ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μακρινός εξωπλανήτης με πολύ οικεία όψη

Σε απόσταση 17.000 ετών φωτός από τη Γη, μόλις ανακάλυψαν έναν γιγάντιο πλανήτη που η μάζα και τα άλλα χαρακτηριστικά του είναι παρόμοια με αυτά του πλανήτη Δία του ηλιακού μας συστήματος. Μια σημαντική ανακάλυψη που ανοίγει νέους δρόμους στη διερεύνηση των συνθηκών για την εμφάνιση και την παρουσία εξωγήινων μορφών ζωής

Oι εξωπλανήτες είναι οι πλανήτες που βρίσκονται εκτός του ηλιακού μας συστήματος. Μέχρι σήμερα έχει επιβεβαιωθεί η ύπαρξη τουλάχιστον 5.000 εξωπλανητών, αλλά υπάρχουν σίγουρα πολύ περισσότεροι. Την 1η Απριλίου, προδημοσιεύτηκαν τα αποτελέσματα μιας πολύ πρόσφατης αστρονομικής έρευνας, που έγινε από μία πολυπληθή ομάδα Βρετανών αστροφυσικών, με την αρωγή της βρετανικής κρατικής επιστημονικής υπηρεσίας.

Η νέα έρευνα βασίστηκε στα αναρίθμητα παρατηρησιακά δεδομένα του περίφημου διαστημικού τηλεσκοπίου Κέπλερ, που είχε εκτοξευτεί από τη NASA το 2009 και τέθηκε εκτός λειτουργίας το 2018. Όμως, στα εννιάμισι χρόνια που παρέμεινε ενεργό στο Διάστημα το τηλεσκόπιο Κέπλερ, συγκέντρωσε έναν ασύλληπτα μεγάλο αριθμό παρατηρησιακών δεδομένων σχετικά με τα πιο μακρινά αστρικά συστήματα και τους εξωπλανήτες, αστρονομικά δεδομένα, πολλά από τα οποία δεν έχουν ακόμη αναλυθεί από τους αστρονόμους.

Έτσι, πολύ πρόσφατα, αναλύοντας τα καταγεγραμμένα -ήδη από το 2016!- δεδομένα, η βρετανική ομάδα αστροφυσικών ανακάλυψε την ύπαρξη του εξωπλανήτη «K2-2016-BLG-0005 Lb», ενός μεγάλου πλανήτη που ανήκει σε ένα πολύ μακρινό ηλιακό σύστημα, ο οποίος απέχει 17 χιλιάδες έτη φωτός από τη Γη.

Πρόκειται για τον, μέχρι σήμερα, πιο μακρινό εξωπλανήτη, ο οποίος, μέχρι πρόσφατα, ήταν «χαμένος» μέσα στις αναρίθμητες αστρονομικές καταγραφές του παρατηρητηρίου Κέπλερ.

Ο «K2-2016-BLG-0005 Lb» έχει παρόμοια μάζα και διαστάσεις με τον Δία του ηλιακού μας συστήματος. Μάλιστα, απ’ ό,τι φαίνεται, βρίσκεται σε περίπου ίδια απόσταση από το αστέρι του μακρινού αστρικού συστήματος με την απόσταση του Δία από τον δικό μας Ήλιο. Κοντολογίς, κατάφεραν να εντοπίσουν και να περιγράψουν έναν «δίδυμο» πλανήτη του Δία που βρίσκεται σε ένα διαφορετικό από το δικό μας ηλιακό σύστημα.

Μολονότι δε γνωρίζουμε σχεδόν τίποτα για το αστρικό σύστημα που φιλοξενεί τον «K2-2016-BLG-0005 Lb», υπολόγισαν ότι αυτός περιστρέφεται γύρω από ένα αστέρι που έχει μάζα ίση με περίπου το 60% του δικού μας Ηλίου. Πάντως, τόσο η ανακάλυψη του νέου εξωπλανήτη, όσο και η πρωτοποριακή μέθοδος ανάλυσης των παρατηρησιακών δεδομένων που οδήγησε σε αυτή τη νέα ανακάλυψη, θα έχουν σημαντικές επιδράσεις στην έρευνα των πιθανών συνθηκών εξωγήινης ζωής.

Πράγματι, από καιρό υπήρχαν πολλές ενδείξεις ότι στο δικό μας ηλιακό σύστημα, η θέση και η μάζα του Δία έπαιξαν αποφασιστικό ρόλο για την αρχική εμφάνιση και την ανάπτυξη της ζωής πάνω στη Γη. Η ανακάλυψη επομένως εξωπλανητών ανάλογων με τον Δία, που βρίσκονται σε παρόμοια απόσταση και τροχιά γύρω από πολύ μακρινά αστέρια, ίσως αποδειχτεί μία ασφαλής μέθοδος για τον εντοπισμό εξωγήινων πλανητικών συνθηκών ζωής.

Πλανήτης στο μέγεθος του Κρόνου εκτός του γαλαξία μας;
Τα πιο πρόσφατα ευρήματα των αστρονόμων μιλούν για το ενδεχόμενο ανακάλυψης του πρώτου πλανήτη εκτός του γαλαξία μας, στο μέγεθος του Κρόνου.
Πλανήτης στο μέγεθος του Κρόνου εκτός του γαλαξία μας;
Σύζευξη τεσσάρων πλανητών στον νυχτερινό ουρανό, ένα σπάνιο αστρονομικό φαινόμενο
Ο Δίας και η Αφροδίτη πλησιάζουν μεταξύ τους κάθε λίγα χρόνια, αλλά αυτή τη φορά ο Άρης και ο Κρόνος προστίθενται στο σκηνικό, πράγμα αρκετά σπάνιο, σύμφωνα με τους αστρονόμους.
Έρχονται τα πρώτα «πεφταστέρια» της άνοιξης
Βράδυ Μεγάλης Παρασκευής προς χαράματα Μεγάλου Σαββάτου θα κορυφωθεί η πρώτη σημαντική βροχή διαττόντων αστέρων, οι Λυρίδες. Το φαινόμενο θα είναι ορατό στον ουρανό του βόρειου ημισφαιρίου, όπου ανήκει και η...
Έρχονται τα πρώτα «πεφταστέρια» της άνοιξης
Ο κομήτης που εκθρόνισε τον Χέιλ-Μποπ ως ο μεγαλύτερος που έχει παρατηρηθεί
Ευρωπαίοι αστρονόμοι επιβεβαίωσαν επίσημα τις αρχικές εκτιμήσεις ότι ο κομήτης Μπερναρντινέλι-Μπερνστάιν (2014 UN271) είναι ο μεγαλύτερος που έχει...
Ο κομήτης που εκθρόνισε τον Χέιλ-Μποπ ως ο μεγαλύτερος που έχει παρατηρηθεί
Το ταξίδι του διαστημικού τηλεσκοπίου JWST ξεκίνησε!
Οταν φτάσει στο σημείο προορισμού το τεχνολογικό «μάτι» του τηλεσκοπίου θα αρχίσει να διερευνά -σε ασύλληπτο μέχρι σήμερα βάθος χρόνου και έκταση- μια σειρά από αινιγματικά κοσμικά φαινόμενα.
Το ταξίδι του διαστημικού τηλεσκοπίου JWST ξεκίνησε!
Η μεταλλαξιμότητα του κορονοϊού
Ανάμεσα στις διαρκείς μεταλλάξεις και τις πολυάριθμες προσαρμοστικές αλλαγές του βρετανικού κορονοϊού τρεις ήταν αυτές που συνέβαλαν στη μεταδοτική επιτυχία της νέας παραλλαγής.
Η μεταλλαξιμότητα του κορονοϊού