπίστωσε ότι με αυτή τη νέα μέθοδο μπορούσε όντως να επάγει μια επαρκή και χωρίς παρενέργειες ανοσιακή απόκριση. Γεγονός που επιβεβαιώνει την αρχική ελπίδα των ερευνητών για τη δημιουργία μιας εντελώς νέας πλατφόρμας εμβολίων κατά της νόσου Covid-19, τα οποία θα είναι πιο εύκολο να παράγονται και να ανανεώνονται ώστε να αντιμετωπίζουν τις νέες παραλλαγές του ιού.

Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας παρουσιάστηκαν αναλυτικά σε άρθρο που δημοσιεύτηκε μόλις πριν από μερικές ημέρες στο περιοδικό «Plos One». «Οι σημερινές μέθοδοι χορήγησης ενός εμβολίου προκαλούν για σύντομο χρονικό διάστημα δραστικές αντιδράσεις του ανοσιακού συστήματος, ενώ ορισμένα εμβόλια προκαλούν παρενέργειες.

Το νέο σύστημα σχεδιασμού και ανασχεδιασμού, αντίθετα, ανοίγει νέες δυνατότητες τόσο για τα εμβόλια όσο και για τις θεραπείες», όπως δήλωσε ο Maikel Rheinstadter, ένας από τους ερευνητές που υπογράφουν αυτή την έρευνα.

Για να κατανοήσουμε την αποτελεσματική δράση αυτής της νέας μεθόδου, πρέπει να θυμίσουμε ότι τα ερυθρά αιμοσφαίρια των θηλαστικών (από τα ποντίκια μέχρι τους ανθρώπους) είναι τα πιο πολυπληθή κύτταρα του αίματος, που η λειτουργία τους είναι να μεταφέρουν οξυγόνο σε όλους τους ιστούς του σώματος και να παίρνουν το διοξείδιο του άνθρακα που βρίσκουν εκεί.

Στα πρωτεύοντα ζώα όπως ο άνθρωπος, τα ώριμα ερυθρά αιμοσφαίρια είναι διαφοροποιημένα κύτταρα με σχήμα αμφίκοιλου δίσκου που έχουν αποβάλει τον πυρήνα και τα περισσότερα κυτταρικά οργανίδια τους (δεν περιέχουν ούτε DNA ούτε RNA), αλλά είναι πλούσια σε αιμοσφαιρίνη, μια πρωτεΐνη που περιέχει σίδηρο που δεσμεύει το οξυγόνο και δίνει το χαρακτηριστικό ερυθρό χρώμα στο αίμα.

Τι ακριβώς, όμως, έκαναν αυτοί οι ερευνητές; Ενσωμάτωσαν στη χημική δομή των ερυθρών αιμοσφαιρίων την πρωτεΐνη της ακίδας του νέου κορονοϊού, «μεταμφιέζοντας» έτσι τα ερυθρά αιμοσφαίρια σε φορείς κορονοϊών και παρά τον πολύ μεγάλο αριθμό των ιικών ακίδων που εισήγαγαν στα ερυθροκύτταρα των πειραματόζωων δεν παρατήρησαν κάποιες σοβαρές παρενέργειες, γεγονός που επιβεβαιώνει την ανοσολογική ανεκτικότητα και αποτελεσματικότητα της νέας μεθόδου.

«Αναπτύξαμε μία μέθοδο που είναι ικανή να πυροδοτεί μία ανοσιακή απάντηση, χωρίς να χρησιμοποιήσουμε ιικό γενετικό υλικό και, επιπλέον, είμαστε σε θέση να συνθέτουμε αυτά τα τροποποιημένα ερυθρά αιμοσφαίρια σε πολύ λίγο χρόνο», διευκρινίζει ο Sebastian Himbert, ένας από τους πρωταγωνιστές αυτής της έρευνας.

Μία τεχνική που, κατά το παρελθόν, είχε χρησιμοποιηθεί από κάποια μέλη αυτής της καναδικής ερευνητικής ομάδας για τη μετατροπή των ερυθρών αιμοσφαιρίων σε «μέσα μεταφοράς» στο σώμα φαρμακευτικών ουσιών αλλά όχι εμβολίων.

Η εμβολιαστική προστασία στις παραλλαγές Ομικρον
Οι δείκτες της αναπαραγωγής και της διάδοσης της Ομικρον είναι, τουλάχιστον, τρεις φορές μεγαλύτεροι από αυτούς της επιθετικής παραλλαγής Δέλτα.
Η εμβολιαστική προστασία στις παραλλαγές Ομικρον
Η αινιγματική παραλλαγή Όμικρον
Ενώ εισερχόμαστε στο τρίτο έτος της πανδημίας της νόσου Covid-19, ο κορονοϊός που την προκαλεί εξακολουθεί να εξελίσσεται και δεν έχει κάνει, ακόμη, ορατό το πέρασμά του στην επόμενη, ενδημική φάση της...
Η αινιγματική παραλλαγή Όμικρον
Χωρίς ανοσία στην παραμυθία της αγέλης
Ο στόχος της επίτευξης της ανοσίας της αγέλης στην πανδημία της COVID-19 είναι μια επιστημονικά και ιστορικά ανεπιβεβαίωτη υπόσχεση, που, αν εφαρμοστεί μαζικά, ενέχει τον κίνδυνο να προκαλέσει σοβαρότερα...
Χωρίς ανοσία στην παραμυθία της αγέλης
Αντιεμβολιαστικές δεισιδαιμονίες
Η άκριτη ταύτιση της επιστήμης με την εξουσία αποκαλύπτει τη μεγάλη δυσκολία των σύγχρονων κοινωνιών να κατανοήσουν την επιστημονική μέθοδο σκέψης, σχετικά με την αναγκαιότητα ή όχι εμβολιασμού κατά του...
Αντιεμβολιαστικές δεισιδαιμονίες
Χωρίς «ανοσία» στην αντι-COVID πολιτική
Με τη βοήθεια του καθηγητή Ιατρικής Σπύρου Γεωργάτου, θα εξετάσουμε κάποια αδιαφανή προβλήματα –επιστημονικά και ταυτοχρόνως γεωπολιτικά– στη διαχείριση της πανδημίας.
Χωρίς «ανοσία» στην αντι-COVID πολιτική
Μετα-αλήθειες και ψεύδη της πανδημίας του κορονοϊού
Ζητήσαμε τη συμβολή του ανοσολόγου και συγγραφέα Αναστάσιου Γερμενή, για να διερευνήσουμε τις δυνατότητες γνωσιακής «ανοσίας» απέναντι στη νέα πανδημική βαρβαρότητα.
Μετα-αλήθειες και ψεύδη της πανδημίας του κορονοϊού