Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αθηροσκλήρωση και διατροφή
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αθηροσκλήρωση και διατροφή

  • A-
  • A+

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα είναι η σημαντικότερη αιτία θανάτου στους άνδρες ηλικίας 35-55 χρόνων και μία από τις σημαντικότερες αιτίες θανάτου στις γυναίκες στις δυτικές χώρες.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εκτιμά ότι το 2020 τα καρδιαγγειακά νοσήματα θα ευθύνονται για τον θάνατο σχεδόν 25 εκατομμυρίων ανθρώπων στον κόσμο.

Η αθηροσκλήρωση είναι η σημαντικότερη ασθένεια των αρτηριών. Ως αθηροσκλήρωση χαρακτηρίζεται η εναπόθεση πλάκας ανομοιογενούς σύστασης στην επιφάνεια του αρτηριακού τοιχώματος. Τα αθηρώματα παράγονται από εναποθέσεις κυρίως χοληστερόλης, τριγλυκεριδίων και άλλων λιποειδών μέσα και έξω από τα κύτταρα του λείου μυϊκού ιστού και συσσωρεύονται στα σημεία του εσωτερικού τοιχώματος των αγγείων.

Η αθηρογένεση αρχίζει από νεαρή ηλικία. Η χρόνια εναπόθεση αθηρωματικής πλάκας είναι αυτή που οδηγεί στην αγγειακή στένωση, η οποία μπορεί να γίνει αιτία παρεμπόδισης της κυκλοφορίας του αίματος στις καρδιακές αρτηρίες ή σε περιφερειακά αγγεία.

Η αθηροσκήρωση μπορεί να οδηγήσει σε ξαφνικό θάνατο, χωρίς καμία προηγούμενη προειδοποίηση, άρα ο σημαντικότερος τρόπος αντιμετώπισής της είναι η έγκαιρη πρόληψη.

Κλινικές μελέτες των τελευταίων 40 ετών ανέδειξαν πλήθος διατροφικών παραγόντων που επηρεάζουν τα επίπεδα λιπιδίων του ορού και τη διαδικασία σχηματισμού αθηρωματικών πλακών.

Η διατροφή φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση και στον σχηματισμό αθηρωματικών πλακών, εφόσον επηρεάζει άλλους βιολογικούς παράγοντες κινδύνου και συγκεκριμένα τα επίπεδα των λιπιδίων, την αρτηριακή πίεση και το σωματικό βάρος.

Η δίαιτα σε συνδυασμό με αλλαγές στον τρόπο ζωής και καθημερινότητας μπορεί να αποτελέσει προστασία απέναντι στον σχηματισμό αθηρωματικών πλακών αλλά και κάθε είδους καρδιαγγειακού νοσήματος.

Μέσω της διατροφής στοχεύουμε κυρίως στην αύξηση των λιποπρωτεϊνών υψηλής πυκνότητας (HDL), η οποία είναι η «καλή χοληστερόλη», ευεργετική για την καρδιά, και στη μείωση επιβλαβών λιπιδίων (λιπαρά μόρια) όπως τα τριγλυκερίδια και η λιποπρωτεΐνη.

Οπως και στη μείωση των συνολικά υψηλών επιπέδων χοληστερόλης και των λιποπρωτεϊνών χαμηλής πυκνότητας (LDL). Εδώ και χρόνια, η υψηλή LDL χοληστερόλη έχει συνδεθεί με υψηλότερους κινδύνους για καρδιακές παθήσεις, όμως πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι αυτό δεν συμβαίνει απαραίτητα.

Οταν πρόκειται για διατροφικές αλλαγές, η εστίαση είναι συνήθως στη μείωση της πρόσληψης λίπους, χοληστερόλης και αλατιού και στην υιοθέτηση μιας μεσογειακού τύπου διατροφής.

Μια διατροφή που επικεντρώνεται σε:

Φρούτα.

Λαχανικά.

Δημητριακά ολικής άλεσης.

 Ξηρούς καρπούς και σπόρους.

Γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς αυξημένα λιπαρά.

Ψάρια και πουλερικά.

Περιορίζοντας ταυτόχρονα:

Κόκκινο κρέας.

Γλυκά.

Πρόσθετα σάκχαρα.

Τεχνητά γλυκαντικά.

Ποτά που περιέχουν ζάχαρη.

Μια τέτοιου τύπου δίαιτα είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, αντιοξειδωτικές βιταμίνες, φλαβονοειδή, φυτικές ίνες και έχει περιορισμένη πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών οξέων.

Για τον γενικό πληθυσμό βασική είναι η κατανάλωση:

● 2 μερίδες ψάρι την εβδομάδα.

● 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών καθημερινά.

● Η πρόσληψη λίπους να χωρίζεται σε τουλάχιστον 3 γεύματα την ημέρα.

● Μεγαλύτερη κατανάλωση μονοακόρεστων λιπαρών προς αντικατάσταση κορεσμένων λιπών.

● Μεγαλύτερη πρόσληψη σύνθετων υδατανθράκων.

● Χαμηλή κατανάλωση αλκοόλ.

● Περιορισμένη πρόσληψη αλατιού.

Εν κατακλείδι, πέρα από τις παραπάνω διατροφικές συστάσεις, επιπλέον προσοχή πρέπει να δοθεί στο σύνολο μιας ισορροπημένης και ολοκληρωμένης διατροφής, εφόσον αυτή είναι και η απάντηση στην πρόληψη πολλών ασθενειών.

Η άσκηση επίσης φαίνεται να επιδρά θετικά στη μείωση της αθηρωμάτωσης σε αντίθεση με το κάπνισμα.

*Διαιτολόγος, επιστημονική συνεργάτις της Nutriscience. www.nutriscience.gr

ΕΥΕΞΙΑ-ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Νηστίσιμη διατροφή τη Μεγάλη Εβδομάδα
Οι νηστίσιμες τροφές της Μεγάλης Εβδομάδας προσφέρουν ιδιαίτερα οφέλη στον οργανισμό μας, μας γεμίζουν πολύτιμα θρεπτικά συστατικά ώστε να νιώσουμε πιο δραστήριοι και ξεκούραστοι.
Νηστίσιμη διατροφή τη Μεγάλη Εβδομάδα
ΕΥΕΞΙΑ-ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Μια σπουδαία τροφή
Τα πρώτα ίχνη καλλιέργειας ρυζιού βρέθηκαν στην ανατολική Κίνα και τη βόρεια Ινδία και έχουν ηλικία 7.000 ετών. Οι ρυζοκαλλιεργητές στην Ασία αναφέρονται ως «οι αγρότες των 50 αιώνων»!
Μια σπουδαία τροφή
φαγητό fast food
ΕΥΕΞΙΑ-ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Έρευνα: Αναποτελεσματικά τα υγιεινά μενού των fast food
Γεμάτα θερμίδες και ειδικά επεξεργασμένα πρόσθετα, τα φαγητά που προσφέρουν τα εστιατόρια τύπου fast food ενδεχομένως αυξάνουν τον κίνδυνο πρόκλησης παχυσαρκίας και καρκίνου. 
Έρευνα: Αναποτελεσματικά τα υγιεινά μενού των fast food
Απώλεια βάρους
ΕΥΕΞΙΑ-ΔΙΑΤΡΟΦΗ
«Καταπίνω τα συναισθήματά μου»
Αρκετά συχνά η διαδικασία απώλειας βάρους είναι μία μακρόχρονη προσπάθεια, χαρίζεις χρόνο στον εαυτό σου για να ανακαλύψεις τον δικό σου τρόπο να φροντίζεσαι διατροφικά
«Καταπίνω τα συναισθήματά μου»
ΕΥΕΞΙΑ-ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Ελπίδα και αδυνάτισμα
Ανάμεσα στα δημητριακά, πριν από το καστανό ρύζι, ας μιλήσουμε ξανά για αδυνάτισμα. Η ελπίδα του θεραπευόμενου να αδυνατίσει, όσες φορές και αν χαθεί, ματαιωθεί ή «κακοποιηθεί», σχεδόν ποτέ δεν σβήνει.
Ελπίδα και αδυνάτισμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας