Αθήνα, 24°C
ΜΕΝΟΥ
Αγελάδα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η πρώτη διαγονιδιακή αγελάδα που παράγει ανθρώπινη ινσουλίνη

Η είδηση που μόλις δημοσιεύτηκε στο εγκυρότατο διεθνώς περιοδικό «Biotechnology Journal», είναι ότι δημιούργησαν στη Βραζιλία μια αγελάδα το γονιδίωμα της οποίας περιέχει ξένα γονίδια για τη σύνθεση της ανθρώπινης ορμόνης ινσουλίνη, η οποία και περιέχεται στο γάλα που παράγει καθημερινά αυτή η «διαγονιδιακή» αγελάδα.

Πρόκειται για έναν εναλλακτικό, πολύ πιο οικονομικό τρόπο μαζικής παραγωγής της πολύτιμης ινσουλίνης για τους ανθρώπους που πάσχουν από διαβήτη. Η έρευνα που οδήγησε σε αυτή τη νέα μέθοδο, είναι το προϊόν της επιστημονικής συνεργασίας μιας ομάδας ερευνητών του Πανεπιστημίου San Paolo της Βραζιλίας με μια ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου Illinois Urbana-Champaign των ΗΠΑ. Τα πειράματα έγιναν στη Βραζιλία, όπου οι ερευνητές ενσωμάτωσαν εργαστηριακά στο γονιδίωμα δέκα εμβρύων βοοειδών ένα τμήμα του ανθρώπινου DNA, το οποίο περιέχει τις γενετικές πληροφορίες για τη σύνθεση προϊνσουλίνης, δηλαδή του μορίου προδρόμου για τη σύνθεση της ανθρώπινης ινσουλίνης. Κατόπιν εμφύτευσαν αυτά τα δέκα διαγονιδιακά έμβρυα στη μήτρα δέκα αγελάδων.

Από αυτά τα δέκα γενετικά τροποποιημένα έμβρυα βοοειδών μόνο ένα αναπτύχθηκε πλήρως και έτσι γεννήθηκε η πρώτη διαγονιδιακή αγελάδα που είναι ικανή να παράγει γάλα που περιέχει ανθρώπινη ινσουλίνη. Οταν αυτή η πρώτη διαγονιδιακή αγελάδα ενηλικιώθηκε, οι ερευνητές την υπέβαλαν σε τεχνητή γονιμοποίηση για να μείνει έγκυος και να αρχίσει να παράγει αυθόρμητα γάλα, όμως οι προσπάθειές τους αυτές απέτυχαν.

Για να παρακάμψουν αυτό το πρόβλημα, οι ερευνητές αναγκάστηκαν να προκαλέσουν παραγωγή γάλακτος στην αγελάδα μέσω τεχνητού ορμονικού ερεθισμού. Ομως, με αυτή τη μέθοδο η παραγωγή και η έκκριση γάλακτος είναι πολύ μικρότερη απ’ αυτήν που θα υπήρχε αν είχε γεννήσει πραγματικά. Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και στη μικρή ποσότητα γάλακτος ανιχνεύτηκε αρκετή ανθρώπινη προϊνσουλίνη και, εντελώς απρόσμενα, ανθρώπινη ινσουλίνη. Μολονότι ο στόχος αυτών των ερευνών ήταν να δημιουργήσουν αγελάδες ικανές να παράγουν μόνο ανθρώπινη προϊνσουλίνη, τελικά διαπίστωσαν ότι τα κύτταρα των μαστών της διαγονιδιακής αγελάδας είχαν επεξεργαστεί από μόνα τους κάποια μόρια προϊνσουλίνης σε ινσουλίνη!

Πιο συγκεκριμένα, σε κάθε ένα λίτρο γάλακτος υπήρχαν λίγα μόνο γραμμάρια προϊνσουλίνης και ινσουλίνης, κάτι που ήταν αναμενόμενο επειδή η παραγωγή γάλακτος έγινε μέσω τεχνητού ερεθισμού. Και για αυτό οι ερευνητές σχεδιάζουν ήδη το επόμενο βήμα: να κλωνοποιήσουν αυτήν την πρώτη διαγονιδιακή αγελάδα, ώστε να δημιουργήσουν έναν αρκετά μεγάλο αριθμό από πανομοιότυπες διαγονιδιακές αγελάδες, κάποιες από τις οποίες θα είναι ικανές να παράγουν γάλα με φυσιολογικό τρόπο.

Σχεδιάζουν, επίσης, τη δημιουργία διαγονιδιακών ταύρων ικανών να ζευγαρώνουν με τις διαγονιδιακές αγελάδες για να παράγουν έναν μεγάλο αριθμό διαγονιδιακών απογόνων, χωρίς καμία εργαστηριακή παρέμβαση. Μια μικρή αγέλη από τέτοια βοοειδή, στο μέλλον, θα λειτουργεί σαν μια φυσική «φαρμακοβιομηχανία» παραγωγής ανθρώπινης ινσουλίνης για διαβητικούς.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS