• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 31.6°C / 36.3°C
    2 BF
    24%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.4°C / 29.1°C
    1 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.0°C / 33.2°C
    2 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 27.0°C
    2 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    4 BF
    78%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 28.5°C
    5 BF
    29%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.4°C / 26.7°C
    3 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 26.6°C / 31.8°C
    2 BF
    37%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.5°C / 28.2°C
    1 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    35%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.9°C / 31.4°C
    4 BF
    33%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.6°C / 34.7°C
    2 BF
    36%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 27.9°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 33.9°C / 34.5°C
    4 BF
    22%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 33.4°C / 34.5°C
    4 BF
    25%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 28.8°C
    2 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 33.1°C / 36.5°C
    5 BF
    19%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.3°C / 23.8°C
    2 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 27.5°C / 29.2°C
    5 BF
    22%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    5 BF
    37%
Φωτ.: NASA

Καθυστερημένη αποκάλυψη για «διαστημική μουσική» στην αποστολή Apollo 10

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Βούτυρο στο ψωμί των απανταχού «ουφολόγων» ήταν η είδηση για «μουσική» που αποκαλύπτεται ότι άκουσαν δυο αστροναύτες της αποστολής Apollo 10 όταν το διαστημόπλοιο τους διέγραψε την προγραμματισμένη τροχιά στην σκοτεινή πλευρά της Σελήνης.

Με το άκουσμα σειράς ηχητικών τόνων, που θεωρήθηκε ένα είδος «διαστημικής μουσικής», οι δυο αστροναύτες στο σκάφος (Command & Service Module) Eugene Cernan και John Young δικαίως αναρωτήθηκαν για το είδος και την προέλευσης τους.

Μια ερμηνεία προσπαθεί να αποδώσει την προέλευση τους προτείνοντας την ευλογοφανή, αλλά όχι κατ' ανάγκην αποδεκτή, λύση ότι μπορεί να προήλθε από την αμφίδρομη επικοινωνία του διαστημοπλοίου με την σεληνάκατο που προκάλεσε κάποια παράσιτα.

Η υπόθεση αυτή μπορεί να ευσταθεί καθώς η επικοινωνία του μητρικού σκάφος με τις εγκαταστάσεις στη γη είναι αδύνατο να αποκατασταθεί για όσο χρονικό διάστημα κάθε αποστολή παραμένει στην αθέατη πλευρά της Σελήνης. Επομένως η «προσπάθεια» των συστημάτων ενδοεπικοινωνίας να αποκαταστήσουν αμφίδρομη επαφή ενδεχομένως να προκαλεί και τέτοιους ήχους.

Σε αυτή την τόσο μακρινή εποχή για τις ανάγκες της ενδοεπικοινωνίας ανάμεσα στα δυο σκάφη χρησιμοποιούσαν αναλογικής τεχνολογίας συστήματα στο φάσμα των VHF, γεγονός που μπορεί να δικαιολογεί την άποψη περί παρεμβολής του ενός στο άλλο.

Η συζήτηση ανάμεσα στους δυο αστροναύτες για το είδος και την πηγή των ήχων πήρε διαστάσεις καθώς τους προβλημάτισε ακόμη και για το αν θα έπρεπε να το αναφέρουν στους ανωτέρους τους ή να το κρατήσουν μυστικό. Και αυτό για να αποφύγουν το ενδεχόμενο πιθανόν εσφαλμένες εκτιμήσεις τους σε τόσο σύνθετες συνθήκες να εκλαμβάνοταν ως αδυναμία να δοθεί λογική ερμηνεία ή ακόμη και να οδηγήσει σε λάθος επιλογή χειρισμού.

