3°C -0.3°C / 4.0°C
    1°C -0.1°C / 3.2°C
    -1°C -4.3°C / -0.6°C
    -4°C -3.9°C / -3.9°C
© Kts | Dreamstime.com

Ελπιδοφόρα ανακάλυψη για το DNA στη μάχη κατά του καρκίνου από επιστήμονες στις ΗΠΑ

Νέα ανακάλυψη έκαναν οι επιστήμονες της γενετικής στην πολύχρονη μάχη της ανθρωπότητας κατά του καρκίνου, χρησιμοποιώντας μία τεχνική επεξεργασίας του DNA για να ενισχύσουν τον τρόπο με τον οποίο ο ανθρώπινος οργανισμός καταπολεμά κάθε φορά τα καρκινικά κύτταρα.

Με τη βοήθεια της τεχνικής CRISPR, όπως ονομάζεται, ερευνητές στις ΗΠΑ τροποποίησαν ανοσοποιητικά κύτταρα που είχαν λάβει από 16 ασθενείς με διάφορες μορφές καρκίνου, μεταξύ άλλων του παχέος εντέρου, του μαστού και του πνεύμονα.

Η τεχνική CRISPR έχει χρησιμοποιηθεί προηγουμένως σε ανθρώπους για την αφαίρεση συγκεκριμένων γονιδίων, ώστε το ανοσοποιητικό σύστημα να ενεργοποιηθεί περισσότερο κατά του καρκίνου.

Αυτή τη φορά, οι ερευνητές κατάφεραν όχι μόνο να αφαιρέσουν συγκεκριμένα γονίδια, αλλά και να εισάγουν νέα, τα οποία προγραμματίζουν τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος ώστε να καταπολεμήσουν τον συγκεκριμένο καρκίνο του ασθενούς.

«Πρόκειται για ένα άλμα προς τα εμπρός στην ανάπτυξη μιας εξατομικευμένης θεραπείας για τον καρκίνο», δήλωσε Δρ. Άντονι Ρίμπας από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες με την ιδιότητα ενός εκ των υπευθύνων της μελέτης.

Οι επιστήμονες απομόνωσαν τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος που είχαν εκατοντάδες μεταλλάξεις και τα τροποποίησαν ώστε να στοχεύουν τον συγκεκριμένο όγκο του κάθε ασθενούς. Ως αποτέλεσμα, ένα μήνα μετά τη θεραπεία, η νόσος πέντε εκ των ασθενών είχε σταθεροποιηθεί.

Πώς λειτουργεί η τεχνική CRISPR

Η τεχνική CRISPR βασίζεται σε δύο στοιχεία: ένα RNA-οδηγό και ένα ένζυμο που κόβει το DNA. Το καθοδηγητικό RNA είναι μια συγκεκριμένη αλληλουχία RNA που αναγνωρίζει το κομμάτι του DNA-στόχου που πρόκειται να επεξεργαστεί και κατευθύνει το ένζυμο Cas9 να ξεκινήσει τη διαδικασία επεξεργασίας. Το Cas9 κόβει με ακρίβεια τις αλυσίδες του DNA-στόχου και αφαιρεί ένα μικρό κομμάτι, δημιουργώντας ένα κενό όπου μπορεί να προστεθεί ένα νέο κομμάτι DNA.

Οι επιστήμονες σχεδιάζουν το RNA-οδηγό ώστε να αντικατοπτρίζει το DNA του γονιδίου που πρόκειται να τροποποιηθεί. Το καθοδηγητικό RNA συνεργάζεται με το ένζυμο Cas9 και το οδηγεί στο γονίδιο-στόχο. Όταν το RNA ταιριάξει με το DNA του γονιδίου-στόχου, το Cas9 κόβει το DNA, απενεργοποιώντας το γονίδιο-στόχο.

Οι γιατροί διερευνούν τώρα την εφαρμογή της στη θεραπεία σπάνιων ασθενειών και γενετικών διαταραχών, όπως η δρεπανοκυτταρική νόσος.

Τα ηθικά προβλήματα της συγκεκριμένης τεχνολογίας

Ωστόσο, η CRISPR είναι μια σχετικά καινούρια τεχνολογία, που σημαίνει ότι παραμένουν αναπάντητα ορισμένα σοβαρά ηθικά ερωτήματα σχετικά με την εφαρμογή της. Τα ζητήματα ασφάλειας στην έρευνα της τεχνολογίας γονιδιακής επεξεργασίας είναι γνωστά. Υπάρχει κίνδυνος λανθασμένης αλλαγής του DNA ή του RNA σε περιοχές διαφορετικές από το σημείο-στόχο, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ανεπιθύμητες παρενέργειες όχι μόνο στον ασθενή αλλά και στις μελλοντικές γενιές.

Το 2019, ένα μεγάλο σκάνδαλο συγκλόνισε τον κόσμο, όταν ο Κινέζος επιστήμονας He Jiankui φυλακίστηκε επειδή τροποποίησε το DNA των δίδυμων κοριτσιών Lulu και Nana πριν από τη γέννησή τους για να τις κάνει ανθεκτικές στον ιό HIV. Η έρευνά του θεωρήθηκε «τερατώδης», «ανήθικη» και «πολύ επικίνδυνη».

Το 2019, μια ομάδα επιστημόνων πρότεινε ένα παγκόσμιο μορατόριουμ για την επεξεργασία των ανθρώπινων γονιδίων.

«Με τον όρο παγκόσμιο μορατόριουμ δεν εννοούμε μόνιμη απαγόρευση. Αντίθετα, ζητάμε τη θέσπιση ενός διεθνούς πλαισίου στο οποίο τα κράτη, διατηρώντας το δικαίωμα να λαμβάνουν τις δικές τους αποφάσεις, θα δεσμεύονται εθελοντικά να μην εγκρίνουν καμία χρήση κλινικής επεξεργασίας γεννητικού ιστού, εκτός εάν πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις», έγραψαν οι επιστήμονες.

Τα ευρήματα της μελέτης με τη χρήση της τεχνολογίας CRISPR δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό «Nature».

Έρευνα: Το DNA μας ίσως κρύβει τη λύση για την καχεξία των καρκινοπαθών
Έρευνα του Πανεπιστημίου της Οξφόδρης υποστηρίζει ότι η καχεξία των καρκινοπαθών οφείλεται στις επιπτώσεις της χημειοθεραπείας στο DNA, και πως η λύση ίσως βρίσκεται σε φυσικές διαδικασίες του οργανισμού μας.
Έρευνα: Το DNA μας ίσως κρύβει τη λύση για την καχεξία των καρκινοπαθών
Έρευνα «δείχνει» συσχέτιση της ομάδας αίματος με τις πιθανότητες εγκεφαλικού
Όσοι έχουν ομάδα αίματος Α ενδέχεται να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο εγκεφαλικού πριν την ηλικία των 60 ετών σε σύγκριση με άτομα με άλλες ομάδες αίματος, υποστηρίζει νέα ιατρική έρευνα στις ΗΠΑ.
Έρευνα «δείχνει» συσχέτιση της ομάδας αίματος με τις πιθανότητες εγκεφαλικού
Έρευνα: Η υπερκατανάλωση ζαχαρούχων αναψυκτικών συνδέεται με καρκίνο του ήπατος
H κατανάλωση ενός αναψυκτικού με ζάχαρη τη μέρα προκαλεί 78% μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του ήπατος, σε σύγκριση με όσους δεν πίνουν δείχνει μια νέα μεγάλη αμερικανική επιστημονική έρευνα.
Έρευνα: Η υπερκατανάλωση ζαχαρούχων αναψυκτικών συνδέεται με καρκίνο του ήπατος
Έρευνα δείχνει ότι μάλλον το ηλεκτρονικό τσιγάρο δεν είναι και τόσο «αθώο»
Επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνια χτυπάνε «καμπανάκι» σχετικά με τους κινδύνους του «vaping» για την υγεία, καθώς συνδέεται με διάφορα αναπνευστικά προβλήματα.
Έρευνα δείχνει ότι μάλλον το ηλεκτρονικό τσιγάρο δεν είναι και τόσο «αθώο»
Ο κορονοϊός μπορεί να εξαπλώνεται σε καρδιά και εγκέφαλο και να επιβιώνει για μήνες
Μελέτη Αμερικανών επιστημόνων ερμηνεύει γιατί ο ιός μπορεί να επηρεάσει όλα τα συστήματα και γιατί η μακρά νόσος Covid-19 μπορεί να επηρεάσει και άτομα που είχαν ασυμπτωματική νόσο ή ήπια συμπτώματα κατά την...
Γιορτάζοντας τα 50 χρόνια από την πρώτη προσσελήνωση του ανθρώπου
Γιορτάζοντας τον πρώτο «περίπατο» του ανθρώπου πάνω στη Σελήνη, το Ιδρυμα Ευγενίδου διοργανώνει το επόμενο Σάββατο μια σειρά από πολύ ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις.
Γιορτάζοντας τα 50 χρόνια από την πρώτη προσσελήνωση του ανθρώπου