• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.8°C / 23.5°C
    1 BF
    51%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.1°C / 20.5°C
    2 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.0°C / 20.1°C
    0 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 16.4°C
    0 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.4°C / 19.7°C
    1 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.4°C / 14.4°C
    2 BF
    44%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.6°C / 16.6°C
    1 BF
    43%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.8°C / 23.1°C
    0 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.9°C / 20.9°C
    1 BF
    49%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.9°C / 23.5°C
    2 BF
    56%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.6°C / 20.1°C
    2 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 15.5°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.5°C / 18.4°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 15.8°C / 23.2°C
    3 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.0°C / 23.8°C
    2 BF
    49%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    21°C 14.3°C / 21.0°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.7°C / 21.6°C
    1 BF
    46%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    1 BF
    35%
Lockheed Martin

Υψηλής τεχνολογίας αεροπλάνα για τις μελλοντικές πτήσεις

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

H γενικευμένη οικονομική κρίση, η ρύπανση της ατμόσφαιρας, το κόστος των καυσίμων και ο παραγόμενος θόρυβος, σε συνδυασμό με την ανάγκη για αναθέρμανση της βιομηχανικής παραγωγής σε παγκόσμια κλίμακα οδηγεί το συντομότερο δυνατό στα νέα σχεδίασης και τεχνολογίας υπερηχητικά επιβατικά αεροπλάνα καθημερινής χρήσης. Στόχος είναι να είναι οικονομικά, να προκαλούν συγκριτικά πολύ λιγότερο θόρυβο και να μειωθεί ο συνολικός χρόνος των πτήσεων.

Ήδη η Αμερικανή Υπηρεσία Αεροναυτικής και Διαστήματος, η γνωστή NASA, προηγείται και πάλι στην πλήρους φιλοδοξιών νέα αυτή κούρσα για ολότελα διαφορετικά, νέας τεχνολογίας, επιβατικά υπερηχητικά αεροπλάνα που αναμένεται να τεθούν σε χρήση από το 2025 και μετά. Ο χρονικός ορίζοντας για μια ευρείας κλίμακας καμπάνια σχετικά με τα νέα αεροπλάνα και τα ειδικά χαρακτηριστικά τους τοποθετείται τοποθετείται πέντε χρόνια πριν, το 2020.

H «πλατφόρμα» για τις μελλοντικές δοκιμές είναι τα ιστορικά αεροπλάνα κατηγορίας Χ που έχουν χρησιμεύσει σε σειρά σοβαρών δοκιμών για νέες αεροπορικές τεχνολογίες. Στην βάση αυτή τα πρώτα πειραματικά αεροπλάνα που θα κατασκευασθούν τα επόμενα χρόνια, στα πλαίσια του γιγαντιαίου προγράμματος με την συμμετοχή πολλών εταιριών, θα έχουν περίπου το μισό μέγεθος από το τελικό. Η αξιολόγηση τους θα γίνει κατά κύριο λόγο από ειδικούς πιλότους και όχι από αυτοματοποιημένα συστήματα.

Στο αρχικό στάδιο του προγράμματος, κατόπιν αξιολόγησης και επιλογής προτάσεων από διάφορους κατασκευαστές αεροπλάνων, θα σε κάποιον αυτούς η σχεδίαση σε προκαταρκτικό επίπεδο του νέου σκάφους με στόχο πολύ χαμηλότερο επίπεδο κρότου κατά την διέλευση του από το φράγμα του ήχου. Αυτός είναι ένας από τους κρισιμότερος παράγοντες που προβληματίζει την NASA γι αυτό και γίνονται εκτεταμένες μελέτες δραστικής μείωσης του θορύβου.

Περισσότερο οικονομικά και οικολογικά αεροπλάνα

Αξίζει στο σημείο αυτό να θυμηθούμε ότι πολλοί κάτοικοι διαμαρτύρονταν για τον τρομερό κρότο που προκαλούσε το ιστορικό υψηλής τεχνολογίας επιβατικό αεροπλάνο Concorde κατά τη φάση που περνούσε το φράγμα του ήχου. Επίσης οι οικολόγοι επεσήμαναν συνεχώς ότι το συγκεκριμένο αεροπλάνο ήταν αντιοικονομικό λόγω μεγάλης κατανάλωσης καυσίμων προκαλώντας έτσι εκτεταμένη ρύπανση της ατμόσφαιρας.

Όπως ανακοίνωσαν οι υπεύθυνοι, η NASA εργάζεται συστηματικά σε πολλά επίπεδα και τομείς για να καταλήξει στον καλύτερο δυνατόν συνδυασμό τριών σημαντικών παραγόντων, οικονομία για μικρότερη ρύπανση και συνολικώς ολιγότερο κόστος, ασφάλεια πτήσεων και χαμηλό θόρυβο στο μέγιστο δυνατό βαθμό.

Με τα σημερινά δεδομένα ο θόρυβος που προκαλούν τα αεροπλάνα επιβάλει την πτήση επάνω από θάλασσα για να μην ενοχλούνται οι κάτοικοι. Όμως τέτοιες πτήσεις διαρκούν περισσότερο, με αποτέλεσμα και μεγάλη κατανάλωση καυσίμων.

Με τα νέου τύπου χαμηλού θορύβου αεροπλάνα οι πτήσεις θα γίνονται πλέον επάνω από την ξηρά, συντομεύοντας έτσι σημαντικά τη διάρκεια των ταξιδιών και της κατανάλωσης καυσίμων. Μάλιστα προς αυτή την κατεύθυνση ήδη γίνονται μελέτες για νέες τεχνικές πρόωσης που θα βασίζονται σε μικτό τρόπο λειτουργίας των κινητήρων, συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρισμού, αλλάζοντας άρδην τα σημερινά δεδομένα.

Ίσως μάλιστα χρονικά η επιλογή για την ανάθεση της προκαταρκτικής μελέτης να έχει και μεγάλη ιστορική σημασία, καθώς συμπίπτει με την επέτειο 70 χρόνων από την πρώτη πτήση που έσπασε το φράγμα του ήχου. Η επιτυχία οφείλεται στον πιλότο Chuck Yeager που πέταξε με αεροσκάφος Bell X-1.

Αυτή η γιγαντιαία προσπάθεια λειτουργεί στα πλαίσια της πρωτοβουλίας New Aviation Horizons που ενσωματώθηκε στο προϋπολογισμό της NASA για το οικονομικό έτος 2017. Ήδη έχει συγκροτηθεί η ομάδα που θα προχωρήσει στην προκαταρκτική σχεδίαση με την γενική ονομασία Quiet Supersonic Technology (QueSST) και επικεφαλής την εταιρία Lockheed Martin Aeronautics με έδρα στην Καλιφόρνια. H χρηματοδότηση της για τους επόμενους 17 μήνες ανέρχεται στο ποσό των 20 εκατομμυρίων δολαρίων.

Οι μελέτες για την μείωση του θορύβου

Ερευνητές της NASA στο κέντρο ερευνών Armstrong στη Καλιφόρνια χρησιμοποιώντας τη λήψη φωτογραφιών δια της τεχνικής schlieren οπτικοποίησαν τα κρουστικά κύματα που παράγονται κατά την πτήση των υπερηχητικών αεροπλάνων και ήδη έχουν μοντελοποιήσει τα αποτελέσματα με ειδικούς αλγορίθμους για την επεξεργασία εικόνας προκειμένου να καταλήξουν σε χρήσιμα συμπεράσματα.

Προκειμένου να ολοκληρώσουν την εικόνα σχετικά με τον παραγόμενο θόρυβο στις μελέτες τους συμπεριλαμβάνουν και την εντύπωση που θα προκαλεί στους κατοίκους ο κρότος κατά τη διέλευση των αεροπλάνων από το φράγμα του ήχου. Η σχετική έρευνα διεξάγεται στο Langley Research Center της NASA στη Βιρτζίνια των ΗΠΑ.

Σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς λαμβάνουν στοιχεία τα οποία συμπεριλαμβάνουν στις έρευνες τους. Η στόχευση τους είναι να δημιουργήσουν ένα μοντέλο σε υπολογιστή που θα προβλέπει το μελλοντικό επίπεδο ενόχλησης των κατοίκων από τον θόρυβο κατά την έναρξη της υπερηχητικής πτήσης.

Προκειμένου να προσομοιώσουν την έντονη ηχητική ενόχληση από το σπάσιμο του φράγμα του ήχου, έτσι όπως την αντιλαμβάνονται οι κάτοικοι μέσα στα σπίτια τους, καλούνται να συμμετάσχουν σε σειρά πειραμάτων και μετρήσεων σε χώρους με ειδικές ηχητικές εγκαταστάσεις.

Για την συγκέντρωση των δεδομένων σε προγράμματα υπολογιστών οι κάτοικοι σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους ακούν σειρά ήχων και δονήσεων. Η εγκατάσταση αποτελείται από 52 μεγάλης διαμέτρου μεγάφωνα αναπαραγωγής χαμηλών συχνοτήτων (woofers) και από άλλα 52 μεγάφωνα μικρότερης διαμέτρου (mid-range) αναπαραγωγής υψηλότερων συχνοτήτων. Τα μεγάφωνα είναι ενσωματωμένα στους τοίχους και οι μηχανισμοί παραγωγής δονήσεων στα καθίσματα.

Όπως γίνεται φανερό οι μελέτες είναι εξαιρετικά εκτεταμένες και περιλαμβάνουν πάρα πολλούς παράγοντες γι αυτό και πολυάριθμες ομάδες ερευνητών θα εργαστούν για να καταλήξουν στην τελική μορφή που θα έχουν τα νέας τεχνολογίας αεροπλάνα.

Η μορφή της ατράκτου και των πτερύγων, τα υλικά κατασκευής, το σχήμα του μπροστινού τμήματος η νέα τεχνολογία πρόωσης και η ασφάλεια αποτελούν κορυφαίου ενδιαφέροντος τομείς. Γι' αυτό και το πολλά υποσχόμενο εγχείρημα θα έχει θετικές επιπτώσεις στην εθνική οικονομία των ΗΠΑ και άλλων χωρών με αεροδιαστημικές βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Πανεπιστημίων.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Ολοταχώς προς τα οικολογικά αεροπλάνα
Στόχος της παγκόσμιας αεροδιαστημικής βιομηχανίας και των ερευνητικών ιδρυμάτων είναι το ταχύτερο δυνατό να αναπτυχθούν πολλές καινοτόμες τεχνολογίες για την κατασκευή οικολογικών αεροπλάνων. Οι προτάσεις...
Ολοταχώς προς τα οικολογικά αεροπλάνα
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Παραγωγή ρεύματος από υψηλής τεχνολογίας υφάσματα
Υφάσματα για καθημερινή χρήση που θα παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα ταυτόχρονα μέσω κίνησης και φωτεινής ακτινοβολίας αναμένεται να φέρουν μια μικρή επανάσταση στην καθημερινότητά μας. Tα νέα υφάσματα θεωρούνται...
Παραγωγή ρεύματος από υψηλής τεχνολογίας υφάσματα
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Mέγεθος ρεκόρ η ανακάλυψη 1.240 εξωπλανητών
Ανακάλυψη ρεκόρ δημοσιοποίησαν οι αστρονόμοι για την ομαδική ύπαρξη 1.284 εξωπλανητών. Πρόκειται για την πολυπληθέστερη επιβεβαίωση στα 4 χρόνια παρατηρήσεων του διαστημικού τηλεσκοπίου Kepler της NASA. Ετσι...
Mέγεθος ρεκόρ η ανακάλυψη 1.240 εξωπλανητών
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Πενήντα πέντε χρόνια από την αποστολή του Γκαγκάριν στο Διάστημα
Με τη λέξη παγιέχαλι (φύγαμε) που είπε ο κοσμοναύτης Γιούρι Γκαγκάριν κατά την εκτόξευση του διαστημοπλοίου του Vostok 1, στις 12 Απριλίου του 1961, 55 χρόνια πριν, εγκαινιάσθηκε η αποστολή του ανθρώπου στο...
Πενήντα πέντε χρόνια από την αποστολή του Γκαγκάριν στο Διάστημα
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
«Εξυπνοι» νανοδορυφόροι σε αποστολές παρατηρήσης του Αρη
Μέχρι σήμερα οι διαστημικές αποστολές με επανδρωμένα σκάφη και δορυφόρους βρίσκονται υπό συνεχή έλεγχο από εγκαταστάσεις στην γη. Όμως τα τελευταία χρόνια μια καινούργια τεχνολογία αναδύεται με τους...
«Εξυπνοι» νανοδορυφόροι σε αποστολές παρατηρήσης του Αρη
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Καθυστερημένη αποκάλυψη για «διαστημική μουσική» στην αποστολή Apollo 10
Βούτυρο στο ψωμί των απανταχού «ουφολόγων» ήταν η είδηση για «μουσική» που αποκαλύπτεται ότι άκουσαν δυο αστροναύτες της αποστολής Apollo 10 όταν το διαστημόπλοιο τους διέγραψε την προγραμματισμένη τροχιά στην...
Καθυστερημένη αποκάλυψη για «διαστημική μουσική» στην αποστολή Apollo 10

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας