NASA, ESA, CSA, PDRs4All ERS Team; image processing Salomé Fuenmayor

Το νεφέλωμα του Ωρίωνα η νέα εντυπωσιακή ανακάλυψη του James Webb

Άλλη μία εντυπωσιακή απαθανάτιση ενός θραύσματος του απέραντου σύμπαντος έκανε το υπερσύγχρονο διαστημικό τηλεσκόπιο της NASA, James Webb, αυτή τη φορά του νεφελώματος του Ωρίωνα, που βρίσκεται σε απόσταση 1.350 ετών φωτός από τη Γη και το περιβάλλον του οποίου θεωρείται παρόμοιο με εκείνο που οδήγησε στη γένεση του ηλιακού μας συστήματος, περίπου 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια πριν.

Το νεφέλωμα του Ωρίωνα, 1.350 έτη φωτός από τη Γη. Το περιβάλλον του μοιάζει με εκείνο στο οποίο δημιουργήθηκε το ηλιακό μας σύστημα 4,5 δισεκ. χρόνια πριν.

NASA, ESA, CSA, PDRs4All ERS Team; image processing Salomé Fuenmayor

H νέα αυτή διαστημική εικόνα είναι ένα σύνθετο προϊόν από πολλά φίλτρα που αντιπροσωπεύει την εκπομπή ιονισμένου αερίου, υδρογονανθράκων, μοριακού αερίου, σκόνης και διάσπαρτου αστρικού φωτός. Στην εικόνα ξεχωρίζει η αέρια γραμμή του Ωρίωνα, ένας τοίχος από πυκνό αέριο και σκόνη που τη διασχίζει από πάνω αριστερά προς τα κάτω δεξιά, και περιέχει το φωτεινό αστέρι θ2 Orionis A. Το νεφέλωμα φωτίζεται από μια συστάδα καυτών, νεαρών μεγάλων αστεριών (γνωστό ως το σύμπλεγμα του Τραπεζίου) η οποία βρίσκεται ακριβώς πάνω δεξιά στην εικόνα. Η ισχυρή και σκληρή υπεριώδης ακτινοβολία του συμπλέγματος του Τραπεζίου δημιουργεί ένα ζεστό, ιονισμένο περιβάλλον πάνω δεξιά και διασπά αργά τη γραμμή του Ωρίωνα μακριά. Τα μόρια και η σκόνη μπορούν να επιβιώσουν περισσότερο στο θωρακισμένο περιβάλλον που προσφέρει η πυκνή αέρια στήλη, αλλά το κύμα της αστρικής ενέργειας σμιλεύει μια περιοχή που εμφανίζει έναν απίστευτο πλούτο από νήματα, σφαιρίδια, νεαρά αστέρια με δίσκους και κοιλότητες.

Η διεθνής ομάδα ερευνητών που έδωσε στη δημοσιότητα τις εικόνες σκοπεύει να μελετήσει τα νέα δεδομένα προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα τις συνθήκες που επικρατούσαν κατά τη δημιουργία του ηλιακού μας συστήματος.

Η λήψη αυτών των εικόνων αποτελεί μια εκ των βασικών προτεραιοτήτων της αποστολής του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb, το οποίο οφείλει τη δημιουργία και τη λειτουργία του στη συνεργασία περισσότερων από 100 επιστημόνων από 18 χώρες του κόσμου.

«Είμαστε έκπληκτοι από τις θεαματικές εικόνες του νεφελώματος του Ωρίωνα», δήλωσε η αστροφυσικός Ελς Πίτερς του πανεπιστημίου του Δυτικού Οντάριο στον Καναδά. «Μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε καλύτερα πώς τα τεράστια αστέρια μεταμορφώνουν τα νέφη αερίων και σκόνης μέσα στα οποία γεννήθηκαν», συμπλήρωσε.

Τα νεφελώματα καλύπτονται από μεγάλες ποσότητες σκόνης, που καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη την παρατήρησή τους από τηλεσκόπια παλιότερης τεχνολογίας όπως το Hubble. Το υπερσύγχρονο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb διαθέτει εξοπλισμό που του επιτρέπει να «βλέπει» μέσα από αυτά τα στρώματα σκόνης.

NASA, ESA, CSA, PDRs4All ERS Team; image processing Olivier Berné.

«Ελπίζουμε να φτάσουμε στο σημείο να κατανοήσουμε ολόκληρο τον κύκλο γέννησης ενός αστεριού», λέει ο αστροφυσικός Έντουιν Μπέργκιν από το πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν στις ΗΠΑ.

Ένα τεχνολογικό αριστούργημα αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb εκτοξεύτηκε πριν από περίπου οκτώ μήνες και έχει «ταξιδέχει» σχεδόν 1,5 εκατομμύριο χιλιόμετρα μακριά από τη Γη.

To James Webb απαθανάτισε τη γέννηση ενός αστεριού
Η πανέμορφη εικόνα του κόκκινου, πορτοκαλί και μπλε νεφελώματος σε σχήμα κλεψύδρας περιλαμβάνει ακριβώς στο λαιμό της έναν πρωταστέρα, ο οποίος μαζεύει «συμπαντικό» υλικό από το μητρικό Νεφέλωμα μέχρι να γίνει...
To James Webb απαθανάτισε τη γέννηση ενός αστεριού
Πρωτοφανείς εικόνες από τον μακρινό Ποσειδώνα έδωσε το James Webb
O παγωμένος γίγαντας απέχει από τον Ήλιο 30 φορές περισσότερο από τη Γη και χρειάζεται 164 γήινα χρόνια για να διανύσει πλήρη κύκλο γύρω από αυτόν. Είναι οι πιο καθαρές φωτογραφίες του τα τελευταία 30 χρόνια.
Πρωτοφανείς εικόνες από τον μακρινό Ποσειδώνα έδωσε το James Webb
Σε επαφή με τον αρχαιότερο και πιο μακρινό γαλαξία μας έφερε το James Webb
Oι επιστήμονες εξάγουν κάποια πρώτα συμπεράσματα από το «ταξίδι» του διαστημικού τηλεσκοπίου και δημοσιεύουν μελέτη που υποστηρίζει ότι ενδέχεται να ανακάλυψε τον πιο μακρινό και αρχαίο γαλαξία που υπήρξε ποτέ...
Σε επαφή με τον αρχαιότερο και πιο μακρινό γαλαξία μας έφερε το James Webb
NASA: Το ανθρώπινο «μάτι» στο Σύμπαν έφτασε πιο μακριά από ποτέ
Το φως της δημοσιότητας «βλέπει» η πρώτη εικόνα από το μακρύτερο «παρελθόν» του σύμπαντος, που έβγαλε το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb και δημοσιεύθηκε από τη NASA.
NASA: Το ανθρώπινο «μάτι» στο Σύμπαν έφτασε πιο μακριά από ποτέ
Το ταξίδι του διαστημικού τηλεσκοπίου JWST ξεκίνησε!
Οταν φτάσει στο σημείο προορισμού το τεχνολογικό «μάτι» του τηλεσκοπίου θα αρχίσει να διερευνά -σε ασύλληπτο μέχρι σήμερα βάθος χρόνου και έκταση- μια σειρά από αινιγματικά κοσμικά φαινόμενα.
Το ταξίδι του διαστημικού τηλεσκοπίου JWST ξεκίνησε!
Η ανθρωπότητα «άγγιξε» για πρώτη φορά τον Ήλιο
Ιστορικές εξελίξεις στον τομέα της διαστημικής εξερεύνησης, καθώς το σκάφος που έστειλε η NASA στον Ήλιο πριν από μερικά χρόνια έστειλε δεδομένα από την εξωτερική του ατμόσφαιρα.
Η ανθρωπότητα «άγγιξε» για πρώτη φορά τον Ήλιο