Ο Έντουαρντ Ο. Γουίλσον

AP Photo/Chitose Suzuki

Πέθανε ο «σύγχρονος Δαρβίνος», βιολόγος και φυσιοδίφης Έντουαρντ Ο. Γουίλσον

Ο βιολόγος, φυσιοδίφης και συγγραφέας Έντουαρντ Ο. Γουίλσον (Edward O. Wilson), που ήταν γνωστός και ως ο «σύγχρονος Δαρβίνος», πέθανε την Κυριακή σε ηλικία 92 ετών στη Μασαχουσέτη.

Μαζί με τον βρετανό φυσιοδίφη Ντέιβιντ Ατένμπορο (David Attenborough) ο Γουίλσον θεωρείται μία από τις σημαντικές παγκόσμιες προσωπικότητες της φυσικής ιστορίας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Ήταν δημιουργός του Half-Earth Project, με το οποίο πρότεινε την προστασία του ημίσεος των εδαφών και των υδάτων του πλανήτη ώστε να υπάρχουν αρκετά διαφοροποιημένα και αλληλοσυνδεόμενα οικοσυστήματα για να ανατραπεί ο ρυθμός της εξαφάνισης των ειδών, που σήμερα εξελίσσεται με πρωτόγνωρο εδώ και 10 εκατομμύρια χρόνια ρυθμό.

Τα Ηνωμένα Έθνη έχουν καλέσει τις χώρες να δεσμευθούν για την διατήρηση του 30% των εδαφών και των υδάτων τους - διπλασιάζοντας έτσι τις ζώνες που βρίσκονται σήμερα υπό κάποιας μορφής προστασία- μέχρι το 2030, στόχος που είναι γνωστός ως «30 μέχρι το 30» και είναι εν μέρει εμπνευσμένος από τον σημαντικό επιστήμονα.

Γεννήθηκε στη πολιτεία της Αλαμπάμα. Εκεί ξεκίνησε η διαδρομή του ως εντομολόγου, σε ηλικία 10 ετών, όταν περνούσε ώρες στα δάση συλλέγοντας ζωύφια και πεταλούδες.

Για τα επόμενα 70 χρόνια συνέχισε την έρευνά του, ως επιστήμονας και καθηγητής στο Harvard University.

Σε όλη του την καριέρα, ο Γουίλσον ανακάλυψε περισσότερα από 400 είδη μυρμηγκιών. Όπως έχει πει, ένα από τα μεγαλύτερά του επιτεύγματα ήταν η μελέτη του τρόπου με τον οποίο τα μυρμήγκια επικοινωνούν μεταξύ τους τον κίνδυνο και τις διαδρομές της τροφής, για παράδειγμα εκκρίνοντας χημικές ουσίες.

Ο Έντουαρντ Ο. Γουίλσον προκάλεσε πολεμική το 1975, όταν εκδόθηκε το βιβλίο του «Sociobiology: the New Synthesis». Τότε, ορισμένοι επιστήμονες τού προσήψαν ότι υποστηρίζει ότι οι ανθρώπινες συμπεριφορές, όπως ο αλτρουισμός και η εχθρότητα, υπαγορεύονται μάλλον από τα γονίδια, ή από τη «φύση», παρά από τις συνθήκες του περιβάλλοντος και την ανατροφή. Επικριτές του τότε είχαν πει ότι η θεωρία του έχει ίχνη της ευγονικής.

Ζούσε σε κοινότητα συνταξιούχων στις βορειοανατολικές ΗΠΑ και πρόσφατα είχε εκδώσει το τελευταίο της μακράς σειράς των βιβλίων του για τη βιοποικιλότητα.

Tο τελευταίο του βιβλίo στα ελληνικά έχει τον τίτλο «Γένεσις: Η απώτερη προέλευση των κοινωνιών», εκδόσεις Utopia.

Στο φως απολιθωμένα οστά ζώων που έζησαν στη Λέσβο πριν από 2 εκατ. χρόνια
Μέχρι στιγμής από την ανασκαφική έρευνα έχουν ανακτηθεί περίπου 500 προσδιορίσιμα δείγματα και πολλά περισσότερα απροσδιορίστου οστεολογικού χαρακτήρα θραύσματα απολιθωμάτων.
Στο φως απολιθωμένα οστά ζώων που έζησαν στη Λέσβο πριν από 2 εκατ. χρόνια
IUCN: Το 30% των ζώων που μελετήθηκαν κινδυνεύουν με εξαφάνιση
Η κλιματική αλλαγή, η υπεραλίευση, η άνοδος της στάθμης της θάλασσας και άλλοι παράγοντες, θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο τη βιοποικιλότητα του πλανήτη, καθώς σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Προστασίας της Φύσης (IUCN),...
IUCN: Το 30% των ζώων που μελετήθηκαν κινδυνεύουν με εξαφάνιση
«Αυστραλοτιτάν»: Ο νέος δεινόσαυρος που ανακαλύφθηκε ήταν από τους μεγαλύτερους στον πλανήτη
Ένας δεινόσαυρος που ανακαλύφθηκε στην Αυστραλία και ονομάστηκε «Αυστραλοτιτάν» (ή «Νότιος Τιτάνας») είχε ύψος 6,5 μέτρων, σχεδόν όσο δύο όροφοι κτιρίου, και μήκος 30 μέτρων, όσο περίπου ένα γήπεδο μπάσκετ.
Έρευνα: Τα καγκουρό έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν με τους ανθρώπους
Φαίνεται ότι τα καγκουρό μπορούν να επικοινωνήσουν με τους ανθρώπους με παρόμοιο τρόπο που το κάνουν και οι σκύλοι, δηλαδή χρησιμοποιώντας το βλέμμα τους για να δείξουν κάτι ή να ζητήσουν βοήθεια.
Έρευνα: Τα καγκουρό έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν με τους ανθρώπους