Ασθενείς βροχοπτώσεις

Το διαστημικό σκάφος που έστειλε σε τροχιά με τουρίστες ο Τζεφ Μπέζος κατά την εκτόξευση του

AP Photo/Tony Gutierrez

Η κατανάλωση άνθρακα από το πλούσιο 1% απειλεί τον στόχο για την κλιματική αλλαγή

Το 1% των πλουσιότερων ανθρώπων του πλανήτη θα παραγάγουν το 16% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2030, την ώρα που το φτωχότερο 50% θα εκπέμπει έναν τόνο αερίων το χρόνο, σύμφωνα με επιστημονική έρευνα που επισημαίνει ότι οι δραστηριότητες των υπερπλουσίων ανθρώπων είναι αυτές που απειλούν τους στόχους που έχει θέσει η Συμφωνία για το Κλίμα του 2015.

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι αν οι πλούσιοι συνεχίσουν να ρυπαίνουν με αυτόν τον ρυθμό είναι αδύνατο να διατηρηθεί η υπερθέρμανση του πλανήτη κάτω από τον 1,5 βαθμό σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή. Και εξηγούν ότι οι πλούσιοι ευθύνονται γι' αυτή την κατάσταση λόγω της «πολυτελούς κατανάλωσης άνθρακα», μέσω των ιδιωτικών τζετ, των τεράστιων θαλαμηγών και των ταξιδιών στο διάστημα.

Για να επιτευχθεί ο στόχο του Παρισιού για το κλίμα, κάθε άνθρωπος στον πλανήτη πρέπει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 2,3 τόνους μέχρι το 2030, ποσότητα αυξημένη κατά 13% σε σχέση με σήμερα.

Το πλουσιότερο 1% του πλανήτη, δηλαδή ένας πληθυσμός μικρότερος από αυτόν της Γερμανίας, φτάνουν να παράγουν κατά κεφαλήν 70 τόνους αερίων του θερμοκηπίου το χρόνο.

Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου για την Ευρωπαϊκή Περιβαλλοντική Πολιτική (IEEP) και το Ινστιτούτο Περιβάλλοντος της Στοκχόλμης (SEI) «μια πολύ μικρή ελίτ φαίνεται να έχει ελεύθερο πάσο να ρυπαίνει».

«Η υπερβολική παραγωγή αερίων από αυτούς τους ανθρώπους προκαλεί τα ακραία καιρικά φαινόμενα σε όλο τον κόσμο και θέτουν σε κίνδυνο τον διεθνή στόχο για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής», σημειώνουν οι επιστήμονες.

Όλα αυτά τα στοιχεία έρχονται στο φως όταν για πάνε στη Γλασκόβη, για συμμετάσχουν στη σύνοδο για το Κλίμα COP26 μια σειρά από προσωπικότητες, όπως ο Τζεφ Μπέζος -που οργάνωσε και ταξίδι στο διάστημα-, αλλά και ο πρωθυπουργός της Βρετανίας, Μπόρις Τζόνσον, χρησιμοποιήσαν ιδιωτικά τζετ.

Η Oxfam καλεί τους πλούσιους του πλανήτη να δράσουν για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής περιορίζοντας και οι ίδιοι τις δραστηριότητες που επιβαρύνουν την κατάσταση του πλανήτη.

Ο επικεφαλής της Oxfam Σκοτίας, Τζέιμι Λιβινγκστόουν, είπε ότι η σύνοδος Cop26 «είναι η στιγμή της αλήθειας για τον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής» και οι παγκόσμιοι ηγέτες πρέπει να συμφωνήσουν στους τρόπους για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και πρέπει να το κάνουν σήμερα, τώρα στη Γλασκόβη. Κάθε καθυστέρηση κοστίζει σε ζωές».

Σχολιάζοντας τη σύνοδο της Γλασκόβης και η νεαρή ακτιβίστρια για το κλίμα, Γκρέτα Τούνμπεργκ, δήλωσε μέσω του λογαριασμού της στο Facebook:

«Η COP26 έχει ονομαστεί η σύνοδος για το κλίμα με τους περισσότερους αποκλεισμούς από ποτέ. Αυτή δεν είναι σύνοδος για το κλίμα, είναι ένα φεστιβάλ διεθνούς πράσινου ξεπλύματος. Ενα πανηγύρι του τύπου business as usual και πολλών μπλα μπλα»

Το διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα έφτασε σε νέο επίπεδο ρεκόρ
Σε πρωτοφανές επίπεδο έχουν φτάσει οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στον πλανήτη, καθώς τα μέσα μηνιαία επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα έχουν φτάσει πάνω από 420 ppm, επίπεδο-ρεκόρ.
Το διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα έφτασε σε νέο επίπεδο ρεκόρ
Κλιματική αλλαγή: Τα «ζωτικά σημεία» της Γης εξασθενούν
«Πρωτόγνωρη» είναι η αύξηση των κλιματικών καταστροφών, σύμφωνα με τη μελέτη 14.000 επιστημόνων που εκτιμούν ότι οι κυβερνήσεις απέτυχαν συστηματικά να αντιμετωπίσουν τη βασική αιτία της κλιματικής αλλαγής:...
Κλιματική αλλαγή: Τα «ζωτικά σημεία» της Γης εξασθενούν
ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Οι στόχοι για το κλίμα δεν θα επιτευχθούν αν δεν σταματήσουν οι εξορύξεις καυσίμων
Σύμφωνα με επιστήμονες, σχεδόν το 40% των εξορυκτικών δραστηριοτήτων πρέπει να σταματήσουν άμεσα και φυσικά να μην ανοίξουν νέες, ώστε να περιοριστεί η υπερθέρμανση του πλανήτη.
Έκθεση ΟΗΕ: Οι ίδιες οι πόλεις μπορούν να αντιμετωπίσουν την κλιματική αλλαγή
Επιστήμονες του ΟΗΕ παρουσίασαν τρόπους για να χαλιναγωγηθούν οι εκπομπές και να περιοριστεί η κλιματική αλλαγή, περιλαμβανομένου ενός κεφαλαίου περί δράσεων τις οποίες μπορούν να προωθήσουν οι πολεοδόμοι.
Έκθεση ΟΗΕ: Οι ίδιες οι πόλεις μπορούν να αντιμετωπίσουν την κλιματική αλλαγή
Έρευνα: Τα πλαστικά και χημικά απόβλητα θέτουν πλέον σε κίνδυνο την ύπαρξή μας
Νέα επιστημονική έρευνα δείχνει ότι η χημική ρύπανση του φυσικού περιβάλλοντος έχει βλάψει ανεπανόρθωτα τα οικοσυστήματα του πλανήτη, θέτοντας σε κίνδυνο την ανθρώπινη επιβίωση.
Έρευνα: Τα πλαστικά και χημικά απόβλητα θέτουν πλέον σε κίνδυνο την ύπαρξή μας
ΕΕ: Η κλιματική κρίση έχει προκαλέσει τα τελευταία πιο θερμά χρόνια στην ιστορία
Ο Κοπέρνικος, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία για το Κλίμα, ανακάλυψε ότι η κλιματική κρίση έχει αυξήσει κατακόρυφα τη θερμοκρασία την τελευταία δεκαετία. •Το 2021 η πέμπτη θερμότερη χρονιά στην ιστορία.