Παρόμοια σχόλιο σε βιβλίο του έκανε και ο κυβερνήτης του Apollo 11 (Command & Service Module) Michael Collins αναφερόμενος σε ήχους που άκουσε στα ακουστικά του ενώ το μητρικό σκάφος διέτρεχε την ίδια τροχιά στην αθέατη πλευρά της Σελήνης. Την ίδια ώρα οι αστροναύτες Buzz Aldrin and Neil Armstrong ήδη βρίσκονταν στην επιφάνεια της Σελήνης ως μέλη του πληρώματος της σεληνακάτου «Eagle» (Lunar Module). Ομως σε αντίθεση με τους συναδέλφους του δεν φαίνεται να έδωσε μεγάλη σημασία.

Απορίες και ερωτηματικά 

Αυτό που δημιουργεί δικαιολογημένες απορίες και εγείρει ερωτήματα είναι γιατί παρέμεινε κρυφή από την κοινή γνώμη η συγκεκριμένη εμπειρία και ο ο διάλογος ανάμεσα στους δυο αστροναύτες. Μάλιστα ακόμη και όταν παρουσιάστηκαν τα σχετικά κείμενα το 2008 πάλι δεν δημοσιοποιήθηκαν οι σημειώσεις και τα ηχητικά ντοκουμέντα μέχρι και πρόσφατα.

Πάντως όσοι με ενθουσιασμό και πιθανόν έλλειψη επιστημονικής γνώσης αποδέχονται άνευ αντιρρήσεων και δημιουργικού προβληματισμού την ύπαρξη ιπταμένων δίσκων που προέρχονται από άλλους μακρινούς πολιτισμούς σίγουρα θα ξεκινήσουν ένα νέο κύκλο συζητήσεων με αντικείμενο αυτήν παράξενη αλληλουχία ήχων.

Όμως τίποτε δεν αποκλείει (για να θυμηθούμε και τον Carl Sagan) όντως να υπάρχουν αυτοί οι πολιτισμοί με μεγάλη πιθανότητα να έχουν αναπτύξει τεχνολογίες και εφαρμογές πέραν της φαντασία μας.

Αυτός ο διαρκής προβληματισμός συντηρήθηκε επί δεκαετίες μέσω του προγράμματος SETI για την ανίχνευση άλλων πολιτισμών εκτός του ηλιακού μας συστήματος, στο Σύμπαν, χρησιμοποιώντας επίγειες εγκαταστάσεις με γιγαντιαία ραδιοτηλεσκόπια. Ωστόσο ο τρόπος επικοινωνίας και αναζήτησης που επελέγη μάλλον δεν απέδωσε τα αναμενόμενα.

Apollo, η τελική πρόβα

Για την ιστορία η αποστολή του Apollo 10 ήταν η τελική πρόβα, αυτό που θα λέγαμε η γενική δοκιμή, προκειμένου να ακολουθήσει το μεγαλύτερο εγχείρημα που επιχείρησε ποτέ ο άνθρωπος ταξιδεύοντας σε άλλο ουράνιο σώμα.

Η αποστολή ξεκίνησε στις 18 Μαΐου του 1969 και ολοκληρώθηκε με την ασφαλή προσθαλάσσωση του θαλαμίσκου διακυβέρνησης στη γη στις 26 Μαΐου, με συνολική διάρκεια 8 μέρες, 3 λεπτά και 11 δευτερόλεπτα. Κατά την επιστροφή σημειώθηκε ρεκόρ ταχύτητας σκάφους με πλήρωμα καθώς αυτή ανήλθε στα 11,08 χιλιόμετρα ανά δευτερόλεπτο.

Στόχος της αποστολής με το τριμελές πλήρωμα ήταν το μητρικό σκάφος (Command & Service Module) να τεθεί σε τροχιά γύρω από την Σελήνη και η σεληνάκατος «Snoopy» να κατέλθει δοκιμαστικά έως το ύψος των 15,6 χιλιομέτρων από την επιφάνεια της Σελήνης. Ηταν το οριακό σημείο για την έναρξη της διαδικασίας προσελήνωση με επιβράδυνση από τον κινητήρα της. Από το ύψος αυτό η σεληνάκατος του Apollo 11 με το διμελές πλήρωμα, περίπου δυο μήνες αργότερα, άρχισε την κατάβαση της έως και την επιτυχημένη προσελήνωση της.

Για τις ανάγκες του προγράμματος Apollo 11 με στόχο την προσεδάφιση στην Σελήνη απασχολήθηκαν 400.000 άνθρωποι με συνολικό προϋπολογισμό 24 δισεκατομμύρια δολάρια. Για την αρτιότητα του αποτελέσματος ζητήθηκε η συνδρομή από 20.000 εταιρίες και πανεπιστήμια.

Την εξαγγελία για αποστολή ανθρώπου από τις Ηνωμένες Πολιτείες στο δορυφόρο μας είχε κάνει ο αείμνηστος πρόεδρος Κένεντι στις 25 Μαΐου του 1961, σε ομιλία του στο Κογκρέσο, τοποθετώντας το χρονικό ορίζοντα του εγχειρήματος εντός της δεκαετίας του 1960.

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Παραγωγή ρεύματος από υψηλής τεχνολογίας υφάσματα
Υφάσματα για καθημερινή χρήση που θα παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα ταυτόχρονα μέσω κίνησης και φωτεινής ακτινοβολίας αναμένεται να φέρουν μια μικρή επανάσταση στην καθημερινότητά μας. Tα νέα υφάσματα θεωρούνται...
Παραγωγή ρεύματος από υψηλής τεχνολογίας υφάσματα
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Ολοταχώς προς τα οικολογικά αεροπλάνα
Στόχος της παγκόσμιας αεροδιαστημικής βιομηχανίας και των ερευνητικών ιδρυμάτων είναι το ταχύτερο δυνατό να αναπτυχθούν πολλές καινοτόμες τεχνολογίες για την κατασκευή οικολογικών αεροπλάνων. Οι προτάσεις...
Ολοταχώς προς τα οικολογικά αεροπλάνα
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Mέγεθος ρεκόρ η ανακάλυψη 1.240 εξωπλανητών
Ανακάλυψη ρεκόρ δημοσιοποίησαν οι αστρονόμοι για την ομαδική ύπαρξη 1.284 εξωπλανητών. Πρόκειται για την πολυπληθέστερη επιβεβαίωση στα 4 χρόνια παρατηρήσεων του διαστημικού τηλεσκοπίου Kepler της NASA. Ετσι...
Mέγεθος ρεκόρ η ανακάλυψη 1.240 εξωπλανητών
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Πενήντα πέντε χρόνια από την αποστολή του Γκαγκάριν στο Διάστημα
Με τη λέξη παγιέχαλι (φύγαμε) που είπε ο κοσμοναύτης Γιούρι Γκαγκάριν κατά την εκτόξευση του διαστημοπλοίου του Vostok 1, στις 12 Απριλίου του 1961, 55 χρόνια πριν, εγκαινιάσθηκε η αποστολή του ανθρώπου στο...
Πενήντα πέντε χρόνια από την αποστολή του Γκαγκάριν στο Διάστημα
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
«Εξυπνοι» νανοδορυφόροι σε αποστολές παρατηρήσης του Αρη
Μέχρι σήμερα οι διαστημικές αποστολές με επανδρωμένα σκάφη και δορυφόρους βρίσκονται υπό συνεχή έλεγχο από εγκαταστάσεις στην γη. Όμως τα τελευταία χρόνια μια καινούργια τεχνολογία αναδύεται με τους...
«Εξυπνοι» νανοδορυφόροι σε αποστολές παρατηρήσης του Αρη
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Υψηλής τεχνολογίας αεροπλάνα για τις μελλοντικές πτήσεις
Πολλοί επιτακτικοί παράγοντες δρομολογούν τις εξελίξεις για νέα σχεδίασης και τεχνολογίας υπερηχητικά επιβατικά αεροπλάνα καθημερινής χρήσης.
Υψηλής τεχνολογίας αεροπλάνα για τις μελλοντικές πτήσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας