Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ολοταχώς προς τα οικολογικά αεροπλάνα
NASA / Maria C. Werries

Ολοταχώς προς τα οικολογικά αεροπλάνα

  • A-
  • A+

Στόχος της παγκόσμιας αεροδιαστημικής βιομηχανίας και των ερευνητικών ιδρυμάτων είναι το ταχύτερο δυνατό να αναπτυχθούν σταδιακά πολλές καινοτόμες τεχνολογίες για την κατασκευή οικολογικών επιβατικών και εμπορικών αεροπλάνων. Δεν είναι ανεδαφικό να αναμένουμε ότι σε μερικές δεκαετίες η εικόνα της αεροπορίας θα διαφέρει ριζικά από την σημερινή.

Οι διάφορες προτάσεις που τίθενται προς συζήτηση φαίνεται να έχουν ρεαλιστικό χαρακτήρα με δεδομένο το σημερινό υψηλό κόστος χρήσης των αεροπλάνων αλλά και της προοπτικής να αυξηθούν σημαντικά τα δρομολόγια στα επόμενα 20 χρόνια.

Όπως αναφέρουν αναλυτές η πλήρης αναθεώρηση στη σχεδίαση και κατασκευή εξελιγμένων αεροπλάνων μελλοντικά θα οδηγήσει σε ενα κύμα αναζωογόνησης της βιομηχανίας, σε επενδύσεις, αύξηση των πωλήσεων κυρίως στην Ασία αλλά και στην δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας.

Βάσει γενικών υπολογισμών αν η αεροδιαστημική βιομηχανία ενσωματώσει στην παραγωγή όσες τεχνολογικές προτάσεις ελεχθούν πειραματικά ότι πράγματι αποδίδουν το αναμενόμενο (μεμονωμένα ή σε ολότελα νέας φιλοσοφίας αεροπλάνα), είναι πιθανόν οι εταιρίες να εξοικονομήσουν έως 225 δισεκατομμύρια δολάρια σε βάθος 25ετίας από την έναρξη της εμπορικής χρήσης τους.

Είναι λογικό λοιπόν η προσπάθεια να είναι πολύπλευρη καθώς στοχεύει στην μεγάλη μείωση του κόστους ανά πτήση με ευνοϊκό αποτέλεσμα στα κέρδη των εταιριών καθώς και σε μια σειρά παραγόντων μεταξύ των οποίων η ελαχιστοποίηση του θορύβου κατά τη διάρκεια της απογείωσης και προσγείωσης, η μέγιστη δυνατή προστασία του περιβάλλοντος αλλά πιθανόν και οι τιμές των εισιτηρίων. 

Νέας τεχνολογίας αεροπλάνα

Οπως συχνά έχει αναφερθεί η βιομηχανία μπορεί να αντλήσει έμπνευση και από την Φύση που αναμφίβολα είναι μια τεράστια δεξαμενή γνώσης. Αρκεί να παρατηρήσει κανείς συστηματικά πως πετούν τα κάθε κατηγορίας πουλιά για να καταλήξει αμέσως σε καινοτόμες προτάσεις. 

Ως ένα πρώτο σημαντικό βήμα προς τον εκσυγχρονισμό των αεροπλάνων είναι πιθανόν κάποιες από τις νέες τεχνολογικές προτάσεις να βελτιώσουν σκάφη που ήδη χρησιμοποιούνται. Ετσι δημιουργούνται προυποθέσεις για την σταδιακή αναβάθμιση της αεροδιαστημικής τεχνολογίας σε μια πορεία που ίσως καταλήξει σε τελείως διαφορετικής φιλοσοφίας σκάφη συγκριτικά με αυτά που χρησιμοποιούμε σήμερα.

Το σχέδιο για οικολογικά αεροπλάνα είναι μεγαλεπήβολο και από την πλευρά των ΗΠΑ βασίζεται κυρίως σειρά πειραμάτων της NASA όσο και σε επιμέρους έρευνες των αεροπορικών εταιριών. Ηδη είναι υπο ανάλυση συμπεράσματα που προήλθαν από δοκιμές που διεξήγαγε η NASA στο χρονικό διάστημα μεταξύ 2009 και 2015 στα πλαίσια του προγράμματος ERA (Environmentally Responsible Aviation Project).

Ενδεικτικό του μεγάλου ενδιαφέροντος είναι ότι στις ΗΠΑ 100 κορυφαίοι ειδικοί από την βιομηχανία, τον ακαδημαϊκό τομέα και την κυβέρνηση συμμετείχαν σε συνάντηση όπου άκουσαν και συζήτησαν σχετικά με τις έρευνες που πραγματοποιούνται για καινοτόμες λύσεις. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Ερευνών της NASA στο Λάνγκλευ, στα πλαίσια των εργασιών «Green Aviation Technical Interchange Meeting (TIM)».

Οι δοκιμές της Boeing

Boeing / John D. Parker

Ήδη σε δοκιμαστική πτήση που έκανε το αεροσκάφος 757 η εταιρία Boeing έθεσε υπό έλεγχο μια νέα τεχνολογία με την ονομασία Active Flow. Όπως επισημαίνεται η εφαρμογή της μπορεί να οδηγήσει σε μικρότερου μεγέθους κάθετο ουραίο πτερύγιο, μείωση της οπισθέλκουσας και συνακόλουθα εξοικονόμηση καυσίμων.

Επίσης παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα από σειρά δοκιμών της που εντάσσονται στο πρόγραμμα ecoDemonstrator προκειμένου το συντομότερο δυνατό να προκύψουν καινοτόμες λύσεις σχετικά με την οικολογική συμπεριφορά των αεροπλάνων της.

Ενθαρρυντικό είναι ότι μετά από συστηματικές δοκιμές για καινοτόμες τεχνολογίες διαπιστώθηκε ότι κάποιες είναι εφικτό να ενσωματωθούν στα αεροπλάνα της εταιρίας που ήδη βρίσκονται σε χρήση.

Βασιζόμενη στα πειράματα της NASA η Βoeing δοκίμασε δυο προτεινόμενες εφαρμογές. Η πρώτη από αυτές αναφέρεται στην βελτίωση της ροής του αέρα στην ουρά του αεροσκάφους. Η δεύτερη αφορά σε νέα τεχνολογία επίστρωσης έτσι ώστε να μειωθεί η συσσώρευση υπολειμμάτων από έντομα στην επιφάνεια του σκάφους επομένως και η τριβή.

Ομως αυτό που διαφοροποιεί την έως σήμερα καθιερωμένη τακτική των επι μέρους παρεμβάσεων και βελτιώσεων είναι η πρόταση να επανεξετασθεί συνολικά η μελλοντική σχεδίαση των αεροπλάνων, ακόμη και από μηδενική βάση.

Γι αυτό και δεν προκαλούν εντύπωση ρηξικικέλευθες προτάσεις που έχουν δεί το φως της δημοσιότητας όπως πτέρυγες που κάμπτονται αλλά και ο «υβριδικός συνδυασμός ατράκτου-πτερύγων» (hybrid wing body-HWB).

Τα καύσιμα

NASA / Carla Thomas

Ο σημαντικότερος παράγοντας που απασχολεί τις αεροπορικές εταιρίες και την αεροδιαστημική βιομηχανία είναι το κόστος των καυσίμων. Σύμφωνα με τα στοιχεία τους κατ' αναλογία θεωρείται το μεγαλύτερο μέγεθος στο ολικό κόστος χρήσης των αεροπλάνων.

Αυτό αποτελεί ενα σημαντικό παράγοντα πίεσης για συνολική αναθεώρηση στη σχεδίαση των αεροπλάνων. Αναμφίβολα από τις επί μέρους αναβαθμίσεις σε διάφορα συστήματα των αεροπλάνων επιτυγχάνεται εξοικονόμηση καυσίμων. Όμως το μέγα ζητούμενο είναι η σταδιακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα έως την πλήρη κατάργηση τους και το είδος των καυσίμων που τελικώς θα επιλεγεί.

Ήδη σήμερα χρησιμοποιούνται καύσιμα από ανανεώσιμες πηγές που χημικά μιμούνται το συμβατικό καύσιμο χωρίς να προαπαιτείται μετατροπή στους κινητήρες, επομένως χωρίς επιπλέον κόστος στη χρήση των αεροπλάνων.

Οπως προέκυψε από σχετικές μελέτες (Alternative Fuel Effects on Contrails and Cruise Emissions- ACCESS), οι ερευνητές της NASA επιβεβαίωσαν ότι ένας συνδυασμός 50-50 αντίστοιχα σε κηροζίνη και καύσιμα από ανανεώσιμες πηγές μειώνει κατά 50% τις εκπομπές σωματιδίων που δημιουργούνται κατά την καύση τους. Το συμπέρασμα ισχύει για όσο διάστημα το αεροπλάνο βρίσκεται στον αέρα αλλά και στο αεροδρόμιο.

Ως ενδιάμεση λύση, μέχρι να ολοκληρωθεί η μετάβαση στα βιοκαύσιμα, προτείνεται μια υβριδική λειτουργία που περιλαμβάνει την πρόωση με ηλεκτροκινητήρες που θα τροφοδοτούνται από μπαταρίες.

Για μειωθεί το συνολικό κόστος των ερευνών σε μακροχρόνια βάση τα πειράματα θα γίνονται στα ειδικά αεροπλάνα της κατηγορίας Χ που είναι τουλάχιστον κατά το ήμισυ μικρότερα από τα υπό μελέτη. Μέχρι σήμερα θεωρούνται η καλύτερη πλατφόρμα δοκιμών σε συνθήκες πραγματικής πτήσης με πιλότο.

 

 

 

 

 

 

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Υψηλής τεχνολογίας αεροπλάνα για τις μελλοντικές πτήσεις
Πολλοί επιτακτικοί παράγοντες δρομολογούν τις εξελίξεις για νέα σχεδίασης και τεχνολογίας υπερηχητικά επιβατικά αεροπλάνα καθημερινής χρήσης.
Υψηλής τεχνολογίας αεροπλάνα για τις μελλοντικές πτήσεις
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Παραγωγή ρεύματος από υψηλής τεχνολογίας υφάσματα
Υφάσματα για καθημερινή χρήση που θα παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα ταυτόχρονα μέσω κίνησης και φωτεινής ακτινοβολίας αναμένεται να φέρουν μια μικρή επανάσταση στην καθημερινότητά μας. Tα νέα υφάσματα θεωρούνται...
Παραγωγή ρεύματος από υψηλής τεχνολογίας υφάσματα
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Mέγεθος ρεκόρ η ανακάλυψη 1.240 εξωπλανητών
Ανακάλυψη ρεκόρ δημοσιοποίησαν οι αστρονόμοι για την ομαδική ύπαρξη 1.284 εξωπλανητών. Πρόκειται για την πολυπληθέστερη επιβεβαίωση στα 4 χρόνια παρατηρήσεων του διαστημικού τηλεσκοπίου Kepler της NASA. Ετσι...
Mέγεθος ρεκόρ η ανακάλυψη 1.240 εξωπλανητών
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Πενήντα πέντε χρόνια από την αποστολή του Γκαγκάριν στο Διάστημα
Με τη λέξη παγιέχαλι (φύγαμε) που είπε ο κοσμοναύτης Γιούρι Γκαγκάριν κατά την εκτόξευση του διαστημοπλοίου του Vostok 1, στις 12 Απριλίου του 1961, 55 χρόνια πριν, εγκαινιάσθηκε η αποστολή του ανθρώπου στο...
Πενήντα πέντε χρόνια από την αποστολή του Γκαγκάριν στο Διάστημα
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
«Εξυπνοι» νανοδορυφόροι σε αποστολές παρατηρήσης του Αρη
Μέχρι σήμερα οι διαστημικές αποστολές με επανδρωμένα σκάφη και δορυφόρους βρίσκονται υπό συνεχή έλεγχο από εγκαταστάσεις στην γη. Όμως τα τελευταία χρόνια μια καινούργια τεχνολογία αναδύεται με τους...
«Εξυπνοι» νανοδορυφόροι σε αποστολές παρατηρήσης του Αρη
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Οι προοπτικές των δικτύων 5G
Όσο και αν ακόμη υπάρχουν πάρα πολλά τεχνικά ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν, τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς -ή όπως λέγονται συντομογραφικά 5G- ήδη απασχολούν τις μεγάλες εταιρίες βιομηχανίες...
Οι προοπτικές των δικτύων 5G

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας