Ένας... αφράτος γίγαντας εξωπλανήτης με πυκνότητα ζαχαρωτού

Αμερικανοί αστρονόμοι ανακάλυψαν έναν αέριο γιγάντιο εξωπλανήτη, ο οποίος βρίσκεται σε τροχιά γύρω από ένα άστρο ερυθρό νάνο και έχει την πυκνότητα μόλις ενός ζαχαρωτού γλυκίσματος (μαρσμέλοου). Πρόκειται για τον TOI-3757b, ο οποίος έχει περίπου το μέγεθος του Δία και βρίσκεται σε απόσταση 580 ετών φωτός από τη Γη στον αστερισμό του Ηνίοχου. Είναι ο πλανήτης με την μικρότερη και πιο "αφράτη" πυκνότητα που έχει ποτέ ανακαλυφθεί γύρω από τέτοιου τύπου άστρο.

Οι ερυθροί νάνοι είναι τα μικρότερα και αχνότερα άστρα τύπου Μ, ψυχρότερα από άστρα όπως ο Ήλιος μας, τα οποία όμως μπορεί να είναι άκρως ενεργά και ικανά για ισχυρές εκρήξεις ακτινοβολίας που "απογυμνώνουν" τους κοντινούς πλανήτες από τις ατμόσφαιρες τους. Ο σχηματισμός αερίων γιγάντιων εξωπλανητών γύρω από τέτοια άστρα θεωρείται δύσκολος.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Σουμπάν Κανόντια του Ινστιτούτου Επιστήμης Κάρνεγκι, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστροφυσικής "The Astrophysical Journal", ανέφεραν ότι παραμένει μυστήριο πώς ένας τόσο αραιής πυκνότητας πλανήτης όπως ο ΤΟΙ-3757b μπορεί να σχηματιστεί γύρω από έναν ερυθρό νάνο.

Ο εν λόγω εξωπλανήτης πιστεύεται ότι διαθέτει έναν μεγάλο βραχώδη πυρήνα (ίσως με μάζα δεκαπλάσια της Γης) πέριξ του οποίου έχουν συσσωρευτεί μεγάλες ποσότητες αερίων. Η διάμετρος του υπολογίστηκε σε περίπου 150.000 χιλιόμετρα, λίγο μεγαλύτερη εκείνης του Δία. Ο πλανήτης ολοκληρώνει μια πλήρη περιφορά γύρω από το μητρικό άστρο του σε μόλις 3,5 μέρες (η διάρκεια του έτους του).

Η μάζα του εκτιμάται ότι είναι περίπου το ένα τέταρτο εκείνης του Δία ή περίπου 85 φορές μεγαλύτερη της Γης. Η μέση πυκνότητα του υπολογίστηκε σε μόνο 0,27 γραμμάρια ανά κυβικό εκατοστό, μικρότερη από το ήμισυ της πυκνότητας του Κρόνου (του πλανήτη με τη χαμηλότερη πυκνότητα στο ηλιακό μας σύστημα) ή περίπου το ένα τέταρτο της πυκνότητας του νερού (με άλλα λόγια ο πλανήτης θα επέπλεε άνετα σε μια τεράστια κοσμική...μπανιέρα) ή παρόμοια με την πυκνότητα ενός γλυκίσματος τύπου μαρσμέλοου.

Η αρχική ανίχνευση του πλανήτη έγινε με το διαστημικό τηλεσκόπιο TESS της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) και ακολούθησαν περαιτέρω παρατηρήσεις με διάφορα επίγεια τηλεσκόπια. Θα ακολουθήσουν νέες παρατηρήσεις με το μεγάλο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση ΕΔΩ.

Μακρινός εξωπλανήτης με πολύ οικεία όψη
Η νέα έρευνα βασίστηκε στα αναρίθμητα παρατηρησιακά δεδομένα του περίφημου διαστημικού τηλεσκοπίου Κέπλερ, που είχε εκτοξευτεί από τη NASA το 2009 και τέθηκε εκτός λειτουργίας το 2018.
Μακρινός εξωπλανήτης με πολύ οικεία όψη
Πλανήτης στο μέγεθος του Κρόνου εκτός του γαλαξία μας;
Τα πιο πρόσφατα ευρήματα των αστρονόμων μιλούν για το ενδεχόμενο ανακάλυψης του πρώτου πλανήτη εκτός του γαλαξία μας, στο μέγεθος του Κρόνου.
Πλανήτης στο μέγεθος του Κρόνου εκτός του γαλαξία μας;
Συναντιέται ξανά με τη Γη 50.000 χρόνια μετά ο πράσινος κομήτης
Προέρχεται από το μακρινό Νέφος Όορτ στις εσχατιές του ηλιακού μας συστήματος και εκτιμάται ότι διαγράφει μια τροχιά γύρω από τον Ήλιο κάθε περίπου 50.000 χρόνια.
Συναντιέται ξανά με τη Γη 50.000 χρόνια μετά ο πράσινος κομήτης
Η NASA σκοπεύει να πάει τη διαστημική περιπλάνηση ένα βήμα παραπέρα με νέο τηλεσκόπιο
Πρόκειται για τον «διάδοχο» του James Webb, το Habitable World Observatory (HWO), αξίας πολλών δισεκατομμυρίων, που θα χρησιμοποιηθεί για την αναζήτηση και εξέταση εξωπλανητών, που μοιάζουν με τη Γη.
Εξωπλανήτη παρόμοιο με τη Γη εντόπισε για πρώτη φορά το James Webb
Έχει σχεδόν ίδιο μέγεθος με τη Γη και απέχει 41 έτη φωτός από τον πλανήτη μας. Χρειάζεται μόλις δύο γήινες μέρες για να κάνει πλήρη περιστροφή γύρω από το αστέρι του, δηλαδή για να περάσει ένα έτος.
Εξωπλανήτη παρόμοιο με τη Γη εντόπισε για πρώτη φορά το James Webb
Επίσκεψη κομήτη ξανά στη Γη μετά από 50.000 χρόνια - Ορατός και με γυμνό μάτι
Τελευταία φορά που ο C/2022 E3 (ΖΤF) είχε πλησιάσει τη γη ήταν όταν ζούσαν ακόμη οι Νεάντερταλ, ενώ είχαν κάνει την εμφάνισή τους και οι πρόγονοι μας Homo sapiens. 1 ή 2 Φεβρουαρίου πιο κοντά μας.
Επίσκεψη κομήτη ξανά στη Γη μετά από 50.000 χρόνια - Ορατός και με γυμνό μάτι