Η έκθεση της εγκύου σε χημικά φέρνει πρόωρη εφηβεία στα κορίτσια
ID 43322500 © Antoniodiaz | Dreamstime.com

Η έκθεση της εγκύου σε χημικά φέρνει πρόωρη εφηβεία στα κορίτσια

Τη διασύνδεση της προγεννητικής έκθεσης των κοριτσιών σε χημικά με την πρόωρη εφηβεία κάνει έρευνα Αμερικανών επιστημόνων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, η εφηβεία έρχεται πιο νωρίς στα κορίτσια, αλλά όχι στα αγόρια, αν η μητέρα τους εκτέθηκε σε χημικές ουσίες που περιλαμβάνονται είτε σε προϊόντα καλλυντικής περιποίησης αλλά σε προϊόντα οικιακής καθαριότητας.

Σύμφωνα με την έρευνα των επιστημόνων της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Μπέρκλεϊ, με επικεφαλής την αναπληρώτρια καθηγήτρια Κιμ Χάρλεϊ, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Human Reproduction» της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Ανθρώπινης Αναπαραγωγής και Εμβρυολογίας, τα κορίτσια που, όσο ακόμη βρίσκονταν στην κοιλιά της εγκύου μητέρας τους, είχαν εκτεθεί σε αυξημένα επίπεδα χημικών ουσιών, οι οποίες υπάρχουν σε σαπούνια, οδοντόπαστες, μέικ-απ και άλλα καλλυντικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας και οικιακής καθαριότητας, έχουν αυξημένες πιθανότητες να εκδηλώσουν πρόωρα την εφηβεία τους.

Οι ερευνητές παρακολούθησαν 338 παιδιά από το στάδιο του εμβρύου έως την εφηβεία τους.

Διάφορες μελέτες κατά την τελευταία εικοσαετία έχουν δείξει ότι κυρίως τα κορίτσια -και λιγότερο τα αγόρια- φθάνουν ολοένα νωρίτερα στην εφηβεία από ό,τι στο παρελθόν, χωρίς να είναι σαφείς οι αιτίες γι' αυτό.

Η εξέλιξη αυτή θεωρείται αρνητική, επειδή η πρόωρη εφηβεία σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο ψυχικών παθήσεων, καθώς επίσης καρκίνου του μαστού και των ωοθηκών, αλλά και των όρχεων.

Η νέα μελέτη με την ονομασία CHAMACOS δείχνει ότι όσο υψηλότερα επίπεδα ορισμένων χημικών ουσιών (η αντιμικροβιακή ουσία τρικλοζάνη, τα παραμπέν και ορισμένες φθαλικές ενώσεις που χρησιμοποιούνται σε σαπούνια, σαμπουάν, καλλυντικά, αρώματα κ.ά.) ανιχνεύθηκαν στα ούρα των μητέρων κατά την εγκυμοσύνη, τόσο πιθανότερο ήταν η κόρη τους να φθάσει μετά από χρόνια πρόωρα στην εφηβεία. Δεν παρατηρήθηκε όμως κάτι ανάλογο για τα αγόρια.

Αν π.χ. μια έγκυος γυναίκα είχε διπλάσιες συγκεντρώσεις φθαλικών ενώσεων, παραμπέν και τρικλοζάνης στα ούρα της από ό,τι μία άλλη, τότε η έναρξη εφηβείας της κόρης της (ανάπτυξη στήθους, τριχοφυΐα, πρώτη περίοδος) γινόταν ένα περίπου μήνα νωρίτερα κατά μέσο όρο.

Οι επιστήμονες υποψιάζονται ότι ορισμένα χημικά που υπάρχουν στα διάφορα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και καθαριότητας, μπορούν να διαταράξουν την ορμονική λειτουργία του ανθρώπινου σώματος, ιδίως των οιστρογόνων, γι' αυτό πιθανώς το πρόβλημα δεν εκδηλώνεται στα αγόρια, αλλά μόνο στα κορίτσια.

Οι περισσότεροι άνθρωποι εκτίθενται σε φθαλικές ενώσεις, παραμπέν και άλλα χημικά. Πρόσφατη έρευνα στις ΗΠΑ είχε βρει ότι τουλάχιστον το 96% των γυναικών έχουν ανιχνεύσιμα επίπεδα αυτών των ουσιών στα ούρα. Όσο μεγαλύτερη χρήση προϊόντων που περιέχουν αυτές τις ουσίες, κάνει μια γυναίκα, τόσο αυξάνουν τα επίπεδα των εν λόγω χημικών στο σώμα της, κάτι που, αν είναι έγκυος, σημαίνει ότι εκτίθεται και το μωρό της.

Η Ιατρική Βάσει Τεκμηρίων βοηθάει στη διαμόρφωση οδηγιών και τη λήψη αποφάσεων
Η πραγματικότητα της ολοένα και αυξανόμενης ιατρικής βιβλιογραφίας ώθησε πολλούς ερευνητές σε μια απλή διαπίστωση: προκειμένου να εξάγει κανείς αξιόπιστα συμπεράσματα είναι προτιμότερο να μελετά και να...
Η Ιατρική Βάσει Τεκμηρίων βοηθάει στη διαμόρφωση οδηγιών και τη λήψη αποφάσεων
Νέο τεστ αίματος για το σύνδρομο Down σε έμβρυα
Ένα νέο μη επεμβατικό τεστ αίματος – DNA, το οποίο μπορεί να διαγνώσει με μεγαλύτερη ακρίβεια αν το έμβρυο εγκύου έχει σύνδρομο Down, δοκίμασαν με επιτυχία Αμερικανοί επιστήμονες.
Νέο τεστ αίματος για το σύνδρομο Down σε έμβρυα
Προσοχή στη χρήση κρεμών υψηλής περιεκτικότητας σε οιστραδιόλη
Η απορρόφηση της οιστραδιόλης στην κυκλοφορία μπορεί να οδηγήσει σε παρόμοιες παρενέργειες με αυτές που εμφανίζονται στη θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης.
Προσοχή στη χρήση κρεμών υψηλής περιεκτικότητας σε οιστραδιόλη
Ένα βήμα πιο κοντά στο πρώτο μηνιαίο αντισυλληπτικό χάπι
Σημαντική πρόοδο στο θέμα της αντισύλληψης φαίνεται ότι έκαναν επιστήμονες στις ΗΠΑ, οι οποίοι ανέπτυξαν το πρώτο αντισυλληπτικό χάπι που μπορεί να λαμβάνεται μόνο μια φορά το μήνα.
Ένα βήμα πιο κοντά στο πρώτο μηνιαίο αντισυλληπτικό χάπι
Αυξημένος κίνδυνος εμφράγματος κι εγκεφαλικού από τα πολλά αντιβιοτικά
Οι γυναίκες που λαμβάνουν για μεγάλες χρονικές περιόδους αντιβιοτικά είναι πιο πιθανό να πάθουν έμφραγμα ή εγκεφαλικό, σύμφωνα με νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.
Αυξημένος κίνδυνος εμφράγματος κι εγκεφαλικού από τα πολλά αντιβιοτικά